Tilbage i 2007 slog Valve benene væk under de fleste, med udgivelsen af Portal; et herligt, men også halvkort, puzzlespil i førstepersonsperspektiv, der, med sit unikke gameplay og solide humor, cementeredes som et af de vigtigste spil i denne generation. Valve har nu taget den skræmmende udfordring op og skabt Portal 2, et spil der forsøger at overgå sin forgænger, hvilket ikke er nogen nem opgave. Lykkedes forsøget, eller burde Valve have ladet portalerne være i fred?

Bedre og mere omfattende historie

Portal 2 binder endnu engang Chells “Long Fall”-støvler om dine fødder, og hun vækkes igen efter mange hundrede års kryogenisk opbevaring. Under opsyn fra en klodset, kugleformet robot ved navn Wheatley, bliver du reintroduceret til de levendes verden igennem en vidunderligt morsom tutorial. Dit introduktionskammer styrter dog desværre ind i resten af Aperturekomplekset, men da både du og Wheatley overlever, beslutter I jer for at finde op til overfladen – en rute, der fører just forbi den stadigt deaktiverede GLaDOS.

BilledeBillede

Husker du den trailer, Valve frigav sidste år, ved du nok, at hun vågner igen. Og hun bærer nag… masser af nag. Efter en både truende og humoristisk genforening kaster hun Wheatley til side og smider dig ned igennem en lang, trang skakt – tilbage til de underjordiske testkamre. Hun har haft masser til at finde på nye strabadser at sende dig igennem og hun har kun en ting i sinde: Der skal testes igen.

Ovenstående er blot den spæde begyndelse på den ganske omfattende og ekstremt velfortalte historie. Den omhandler, hvad der sker mellem Chell, Wheatley og GLaDOS og overrasker mere end én gang. Der skal naturligvis testes på ny, men Chell kommer ud for meget mere end det. De otte timer, singleplayerdelen varer, bringer dig ikke alene igennem bunkevis af varierede og udfordrende puzzles (i og udenfor testkamrene), men lader både GLaDOS og Wheatley opleve gennemgående karakterforandringer.

79 KOMMENTARER

  1. Godt review af et godt spil. Man kan ikke andet end være glad på Valves og spilindustriens vejene. Tror jeg vil prøve spille coop med kæresten

  2. Var først her i sidste uge jeg fik mig taget sammen til at gennemføre det første Portal. Og var vild med det. Så skal helt klart prøve 2’eren… når der engang er penge til det (L.A. Noire har bare højere prioritet i Maj).

  3. Wow 10/10. Hvilke andre spil har egentlig fået perfekt score her på DR i tidernes løb? Det kan ikke være mange… Så skal der gameeees!

  4. Gaar ikke ud fra det har de samme problemer i win7 som halflife 2 og portal 1 med at crashe meget ofte ved save/autosave? valve har aabentbart ingen intentioner om at fixe deres gamle spil. Portal 2 bruger vel en helt ny version af source engine.

  5. Altså, jeg kunne bedre li’ dit video review. 13/10 lyder mere passende

    edit: Doh! Havde ikke set det var Kimo, sorry. Læser ikke anmeldelser ordentligt af det her spil før jeg har prøvet det selv. Vil nødigt ødelægge jomfrurejsen

  6. #11 Jeg har aldrig oplevet crashes af Portal og Half-Life 2 i Win 7. Sikker på det ikke er hos dig der er noget galt?

    Fed anmeldelse. Jeg nåede lige at få et meget kort glimt af spillet inden jeg daffede på arbejde i morges og den står helt klart på Portal 2 gaming hele aftenen.

  7. #10 Det er vidst kun GTA IV og xbl udgaven af REZ, der har fået 10/10, så vidt jeg husker.

    #12 Det var nu mit videoreview Men ligemeget. Jeg synes dog ikke rigtigt, at kimmo går så meget i dybden, som jeg fik gjort i mit review:
    http://www.youtube.com/watch?v=54GSsKhEeXA

    #11 Jeg har aldrig oplevet disse problemer. Mon ikke det er noget lokalt hos dig?

  8. Vild score, men lyder godt nok også godt.

    Troede faktisk ikke helt de vi ramme så godt med 2`eren. Men efter denne rigtig flotte anmeldelse, kan det godt være jeg vil ud og havde dette spil. Tak.

  9. Så skal der satme games portal 2 på ps3eren på det nye panasonic gt30 46″. Bliver stort og som bonus følger pc versionen med gratis

  10. Det er jo lidt fristende… bliver dog slet ikke tændt når jeg ser gameplay video af spillet…

    På den anden siden lader det til alle er vilde med det spil?

    Har kun prøvet 1’eren kort… blev ikke fanget.

  11. Jeg synes det er pinligt og skammeligt at anmelderen ikke nævner noget overhovedet med cross platform gaming imellem PS3 og PC version som virkelig åbner op for Coop.

    Bemærk også at fremtidig DLC´s for Portal 2 bliver exclusive for kun PS3 og PC version.

  12. #20 Nu blev anmeldelsen lavet via et event i London, hvor der kun var den ene platform, som jeg forstår det. Så det er svært at anmelde en feature, man ikke har prøvet. Og det er også svært at få ALT med i sådan en omgang.

    Men hvor dælen har du fra, at DLC ikke kommer til xboxen? Det nægter jeg simpelthen at tro på kan være rigtigt.

    #19 Hvis du ikke blev tændt af etteren, så bliver du sikkert heller ikke tændt af toeren. Det er helt det samme koncept, om end der er MEGET mere at komme efter her i toeren.

  13. Ikke noget minus tegn i opsumeringen over de stemingsødelæggende loading screens mellem hver eneste f**king level?

    Ved godt det er en begrænsning af Source motoren, men det er da stadig lige så drøn trættende som det var i 1’eren, og klart et minus, uanset hvor lille et af slagsen.

    Genial humor dog. Og rigtig vild level design. Har kun spillet de første fem tutorial levels indtil videre.

    Har noget underligt mouse-lag som jeg intet kan gøre ved. Oplever det i ingen andre Valve spil, og det er ikke FPS lag. Selv når jeg står og kigger ind i en væg med 100+ fps, føles musen stadig “tung” og sløv. Har prøvet alle settings under mouse, intet hjælper. Jeg har både prøvet med og uden v-sync, ingen forskel.

  14. #22 Mellem banerne har jeg mellem 5-10 sekunders load. Det er da intet?

    Jeg har mega meget mouselag med v-sync slået til. Men det lyder da super træls, hvis det ikke er det. Og du har været alle deres settings igennem med musen?

  15. #21

    Nu er denne “feature” den mest vigtige del af Portal 2 som også selv Valve siger.

    Med hensyn til DLC ikke kommer til xboxen. Hvordan tror du selv at Valve´s steam ser på Windows Live og Xbox Live?.

    De er jo konkurrenter og selv “favor” deres eget system. Valve kan nemt gøre dette ved at give DLC og unikke updates kun til PC og PS3.

    Anyway, prøv at læsse dette her.

    Portal 2′ DLC to be announced after launch

    Link: http://scrawlfx.com/2011/04/portal-2-dlc-confirmed-ps3pc-updates-in-lockstep

    Xbox 360 bruger har ikke mulighed for cross-platform gaming. Man ved stadigvæk ikke hvordan Xbox360 får updates, patchtes og community leves (brugerne egne maps) ud til Xbox 360 consolerne.

    De forskellige versioner tilbyder

    Playstation 3: DLC´er, cross-platform gaming, etc.
    PC: DLC´er
    Xbox360: intet.

    Så derfor køb Portal 2 til PS3, hvis ikke, så PC, men undgå Xbox360 version.

  16. #20:
    Jeg havde ca 20 minutter mindre end jeg behøvede for at komme igennem singleplayer og co-op en enkelt gang på pc. Ergo havde jeg ingen tid til at rode rundt i indstilinger, eller prøve hvordan de forskellige versioner snakkede sammen. Det fik vi i øvrigt heller ikke fortalt.
    Er du utilfreds, må du bede Valve om at lade os spille noget længere tid næste gang.
    Desuden var der ingen andre (AFAIK) der spillede på PS3 – ergo var det ikke noget der kunne testes.

    Dit indlæg er så forudindtaget mavesurt at det er pinligt i sig selv. Du aner intet om de betingelser jeg havde for at anmelde spillet.

  17. #26

    Som anmelderen skal du være opmærksom at man kan få kritik, (Det er ikke personligt ment, overhovedet), især nå man anmelder spil og evt. film. Hvis man ikke kan tåle at få kritik skal man ikke anmelde dem.

    Du skal rent faktisk sige “Tak for min kritik”.

    De fleste anmelder vil gerne have kritik så man bedre kan bedømme produktet i sig selv.

  18. #27:
    Jeg ser helst, at kritik har en smule basis.
    Du kalder det pinligt og skammeligt (men uden at det er personligt?), at jeg ikke beskriver en feature, som jeg – grundet Valve’s beslutning om at lade anmeldelsen foregå over to dage – ikke havde mulighed for at teste.

    Hvorfor pokker skal jeg takke for det?
    Og hvordan skal jeg ændre noget til næste gang?
    Skal jeg ringe til Valve og sige, at de altså lige må lave deres planer om?

    Hvad med at høre om, hvorfor jeg ikke har beskrevet denne feature, frem for straks at smide om dig med fornærmelser? At dømme efter #27 er du nok ikke en person, der kan lide at høre det, men jeg anser immervæk din kritik for lettere nyttesløs. Jeg vidste godt at jeg ikke havde tid nok, før du skrev. Og det er det eneste jeg kunne have brugt det til.

  19. #24
    Det er småting, ja. Men det var noget af det allerførste jeg der sprang ud i ansigtet på mig, som med det samme bragte irriterende mindre fra 1’eren. Konstante load skærme. Igen og igen og igen.

    Ud af de 10 minutter jeg har spillet, har jeg – mindst – sat og kigget på loadscreens i 1 minut. Det er helt klart noget der bør indgå som en kritik, trods hvor lille den er. Det var normalt tilbage i 2000. I 2011 er det bare trættende. Især når det vitterligt er mellem hver bane, hvoraf jeg gætter der er mange.

    10/10 og slet ikke en eneste form for kritik at fremhæve, er altså liiiiige lidt for optimistisk, imo. Især noget så åbenlyst. Der er altid noget at sætte en finger på, også selvom det på ingen måder trækker ned i den overordnede karakter og oplevelse. Loading screen efter loading screen kan slet ikke diskuteres – det er et minus og bør fremhæves i listen af evige plusser.

    Det er ikke den hellige gral af gaming det her, selvom det sikkert er tæt på

  20. #29

    Jeg er 100% enig

    Med en score på 10/10 har Daily Rush allerede udnævnt Portal 2 som årets spil.

    Man kan da ikke have et spil med en score på 9/10 eller 8/10 som skulle være bedre en Portal 2 score på 10/10.

    Nu kan vi bedømme spil resten af året om de vare bedre eller dårligere end Portal 2.

    http://www.dailyrush.dk/features/articles/1582/

    10/10 – Mesterværk
    Det absolutte mesterværk. Gives kun ud til ekstremt få spil, der på udgivelsestidspunktet er så nyskabende, at de skubber til en eller flere grænser for spilmediet. Det perfekte spil findes ikke, men for at opnå et 10-tal skal spillet være tæt på perfektionen. Denne überkarakter gives kun meget sjældent! Og ethvert spil der må modtage et 10-tal fra Daily Rush opløftes i samme sekund til en “Instant Classic”. Spillet har derefter ret til evig tilbedelse fra verdenens samlede spilskare. Spillet anbefales til alle seriøse spillere, da netop sådan et spil har, og vil have, betydning for spilmediet i fremtiden.

    Hvad er så det som er nyskabende – Ja, jeg kan kun sige cross-platform gaming.

  21. #29:
    Nu har hverken GiantBomb, Eurogamer eller Strategy Informer (for at nævne nogle få) beskrevet loadingtiderne overhovedet, og jeg synes personligt ikke selv de trak ned. De få sekunder kan ikke ødelægge en oplevelse for mig.

  22. #30: Har vi allerede udnævnt det til årets spil?!

    Nuvel, det er jeg ikke enig i – vi mangler stadigvæk en røvfuld potentielle “10/10” titler (Battlefield 3, Deus Ex: Human Revolution, Brink, Duke Nukem Forever osv osv osv).

    Så at “Portal 2” får 10/10 er da langt fra ensbetydende med at det pr. automatik er årets spil og det er det som alle andre spil skal leve op til.

  23. #28

    Cross-platform gaming er nok den vigtigst feature overhovedet i Portal 2.

    Enten har du ikke haft kendskab til det før nu (dårlig journalistik) eller også fordi du bevist har undladt det.

    Hvis jeg var spiljournalist ville jeg spørge ind til det med det samme, især synch-ration imellem PS3 og PC bruger og finde PROS og CONS.

    Det er et temmelig big issue om det fungere eller ej.

  24. #32

    Har DR ikke gjort det for os nu med en 10/10?.

    Lad os for sjove sige at DR score for følgende spil bliver:

    Battlefield 3: 9/10
    Deus Ex: Human Revolution 7/10
    Brink 8/10
    Duke Nukem Forever 10/10

    Så bliver kampen om årets spil imellem de spil som har fået score 10/10 da disse er de absolutte mesterværk. En spil med en score på f.eks. 8/10 kan vel ikke snige sig ind der vel.

  25. #33:

    Cross-platform gaming er nok den vigtigst feature overhovedet i Portal 2.

    Ifølge hvem? Samtlige anmeldelser jeg har læst, nævner det maksimalt med en halv sætning. Til gengæld fremhæves historie, karakterer, sværhedsgrad, det nye legetøj i langt højere grad. Kan du linke til en sted, hvor det fremhæves, at cross-platform er det vigtigste overhovedet ved Portal 2, endnu mere end historien, gameplay, grafik osv?
    Hvad tilføjer cross-platform, ud over at flere folk kan spille sammen?

    Og det er da ligegyldigt om jeg kender til dets eksistens eller ej – hvis jeg ikke har prøvet det, kan jeg ikke anmelde det. Jeg gider ikke give et spil kritik baseret på hvad en udvikler fortæller mig, eller hvad jeg kan læse i spilnyheder. Min anmeldelse skal være min erfaring, ikke mit kendskab. Og jeg havde dælme ikke i sinde at gå glip af puzzles, dialog, humor eller historiens afslutning, blot i stedet at finde ud at, om det nu også kører helt glat, når en PS3-bruger (som ikke var til stede, da jeg anmeldte spillet for en måned siden) spiller sammen med en PC-bruger.

    Det er et temmelig big issue om det fungere eller ej.

    På nær hvis du ikke spiller sammen med brugere, der har det modsatte system, hvorefter det så bliver komplet ligegyldigt for dig.

    Mht. årets spil, lagde du måske mærke til, at vi i 2010 lod hver anmelder give deres eget bud på årets spil, ligesom det samlede årets spil var en fællesafstemning. 10/10 for Portal 2 er udelukkende min personlige mening og jeg skal ikke kunne sige, om der kommer spil, som andre skribenter bedre kan lide. Jeg har kun en stemme og den tæller ikke nødvendigvis højest når året skal gøres op.

  26. Er jeg den eneste, der indtil videre endnu ikke er fuldstændig solgt i Portal 2?? Skal lige til at i gang med Cave Johnson sektionen.

    Jeg var ellers helt vildt hyped på 2eren, og syntes 1eren var et super spil med en genial humor, der bare sad lige i øjet

    Er ellers kommet over halvvejs, kapitel 6 af 10 mener jeg, men indtil videre virker spillet (for mig) slet ikke som en 10/10. Desværre…

    Synes spillet er sjovt nok, men Wheatley gør ikke så stort et indtryk på mig som jeg havde forventet, ej heller GlaDOS længere. Udfordringerne er også okay, og til tider udfordrende i en række min, indtil de lige grejes helt. Føler dog stadig lidt, at jeg går fra opgave til opgave, men der mangler noget.

    Og jeg giver Synchaoz ret i, at der er liige mange loadingscreens nok, og har ellers en hurtig PC. Ikke at det dræber spillet, men alligevel lidt irriterende, at hver gang man går ind i to dørkamre, eller ned i elevatoren, så kommer der en loadingscreen. Er jo nok bare noget teknisk, men føler stadig man bliver pludseligt afbrudt fra indlevelsen. Det var virkeligt noget, som Dungeon Siege serien nød godt af, ingen loadingscreen overhovedet mens man spillede, og det virkede som ét kontinuerligt flow

    Er da stadigvæk et underholdende nok spil, men personligt synes jeg, at f.eks. StarCraft 2 langt mere heller til et rent 10-tal end Portal 2. Ikke at vi skal tage den diskussion

    Håber stadigvæk på, at spillet liver mere op (for mig), som jeg kommer endnu længere ind, men da gerne før det er gennemført. Ellers må jeg jo lige spille det en gang nr. 2, nu jeg ved hvad, der kan forventes, og måske se med lidt mere klare øjne, end at spille på den vilde hype.

  27. #34: Det kan det sagtens, da som Kimo skriver, er en afstemning blandt os hvad der skal være årets spil.

    Og det er ikke engang sjovt at skrive at Deus Ex: HR “kun” får 7/10

  28. #31:
    Selv om de ikke har beskrevet det kan det godt være en irritation for andre? Jeg synes ærlig talt de er for mange af dem og at de kommer for ofte. Ikke at det er en deal breaker, men det ødelægger sgu lidt min rytme. Synd.

  29. Jeg synes de mange loading screens af (lidt) forstyrrende. Men slet ikke nok til at være overskyggende eller ødelæggende på nogen måde.

    Min pointe, og det jeg ikke kan lade vær’ at rynke lidt snude over, er at der i reviewet ikke er et eneste “minus” punkt. Det er lige frækt nok. Loading tiderne er en helt tydelig kandidat at udpege som en lille synder, i et ellers nær mesterværk af et spil.

    Selvom man måske er mere immun over for dem end mig, så kan man da umuligt undgå at bide mærke i dem. De er jo i hobevis.

    Og jeg vil desuden mene det er en vigtig ting at pointere til læseren, da det altså ikke er alle gamere der sidder med SSD og Raptor 10.000 RPM diske. Folk med langsommere computere vil opleve længere loadetider, og med det ret omfattende antal der er, kan det godt blive ret forstyrrende.

    Det er ikke for at skyde spillet eller reviewet i sænk. Det overrasker mig bare, som sagt, at det slet ikke nævnes nogen somhelst fejl eller mangler, uanset hvor små, når der tydeligvis er nogle (meget få).

  30. Må tilslutte mig #42 – Fandt også load screens en smule generende. Mest fordi de kommer så ofte. Men det er en mindre ting.
    Spillet er ganske underholdende , men havde regnet med lidt mere kaos og freeroam og lidt mindre skemalagt level design (er kun nået til chapter 4).

  31. Nu er Valve jo så også sluppet nemt om ved et af de helt store problemer, der er i de fleste andre spil. Spillets AI. Hvis du står foran én af de små turrets skyder den. Ellers gør den ikke.

    Jeg er ikke jordens største puzzlehaj og jeg har brugt 6 timer på at gennemføre singleplayer delen (ifølge Steam) og jeg har skam stået og beundret områderne og er faldet i min del af afgrunde. 6 timer er altså hurtigt overstået, så må jo håbe coop er bedre.

    Spillets humor er dejligt, men personligt blev jeg lidt træt af de konstante jokes fra GLaDos side omkring Chells fremtoning. De bliver lidt forudsigelige. Bevares, der er mange sjove kommentarer i spillet, men når alle kommentarer absolut skal være en joke kommer der altså også mange dårlige imellem.

    Hvad angår de 3 forskellige slags gel man kan få sprøjtet rundt, så er det kun et par steder, hvor man rent faktisk kan male store områder med det, ellers er det meget begrænset og det bliver hurtigt bare et spørgsmål om at finde ud af hvilken overflade der skal være hvad. En lang lige strækning skal jo 99% af tiden være propulsion gel og så måske lige en blå klat for enden.
    Der var kun ét sted, hvor jeg fik malet stort set hele lokalet hvidt og efter det fik jeg ikke muligheden for noget lignende igen.

    Godt review, men jeg ser ikke helt så lyserødt på spillet.
    Det er et godt puzzlespil, men det er jo ikke vildt nyskabende i forhold til Portal 1 og et indiespil som Braid har givet mig større hovedpine, når det kommer til puzzles.

  32. Herligt med en 10/10 score

    Det viser en anmelder, der bliver blown away af et spil, og det er da den følelse, som vi alle jagter som gamere. Så skal spillet sgu have 10.

    Anmeldelser er nu engang subjektive og hvis kimozabi nu engang ikke har syntes loadetiderne har været et problem for hans spiloplevelse, så er det jo ikke relevant i hans subjektive anmeldelse

    Jeg har været spilanmelder siden slut 90’erne for spilsites og aviser, og man har sgu altid noget materiale som man sorterer fra i sin anmeldelse for, at den ikke bliver for lang eller ikke har et fornuftigt ‘flow’, når du læser den.

    Anmeldelsen er efter min mening godt skrevet og når man har læst den, er man da ikke i tvivl om, hvorfor den får 10 – og så er anmelderens opgave klaret i mine øjne Det var langt værre, hvis man efter at have læst anmeldelsen sad og tænkte, at det han havde skrevet ikke stemmede overens med karakteren.

    Hvis croosgaming delen er mega vigtig for nogen – ja så er det bare ikke kimozabi, som I skal bruge som jeres benchmark på anmeldelsesfronten, men en anden anmelder, der passer bedre til de ting som I lægger vægt på

  33. Fint nok at give en score på 10/10 fordi det virkelig bare har været en fantastisk oplevelse.

    Men ikke fint kun at fylde opsumeringen med ene plusser, og slet ikke påpege bare en smule kritik overhovedet. Det insinuerer enten 100% perfektion til mindste detalje, eller en fanatisk benægtelse til at se bare en smule kritisk på spillet som en helhed.

    Begge ting er, efter min mening, ikke alt for godt. Det er et fint review i sig selv, som er vanen tro fra Kimo. Altid god læsning. Men den altoverskyggende optimisme, der slet ikke finder nogen fejl eller mangler, falder altså lidt til jorden.

    Jeg synes af ren og skær princip, at man bør påpege i det mindste éen negativ ting – hvorend lille den måtte være – så det ikke kun et et stort væld af plusser og max karakter. Hvis der overhovedet slet ikke er nogen kritik, så postulerer man jo reelt set Det Perfekte Spil. Og det er en lidt farlig og provokerende påstand.

    Men det er nok heller ikke nemt hvis man er blevet totalt blown-away af et spil. Så har man nok lidt svært ved at distancere sig og lade oplevelsen falde lidt til ro, før man går igang med skriveriet. Det er jo ikke for at høvle Kimos review ned, men når man kun har evigt godt at sige, så skal man også have noget at have det i. Og det har Portal 2 bare ikke, efter min mening. Derfor kan jeg ikke forlige mig med et review der hårdnakket nægter at pointere bare en enkelt lille form for kritik, når der tydeligvis er plads til det.

  34. Må indrømme at load-tiderne overhovedet ikke generede mig og selvom der er mange af dem. Det der generede mig mest ved spillet var hvor få puzzles involverede fart ifht. etteren. Savnede virkelig dem hvor man skulle være hurtig på aftrækkeren og ændre position af sine portals imens man var i fuld fart. Bevares, de fandtes da, men slet ikke i samme grad som etteren. Om det er så konsol folket kan være med, med deres sneglefarts controllere ved jeg ikke, men ærgeligt er det.

    Mht. den kritik der har været, så skal vi jo huske på at anmeldelser (især DR’s anmeldelser) er subjektive, så hvis Kimo vitterligt mener Portal 2 fortjener 10/10 så er det vel på sin plads. Selv mener jeg det fortjener 9/10 men jeg ville så nok aldrig give et spil 10/10 da der i mine øjne ALTID er plads til forbedringer. Igen, det er min subjektive holdning

  35. #48 I så fald er dit max jo 9/10 og 10/10 ville ikke eksistere. Så holder skalaen ikke rigtigt

    Mht ændring af fart, så snakkede jeg med en af producerne i London i foråret. Han sagde, at de ville ændre puzzles på den måde, at folk skulle udfordres i at gennemskue dem, ikke at udføre dem. Og det bærer portal 2 meget præg af. Når puzzles er gennemskuet, så er de ofte meget lette at fuldføre. Det er faktisk lidt en skam… men jeg håber at der kommer tonsvis af “challenge rooms”, som nok skal udfordre på begge kanter.

  36. #49 “..folk skulle udfordres i at gennemskue dem, ikke at udføre dem.”

    Ja det er sgu en skam imho, det er kombinationen af at tænke og udføre der gjorde det for mig i den første.
    Jeg var helt vild med den første halvdel af Portal2, men til sidst synes jeg det blev for meget rollercoaster og jeg blev ikke rigtigt udfordret på puzzle siden.
    6½ time brugte jeg på sp og det var ikke sådan at jeg stormede igennem uden at se mig for, selvom jeg vel nok har overset et og andet. Men det skal også siges at jeg spiser puzzles til morgenmad, så kan vel ikke forvente at være målgruppen længere.
    Jeg nød historien, overall, igen.

    forhåbenligt er coop fantastisk? men jeg har ikke haft mulighed for at prøve det endnu.

  37. #50:
    Få fat i en ven, hop på skype og giv den gas. Det er supermorsomt.
    Specielt hvis i bevidst gøgler rundt med hinanden – f.eks. at fjerne portaler, som den anden kommer flyvende hen mod

  38. Hvor er anmelderens holdning til Valve’s Store-in-game “løsning”?

    10/10 lyder noget vildt, og Cross Platform blev lavet tilbage i 2007 med Shadowrun imellem PC og Xbox. (Desværre solgte det ikke så godt på PC, men spillet var ok :P)

  39. Må hellere blande mig lidt i debatten det er jo her alt det sjove sker.

    Nu har jeg fået tilbragt hvad der efterhånden svarer til alt for meget tid med Portal 2, og jeg kan godt følge med mhs. til loade skærmene. De er der tit og ofte. Men Efter de små 10 år med loade skærme (tænker helt tilbage til det første Half-Life) så er det jo noget man har prøvet før. Jeg har hverken SSD eller 10K Raptor diske i min pc, men det tog alligevel kun en små 2-5 sekundter per loadeskærm – så jeg ser det ikke som et problem på nogen måder.

    Et alternativt som udviklerne kunne have lavet var at banerne var større, ydelsen var dårligere og istedet for at vente i 2-5 sekundter, kunne man få 20 minutters loading screens istedet. Hvis man ser sådan på det, bliver det endnu nemmere at håndtere de få sekundters loading tid

    Angående de “hurtige-reaktioner” som der blev nævnt og savnet, så er de stadig en del af portal universet – men en smule mere i coop. Coop er umådeligt sjovt (L4D go home!) – specielt hvis man ikke bare er hoppet på med “RandomDude2954” og istedet kævler om løsninger med en buddy.

    Cross-Platform? Tjah, det nice og jeg så da gerne at de får spredt det til flere spil end bare Portal 2, men det er nu ikke noget der ville få mig til at løbe skrigende og nøgen gennem gaderne af glæde.

    Min egen vurdering af spillet ville formodentligt også ligge på en 9’er eller en 10’er det er et umådeligt fedt spil som helt hundrede bærer humoren og stilen fra etteren og samtidigt lader spilleren udforske mere af universet.

    Pyha. Tilbage til coop!

  40. #53

    Jeg har hverken SSD eller 10K Raptor diske i min pc, men det tog alligevel kun en små 2-5 sekundter per loadeskærm

    Imponerende. Min tager 8-10 sekunder på hver load, men en Western 7200 RPM. Så enten har du rent faktisk 10k+ eller SSD, eller også er din tidsfornemmelse skæv.

    Jo længere jeg kommer, jo mere irriterende bliver det faktisk. Det ødelægger spillets flow ret meget at den KONSTANT skal loade. Hver gang jeg ser den skide elevator, kan jeg mærke et lille indenvendigt suk, fordi jeg ved at jeg skal sidde og følge de små blå prikker i højre hjørne. Det er umådeligt primitivt i 2011, at et spil skal loade hvert evigt eneste lille map.

    Som at spille et bilspil, hvor man skal køre i pit stop efter hvert eneste fuldførte runde. Spillets flow og tempo brydes og sænkes fuldstændigt, og får spillet til at føles meget indelukket og kunstigt.

    Humoren er fantastisk. “Karakterene” er fantastiske. Level design, puzzles, det virker bare skide godt. Overall kan jeg stadig godt gå med til en 10’er. Men de loading screens er direkte destruktive, og får spillet til at føles usammenhængende. Fatter ikke at nogle folk ikke er bare en lille smule bebyrdede af dem.

    Seriøst, vis mig et spil inden for de sidste 5 år, som skal loade lige så ofte som Portal 2. I får edderbankme’ svært ved at løse den opgave.

  41. Jeg blev ikke forstyrret af loading tiderne. Det kan dog også have noget at gøre med at jeg skrev med 300 (+- et par stykker) mennesker samtidig med at jeg gennemførte det.

    God anmeldelse Kimozabi og er indtil videre enig i karakteren.

  42. muligvis det mest overrated spil nogensinde… kedeligt blanding af FPS og puzzlespil.

    For lidt action til FPS, og nemt til puzzlespil. ergo bliver det en kedelig blanding.

  43. #49 så misforstår du mig, eller også fik jeg det skrevet forkert. 10/10 på min skala er bare 100% perfekt og der er ikke noget at hente nogen steder. Personligt ville jeg nok aldrig kunne give et spil den karakter da der jo altid lige er lidt 10/10 er bare en del af skalaen, om den den sidste del der så bliver brugt det ved jeg ikke. Månen findes jo også selvom der ikke er nogen der kigger på den. (ELLER GØR DEN! uhhhhhh)

  44. #60 Jeg synes bare ikke, at den måde at bruge skalaen på er en valid løsning. Intet spil er perfekt, og hvis du kræver 100% perfektion for at få 10/10, så vil den aldrig blive brugt. Og derfor vil 9/10 være det maximale et spil kan opnå. Og derfor vil 10/10 blive en utopisk og uopnåelig karakter, og derved bliver skalaen ubrugelig. Sådan ser jeg det i hvert fald

  45. #62 Der er vi helt enige Agree to disagree!

    Ja… den objektive anmeldelse findes ikke. Man kan selvfølgelig forholde sig nogenlunde objektivt til de faste bestandele af spillet. Men i sidste ende er det smag og behag

    #63 Hvilke spil vil du mene? Og nu er dette jo også kun en mands mening og ikke den absolutte sandhed.

  46. Godt spil, dog for kort, tog vel 5 timer at komme igennem SP.

    Men ja, load og den ingame store (5£ for en hat eller hvor meget det er.. WTF ? hvad kommer en DLC så til at koste) er nok de støreste minusser.

    Og så at man ikke kan kaste wheatley udover en kant i starten…. DIE BY FIRE!!

  47. God anmeldelse.
    Det eneste jeg synes er lidt irriterende er, at man ikke kan få undertekster på.
    Jeg misser for mange af de ting der bliver sagt.
    Loadtiderne kan jeg ikke klage over.
    Helt enig i 10-tallet.

  48. Man kan da ikke have et spil med en score på 9/10 eller 8/10 som skulle være bedre en Portal 2 score på 10/10.

    Jo, der går jo inflation i det.

    Et godt eksempel er da power player gav Donkey Kong Country 100 ud af 100, og da DKC2 kom gav de det 96, men understregede at det ikke betød det var dårligere, men meget bedre, nu var standarden så bare blevet en hel del højere.

  49. #68:
    Han kan dog have ret i at det er svært at det sker inden for samme år. Dog skal man stadig huske på at Bananmanden, Marty, Conspiracy, Thendur m.fl. nødvendigvis ikke deler min holdning – at jeg gav Portal 2 10 betyder stadig ikke det er vores alle sammens bedste spil, selvom jeg personligt stadig har svært ved at se et andet spil slå Portal 2 i år.
    Når jeg kigger på årets andre store titler – L. A. Noire, Skyrim, Gears 3 m.fl. – ser jeg muligheder for klippesolide spil, men alle spil der bygger på gameplay i kamp vi har set utallige gange før. Portal 2 står for mig som unikt i denne sammenhæng. Først om fremmest omhandler det ingen kamp, hvilket allerede dér sætter det helt for sig selv. Man finder kun gameplay spil som Portal 2 i Portal 1. Vi har set coverbaseret kamp (som Gears 2 og Noire vil få det) mange, mange gange før. Men nu må vi se – jeg kan stadig ikke vente på at få fingrene i L. A. Noire og oplevel adskillige på hinanden følgende virtuelle orgasmer over deres facial capture – MUMS! siger jeg.

  50. Jeg synes nu gameplayet er stort set det samme som i Portal 1. Jeg fik ikke samme “wow-fornemmelse” om end spillet er godt.

    Hvis det skulle have været perfekt havde det nok skulle være nytænkning i form af en skøn blanding af gameplayet i Mirrors Edge og Portal.

  51. For nemt

    For kort

    Slut sangen kan overhoved ikke måle sig med den i etteren som bare er 400 gange federe

    Portal 1 er stadig 2’eren overlegen med op til flere længder… er mega skuffet over portal 2, dog synes jeg både lys broerne og det der gel er utrolig nice fundet på, dog er spillet alt for nemt.

  52. Coop var noget bedre puzzle mæssigt end singleplayer.

    Desuden er det jo røv sygt at skulle zoome og sætte portals 100 km væk. Det er ikke puzzles at rende rundt og finde overflader langt væk du kan sætte en portal på.

  53. #72

    Tror det er for at forvirre spilleren! En bane der føles som 100m2 føles nem, da man kan overskue det hurtigt… med størrer distancer bliver man hurtigt enig med sig selv om at den er svær, da der skal bruges SÅ meget plads!… selvom løsningen som regel er ligeså enkel som den lille bane!!… men ved det ikke.. tror bare det er derfor de har gjort det!

  54. Var jeg den eneste der blev irriteret over ikke, at få muligheden får at bruge det gel lidt mere? Hver gang man får adgang til en ny gel er der en rækkeintroduktioner til hvorledes de virker, og så er der enkelte baner hvor du bruger det du har lært. Misforstå mig ikke, for ideen med gels er genial, men når man på den anden sige så ikke får mulighed for at bruge dem så meget, så endte det for mig med lidt et antiklimaks.

  55. #74 Jeg er enig.
    Jeg kan heller ikke helt se hvad det er som er så grænseskubbende at det skal have et 10-tal, når det trods alt er en efterfølger. Gel’en er godt fundet på, men spillet er jo stadig bygget op omkring og handler om portaler.

  56. Kommer vist ikke til at læse flere anmeldelser af Kimo. Dertil er min spilsmag nok lidt for forskellig. Har opgivet Portal 2 – det er simpelthen for tørt det spil
    Valves ringeste spil til dato imo.

  57. Er nået pænt langt, kapital 6 og synes det er et glimrende spil.

    Til de der synes spillet er for tørt så ændrer spillet sig en del efter rum 19(?)
    langt mere åben og del mere udfordrende hvor man tit står og tænker hmm hvor pokker skal jeg hen.

    MEN rigtigt nok de første 19 rum er lidt kliniske, var vist nået til rum 15 da jeg tænkte helt ærligt, er det blot DET, rum med tests and nogle kommentarer? men jeg forsatte og godt for det

  58. Gennemførte spillet her for en time siden

    Fedt spil, fed dobbelt slutning med sangen til sidst.

    Jeg synes spillet lægger op til en slutning og ser frem til portal 3, meen måske lidt flere active options