Jeg havde brugt mindst 50 minutter på at lære banen at kende, samt rådført mig med min mekaniker seks gange. Småjusteringer på affjedringen gjorde hårnålesvingene en smule mere overkommelige, og de små kurver på banen var ikke længere lumske overraskelser. Jeg var klar til kvalifikationsrunden. Hvad jeg dog ikke havde forudset, var regnen der lige så stille gjorde asfalten glattere end en skøjtebane. Min oprindelige strategi var nu ikke længere brugbar, og jeg måtte tilbage i pitten og bruge dyrebare minutter på nye justeringer.

Ovenstående scenarie udspillede sig på et af mine aller første løb, og allerede her kunne det mærkes, at Project CARS 2 tager sig selv og racing-genren alvorligt. Du må ikke bilde dig selv ind, at du som uprøvet bilist kan hoppe direkte i en toptunet sportsvogn, og hive en overlegen førsteplads i hus. Det kræver tid at lære hver enkelt kurves placering på banen, og ikke mindst hvordan netop din bil kan håndtere dem.

Alle baner skal læres udenad.

Project CARS 2 forlanger din opmærksomhed, dedikation og tålmodighed. Det kan virke utilgiveligt de mange første gange du begår en enkelt fejl, og derved skyller din knebne førsteplads ud i lokummet. Sejrsrusen når det hele lykkes, er til gengæld uovertruffen. Man kan på alle måder mærke, at de mange timer man dedikerer til en enkelt bane, bliver belønnet i sidste ende. Har man ikke overskuddet til at sætte sig ind i dette, så er Project CARS 2 næppe spillet man skal kaste sig over.

Er du slet ikke vant til racing-genren, vil du muligvis også blive skræmt væk af manglen på tutorials. Der er hverken videoer eller testbaner, der forklarer hvordan de skarpeste sving kan overkommes, eller hvilke overvejelser man bør gøre sig, når vejret ændrer sig midt i et løb. I stedet kastes man blot ud i de enkelte løb, og må ty til den gamle ”learning by doing”-fremgangsmåde. Dette cementerer Project CARS 2 som er spil for fans af genren, men ikke spor tillokkende for dem der vil prøve sig med en racing simulator for første gang.

Er du i tvivl om hvordan du foretager justeringer på bilen, så kan din kyndige mekaniker hjælpe.

En genistreg som er værd at nævne, er de råd man kan få fra sin race engineer under et løb. Synes du bilen skrider ud i selv relativt simple sving, eller har du bøvl med at nå din topfart? Via en lettilgængelig menu kan man modtage automatiske justeringer på sin bil, afhængigt af hvad man fortæller den gør. Det er på ingen måde lige så omfattende som selv at pille ved hver enkelt tandhjul, men for dem der taber pusten ved tanken om at skulle justere vinklen på askebægeret eller lyset i handskerummet, er det en fremragende løsning.

Motorsport for alle

Spillets career mode er en glimrende indgangsvinkel til hvad resten af spillet kan byde på. Du kan hoppe direkte til den løbstype du ønsker, men de helt uerfarne vil jeg anbefale at starte på første niveau. Sværhedsgraden stiger ganske markant fra første til andet niveau, og da der som tidligere nævnt ikke er egentlige instrukser til hvordan man kan optimere sin kørestil, kan det sagtens svare sig at lægge ud, med nogle ikke alt for aggressive køretøjer.

Du kan dog sagtens sammensætte dit eget løb, og vælge frit blandt alle spillets biler. Kan du ikke vente med at sætte dig ind i en rødglødende Ferrari, så gør du naturligvis bare det. Du skal dog være forberedt på at lave en del ufrivillige pirouetter, hvis du ikke lærer at beherske din controller. Jeg har spillet med en Dual Shock 4-controller, og dette har fungeret ganske glimrende, men jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at den optimale oplevelse findes med et rat mellem hænderne. Jeg ejer desværre ikke selv remedierne til formålet, så hop gerne ind i den officielle Project Cars 2-tråd, og forhør dig hos andre Rushere om hvad der kan anbefales.

Alle biler og baner er tilgængelige, når du vil sammensætte dig eget løb.

Uanset om du er til udskridninger i grus eller foretrækker et metalmonster der drøner med 320 km/t, så finder du begge oplevelser i Project CARS 2. Det er nemt at være skeptisk, når racingspil praler med at favne bredt i udvalget af løbstyper, men der er altså ikke sparet på noget som helst i udførelsen af disse. Der mærkes tydeligt forskel på hvilken type dæk man har på, om asfalten er tør, våd eller sneglat eller om man skøjter henover en grusbane. Alsidigheden her er altså en absolut force, og med 60 baner er der altså rigeligt at kaste sig over.

Ridser i lakken

Der er en fantastisk racingoplevelse at finde i Project CARS 2, men spillet indeholder dog nogle skavanker. Mest undrende er de penalties der bliver uddelt under løbet. Kører du f.eks. hazarderet og støder ind i andre biler, eller skrider for langt ud på banen, bliver du tildelt en straf. Det kan f.eks. være din kvalifikationstid der annulleres, eller at du skal et par placeringer tilbage midt under løbet for ikke at blive helt diskvalificeret.

Problemet er ikke selve straffen, men det faktum at spillet ikke helt har styr på sin argumenter for hvornår en penalty retfærdiggøres. Nogle gange har jeg oplevet hektiske kollisioner med adskillige biler, uden der blev løftet en finger. Andre gange kan en modstander strejfe min kofanger, og dermed nulstille samtlige af mine fremskridt. På samme måde har jeg kunnet drøne uskadt over et græsområde og derved ”snyde” mig til en hurtigere omgang, og i andre tilfælde er et dæk røget et par centimeter ud over banen, med en nulstilling af min rundetid.

Jeg er altså en “sucker” for biler der bare er pæne, men i Project CARS 2 er de bestemt også sjove at køre.

Det er frustrerende at spillet ikke er konsekvent i sin håndtering af dette. Særligt i betragtning af min anke fra tidligere, omhandlende de fraværende tutorials for nye spillere. Havde spillet tilbudt en måde at lære nogle af de avancerede manøvrer på, kunne mange af disse situationer undgås.

Og så må skriften i menuerne altså også godt gøres større. Jeg skal ikke kunne sige om dette også er gældende på PC, men på PlayStation 4 er skriften flere steder noget nær ulæselig. Project CARS 2 er ikke den første titel til at synde på dette punkt, men det går mig altså på, når udviklere vil proppe så meget tekst ind, at de hellere går på kompromis med skriftstørrelsen.

Uovertruffen præsentation

Billederne i denne anmeldelse er blevet til ved hjælp af spillets photo mode, og demonstrererr ganske fint hvor bragende flot et spil Project CARS 2 er. Min oplevelse er som sagt hentet på PlayStation 4, hvor frame rate har været stabil og det grafiske været i top. Bilerne er naturligvis i fokus, og detaljegraden på disse er virkelig betagende.

Vejreffekterne skal dog have den største ros. Uanset om det er en snestorm der vælter ind over banen, om regnen siler ned eller en tæt tåge har lgt sig, så er detaljegraden i disse af virkelig høj kaliber. Sammen med den indflydelse vejret har på din kørestil, er det en fornøjelse at beskue.

Tjek lige de hjulspor – det er altså guf!

Det er også værd at bemærke små detaljer, som f.eks. hjulsporene i gruset på billedet ovenover. Man kan også ane en bunke støv der samler sig om hjulene, og det er disse små ting, som gør helhedsindtrykket virkelig stærkt.

Lydbilledet er der heller ikke en finger at sætte på. Alle motorer, udskridninger og kollisionslyde dufter nærmest af benzin, og jeg vil varmt anbefale at spille med hovedtelefoner, såfremt man ikke har et hæderligt anlæg sat til sin maskine.

Project CARS 2 er det første af en håndfuld ventede racingtitler dette efterår, og barren er bestemt sat højt. Det er en racing-sim man kan dedikere sig til, og som kan levere mange timers køreglæde. I særdeleshed hvis man har mulighed for at køre med rat og pedaler.

Det er imponerende hvordan de forskellige typer af motorsport alle har fået den samme opmærksomhed, så det ikke føles som om én gren overskygger de andre. Det bliver i hvert fald på dette punkt, at Project CARS 2 står stærkt, når fokus ligger på rent gameplay.

Du går bestemt ikke galt i byen med Project CARS 2.

Til gengæld er der rod i de penalties man kan få under et løb, og det er særligt frustrerende, at man ikke hver gang ved hvad man gjorde forkert. Dertil er spillet ikke appellerende for de uvante sim-gamere, da der savnes kyndig introduktion til hvordan man kører ræs.

Kan man se igennem fingrene med dette, så er Project CARS 2 dog et bragende flot spil. Grafik og lydbillede hiver dig ind, og landskabet der flyver forbi dig holder på interessen. Muligheden for at justere på stort set alle parametre, gør at et løb aldrig bliver kedeligere, end hvad du selv gør det.

Men skal controllerens vibrationer indstilles til 48/100 eller 49/100? Argh, alle de justeringer!