I de seneste par dage har jeg vinket, hoppet, kastet, krøbet sammen, danset og snakket til min Xbox 360. Eller rettere, til det sorte kamera foran mit tv, tilsluttet min Xbox 360. Selvom jeg havde foretrukket at kunne kalde mig ejer af en Natal, må jeg indrømme at jeg er varmet ganske godt op til Microsoft’s indtog i motion control-verdenen med deres Kinect. Der har været en del spekulation om hvad man kan bruge den til, hvad den mangler og generelt hvor appellerende den måtte være til både hardcore gamere og det mere afslappede publikum. Nu kan jeg endelig løfte meget af sløret for hvad Kinect er i stand til.

Nemt at komme i gang

Først og fremmest skal dyret indstilles (hvilket kræver den seneste Dashboard-opdatering). Har du ikke en ny Slim-version af din Xbox 360, følger der et separat kabel med, der tilslutter Kinect’en direkte til strøm, noget som sker gennem en Xbox 360 Slim uden ekstra strømstik. Ellers er der stort set ingen problemer med at komme i gang. Du bliver guidet fornuftigt gennem kalibreringsfasen, hvor Kinect tester ting, som den optimale tracking-vinkel og baggrundsstøj til den indbyggede mikrofon. På trods af at testen forløb komplet smertefrit, var det alligevel ærgerligt at se hvor meget plads der kræves. Påregn tre meters afstand til Kinect som minimum, og gerne en ekstra meters penge bagud til visse spiloplevelser. Ydermere kræves der gerne en eller to meters frirum til siden, hvis du skal udnytte alt kamerapladsen, hvori der helst ikke må stå møbler og spærre. Kinect er klart bedst egnet til familiehjem med plads i stuen – jeg kunne akkurat klemme tilstrækkelig plads ind på mit kollegieværelse.

Er Kinect først indstillet, er det pærelet at komme i gang når du tænder din Xbox. Du vinker blot til kameraet, så bliver du sendt ind i Kinect-afdelingen af dit Dashboard. Du kan ikke styre hele dit Dashboard med Kinect og du kan heller ikke selv bestemme hvad der skal være at finde i Kinect-afdelingen, hvilket er ærgerligt. Det er fascinerende nærmest telekinetisk at styre det lille håndikon rundt på skærmen. Det har den samme art wow-effekt man fik første gang man brugte en Wii, så det går over med tiden – men sjovt er det dog. Kinect er også svært kompetent til at genkende dig og logge dig ind, blot ved at skanne dit ansigt, når du stiller dig normalt foran kameraet. Du kan naturligvis snyde den ved at dække for dele af dit ansigt, men i alle normale situationer bliver du genkendt hver gang, hvilket gør det ubesværet at komme igang.