Danske Playdead er, efter tre års arbejde og 15 millioner kroner, klar til at sende deres LIMBO ud på Xbox Live Arcade (XBLA). Det er mildt sagt småt med danske spil på dette netværk, så her på Daily Rush har vi glædet os til at prøve kræfter med spillet. Men kan LIMBO, med sin markante visuelle stil skille sig ud fra mængden, eller vil de drukne blandt de andre spil på XBLA?

Simplicitet er nøgleordet

“Uncertain of his sister’s fate, a boy enters LIMBO”. Spiller du kun spil rig på historie, er LIMBO nok ikke din kop Lumumba, da forrige sætning er alt du får. Det er endda kun når du køber spillet på XBLA. Når først du trykker Play og spillet går i gang, er der kun rent gameplay tilbage. Ingen forklaring på hvem drengen og hans søster er, hvorfor hun er havnet i LIMBO, hvordan drengen selv kom dertil mm. Men hvis Mario har lært os noget, er det at spil sagtens kan trives komplet uden historie, så længe gameplay er godt nok.

Historie er ikke det eneste, der er skåret ned på i LIMBO. Simplicitet har drevet meget af spillets udvikling og det fungerer godt, da det lader gameplay træde helt og aldeles i front. I LIMBO finder du ingen tutorials, men det kræves ej heller, da du blot bruger venstre analogpind til at styre drengen, A til at hoppe og B til at gribe fat i ting – denne styring kræver næppe en lektion. Et andet resultat af det simplistiske design er den komplette mangel på tutorials af enhver art. Mange puzzlespil tilbyder hints hvis spilleren sidder fast, men sidder du fast i LIMBO, står du på egne ben. Dette er lidt af et tve-ægget sværd. Set negativt er det aldrig rart at risikere at sidde aldeles fast, uden mulighed for at komme videre. Omvendt er det næsten forfriskende at spillet tager korkbæltet fra dig og at du rent faktisk skal forlade dig på indersiden af dit hoved, før du kommer fremad.

Uanset hvordan du ser på det, har Playdead mere eller mindre skåret spiloplevelsen ind til benet og sat mindst muligt mellem dig og spillets puzzles. Det resulterer i et både rendyrket og uafbrudt spil, da det er komplet uden loading. Det er muligt at spille LIMBO igennem fra start til slut konstant med controlleren i hænderne, hvilket sker meget sjældent nu om dage. Eneste anke er måske at spillet ikke har noget replayværdi, på nær for de achievement-fikserede. Efter godt fire timer er spillet slut, og da puzzles aldrig ændrer sig, vil du næppe begive dig ind i LIMBO igen i nær fremtid. Du har dog næppe kedet dig så længe spillet varer. Spillet er puzzle efter puzzle efter puzzle. Der er godt flow i mængden af dem og du bruger ikke tiden på noget der ikke virker meningsfuldt. Spillet har med andre ord god pacing.