Et helt nyt interface

En stor opgave for Microsoft har været at lave interface design helt fra bunden; hvordan navigerer man en normal menu uden knapper? Standardiseringen er faldet på at føre hånden hen over en knap og holde den der i små to sekunder, indtil en cirkel tegnes omkring hånden, som vi kan kalde hold-navigering. Dette er ikke det mest optimale at gøre. At navigere en menu bør generelt set gå så hurtigt som brugeren kan klikke/vælge; at vente på menuen er sjældent en interessant oplevelse. Specielt når menuen, i visse spil, er strukket ud på én lang linje og man skal igennem hver eneste valgmulighed ved at holde hånden over ”next”-knappen i et øjeblik (Joy Ride, tsk tsk). Når du kan vælge mellem ti forskellige ting på denne måde, bliver det langhåret allerede første gang du prøver det.

Langt bedre er hvad jeg vil kalde swipe-navigering. Et spil som Dance Central bruger udelukkende dette. I stedet for at holde hånden og vente, peger du på menupunktet og fører hånden til siden. Det bruges ligeledes til f.eks. at vælge nyt udstyr til din Xbox Avatar. At Microsoft således blander to forskellige navigeringstyper, er en kende underlig. Swipe-navigering er altid godt illustreret, komplet intuitivt at bruge og kan gøre menuer hurtigere end med den normale controller, hvis det implementeres ordentligt. Jeg håber at Microsoft prioriterer swipe-navigering i fremtiden. Der er næppe mange der vil have lyst til at vente et par sekunder på deres valg, frem for bare at bruge en controller eller udføre en hurtig håndbevægelse. Det er desværre Hold-navigering der bruges, i de fleste af de titler vi fik til anmeldelse. Det virker dog godt når man skal pause sine spil, hvilket gøres ved at holde højre arm ned langs kroppen og venstre arm ned i en 45-graders vinkel. Det er ikke en stilling du kommer til at indtage ved et uheld og det er godt tænkt.

Den sidste navigeringsmetode er via stemmestyring, der også kun kan bruges i Kinect-afdelingen af Dashboardet. Det påbegyndes ved at sige ”Xbox”, hvorefter en liste af mulige kommandoer dukker op i bunden af skærmen. Som standard skal du dog blot udtale navnet på de tilgængelige menupunkter, så som ”Kinect ID” eller ”Play Disc”. Så længe dine ord ikke snubler over hinanden, har Kinect ingen problemer med at genkende dine kommandoer. Igen kan man snyde og f.eks. sige ”Sut” for at aktivere ”Sign in”, men det er kun underlige personer, der gør den slags. Jeg tvivler dog på at normale gamere vil bruge stemmestyring, da hånd- eller controllernavigering er langt mere effektivt. Børn og nytilkommere vil uden tvivl more sig fortrinligt med at snakke til deres konsol på ren I,Robot-manér. Vær at vide er, at stemmestyring ikke virker, hvis din konsols lokalitet er sat til Danmark, men virker hvis du sætter konsollen til England eller USA. I øvrigt kunne jeg, kun med et nuværende Live Silver, slet ikke bruge stemmestyring, hverken i Danmark, England eller USA, så længe min Xbox var sluttet til nettet.