Rare har slået portene op til deres pirat-paradis, og nu kan du udleve dine vildeste fantasier med alle dine venner. Men er Sea of Thieves et fantastisk eventyr på den høje sø eller en synkende skonnert på vej imod Davy Jones kiste på bunden af havet? Læs med når vi kaster os i bølgen blå med træben og klap for øjet.

Rares fineste

Med spil og spilserier som Donkey Kong, Banjo-Kazooie, Perfect Dark, Killer Instinct og  GoldenEye 007 er Rare et af fortidens største og mest klassiske udvikler og udgiver-huse i spilverdenen. Med utallige klassikere i bagagen er det altid spændende at se, hvad de kan finde på. Dog må man også sige, at Rare er langt fra deres storhesdtid, og i løbet af de sidste ti år er Banjo-Kazooir: Nuts & Bolts, Kinect Sports og Killer Instinct de eneste bare lidt interessante tilter, vi har set fra deres hånd. Men det er blevet satset meget stort med Sea of Thieves, ikke mindst fra Microsofts side, der udgiver spillet eksklusivt til Xbox-platformen og PC’en via (den hamrende elendige) Microsoft Store.

Lad os slå det fast med det samme, at Sea of Thieves er Rares absolut flotteste spil til dato. Den visuelle side af Sea of Thieves er nærmest uden lige. Sea of Thieves byder dig på eventyrverden med en visuel kvalitet på Pixar-niveau, hvor især vandet og bølgerne imponerer. Det tegneserie-inspirerede design har en blødt og fantastisk lækkert design, og farverne vælter ud ad skærmen fra første sekund. Det visuelle udtryk er meget simpelt, men detaljerigdommen er enorm stor på trods.

Inden vi skal rose bølgerne til skyerne, skal lyssætningen også have et på ord med på vejen. For den lækre tegneseriegrafik er pakket ind i et gennemført flot og evigt skiftende lys. Selvom nætterne kan være lidt til den mørke side, hvis du ikke har en lanterne, så er Sea of Thieves helt ekstremt lækkert at se på, og en stor del af den visuelle glæde skyldes den mesterlige lyssætning,

Bølgeskvulp i særklasse

Kronen på det grafiske værk går dog til teknologien og det artistiske design af bølgerne. Der er slet ingen tvivl om, at de er de absolut flotteste, mest realistiske og bedst implementerede bølger i noget spil. Nogensinde. Og det betyder alligevel en del, når du befinder dig på bølgerne i lang størstedelen af din tid med Sea of Thieves.

Vandets fysiske egenskaber gør, at dit skib kan glide stille og roligt afsted i pænt vejr. Kommer du igennem en storm vil de høje bølger kaste dit skib rundt, og det mindre ofte mere om en rutsjebane end en sejlads.

Det er et fantastisk syn, når vinden pisker bølgerne op. Skumtoppe begynder at vise sig, bølgerne rejser sig højere og højere og hvis solen står rigtigt, kan du lige ane lyset igennem toppen af bølgerne. Det er ekstremt godt lavet.

Det hele bliver 10 gange mere imponerende af, at alle andre spillet ser på nøjagtigt samme bølge som dig. Det er ikke kun i dit spil, at bølgen ser således ud. Den er ens for alle. Det er næsten ikke til at begribe, hvor avanceret vandteknologien er i Sea of Thieves, og slet ikke når det også skal fungere i multiplayer. Selvom jeg kommer til at kritisere spillet ret så kraftigt lige om lidt, er det lige før, at bølgerne alene er alle pengene værd. Især hvis du – lige som jeg –  er en grafik-lu … en visuel entusiastisk gamer!

Livet som pirat

Sea of Thieves har en ekstrem simpel præmis. Saml guld og køb flottere udstyr. Det er det. Der er ingen baggrunds historie, intet gennemgående narrativ eller reelt mål med spillet. Du vælger en pirat, starter med 0 guld-dubloner på lommen og et skib efter eget ønske. Så er det ellers op til dig selv at skabe historier via gameplayet.

Kort fortalt kan du vælge at sejle alene eller med et crew af andre spillere i en lille eller større båd. Derefter kan du tage missioner fra en af spillets tre grupperinger. Missionerne er alle som en ”fetch quests”, hvor du enten henter dyr, skattekister eller guld med hjem. Variation i missionsdesignet er ikkeeksisterende.

Ved at gennemføre missioner for de enkelte grupper, stiger du løbende i anseelse og kan med tiden påtage dig større opgaver. Senere hen kan du fx hente 4 dyr i stedet for 2, eller 3 skattekister i stedet for kun 1. WOW! Allerede efter 5 timer med spillet begynder en nagende fornemmelse at melde sig. Er der virkelig ikke mere end det her? Svaret får du lidt senere.

Simpelt, solidt og kedeligt

Du starter spillet ud med en lang række af spændende ting i dine lommer. Først og fremmest har du to våben; et sværd og en pistol. Senere hen får du adgang til en riffel med kikkertsigte og en ”blunderbuss”, som er en gammeldags shotgun. Derudover har du en kikkert, som skal bruges enormt meget, en spand til at øse vand med, hvis (når!) dit skib sprænger læk. Du har også to musikinstrumenter, som kan spille en masse ekstremt hyggeligt og ”catchy” melodier.

Ud over våbnene er dit ”starting kit”, nærmest alt, hvad du behøver i spillet. Og det er faktisk også alt, hvad der overhovedet er i spillet, hvis vi ser bort fra visuelle opgraderinger af fx din spand eller din harmonika.

Kampsystemet til fods er meget simpelt. Men sværdet kan du enten hugge til hurtigt eller holde knappen inden til et mere kraftfuldt angreb. Du kan også blokere, hvilket er meget nyttigt i nærkampe. Skydevåbnene fungerer som forventet. Store, klodsede og langsomme at genlade. En pistol, en sniperriffel og en shotgun er alt, hvad du får. De fungerer som sværdet ganske fint. Men det hele er bare virkelig elementært og simpelt. I et dedikeret piratspil havde jeg forventet langt mere dybde og finesse med især sværd og nærkamp. Det er i den alt for simple ende, selvom det hele fungerer rigtig fint.

Sjov sejlads

Dit skib tager en helt central rolle i Sea of Thieves. Ved starten af hvert spil vælger du størrelsen af skibet, og herfra gælder det om at fordele roller på skibet. Med mindre du gør det hele selv. For alt skal gøres manuelt. Roret skal styres. Sejlene skal hæves og sænkes, og vinkles korrekt i forhold til vinden. Så skal kursen findes via kortet og/eller kompasset, eller ved hjælp af en person i udkigstårnet. Kanonerne skal lades og genlades hver gang, og de skal også vinkles op og ned. Ankeret skal droppes eller trækkes op, og hvis der går hul i skroget, skal det lappes med træstykker og vandet skal øses ud over rælingen. Der er kort sagt nok at lave, også selvom du er med i et fire mand stort crew.

Kigger vi på gameplayet, er det helt sikkert sejladsen, der er langt det sjoveste. Især når der skal navigeres med et større skib igennem en storm i et klippefyldt farvand, eller når man kæmper med andre spillere.

Saml dit crew!

Det kan ikke siges nok: Sea of Thieves er et spil, der er 10 gange sjovere med vennerne. Jeg tog de første 4-5 timer alene på bølgen blå. Efter et par timer var det simpelthen ikke særlig sjovt længere. Enten var det bare den ene mission efter den anden, der alle lignede hinanden, eller også blev jeg revet rundt af større crews. Det var ikke specielt sjovt i længden.

Men da flere fra min faste vennegruppe af spillere kom online, tog Sea of Thieves mig faktisk med storm. Nu kunne vi nemlig klare os imod andre crews, tage del i angreb på de store skelet-fæstninger og påtage os langt større plyndringsmissioner.

Når man har et crew på 4 mand, der alle kender deres pladser og spiller deres roller, så er det hamrende sjovt at sejle rundt i Sea of Thieves, og søkampene er helt fantastisk underholdende. Også selvom man taber. Vi havde især én kamp, som jeg sent vil glemme.

Midt i en stormfuld nat ser vi svagt et gult lys fra et andet skib et stykke væk. Vi slukker alle vores lanterne, sætter sejl og skyder en god fart imod det intetanende skib. Om natten kan man nemlig snige sig uset afsted, hvis man slukker lyset og de andre skibe ikke holder godt udkig. Vi kommer relativt tæt på skibet på højre side. De har ikke set os endnu, så vi aftaler at lavet et snigangreb. To af mine venner hopper i vandet og svømmer over til skibet og jeg hopper i en kanon sammen med fjerdemanden.

To fra mit crew kravler ombord på skibet og så skyder vi os afsted. Vi timer det helt perfekt og lander faktisk begge på dækket af det andet skib. Vi står derfor fire man klar til at nedkæmpe tre ekstremt overraskede spillere. Vi får dem hurtigt ned med nakken og kan nu stjæle deres gods.

Da vi hopper tilbage i vandet med vores favne fyldt med kister, ser vi dog blot, at vores skib er pist væk. Det er blevet skudt i sænk af et helt tredje crew, der åbenbart var endnu mere listige end os. Vi fik intet guld ud af det, men oplevelsen var helt vildt god.

Genialt ”Proof of concept”.

Selvom der er mange gode oplevelser at finde i Sea of Thieves, især med et godt crew, er der desværre ikke meget mere at komme efter, end at hente dyr/guld/skatte for at få visuelle opgraderinger.

Missionsdesignet er håbløst ensformigt, kampsystemet er ikke udfordrende eller raffineret og der er ingen historie. Overhovedet. Og så begynder man at se de små problemer med spillet. Så som et der nærmest ikke er indtalt stemmer til de forskellige NPC’ere. Der er nærmest intet incitament til at blive gode venner med de forskellige grupperinger. For missionerne er bare mere af det same, du skal måske bare hente 5 dyr i stedet for 2.

Sea of Thieves virker desværre langt mere som en ekstremt gennemført ”proof of concept”, hvor ideen skal sælges til udgivere eller investorer. I sin nuværende stand virker det helt absurd, at det er et fuldprisspil. Der er ekstreme mængder af ”grind” for blot at få visuelle opgraderinger. Jeg ville ikke være overrasket, hvis spillet havde været ”free 2 play”.

Der er enormt sjove stunder at have med Sea of Thieves. Spillet løber bare tørt for nye, sjove ting, inden du får set dig om. Efter min 10. time med spillet har jeg ikke oplevet noget nyt. Intet. De sjove stunder med vennerne bliver hurtigt mindre sjove, når du har været i søslag 5-6 gange, og de evige ”fetch quests” formår slet ikke at fange interessen.

Sea of Thieves har et enormt potentiale. De ting, der er i spillet nu, fungerer enormt godt. Sea of Thieves er en ekstremt lækker sandkasse. Der er bare ikke særlig meget legetøj. Det er simpelthen så ærgerligt, da rammer er sat til et super fedt spil.

Måske er Sea of Thieves et langt bedre spil om et år. Rare har ikke meldt noget ud om, hvorvidt der kommer mere indhold. Lige meget hvad Rare siger, vil jeg dog se indholdet, før jeg tror på dem. Under de mange betatests, har de hele tiden fastholdt, at den endelige version af spillet ville have langt mere indhold. Det er simpelthen bare ikke tilfældet.

Som det er nu, er Sea of Thieves umuligt at anbefale til den fulde pris. Som en del af Microsoft Game Pass, er det mere spiseligt. Men der er ikke meget at komme efter, når den indledende begejstring har lagt sig.

Jeg lægger træbenet fra mig og smider min øjeklap tilbage på hylden. Måske tjekker jeg Sea of Thieves ud igen om et års tid.