Bungies sidste Halo spil er en gave til fans af Halo franchisen. Halo: Reach er hvad vi forventer fra et Halo spil, der er intet nyt under solen. Men selvom Halo: Reach mest af alt minder om en slags Halo – Greatest Hits, så er spillet måske det bedste Halo spil nogensinde… Bungie forlader i bogstavelig forstand Halo universet med et fantastisk brag!

Ringen sluttes

Klassikeren GoldenEye 007 viste i 1997, at FPS spil sagtens kunne spilles med en analog controller. Men det var først i 2001, da Halo: Combat Evovled udkom til den dengang splinternye Xbox, at et konsol eksklusivt FPS spil leverede en samlet pakke, hvor alt lige fra grafik til styring, målte sig med, og måske endda overgik, hvad der på tidspunktet var på pc’en. Xboxen blæste ind på konsolmarkedet med Master Chief i spidsen og med et fik Nintendo og Sony en ny stor konkurrent. Master Chief er i dag et af de største spilikoner, og der er ikke mange spilkonferencer uden et par nørder i de genkendelige grønne Mjölnir Power Armors. Hvor Halo: Combat Evolved slog fast, at FPS med controller kunne være ret så fantastisk, så var det Halo 2, der uigenkaldeligt kanonerede Halo franchisen op på den del af spilhimlen, hvor kun de mest afholdte spilserier befinder sig. Halo 2 trak nemlig millioner af spillere med over på Microsofts forholdsvis unge Xbox Live. I dag virker Microsofts Live service nærmest som en selvfølge. Men i 2004 var det langt fra alle spil, der bød på drabelige online kampe.

BilledeBillede

Halo 2 sluttede med en af spilhistoriens mest irriterende cliffhangers, og først i 2007 fik gamere verden over lov til at se, hvordan dælen Master Chief ville fortsætte hans mission. Halo 3 slog en del rekorder ved udgivelsen, og det er stadig et af de bedst sælgende spil nogensinde. Halo 3 leverede et sandt online overflødighedshorn. I skrivende stund, mere end tre år efter udgivelsen, ligger Halo 3 nummer 2 på listen over aktivitet på Xbox Live, kun overgået af det langt nyere Modern Warfare 2. Det siger noget om, hvor populært Halo 3 er og hvor omfattende, aktivt og vedholdende spilseriens fanbase er. Halo ODST udkom sidste år og formåede slet ikke at følge med i Halo 3s mægtige fodspor, hvad angår salgstal og generel popularitet hos spillerne (det ligger dog stadig nummer 13 på Xbox Live listen). Men Halo ODST tilføjede dog Firefight til den allerede suveræne Halo formel; og at give spillerne mulighed for at rotte sig sammen imod bølge efter bølge af aggressive rumvæsner, ramte plet hos alt og alle.

BilledeBillede

Og nu skriver vi så 2010. Ni år er gået og Halo franchisen har sat sit tydelige præg på spilbranchen, Xbox360 og Xbox Live især. Men i stedet for at give os Halo 4, går Bungie i en helt anden retning! Med Halo: Reach giver de os nemlig forhistorien til Halo: Combat Evolved. Hvorfor er Master Chief på flugt fra The Covenant? Hvorfor er han den sidste Spartan super soldat? Og hvorfor er netop hans missions så uendelig vigtig for hele menneskeheden? Halo: Reach fortæller historien om menneskehedens sværeste timer og de katastrofale hændelser på planeten Reach.

17 KOMMENTARER

  1. det er sku da lige før man skulle overveje at købe det så. troede virkelig ikke det ville imponere så meget.

    #1 Instant ban.

  2. Vaklede meget mellem 8 og 9… men endte sgu på 9 alligevel, da alt bare er så fucking helstøbt. Men det er et lille nital…arg hvor jeg bare hader karakterer!

    #1 Nej, vel… super lamt!

  3. #4 Synes sku de karaktere du giver passer utrolig godt til min smag, har før købt et spil alene på baggrund af det og haft samme holdning stort set.

    Så det passer mig fint, du skal ikke være så bange for de karaktere.

  4. #4 Kæmp noget mere for at få dem fjernet så
    Syntes ikke at et tal siger noget alligevel, meget bedre at læse reviewet og danne sit eget indtryk, og konklusionen er jo der til hvis man bare lige kort vil se vurderingen af spillet

    Anyway godt review

  5. #6 Karaktererne skal ikke fjernes!! Læser kun anmeldelserne, hvis det er et spil jeg på forhånd er interesseret i. Derudover plejer jeg bare lige hurtigt at tjekke karakteren, for derefter at bedømme om det er noget jeg gider bruge tid på.

  6. Kan ikke forstå alle de positive anmeldelser om Reach. Jeg synes det er det dårligste i rækken (efter Halo 2)
    Historien er kedelig, figuren er ny og banedesignet er ikke særligt mindeværdigt.

    Det bedste jeg kan sige om det, er at det gør de andre Halo-spil bedre. Det er fedt at spille 1éren igennem igen.

  7. #8 Jeg er 100% uenig. Reach har det bedste banedesign og kampagne opbygning af alle spillene. Historien er ikke sindssyg, men den mest simple og virkefulde indtil videre, efter min mening.

  8. #8 – Er også helt uenig. Det er måske ikke den bedste historie i campaign, men gameplay er perfektioneret i yderste grad.

  9. Det er nok bare mig der måske er blevet Halo-mæt, selvom jeg egentligt har fået lyst til at spille de andre. Aner det ikke.
    Som sagt er vel alle anmeldelser uenige med mig.
    Det får en ny chance næste gang jeg spiller serien igennem.

  10. #11 Halo-mæt er jeg helt med på. Der er ikke specielt stor forskel på spillene, hvis man skærer ind til benet. Serien er udviklet sig meget, javist, men oplevelsen er stadig den samme.

    Men det er også derfor jeg havde svært ved at bestemme karakteren her…

  11. SPOILER

    #13 / #14 – Er det ikke meningen at den skal være umulig? Det ender vel med at man dør på et eller andet tidspunkt. En slags survival mode.

  12. ->#15 jo det er…
    en slags “king of the hill” skermish mission… med kun en udvej…

    husk Bananaen.. Spillet er ikke slut bare fordi der er rulletekster til sidst..

    ganske ligesom i Halo 3 ODST, Halo3 Halo 1 (og kan ikke lige huske om der er en cutsceen i halo 2)