Det nye årtusinde har efter min overbevisning stået i krigens tegn. Om det er fordi, man følger mere med i verdenssituationen, eller om pressen er blevet bedre til at dække det, kan dog diskuteres. Terrorisme gør folk bange, og den globale krise har ført til oprør og borgerkrig mange steder i verden, og det er endda kommet tæt på Europa et par gange. Der er spændinger overalt, og der skal ikke meget mere end en enkelt mand, en tegning eller en bibel- eller flagafbrænding, før det hele koger over. Dette kan være noget af inspirationen til THQ’s Homefront, som sætter et skræmmende futuristisk sceneria op, hvor USA er blevet invaderet af et sammensluttet Nord og Sydkorea. Spørgsmålet er, om denne shooter kan hamle op med de andre tunge drenge, der er yderst veletablerede som shootere på markedet.

Fantastisk udgangspunkt

Historien i Homefront har et yderst skræmmende, gruopvækkende og måske endda ganske realistisk teori om, hvordan hele verden kan se ud om godt 25 år fra nu. Efter Kim Jung Ill’s død overtager hans søn magten og beslutter sig herefter hurtigt for at lukke sin jernhånd omkring resten af Sydkorea og endda det Japanske kejserrige. Med et lammet og kriseramt USA er den tidligere stormagt derfor et let bytte for den aggressive nation fra østen. En kæmpe EMP lammer hele det amerikanske hjemmeforsvar og USA bliver invaderet af en betydelig militær overmagt. Med et militær, der er spredt for alle vinde og en modbydelig internering af civilbefolkningen i forstæderne, er der kun en ting at gøre. Modstand. Som tidligere pilot i hæren bliver du derfor pludselig uundværlig for den lokale modstandsbevægelse.

Efter du bliver arresteret af den koreanske hær og fremtidig internering er i vente, bliver du på en ganske voldsom måde reddet af modstandsbevægelsen. Herefter påbegyndes det vilde eventyr med en flugt fra din hjemby, som i mellemtiden er blevet afskåret fra alt ligesom Berlin under den kolde krig. Du kommer til at flygte igennem et rigtigt krigshærget forstads USA med baseball baner, doghnut shops og boligkvarterer. Hertil kan nævnes de frygtelige krigsforbrydelser, som den koreanske hær udfører på det amerikanske folk. Alt det bliver du vidne til. Her kan nævnes bortførelser, henrettelser og et ret voldsomt og skræmmende udsyn til massegrave. Men en stigende hævntørst og aftrækkerkløe, er der er derfor lagt op til kamp i forstæderne med alt det militære isenkram, du kunne ønske dig.

En fin opbygning…men

Det hele går brat i stå efter blot få timer, du har spillet Homefront. Hele introsekvensen, selve stemningsopbygningen er vitterlig fænomenal helt op til, hvor du bliver befriet af modstandsgruppen. Efter dette, hvor du selv overtager “kontrollen” over spillet, vil du føle det som at være i en ganske stramtsiddende spændetrøje, som du ikke har mulighed for at komme ud af. Du er pint til slavisk at følge efter dine to følgesvende, som du for alt i verden skal være bagved i kampen hen imod det næste checkpoint. Den gameplay mæssige udfordring er total fraværende.

Forestil dig, at et par af spillets udviklere kommer ind ad døren og fortæller dig nærmest alt, hvad du skal gøre, før du er i gang med spillet og derefter tager dig i hånden, så du nu kun har en hånd til rådighed. Herefter kommer der endnu en udvikler ind og tager din anden hånd. Din kontroller ligger nu fint på bordet… og spillet kan nu stort set spille sig selv. Nogen gange skal du måske lige give din kontroller en skalle med dit hoved for at ramme skydeknappen, men det er da også det eneste, du behøver at foretage dig.
Dette spil sætter spilleren i en så fordummende position, at man føler sig komplet åndsforladt og uinspireret. Under heftigt skyderi for at komme hen til et checkpoint i en mission vil du oftest opleve, at du lige skal vente på en computerstyret person eller to. Her kan du så stå og vente som en eller anden tosse, og du har ingen mulighed for som den første at brase igennem en dør, forcere et hegn eller kravle op ad en stige. Udviklerne må have troet, at spillet kun kom til PC, da der slet ingen mulighed er for at prøve en anderledes vej eller alternative strategier.