Spænd hjelmen og tag ladegreb på dit rumskib, for nu skal der pløkkes! Star Wars: Squadrons er lettet og det betyder at fede fly, galaktisk konflikt og personlige vendettaer er i sigtekornet. Motive Studios har fjernet fokus fra de ikoniske filmkarakterer og giver dig nu muligheden for selv at blive en legende.

Læg nu bare det lyssværd væk!

Først og fremmest skal du være helt på det rene med, at der hverken er Jedis eller Siths i dette spil. Der er kun dig, dit fly og din eskadrille. Okay, der er også et par halvstore rumskibe med ubehageligt mange laserkanoner. Måske også nogle asteroidebælter og andre trafikale trælsheder. Alle de problemer blegner dog i forhold til de farligste folk i galaksen: piloter!

Vi skal da lige have det klassiske hyperjump med.

Du bliver dog ikke bare kastet direkte ind i en X-wing og så afsted. Der er nemlig både en kampagne og en multiplayer-del. Man kommer godt omkring samtlige fly ved at gennemspille kampagnen, så det kan varmt anbefales. For de lidt mere historieglade gamers danner solo-delen også rammen for hele spillet. Hvem er vi egentlig og hvorfor slås vi?

Med respekt for Star Wars-sagaen

Motive Studios har gjort meget for at skabe den rette stemning. Deres research-arbejde har endda fået dem helt ind i de gamle kulisser fra filmene! Formålet har været at give spilleren følelsen af selv at sidde i cockpittet, hvilket inkluderer instrumentpaneler og interaktionen med dem. Det betyder også at vi får serveret nogle flotte udsigter men i den gulvhøjde man ville forvente som almindelig pilot i krigen.

Lidt af den gode stemning. Der er nogle grafikere der har fortjent deres løn!

I løbet af kampagnen skifter man mellem to piloter – én på hver side af konflikten. Du skal selv bestemme hvordan de ser ud, men der er ikke den store mængde valg. Du kan dog låse op for flere valg, når først du går amok i multiplayer. Indtil da må du leve med at være lidt generisk.

“Må jeg skyde nu? Hva? Hva? Hva? Please?”

Det gør nu heller ikke noget, da dit udseende er ligegyldigt. Du er jo først farlig, når du sidder i cockpittet i dit udvalgte rumskib. Du har dine klassiske TIE Fighters, Interceptors og Bombers, og så er der tilføjet en Reaper. På samme måde har rebellerne deres X-wings, A-wings og Y-wings, men har også fået en U-wing. Fælles for de nye skibe er, at de er supporters. Altså er de møntet på at skabe bedre samspil i din squadron.

Din egen tvedelte historie

I kampagnen får du direkte indblik i livet på begge sider af den store skærmydsel. Livet som pilot under The New Republic eller The Galactic Empire er centreret omkring ét faktum: Ingen pilot flyver alene. Selv den bedste solo-pilot kan stadig blive til overophedet stjernestøv i mødet med en sammentømret eskadrille.

Den ene side af mønten: Imperiets Titan Squadron.

Som pilot i Titan Squadron, er du Imperiets flyvende knytnæve. Retfærdighed serveres med lasere og missiler, mens din motor flyver på den pureste loyalitet. Universet skal være ordentligt, hvilket du og dine venner nok skal sørge for. Din eskadrille er tilknyttet en Star Destroyer, som ærlig talt er en temmelig “pimp ride” at cruise rundt i.

Den anden side af mønten: Rebellernes Vanguard Squadron.

Når du hellere vil gøre oprør, så er det som pilot i Vanguard Squadron. Under det officielle navn, The New Republic, prøver du og dine forbundsfæller at bryde fri af Imperiet. Det er selvfølgelig ikke noget man bare lige gør. Altså, medmindre man sidder i en X-wing med aftrækkeren i bund, mens man strækker langemanden ud…

Lille brik i en stor konflikt

Historien i sig selv er ganske fin. Den passer godt ind i universet og sagaen, lige så godt som Rogue One-filmen. Altså laver den ikke rod i hovedhistorien, men sætter blot sit fokus et andet sted. Det fungerer udmærket, selv om historien er noget kort. Det tager ikke mange timer at spille sig igennem den, men det gør nu ikke så meget.

“Jaaaah, mand! Æd laser!”

Grafikken er flot – især baggrunde og scenarierne. Det halter dog lidt, når det kommer til timing og ægthed i animationerne. De flotte ansigter bevæger sig ikke særlig naturtro og der er nogle akavede kunstpauser i samtalerne. Endvidere bevæger kvaliteten i stemmerne sig op og ned på skalaen, men ender oftest i bunden. Kombinationen af stemmeskuespil, animationskvalitet og de akavede pauser, gør samtalerne lidt pinefulde at komme igennem.

Formationsflyvning med de tunge drenge.

Igennem skal man dog nok komme. Udsigten til at komme tilbage i cockpittet gør det noget nemmere at udholde interaktionerne. Det positive ved interaktionerne er, at de dog stadig indeholder historie nok til at gøre både Imperiet og New Republic lidt mere ægte. De har personlighed og filosofi, men jeg ville ønske at det kørte noget glattere. På nuværende niveau er interaktionerne bare noget der skal overstås.

Flyv dig til storhed

Når kampagnen er overstået, er det tid til spillets mere centrale element: Multiplayer! Jeg har en klar fornemmelse af at det er her, det meste af Motive Studios’ fokus har ligget. Det kan også mærkes, da spillet faktisk er temmelig godt afbalanceret! Det kører basalt set co-op hele vejen og det er rigtig dejligt.

Multiplayer-modes, loadout-ændringer og lækre formationsflyvninger.

Det helt simple, er “bare” dogfights. Altså dig og din squadron mod en anden flok gamers. Ingen fine mål, bare pløk hinanden i smadder! Det er fedt og kan indeholde taktiske dybder. Det er her at f.eks. et asteroidebælte gør en kæmpe forskel. Tilføjelsen af support-fighters er lige så vigtig, da man derved kan booste hinanden. F.eks. kan man få et kortvarigt skjold eller få fyldt sin ammunition op midt i kampen.

Play-to-win: Man kan erhverve sig ekstra guf, når man stiger i level.

Bliver man skudt ned, kan man nå at skifte fly inden man bliver sendt ud igen. Det gør kampen meget flydende. Hvis modstanderne ændrer deres sammensætning, må man tilpasse sin egen eskadrille derefter. Det fungerer rigtig godt, men kræver at man kender alle flyene godt.

Scor noget bling-bling

Man låser ikke kun op for nyt udstyr. Som i så mange andre multiplayer-spil, kan man også låse op for blær. Jeps, blær! Man bruger “acquisition” på at få udstyr til sit fly, men man bruger “reputation” til at få de lækre farver på flyet! Udover at man selv kan synes at det ser godt ud, så synes jeg selv at det giver noget ekstra. At flyve i formation med en flok “unikke” fighters, er bare optur!

“Se mig, jeg skyder dig ned OG ser godt ud samtidig!”

Noget af det er kun til eget forbrug. Man kan simpelthen få Star Wars-udgaven af “truckernosser”, som man kan hænge i forruden. Udover at være fjollet på den gode måde, giver det også yderligere personlig dybde til hvad der før i tiden var ansigtsløse piloter. Selv Imperiets stramt ensformede soldater bliver til individer.

“My fighter, my interior decorations!”

Og alle disse ting er der bare for hyggens skyld. Det er fedt at låse op for tingene og få nogle “håndgribelige” præmier for sit hårde arbejde. Men det allerfedeste er alligevel selve kampene. Flyene håndterer godt, er forskellige nok til at det kan mærkes, men stadig ens nok til at kampene er balancerede.

Det er fedt at nedlægge et stort bytte. Fordi stor eksplosion!

Når du så er klar til at spille mere taktisk, så skal du prøve Fleet Battles. Der er målet at smadre hinandens hovedskibe (capital ships). De er dog flankeret af frigatter, som skal nedlægges først. Det er en langtrukken kamp for herredømmet. Først og fremmest skal man skyde nok af modstandernes fighters ned. Derefter skal man nedlægge frigatterne og til sidst skal hovedskibet splittes ad.

De store eksplosioner er mest tilfredsstillende, når man selv er skyld i dem.

Kampen kan bølge meget frem og tilbage og især i disse kampe, bliver supportskibe vigtige. Alt i alt gør eskadrillens sammensætning hele forskellen. Selv en middelmådig gruppe piloter kan nemt smadre en eskadrille med et par superstjerner med. Så længe man spiller sammen, så har man fordelen!

Konklusion

Motive Studios har formået at lave et godt multiplayer-spil, kombineret med en lækker Star Wars pilot-simulator. Fornemmelsen af flyene er spot on og de forskellige loadout-muligheder er både mangfoldige og velafbalancerede. Historien er sådan set også fin, men interaktionerne lader til at have stået nederst på listen. Det ville være det sidste krymmel på kagen, men de må have vurderet, at det var “godt nok”. Tillige tager kampagnen kun godt fire-fem timer at gennemspille. Ikke meget hvis det er dét, du går efter!

Fokus har tydeligvis været på oplevelsen af selv at sidde i en X-wing eller TIE Fighter, og det spiller ekstra godt sammen med co-op. At man spiller sammen som eskadrille mod andre eskadriller, er præcis hvad der får spillet til at fungere. Det element, man kommer til at rode mest med, er multiplayer. Jeg ville dog ønske, at de ville polere historiens interaktioner færdige. Det er lidt en skamplet på et ellers lækkert spil.

Men i bund og grund er spillet multiplayer og handler om at du sidder i cockpittet på de legendariske fly fra Star Wars-universet. Det fungerer og er lækkert på rigtig mange områder! Jeg vil stadig råde dig til at spille gennem kampagnen og prøve at ignorere fejlene. Når det så er slut, så giv den fuld laser-ild!

12 KOMMENTARER

  1. Har bestemt mig. Det bliver et køb til ps4. De mest vilde er, at det næsten er billigst at købe det over ps store.

    Bliver fedt at prøve i vr. Tech demo i bf2 er fed, så det kan ikke blive dårligere regner jeg med.

  2. Har læst mig lidt til at VR er en blandet oplevelse. En del oplever store problemer med at spille i VR mens andre kører det fint.

    Og der kræves controller/joystick til styring, man kan vist ikke bruge motion controllers til at styre med.

    Hvis nogen har prøvet det i VR så må I gerne dele erfaringer. Vil gerne købe, men primært for VR oplevelsen, og er lidt lunken ligenu.

  3. Super fin anmeldelse og kan nikke genkendende til stort set alt omkring single player og mere generelle ting. Er endnu ikke kommet til MP, men ser frem til at komme i gang. Spillet er ikke perfekt men kan bestemt anbefales!

  4. #3: Jeg kan ikke helt forestille mig, hvordan motion controls skulle give mening i det spil. Hvis man skal have illusionen af at sidde i et cockpit, så synes jeg klart en controller eller keyboard giver bedst mening. Motion Control er, i min optik, bedst egnet til spil med håndholdt våben og lignende.

  5. #3: Controller/Joystick er nu også vejen frem. Jeg tror ikke du vil få noget godt ud af motion controls, men hvis du kan leve med en controller, så tror jeg dit VR-headset giver en meget federe oplevelse! Jeg håber selv at få fingre i et VR-headset inden for nær fremtid og jeg kan love dig for at SW:Squadrons står på listen =)

    #2: “Well, MISTER Vader, sir, they concern ME!”
    … ***force choke***
    “Not anymore…”

    #4 Takker! Og ja, man kan sådan set fint koge min anmeldelse ned til din sidste sætning: “Spillet er ikke perfekt, men kan bestemt anbefales!”.

  6. Jeg synes singleplayer er rigtig cool. De nailer virkelig Star Wars-stemningen. Jeg er til gengæld ikke specielt interesseret i multi – primært fordi jeg bare overhovedet ikke er god nok til at styre Så andre i samme situation skal nok overveje, om den ret korte kampagne er pengene værd til fuld pris lige nu.

  7. #7 Hmmm… det kunne nu faktisk være temmelig fedt med nogle flere missioner i kampagnen.
    Fx et sæt missioner for hver side, hvor de prøver at udvikle den næste generation af kampfly, eller sådan noget.

    Der er mange veje at kunne tage den. Det kunne også være at både Titan Squadron og Vanguard Squadron prøvede at opruste, ved at søge og finde (samt opdatere) materiel fra Clone Wars.

    Først og fremmest ville jeg dog ønske at de hævede kvaliteten i interaktionerne, så de var på linje med resten af spillet =P

  8. Hvordan er hastigheden på “flyverne” ? Jeg synes f.eks. at hastigheden i skibene i Battlefront 2 var alt for langsomme (mht. en autentisk oplevelse).

  9. #9 Hastigheden er ganske fin, men det er ikke nemt at svinge rundt ved høj fart. Jeg finder ofte mig selv ved middel til lav hastighed, med kortere bursts for at opnå taktiske fordele.
    Jeg mistænker at det kun vil føles VIRKELIG fedt og ægte, hvis man bruger VR-gear. Jeg håber selv at komme til at prøve det og skulle det lykkes at få fat i noget, så skriver jeg sgu nok også om oplevelsen

  10. Der er ingen undskyldninger for ikke at prøve det på ps4. Der kan hentes en prøveversion gratis.

    FU…. DET ER FEDT I VR. Som andre anmeldere råber ind i mikrofonen. Det er en barndomsdrøm, der går i opfyldelse.

    Kan forestille mig det er endnu bedre på pc vr med bedre opløsning.

  11. #11 Vi er også i gang med at prøve at få fingre i noget VR-gear til PC. Så kan vi både fortælle om gearet OG komme ind på kvaliteten og indlevelsesdybden når en titel indeholder VR-funktionalitet =)