Snestorm i Bolivia

Der er problemer ude i verden og som Ghost Recon-soldat, skal du løse dem. Det er ikke pænt. Det er ikke diplomatisk. Fløjlshandsker er lige så udbredte som ædru svenskere på Roskilde Festival og omgivelserne er cirka lige så ryddelige. Det eneste overflødighedshorn, er kaskaden af krudt, kugler og problemer.

Umuligt mange muligheder

Det første du løber ind i, er at lave din karakter. Her er der heldigvis ikke noget med at rulle terninger og fordele point, kun det rent kosmetiske. Eller sagt på en anden måde: Hvordan skal netop DIN bad-ass se ud? Efter en masse loading-tider på alle de forskellige muligheder, lykkedes det mig endelig at sammensætte min kuglespyttende, cigartyggende dræberdame. Nu skal der skydes!

Ghost Recon:Wildlands kører stadig på med “Gun Smith”, så du kan fedte rundt med dine våben, så meget hjertet begærer. Altså, hvis du har adgang til alle de forskellige dele. Heldigvis kan du købe adgang til dem, hvis du ikke gider bruge spilletid på det. For at finde dem i spillet, skal du drøne og dræbe dig gennem praktisk talt alt. Både reservedele og hele våben er altså kun nogle du får adgang til, ved at finde dem i spillet. Det er også okay, fordi det oftest er endnu en mulighed for at starte en mindre krig.

En stor, stor verden

Når du er færdig med loading, kan Ghost Recon: Wildlands bryste sig af et vidunderligt stort kort med fantastiske landskaber! Grafikken er ikke bare flot, men den er også varieret. Landskaber og terræner byder på alt fra saltørken gennem bjergjungle til floddeltaer med tilhørende sumpe. Også byerne har masser at byde på og det er altså ikke kun stemning! Landskab og bygninger tilbyder en bred vifte af vertikale muligheder for at lege med de taktiske elementer, hvilket igen giver et væld af tilgange til hvordan du vil nedlægge lige præcis de her 50 mennesker.

Med masser af landskaber og våben, burde den hellige grav være vel gennemhullet. Men nej, for der er også alle køretøjerne, fly, helikoptere og både, hvoraf en dejlig stor håndfuld af dem, har sjove våben monteret! Selve våbnene gør det temmelig sjovt at lege med disse køretøjer og giver endnu et sæt muligheder at sammensætte til at levere den helt rigtige portion pryglebøf. Hvis styringen af dem så bare var bedre. Jeg ville ønske at Ubisoft havde læst Rockstar’s noter om styringen i GTA V.

Noget for noget

At være taktisk kan så også kun anbefales! Det er ikke voldsomt svært at snige sig rundt blandt de sanseløst vandrende kartel-folk, eftersom de ikke er broderkærligt opmærksomme på hinandens ve og vel. Ja, de reagerer på ting inden for en vis afstand, men så heller ikke meget mere. Det er egentlig okay, da de ofte er virkelig mange og man helst gerne vil være bare lidt sniger-agtig. De virkelig store problemer har det nemlig med at opstå, når først de har fundet ud af at du er der.

De skyder gladeligt igen og de skyder faktisk også hårdt! Den direkte Rambo-stil kan altså sjældent anbefales, men er dog mulig hist og her. Hvis du vil vide dig sikker, er det altså nødvendigt at leve op til “Recon”-delen af spillets navn. På bedste GTA-vis, har de endda også for vane at hidkalde forstærkninger, som enten kan være relativt bløde kartel-drenge eller mere hårdkogte soldater med dertil hørende Apache-helikoptere, kampvogne og meget andet ubehageligt.

Farv Bolivia rød med hele paletten

I løbet af spillet, lukker man op for at de lokale rebeller også kan give en hjælpende hånd/morter/afledningsmanøvre, samtidig med at du selv får adgang til lidt ekstra udstyr. Alle disse elementer skal du i stigende grad tage i spil, hvis du vil rive dine modstandere midt over. Efterhånden som du selv får erfaring med landskabet og dets taktiske muligheder, vil du nok også bemærke at du bliver mere nødt til at udnytte dem. Lige herover er fx hvad der tidligere var en velbeskyttet bro, som nu er blevet mit udgangspunkt for at kærtegne kranier med kugler fra et højt sted.

Dine med-soldater er nogenlunde dygtige til at arbejde som en enhed, specielt når man laver synkroniserede angreb. Det ER altså bare lækkert at nedlægge fire modstandere med fire velplacerede og stille skud! Og hvis du selv får for mange dybe ammunitions-relaterede fregner, kan de også lige genoplive dig en enkelt gang i en kamp. Ganske flinke folk, faktisk! Men dér stopper anvendeligheden altså også. De kan ikke arbejde selvstændigt og dermed går man glip af en masse muligheder. De flinke rebeller giver også gerne en hjælpende hånd, men deres situationsfornemmelse er ikke særlig god. Hvis du sætter gang i noget sniger-kamp, og de opdager det, deltager de meget aktivt i kampen, hvilket gør det umuligt at nedtrappe konflikten, så du kan snige videre. Du er bare nødt til at forsvinde og nulstille kampen.

Rigtige venner sigter samme sted

Heldigvis er der co-op! Som de fleste af jer nok ved, så er det sjældent man er heldig med tilfældige online-deltagere i Bolivias Befrielsesfront. Det gik nogenlunde, da jeg selv rodede med det, men ikke ligefrem super. Det er til gengæld noget helt andet, når man samler sine egne venner sammen og husker at benytte et headset! I stedet for at være én aktiv soldat med tre halvslatne medløbere, kan man lægge blodige planer med tre toptunede geværguder. Bare det at kunne fordele sig rundt om et angrebssted og aktivt plukke gode mål ud, er en fornøjelse.

Når man har fingre i de våbenbærende transportmidler, bliver det kun endnu sjovere. Mest fordi en person bag et rotor-gevær trods alt er mere præcis end en computerstyret bunke pixels med lav autonomitet. Yderligere kan man splitte op præcis som man vil det og eksempelvis være to der gør klar til at snige sig ind fra den ene side, mens de to andre laver en afledningsmanøvre kombineret med et frontalangreb. Det er de færreste der lægger mærke til to lyddæmpede snigskytter i buskene bagved, når de har travlt med at være forfærdede over den pansrede varevogn med maskingeværet!

Hvorfor spille dette spil?

Til syvende og sidst, må jeg opveje styrker og svagheder. Du skal IKKE købe dette spil, hvis du foretrækker en spændende skæbnefortælling med dybe karakterer og uventede twists. Du skal IKKE købe dette spil, hvis du vil være skudsikker superhelt. Du skal IKKE købe dette spil, hvis du vil trækkes helt ud til stolekanten i åndeløs spænding.

Du skal til gengæld købe dette spil, hvis du vil tage vennerne med i junglen og være de hårdeste bananer på palmen. Du skal købe dette spil hvis du vil have en gigantisk sandkasse af landskaber, våben, fjender, allierede, køretøjer og hjerneløs vold at lege i. Du skal købe dette spil, hvis det tiltaler dig at dyrke guerilla-krig mod et generisk boliviansk internationalt kokain-kartel.

Konklusion

Som så mange andre spil nu om stunder, er også Ghost Recon: Wildlands udkommet med nogle børnesygdomme. Den første var problemer med især i5 CPU’er, som skabte en hel del lag. De har fået rettet det lidt til, men det knaser stadig i ny og næ. Så er der også ind i mellem noget stuttering når spillet skal loade en masse nye teksturer, og det lagger generelt mere når man spiller online. Ydermere opstår der forskellige bugs med missions-objektiver, som ikke aktiveres, aldrig dukker op eller bare forsvinder undervejs. Det er ærgerlige fejl fra så stor en udgiver.

Ingen af disse gør spillet komplet uspilleligt, men er dog især træls for dem der godt vil have alt til at køre glat, uden at skulle genstarte spillet i ny og næ. Forhåbentlig får de med tiden løst disse småting og er allerede i gang med det. Derudover er det et solidt og flot spil, så længe man går efter et godt action-spil, og ikke har behov for nogen dybere mening. Du finder den ihvertfald ikke i Ghost Recon: Wildlands.

De taktiske elementer er veludførte, styringen af alt (undtagen transportmidler) er velfungerende og spillets geografiske udstrækning samt detaljerigdom og variation er ærlig talt en fornøjelse. Spillet falder til gengæld igennem når det handler om innovation og at skabe nye oplevelser, så karakteren når simpelthen ikke op over 7.

7 KOMMENTARER

  1. Der er vidst en reklame, der har læst anmeldelsen.

    Der kunne godt være brugt et linjeskift eller to…….

    Håber ikke det er fremtiden for markedsføring.

  2. @hunterseg Tjah… eller en ekstremt ordblind person? Eller en helt almindelig person, som tilfældigvis ejer en parkinsons-ramt kat, som på et kaffe+amfetamin+adrenalin-trip slendrede hen over tastaturet? Eller en anden anmelder som i allerhøjeste grad har behov for at lære noget om computere, før de site-miner?

    Der er så mange muligheder! =P

    @thendur Tak for hjælpesvaret. Jeg har hverken spillet FarCry eller Just Cause, så jeg er helt blank! Men det tænker jeg at I nok er mange der har gættet

    @fox Kortet ER dejlig stort og med mange lækre landskabsdetaljer. Uden det landskab og dets horisontale og vertikale muligheder været nede på 4/10 eller 5/10. Uanset om vi taler coop eller solo, så er det helt klart landskabet der gør at ellers komplet ens kampe, alligevel har noget variation. Altså, for dem der kan lide denne slags spil.
    Hvis fx Deus Ex bragte denne type open world-lækkerhed på banen omkring deres historie, ville de være klare 10’ere, men dén type historie-dybde tror jeg ikke vi kommer til at se fra Ghost Recon-serien.

  3. Ville have været lækkert om de havde lavet et ægte Ghost Recon spil. Men Ubisoft har tydeligvis besluttet at udvande deres Tom Clancy franchises maksimalt til fordel for mainstream markedet. Trist!

  4. […] var block_td_uid_2_58cfc43d8c6b3=new tdBlock();block_td_uid_2_58cfc43d8c6b3.id="td_uid_2_58cfc43d8c6b3";block_td_uid_2_58cfc43d8c6b3.atts='{"limit":4,"sort":"","post_ids":"","tag_slug":"","autors_id":"","installed_post_types":"","category_id":"17","category_ids":"","custom_title":"","custom_url":"","show_child_cat":30,"sub_cat_ajax":"","ajax_pagination":"next_prev","header_color":"","header_text_color":"","ajax_pagination_infinite_stop":"","td_column_number":3,"td_ajax_preloading":"","td_ajax_filter_type":"td_category_ids_filter","td_ajax_filter_ids":"","td_filter_default_txt":"Alle","color_preset":"","border_top":"","class":"td_uid_2_58cfc43d8c6b3_rand","el_class":"","offset":"","css":"","tdc_css":"","tdc_css_class":"td_uid_2_58cfc43d8c6b3_rand","live_filter":"","live_filter_cur_post_id":"","live_filter_cur_post_author":"","block_template_id":""}';block_td_uid_2_58cfc43d8c6b3.td_column_number="3";block_td_uid_2_58cfc43d8c6b3.block_type="td_block_mega_menu";block_td_uid_2_58cfc43d8c6b3.post_count="4";block_td_uid_2_58cfc43d8c6b3.found_posts="2076";block_td_uid_2_58cfc43d8c6b3.header_color="";block_td_uid_2_58cfc43d8c6b3.ajax_pagination_infinite_stop="";block_td_uid_2_58cfc43d8c6b3.max_num_pages="519";tdBlocksArray.push(block_td_uid_2_58cfc43d8c6b3);AlleAnmeldelserGallerierGuidesInterviewsKlummerKonkurrencerPreviews5 Anmeldelser […]