Kinect forvandler med et slag din Xbox 360 fra en hardcore konsol, til en hyggeboks for hele familien. Som gaminginterface virker Kinect glimrende. Det er problemfrit at komme igang og når du og dine venner/familie er kalibrerede, genkender Kinect’en jer automatisk, blot I vinker til den. Kinect fokuserer på gaiming, så forvent ikke at den kan gengive dine mindste bevægelser (f.eks. dine fingre). Det forhindrer den dog ikke i at levere solide og ganske underholdende oplevelser, hvis man hører til målgruppen, også selv om der er en meget lille forsinkelse på at du udfører en bevægelse og til Kinect opfanger dem (en forsinkelse der varierer fra spil til spil).

Det er ikke fordi at Xbox 360 ligefrem mangler hardcore-titler og så længe du ved hvad du kan forvente, bliver du næppe skuffet over Kinect. Dansespil, fitnessspil og gameplay, der kræver at du bruger din krop, eller ”slipper et objekt med hænderne” (f.eks. spydkast) passer glimrende i styringsmulighederne. Til gengæld passer den ikke til spil, hvor man styrer en figur rundt i en verden, ligesom bilspil fungerer underligt uden umiddelbar kontrol af fart, eller manglen på at have et rat mellem hænderne.

Kinect er et splinternyt og ganske unikt interface, hvorfor der går noget tid før der findes en vellykket standard. Det nuværende valg med at holde hånden et par sekunder over hver enkelt knap, er lidt for langsommelig og vi må håbe at Swipe-navigering vinder større indtog. Stemmestyring er ganske I,Robot-agtig, men om man gider bruge det er nok smag og behag.

Det skal i den grad blive spændende at se hvad spilbranchen kan vride ud af Kinect, og om Fitness-, danse- og minigamespil stadig dominerer om et års tid. Indtil videre fremstår Kinect som et velfungerende stykke gaming-hardware (med yderst sofistikeret indmad), der sigter mod en helt ny målgruppe til Xbox 360. Selv om alt ikke er perfekt, har Kinect været et spændende bekendtskab som jeg har planer om at bruge flittigt, og jeg er glad for at jeg fik lov at anmelde det.

+ Underholdende motion control
+ Glimrende til målgruppen
+ Opsætning og efterfølgende brug er helt problemfri