Smukt at beskue

Jeg var ikke en af de heldige, der var med ombord, da Rise of the Tomb Raider (herefter omtalt som RTR) sidste år udkom til X1, og derfor er mine betragtninger i denne anmeldelse ikke baseret på en sammenligning, men i stedet den omstændighed, at det er min første gennemspilning.

Ved første øjekast med spillet udbryder jeg vist nok: ”Det her er jo det flotteste spil nogensinde!”. Og efter godt og vel 30 timer i selskab med Lara, holder jeg ved den første indskydelse. Grafisk er RTR helt på højde med titler som The Witcher 3, The Division og Uncharted 4. Og til tider har jeg fornemmelsen af, at det faktisk overgår dem. Særligt sidstnævnte vil jeg forsøge at drage nogle paralleller til her i anmeldelsen, da det er to spil, der har en næsten identisk tilgang til genren.

rise-of-the-tomb-raider-1

Lara kommer som altid vidt omkring, i sin jagt på alskens arkæologiske myter, i denne omgang en kilde til evigt liv, men i RTR udspiller størstedelen af sig i Sibiriens barske omgivelser. Det er en fed og uvant setting, og spillets evne til at gengive den storslåede natur giver ikke mig selv mindre lyst til at trække i gravrøver-outfittet, pakke feltudstyr og en god madpakke og drage ud på den alsidige tundra.

Opkog af velkendte ingredienser

Lad mig springe til det, som du måske, ligesom undertegnede inden gennemspilningen, er allermest nysgerrig for at vide. Kan det overhovedet hamle op med Uncharted 4, der velsagtens kan betegnes som kongen af action-adventure genren anno 2016? Jeg var en af de få, som ikke var videre begejstret for Uncharted 4, der på trods af enorm grafisk skønhed og en velfortalt historie, ganske tit kedede mig bravt med dets meget overfladiske kampsystem og de rutineprægede platformelementer. Og jeg er derfor vildt begejstret for, at RTR tør en hel del mere på disse punkter, tilføjer en masse yderligere, og derfor i min bog står som et væsentligt bedre spil.

rise-of-the-tomb-raider-2

Først og fremmest er de omgivelser, Lara bevæger sig rundt i, semi-åbne. Med det mener jeg, at der bestemt er lineære sekvenser, men de fungerer oftest som indledninger til og sammenkoblinger mellem de større og meget mere åbne omgivelser. I disse står det Lara frit for at lægge sin agenda. Der er naturligvis hovedmissioner, der igen fører til lineariteten, men hvad hun foretager sig inden da består af et rigt udvalg af sidemissioner, indsamling af ressourcer og crafting, udforskning af huler, grave og andre seværdigheder. Og selv om hverken kampsystemet eller platformelementerne ville kunne stå alene, som de gør i Uncharted 4, er de i samspillet med de åbne omgivelser og de mange beskæftigelser med til at gøre oplevelsen varieret og pokkers underholdende.

rise-of-the-tomb-raider-3

Tilmed har spillet også fået et skud rollespilselementer, så der skal vælges retning i talentfulde talenttræer, opgraderes våben og indsamles antikke mønter til indkøb af nyt grej. På ingen måde revolutionerende, men alligevel medvirkende til en fornemmelse af progression, variation og dybde.

Som spil genopfinder RTR altså ikke noget som helst. Men det kaster en masse genkendelige elementer ned i samme opkog, tilføjer utroligt lækker grafik og åbne omgivelser, og ender derved ud som et bedre og mere underholdende spil end den nærmeste konkurrent, Uncharted 4.

Masser af ekstraindhold

Der er jo tale om en “20 Year Celebration”-udgave af spillet, som tilmed udkommer et år efter spillets oprindelige udgivelse på X1, og derfor får vi kastet en hulens masse ekstraindhold efter os. Og det er en rigtig god ting, da meget af ekstraindholdet faktisk bidrager til underholdningen på glimrende og vidt forskellig vis.

Først og fremmest har vi det DLC, som er blevet tilføjet til spillets kampagne. Missionen ”Baba Yaga: The Temple of the Witch”, der leder os ind i en mystisk bjergregion og dal, hvor en heks, baseret på russiske folkeeventyr, eftersigende holder til. Det er faktisk et af kampagnens højdepunkter og byder både på underholdende historiefortælling (ikke god, bare underholdende!), samt sjove puzzles, virkelig flotte omgivelser og en rigtig fed kampsekvens, muligvis spillets bedste.

rise-of-the-tomb-raider-4

Derudover er der også tilføjet en masse specielle våben og outfits, og selvom disse er flotte og lækre at bruge, underminerer de desværre spillets balance. Det er IKKE fedt at få adgang til noget af det bedste grej allerede i starten af spillet. Det ødelægger spillets progression og spillerens higen efter selv at finde og crafte bedre udstyr.

Endnu mere for pengene

”Blood Ties” er en ny, interessant tilføjelse, der ligger udenfor spillets kampagne. Den består af to dele. Den ene er en tilbagevenden til Croft Manor, Laras barndomshjem, hvor hun skal finde frem til en masse hemmeligheder om hendes forældre, hende selv og husets historie. Det er en udpræget adventure-oplevelse og er derfor helt uden kamp. Langsommeligt og for nogen sikker kedeligt. Men alligevel er det en rigtig fed og interessant tilføjelse, når man er færdig med kampagnen og har mod på lidt mere historie og baggrundsviden.

Den anden del, ”Lara’s Nightmare”, foregår også i Croft Manor, men er udelukkende action, da horder af dæmoniske skabninger har invaderet huset og skal pløkkes i stykker. Ikke videre interessant for undertegnede, men jeg er ikke tvivl om, at mange vil se det som et meget sjovt lille sidespring.

rise-of-the-tomb-raider-5

Udenfor kampagnen er spillets absolutte stjerne ”Expeditions”, som er en række forskellige spiltyper og scenarier, der giver spillerne mulighed for at genspille områder fra kampagnen, opsætte nye parametre for gennemførelse og generelt bare have det sjovt med spillets gameplay. Men hertil er der blevet tilføjet en ny, rigtig sjov spiltype, som jeg endte med at bruge rigtig meget tid på, ”Endurance”. Her slippes man fri i Sibiriens vilde natur og skal holde sig varm og mæt, mens der indsamles skatte, kæmpes mod vilde dyr og omstrejfende fjendtlige soldater. Tilmed kan der spilles kooperativt multiplayer, hvilket gør det endnu mere underholdende at arbejde sammen for at holde sig i live længst muligt. En virkelig sjov spiltype, der forlænger spillets levetid med adskillige timer.

rise-of-the-tomb-raider-6

Alle spiltyperne i Explorations kan man ydermere give et særpræg ved brugen af de kort, man køber i spillets butik. De låser op for nye omstændigheder, eksempelvis at fjenderne eksploderer ved headshots, man starter uden ammunition osv. Dermed kan man altid skabe unikke missioner med deres eget særpræg.

Rise of the Tomb Raider er en af de titler, der overrasker mig en hel del. Jeg havde forventet en solid og veludført omgang action-adventure, men i virkeligheden får jeg det bedste genren har at byde på. Endda pakket ind i super smuk grafik, der til tider ligger helt i toppen af hvad markedet har at byde på.

Gameplayet består ikke af noget nyt eller revolutionerende, men derimod af en masse veludførte komponenter, der bidrager til en varieret og altid underholdende helhedsoplevelse. Der er skift mellem lineære og åbne omgivelser, og sidstnævnte bruges på rigtig fornuftig vis. Omgivelserne er ikke proppet med uhensigtsmæssigt store vidder, men består af lige dele nysgerrig udforskning og flot udført platforming, kamp og puzzles.

rise-of-the-tomb-raider-7

Udenfor kampagnen står ”Explorations” som en stærk, særskilt enhed, hvor mange forskellige spiltyper, særligt den nye ”Endurance”, lægger masser af ekstra timer til hele oplevelsen.

RTR er en virkelig stærk titel og velsagtens det bedste spil i genren. Ligger du inde med PlayStations nye VR-briller, er der også noget at komme efter, da ”Blood Ties”-spiltypen er lavet med henblik på VR. Og på sigt kan du se frem til et endnu flottere spil, hvis du skal have fingre i den kommende PS4 Pro. Derfor står RTR som en utroligt veludført og komplet pakke, der er svær ikke at elske.

Rise of the Tomb Raider (PS4)
9
Forrige artikelNintendo NX præsenteret som hybrid-konsollen Nintendo Switch