2017 er et af de sjældne år, hvor Forza Motorsport får lov til at lave et head to head race imod Polyphonys racing-gigant Gran Turismo. Forza Motorsport 7 var ekstremt ”hit or mis”, så hvordan klarer Gran Turismo Sport sig?

Et vanvittig racing-efterår

2017 er et vildt år for seriøse og semiseriøse racerspil. Inden for de sidste måneder har vi fået både Project Cars 2, Forza Motor Sport 7 og Gran Turismo Sport. Vi skal heller ikke glemme F1 2017, som skulle være et formidabelt F1 spil, et af de bedste i mange år. Så kampen om spillernes kilometer er hårdere end nogensinde før.

Gran Turismo Sport skal derfor enten være ekstremt godt eller gøre noget markant nyt, hvis det skal vinde spillernes gunst. GT: Sport gør i hvert fald én af tingene!

99% e-sport

GT: Sport er ikke en nummereret Gran Turismo titel. Det er altså kun et halvt skridt fremad imod det næste store spil i serien. Det kan man virkelig mærke, da spillet fuldstændig mangler en reel singleplayerdel og ordentlig ræs på egen hånd. Der er ingen rigtig kampagne, og der er nærmest nul features til dig, hvis du ikke er online.

For GT: Sport er nemlig … sport. Polyphony har taget en ekstrem interessant tilgang til spillet, og det er her, de adskiller sig fra de nærmeste konkurrenter, Project Cars 2 og Forza Motorsport 7. ”Sport Mode” hedder det nye online system. Her starter der nye ræs hvert 20. minut, og disse roterer hele dagen fra bane til bane. Hopper du online fx 10 minuter før start, har du 10 minutter til at køre kvalifikationsrunder, som så har indvirkning på din startplads og hvem de kommer til at køre imod.

Det er faktisk en sjov måde at komme i gang med online racing, og jeg det virkede til, at jeg blev matchet op imod spillere, der passede meget godt til mit – relativt lave – niveau. Der var for det meste også fyldte spil, og jeg oplevede ikke en eneste gang et halvtomt løb.

Det mest interessante kommer senere i år, desværre. Championships har Polyphony af en eller anden grund valgt at holde tilbage, så det aspekt kan vi ikke sige noget om endnu. Men det lyder ganske interessant, og kan komme til at løfte det rendyrkede e-sport fokus ENDNU mere.

Kun for rigtige sportsmænd

Alle online løb, jeg nogensinde har kørt online i fx Forza Motorsport, har bestået af et hidsigt ræs til det første hjørne, hvor alle spillerne hamrer sammen for at komme først ud på den anden side. Dette problem forsøger GT: Sport at løse på flere måder. Nogle mere vellykkede end andre. Inden du kan spille online skal du igennem en Sportsmanship skole. Den består af nogle videoer, hvor de fortæller dig om, hvorfor de skal køre ordentligt. Det virker faktisk lidt bizart og en kende kikset. Men de forsøger i det mindste at forklare dig, at hvis du bare hamrer ind i andre spillere, er ødelægger de det ikke bare for dig selv, men også alle de andre.

Den anden metode er langt mere effektiv. Du får nemlig en Sportsmanship Rating i GT: Online. Hver eneste gang du har kontakt til en anden spillers bil, trækker det ned. Jo mere de kører rent, trækker det op. Det dårlige her er, at du bliver fratrukket point selvom en anden spiller bærer 100% af skylden for et sammenstød. Det er uretfærdigt, men det er nok den eneste måde, da spillet endnu ikke er så klogt, at det kan regne ud, hvem der bærer skylden.

Når det er sagt, så steg jeg hele tiden imod en bedre Rating, da jeg virkelig forsøgte ikke at ramme de andre. Og de gange andre ramte mig, blev faktisk også færre og færre. Det kan hænge sammen med, at men bliver smidt ind i lobbyer, med folk på samme Sportsmanship Rating. Jo mere du spiller beskidt, desto mere kommer du ind på Destruction Derby-serverne med alle de andre tosser. Og forhåbentlig skulle det modsatte gøre sig gældende. Det ser i hvert fald sådan ud efter en god uges tid med online ræs for mit vedkommende.

Intet værd offline

Det rendyrkede e-sportsfokus bliver ikke mere tydeligt, hvis du hopper af internettet (men hvorfor skulle du dog det her i 2017). Er du offline har du kun mulighed for at køre i Arcade Mode. Her er der ”time trials” og en bunke ”single race” muligheder samt lidt drifting. Det er også her, du kan benytte VR, som rent faktisk skulle være ganske godt. Det kunne vi desværre ikke teste.

Er du ikke online kan dine bedrifter ikke gemmes, du kan ikke låse op for nye baner, du kan ikke købe biler, du kan ikke stige i ”driver level” da du ikke kan gemme noget. Dette er især skidt, da dit driver level afgør hvilke baner, du har adgang til. Du kan ikke bruge spillets ekstremt flotte Photo Mode og du kan rent faktisk heller ikke spille single player ”kampagnen”. Kampagnen er i gåseøjne, da denne er mere end køreskole, hvor du tester forskellige elementer af banerne. Der er så godt som INGEN reelle racerløb i denne kampagne.

Og nå ja, er Polyphonys servere nede, gælder samme spilleregler, som hvis du selv var offline! GT: Sport er en online titel, det er et dedikeret multiplayerspil, og uden internet er det intet værd.

Få biler – færre baner

Gran Tursimo har tidligere haft over 700 biler med i spillene. Det var dog kun en halv sandhed, da vi her stødte ind i ”premium” bilerne, der alle var gennemførte, og så en masse biler, der havde grimme texturer og generelt var pinligt implementerede. Den gode nyhed er, at alle biler er ”premium” i GT: Sport. Den knap så gode nyhed er, at der kun er 160 af dem. Den direkte dårlige nyhed er, at ud af de 160 biler, er der overraskende mange gengangere. Visse bilmodeller går igen op til fire eller endda fem gange! Jovist, modellen er måske rettet lidt til ift. at køre i en anden klasse.

Personligt har jeg svært ved at se forskellen på Mitsubishi Lancer Evolution Final Edition, Mitsubishi Lancer Evolution Final Edition Gr.3, Mitsubishi Lancer Evolution Final Edition Gr.4, Mitsubishi Lancer Evolution Final Edition Gr.B Rally Car og Mitsubishi Lancer Evolution Final Edition Gr.B Road Car. Der er forskel i klistermærkerne, og de kører også forskelligt. Men lur mig ikke om selve bilmodellen består af 99.999% af de samme pixels.

Banerne er desværre endnu mere begrænsede end bilerne. Der er i alt 17 baner, der så vokser til 40,når man kan køre den ene eller den anden vej rundt, samt et par andre variationer på nogle af banerne.

Kvaliteten af banerne samt bilerne er i top. Det er der ingen tvivl om. Og jeg er faktisk ret vild med, at visse baner er taget ud fra fantasien og slet ikke baseret på virkeligheden. Det gør bestemt ikke noget. Der er bare meget, meget lidt at komme efter her. Især sammenlignet med konkurrenterne.

Flotte stilbilleder

Når du hopper ind i spillets always online photo mode, er der ingen tvivl om, at GT: Sport har nogle af de flotteste bilmodeller, vi nogensinde har set. Bilerne bliver placeret rigtige i billeder fra den virkelig verden, og det er ærlig talt ikke til at se, at det ikke er en rigtig bil. Det ser tåbelig godt ud på billederne. Desværre holder det ikke samme tårnhøje niveau, når det hele begynder at bevæge sig.

GT: Sport er samlet set et meget flot. Men det lider af samme problemer som alle andre spil i serien. Det er hamrende flot på billeder, men når tingene bevæger sig, imponerer det bestemt ikke. Det hele ser for statisk og klinisk ud, og al fornemmelse af fart, vildskab og hestekræfter er simpelthen ikke til stede. Sådan har jeg altid haft med serien, og GT: Sport ændrer ikke ved min opfattelse. Det hjælper heller ikke, at bilerne stadigvæk lyder som en flot støvsugere på overarbejde.

På PS4 Pro kører spillet i 1800p med checkerboard rendering skaleret op til 4K. Spillet holder her 60 FPS hele tiden, og jeg mærkede aldrig, at frameraten droppede. Ifølge Digital Foundry skulle PS4 Pro holde 60 99.999% af tiden, hvor den gamle PS4 ofte falder ned til 55 med flere biler på skærmen. Vil du have alle de tekniske detaljer, bør du som altid tjekke deres artikel ud, da den går mere i dybden end vi har mulighed for.

Spillet byder desværre på nogle af de absolut grimmeste reflektioner, som jeg kan mindes i de sidste to konsolgenerationer. På visse biler er reflektionerne på kølerhjælpen en smudset omgang pixels, der ligner noget fra Playstation 2-tiden. Det er dog kun på nogle biler. Så enten er det en bug eller også er der bare biler, der er bedre implementeret end andre.

Der er desuden heller ikke dynamisk vejr eller tid. Der er dog forskellige tidspunkter at vælge imellem, men det skifter ikke dynamisk, som vi fx har set i det nyeste udspil i Forza-serien.

Regneffekterne lader desuden også meget tilbage at ønske, og de står ikke mål med hverken Forza eller Project Cars-serierne. Det er ligeledes milevidt fra Drive Clubs implementering af både vind, vejr og tid.

Et sted stråler GT: Sport dog mere end alle andre, og det var i HDR. Lyseffekterne er rigtig gode, men HDR-implementeringen er ekstremt god! I et bilspil med masser af lygter samt nogle meget flot belyste baner, er HDR-effekterne faktisk noget, der hæver oplevelsen op over de andre konkurrenter.

Camera kiks og kedsommelig controller feedback

Turn 10 har med deres Forza Motorsport-serie knækket koden til den perfekte styring med controllers. På en eller anden magisk måde, føles alt bare ekstremt godt, og det er muligt at mærke hvor alle fire hjul er, hvad der bremser, hvad der skrider ud og hvad der er ved at slippe taget i asfalten. Forza-seriens feedback til controlleren er uden lige. Og her er GT: Sport desværre milevidt bagud. Den fornemmelse af bilen og hjulene på underlaget som Forza-serien leverer, er simpelthen bare ikke til stede i GT: Sport.

Polyphony har ikke formået at indfange samme fornemmelse for bilen som Turn 10 har haft igennem mange år nu. Når jeg kommer fra mange timer med Forza, er det simpelthen ikke særlig sjovt at køre rundt i GT: Sport, da controlleren føles nærmest død i hænderne. Jeg har altid været en Forza-mand, og styringen er en af de primære årsager hertil. GT: Sport kommer ikke til at ændre dette, desværre.

Camera-mulighederne er desværre meget begrænsede i GT: Sport. Der er fire prækonfigurerede muligheder, men ingen af dem er specielt gode. Heldigvis man du selv justere på kameraet en smule, hvilket hjælper lidt. Men jeg savner de forskellige muligheder fra fx Forza Motorsport 7.

Og så synes jeg, at kameraet opfører sig meget stift og fastlåst, hvis du har ”chase” kamera bag bilen. Det er som om, at det sidder fuldstændig fastlåst på bilen, hvilket giver en underlig fornemmelse af styringen. Jeg er slet ikke fan, må jeg indrømme. Den eneste vinkel, jeg fandt brugbar, var ”in car” bag rattet.

Er du til e-sport?

Det skal du spørge dig selv om. For GT: Sport er kun for spillere, der vil ræse online og kaste sig ud i deres ret så spændende online-formular. Er du mere til singleplayer og soloræs er der intet at komme efter i GT: Sport Er du offline det meste af tiden er spillet tæt på ubrugeligt.

GT: Sport er det første Gran Turismo spil til denne konsolgeneration, og den grafiske side har fået et løft. Det virker dog mest til, at det blot er opløsningen og så en fast 60 FPS på PS4 Pro-udgaven, men ikke meget andet. Nå jo, fænomenal HDR-implementering. Grafisk er spillet ikke imponerende i bevægelse, da der ikke er meget fartfornemmelse her, især ikke sammenlignet med konkurrenterne.

Spillet er desuden ekstremt skrabet i både bil og banekategorierne, så du kommer til at køre meget i samme biler på de samme baner, hvis du skal ræse rundt de næste mange måneder.

Det er på mange måder et halvt skridt fremad, der ikke formår at imponere. Og det piller slet ikke ved, at jeg fortsat ser Forza-serien som en på alle måder overlegen konsolræser. Også selvom Forza Motorsport 7 gjorde ekstremt mange ting forkert. På selve banen er Foza Motorsport 7 langt, langt bedre end GT: Sport.

Jeg vil dog rose Polyphony for at prøve at levere en sand e-sports-fokuseret ræseroplevelse. Den er bare slet, slet ikke for mig. Jeg har lagt spillet på hylden lang tid før spillet for alvor åbner op med turneringer og andet godt. Bliver du hængende til den tid, kan det være, at spillet virkelig bliver godt.

OVERBLIK OVER ANMELDELSEN
Score
6/10
Forrige artikelDestiny 2 anmeldelse (PC)
Næste artikelSe med når BlizzCon 2017 starter kl. 19.00 i dag

6 KOMMENTARER

  1. Lige for at være lidt nysgerrig, hvilket HDR TV brugte du vil testen?

    Har hørt meget om, at GT Sport er “HDR killer” spillet, så overvejer kraftigt at begynde på bilspil, hvis det også kan holdes arkade-agtigt til mine non-driver skills

  2. Jeg har et 4k sony bravia fra 2016.

    Der kan bruges en del assists. Så du kan gøre spillet OK arcade-agtigt. Jeg tror bare ikke, at du får noget som helst ud af dette spil, da det er 99% online MP ræs med fokus på lidt realisme. Altså hvis du søger en arkade ræser. Der er intet SP at komme efter her. Jeg ville nok vælge forza i stedet.

  3. jeg synes også det er en skændsel, det spil. Jeg købte min ps4 udelukkende pga gran turismo som jeg elskede at spille på min ps3.
    Det her GT er jo nøjagtig det samme bullshit som Project Car og alle de driver simulators der er der ude. Det er slet ikke det man ønsker som en gran turismo spiller. Vi ønsker at man kan tune bilerne på forskellige måder og grinde penge ind til endnu mere tun, ganske som i forgængerne.
    I det her GT er det fuldstændig ligegyldigt hvilken bil du stille op med og hvor hurtig den er, for AI stiller bare op i ligeså hurtige biler som den du vælger. Whats the point in that……. Fuck jeg er skuffet..

  4. Jeg er sgu glad for GT Sport, og elsker at de fokuserer på online delen fremfor en lang ligegyldig kampagne mod en halvskod Ai.

    Og så bliver der jo tilføjet mange biler og baner til spillet løbende som gratis content.

  5. Jeg synes Sony skulle sige til Polyphonys enten levere i et fuldt spil som vores kunder VIL HAVE hvor man kan pille og skrue i bilerne som man vil,og hvor der er vejr tid inde i spillet. Ja spillet er da flot men det er Project cars og driver club sgu også og der kan der sgu både regne og sne i og de er gamle spil, utroligt at Polyphonys skal bruge så mange ÅR på ingen ting Så Sony sæt kniven for struben på Polyphonys og sig enten levere i ellers er det slut