Quake-serien har altid haft et hav af håbefulde level designere til at forlænge spillenes liv ved udgivelsen af nye baner. I denne anmeldelses-serie vil vi forsøge at guide dig gennem junglen af trejdepartsbaner, og finde frem til de virkelige guldkorn.

Sådan gør du

I Quake 3 er det utrolig let at ligge nye baner ind, og komme til at spille med det samme. Når du henter en ny bane er de som regel pakket med WinZip, og indeholder en såkaldt pk3 fil, der først skal pakkes ud til dit “baseq3” dir. Hvis du f.eks. har installeret Quake 3 i “C:\Programmer\Quake3\”, så beder du WinZip pakke filen ud i “C:\Programmer\Quake3\baseq3\”. Vupti, så er du klar.

Klar til at spille den nye bane

Nu er du klar til at spille banen, og dette gøres ved at starte Quake 3, hive konsollen ned (½/§-tasten ved siden af 1 og lige under Esc) og skrive “/map banensnavn”. Hedder banen antilogic, så skrives “/map antilogic”. Quake 3 loader nu banen ind, men der ingen at spille imod før du selv smider nogle bots på. Dette gøres ved at trykke Esc, vælge “Add bots” og så tilføje så mange, som banen nu anbefales at spilles med.

Der er både gode og dårlige baner

Fordi det er så relativt nemt at lave sine egne baner, så bliver der også hurtigt udgivet en hel masse mindre gode baner fra folk, der har lyst til at dele deres første forsøg med resten af verden. For at undgå at spilde alt for lang tid på dårlige maps (og hvorfor skulle man, når der findes så mange gode?), er det en god idé at læse en anmeldelse af banen inde man downloader de ofte mange megabyte. Dette kan både gøres her på Quake3.dk, men hvis du ikke har noget imod at læse på engelsk, kan vi anbefale Z-Axis, der også skriver nogle gode anmeldelser.