Ubisoft har udgivet deres seneste udgave af Tom Clancy’s Ghost Recon, denne gang med “Breakpoint” på hundetegnet. Med farverige floskler om realisme, har spillets skabere prøvet at gøre elitesoldatens lod endnu mere nærværende. Blandt de nye features kan findes skadeniveauer med konsekvenser og mere besvær med terrænet. Man er også blevet helt alene, hvor man i Wildlands konstant havde tre computerstyrede teammates med sig. Du er på egen hånd bag fjendens linjer. Alt er besværligt. Alt gør ondt. Kom og find dit breakpoint!

Min hårdtskydende coop-karakter.

Mås bliver sparket, grundigt!

Lad os starte med de ting, der fungerer for spillet. Nu har jeg lagt 58 timer i solo play, samt 6 timer i coop, har gennemført story line og en hel del af sidemissionerne. Alt i alt vil jeg påstå, at jeg har gjort mig erfaring nok til at være kritisk.

Det første der fungerer, og er årsagen til at jeg har spillet så mange timer, er at det centrale i Ghost Recon virker rigtig godt! Ja, det ER fedt at være elitesoldat. Ja, det ER fedt at have adgang til et bredt udvalg af realistiske våben. Ja, det ER fedt at planlægge og eksekvere et fejlfrit angreb, så selv de civile undrer sig over hvad der skete.

BOOM! Head shot!

Det er også fedt at kaste sig ind i kampen og flå hoveder fra hinanden med velplacerede projektiler. En stribe af head shots føles bare VIRKELIG godt! Fjenderne er selvfølgelig så intelligente som man kan forvente. Lav en lille distraktion ved at skyde et par af dem, så kommer resten rendende. Det virker pænt godt til når man vil meje en hel flok ned ad gangen!

Lidt blandet vold

Virkelig virkeligt eller virtuelt virkeligt?

Introduktionen af skadeniveauer med konsekvenser, fungerer rigtig fint for mig. Jeg har aldrig fundet det særlig realistisk (men dog effektivt), at man på 1% liv, stadig kan hoppe rundt som Superman. Når først man har prøvet at humpe fortvivlet mod dækning, for bare at blive mejet ned, så bliver man forsigtig! Mindre skader søger man dækning for at få styr på, fordi de begrænser en så meget at man sagtens kan ende død. Det er altså om at tage det alvorligt. Det er en værdig tilføjelse til genren. Simpel, men betydende. Og det er også lidt mere realistisk at være forsigtig, end at drøne rundt som en usårlig krigsgud.

Eksplosioner og flammer. Jeg laver faktisk duck face på billedet nederst til venstre!

Du ER altså ikke Spider-Man!

Terrænet er stadig besværligt og man kan ikke løbe op ad lodrette klipper. Det er fint og godt. Nu kan man faktisk glide og falde og slå sig. Det betyder OGSÅ at man får skadeniveauer og kan ende med at skulle reparere sig selv. Hvis man altså ikke er kuret lige ned i en flok skarpladte voldspsykopater på udkig efter elitesoldater på røvtur. Der er dog stadig de “sjove” glitches, når man smutter rundt i terrænet på motorcykel. Fx den nederste til højre:

Det ser rigtig pænt og fint ud, men man kan godt lande lidt mærkeligt på motorcykel.

Der er pænt!

Jeg nød de fine landskaber i Wildlands og jeg gør det også her. Selvfølgelig er fin grafik rigtig rart at kigge på og jeg ville nok være mindre imponeret, hvis jeg brugte mit gamle grafikkort. Helt ærligt, er det nok mest lyset, der virker for mig. Udviklernes fokus på at få lyseffekterne godt i spil, har givet godt afkast. Det opvejer nogle af de mere kornede grafikker og skaber en masse stemning.

Fine udsigter og landskaber, både oppe og nede!

Det er et temmelig detaljeret landskab og terrænet har, som tidligere nævnt, stor betydning. Lige så meget som man kan stå på en bjergtop og nyde udsigten, kan man grue for turen ned igen. Altså, hvis man har glemt sin helikopter. Meget som de pæne udsigter kunne være endnu pænere, er jeg dog stor tilhænger af højere billedfrekvens end et slideshow af smukke fotos. Ihvertfald i en FPS!

Man skal dog lige se bort fra manglen på realisme i hvordan de forskellige landskaber er sat sammen. Man bevæger sig basalt set rundt i alle landskaber på en lille øgruppe. Bjerge og gletchere, åbne stepper, kuperede bjergfloder, mangrovesump, nåleskov, løvskov, ørken, tropisk sandstrand, jeg kunne blive ved. Det er et kludetæppe, men det er stadig pænt!

Paranoia og coop

Det fungerer temmelig godt at spille sammen, men man skal tage højde for forskellige gear levels.  Skal man have en chance sammen, er man nødt til at gå efter det laveste gear level i gruppen, ellers bliver der problemer! Jeg kan til gengæld anbefale at man slår clouds (farve-indikationer på radaren, som afslører at der er fjender i området, men man ved ikke hvilke) fra, så det er mere paranoia-inducerende. Det er meget federe at skulle være grundige med sine scope-outs på fjenderne, før man angriber! Især køretøjer og helikoptere med våben, er yderligere optimeret til coop. Vil man bruge samtlige våben på transportmidlet, skal man være mere end alene.

Grafikken opfører sig ikke altid særlig pænt…

Og så gik det galt…

Som du kan se på billedet, opfører grafikken sig ikke nødvendigvis glat. Ved fast travel kommer teksturerne nogle gange for sent. Vindmøller, der hænger midt i luften. En coop-makker, der åbenbart styrer båden fra bagsædet og lyset i en grafisk set simpel tunnel går helt amok. Det er sådan nogle glitches man har set før og nu ser vi dem igen. For det meste, giver det anledning til at trække på smilebåndene. Smilet stivner dog, når jeg fortsætter med hvad jeg har at sige.

Den gule prik er nederst til venstre i billedet. Den burde fremhæve en container, som skal sprænges i luften.

“Ødelæg den der ting, som faktisk ikke eksisterer!”

Det er nemlig ikke kun grafikken alene, der gør knuder. I den her mission, skal man flyve rundt med en civil passager og ødelægge nogle containere med diverse udstyr. Billedet er fra min femte gennemspilning af missionen. Det gik hele tiden galt, fordi objektet der skal ødelægges, ikke kommer frem. Jeg var nødt til at vente så længe, at der nåede at spawne masser af fjender. Mens jeg stadig ventede, kunne de nå at finde mig og skyde mig i smadder. Ikke fedt.

Der kommer også mange lags på 3-8 sekunder i spillet. Jeg har bemærket at disse lags sker i forbindelse med lyde. Altså når der skal en lyd på, som ikke har været i gang i et stykke tid, så tager det voldsomt lang tid at finde lyden frem. Det er ikke til at forudsige hvornår det sker, men det sker ofte og er relativt langvarigt. Super træls!

Virkelig dårlige menuer. Ved at sammenligne billederne til højre, kan du se parallaxe-effekten, som er komplet unødig og irriterer mere end den imponerer.

Skodringe menuer

De to venstre billeder, er af missionsmenuen øverst og skills-menuen nederst. Nej, jeg har ikke zoomet for langt ind. Man kan slet ikke zoome, eller border scrolle. Man skal klikke og trække rundt, som var man på udstyrsløs bjergbestigning. Samtlige dele i de menuer kunne have været grafisk meget mindre, men udviklerne tror åbenbart ikke på grafisk simplicitet.

Til højre er der to billeder. Den eneste forskel på dem er, at øverst er min mus ude til venstre, mens nederst er den ude til højre. Alt flytter sig rundt og prøver at se pænt og 3D-agtigt ud. Det er ikke bare unødvendigt, det er også træls! Når jeg flytter musen for at klikke på noget, så skal det gerne være der, hvor jeg regner med at lande med musen. Lav nogle menuer der virker og drop de popsmarte effekter!

Lidt af de andre forskellige menuer. Øverst er der indsamlede data fra missioner, nederst er der layout af keyboard og mus, samt lidt af kortet.

“Slå notifikationer fra”

Når man udfører missioner, er der såkaldte “investigations”. Altså samler man information og ender med at konkludere ting. Det er alt sammen meget fint, men det bliver kun irriterende, når jeg konstant har “ulæst” på en masse missioner. Det er fordi spillet simpelthen ikke husker at jeg har været inde og læse informationerne. Endda ind til flere gange på forskellige tidspunkter i løbet af spillet.

Der er også knap-lignende ting i layoutet i visse menuer, som faktisk ikke er knapper! De ser ganske indbydende ud, så jeg tror at det er dem jeg skal bruge. Der sker bare ikke noget. Og så er der de knapper og scroll bars, som man ikke kan få fat i! De aktiverer på ekstremt få pixels og når man så finder de pixels, er det ikke sikkert at de overhovedet virker alligevel. Lad nu være!

Komplet karikeret og flad fornemmelse

Spillets figurer er så karikerede og todimensionelle som de overhovedet kan være. Der er supernørdede klaptorsk med briller, ultramacho-agtige soldater, forudsigeligt motiverede skurke og helte, samt røvkedelige civile faktioner. Interaktionerne giver ikke noget emotionelt bånd, som kan motivere til at leve sig ind i historien. Stemmeskuespillet er så kedeligt, at jeg ville være mere positivt stimuleret af at høre Poul Nyrup Rasmussen oplæse fiskerinoteringer fra april 1987.

Min egen opsætning… NOT!

Hvis du nu kigger rigtig godt efter på billedet af layout på keyboard og mus, så kan det være du bemærker følgende: Spillet anerkender kun tre af musens knapper! Højre, venstre og scrollhjulet. Okay, man kan scrolle både op og ned OG klikke på hjulet (woooooow…), men hvad med de næsten universelle sideknapper? PC-brugere er glade for at kunne vælge deres eget gear til input, fordi det er temmelig individuelt. Når spillet så ikke engang vil lade mig bruge mit udstyr som jeg vil, bliver jeg sgu lidt træt.

Der er også andre problemer med input, når det handler om at interagere med objekter. For det første, er der skiftende taster. Primært E, men nogle gange skal man bruge F og en sjælden gang imellem er det B. Javel ja. Hvis det ikke er slemt nok, så er der også problemer med objekternes interaktionszoner. Det gør at man kan spæne rundt om en dims og absolut ikke komme til at gøre hvad man vil. Noget så simpelt som en form for sigte og omrids-fremhævning af det objekt, man har fokus på, ville løse problemet. Men nej. Det skal være realistisk, også selv om det slet ikke virker.

Looter-shooter og grinding

Systemet med gear score fungerer ikke særlig godt. Man knytter sig ikke til et våben, fordi det alligevel er forældet og for ringe om en halv time. Man skifter hurtigt våben ud, bare fordi det næste enten har en bedre farve eller et lidt højere tal. I Wildlands fungerede det drøngodt at blive ved med at bruge det samme våben. Jeg husker at jeg fik så godt styr på min favorit-sniper, at jeg vidste hvor meget kuglen droppede afhængig af afstand. Det var super godt! Men her i Breakpoint gider jeg simpelthen ikke investere tiden i det, før jeg er på max gear level. Det er ærgerligt!

Åh så fin. Åh så ubrugelig. Åh så ufærdigt!

Spillets interne økonomi virker dårligt sammensat. At man kan bruge reservedele fra gamle våben til at opgradere nye, er okay nok, men så undrer det mig at man også får reservedele fra sit gamle tøj, men ikke skal/kan bruge disse dele til noget…? Addendum: Meget sent fandt jeg ud af at man også kan sælge udstyr. Det er ikke lige frem tydeligt opsat, det ene sted hvor der er en butik. Det er heller ikke noget man får at vide. Jeg har til gengæld lige fundet ud af, at der på et tidspunkt kommer en opdatering. I dén, skulle man kunne bruge reservedelene fra tøjet. Vi får se.

Ikke gennemtænkt coop

Der er missioner, hvor man eskorterer folk i transportmidler. Det er fint nok og passer godt ind i spillet. Det bliver træls når man ikke kan hoppe mindst to med i missionens transportmiddel. Er man tre eller fire, kan man i et ekstra transportmiddel i det mindste deltage i kamp, men er man kun to, er den ene tvunget til bare at finde et transportmiddel og følge med. Det er ikke gennemtænkt.

Jeg brugte en hel eskortemission ved at sidde og fornøje mig med at pløkke fjendtlige køretøjer med en minigun (hell yeah!). Imens kunne min makker bare køre rundt i sin bil og… ja, det var det. Han kunne følge med.

Konklusion

Hvad Breakpoint har gjort ved Ghost Recon.

Ja, billedet og teksten illustrerer ganske fint, hvad jeg synes. Nu vil nogle måske sige at det er hyklerisk at være så kritisk over for et spil, som alligevel har slugt 64 timer. Man kan jo umuligt spille så ringe et spil så meget? Jo, det kan jeg godt, fordi kernen af spillet stadig fungerer rigtig godt. Men når jeg tænker på hvad Wildlands var, og hvad de har gjort i Breakpoint, så er forskellen tydelig!

For det første er der alle de bugs, spillet kan byde på. Der er så mange, at kun Timon og Pumba ville finde buffeten tiltrækkende. Det næste der stikker i øjnene, er hele fadæsen med udstyr. Det er en looter-shooter af værste skuffe, fordi det eneste det handler om, er at få nyt gear med lidt højere gear-score. Hvis jeg spiller videre, er det kun for at nå op til max gear score, så jeg ENDELIG kan blive gode venner med mine favorit-våben.

Dette var et aspekt, som jeg syntes var skønt i Wildlands. Det virkede realistisk for mig at finde frem til de våben jeg bedst kunne lide, samt lære dem så godt at kende at jeg blev seriøst dødbringende! Det er væk, medmindre man holder ud helt til slutningen af spillet. Det gør jeg ikke, for at være helt ærlig.

I sidste ende er spillet en 6’er, fordi det stadig har sit centrale gameplay på plads. Ydermere synes jeg at skadeniveauerne og terrænbesværet er godt sat sammen og er værdige tilføjelser til serien. Det er alt det andet, der stinker langt væk af ufærdige idéer, som fra starten af var dårligt udtænkt og værre udført.

Jeg kunne sige mere dårligt om spillet, men jeg tror du har forstået mit budskab:
Ghost Recon Breakpoint: This is the point where Ghost Recon broke“.

OVERBLIK OVER ANMELDELSEN
Score
6
Forrige artikelRoccat Kain 120 AIMO gamer-mus anmeldelse
Næste artikelThe Last of Us Part 2 forsinket tre måneder

24 KOMMENTARER

  1. Sørgeligt hvad der er sket med Ghost Recon serien… Ubisoft ødelagde Tom Clancy da det blev til bullet sponge looter shooters.

  2. AngryJoe ende med at give det 3/10. Så 6 er faktisk en noget højere en karakter end jeg ville forvente at spillet ville opnå.

  3. #2 Muligvis, men vi er også forskellige mennesker, der anmelder. Jeg håber jeg har argumenteret godt nok, så den endelige karakter fremstår velfunderet ud fra mit synspunkt. Hvis ikke, så sig endelig til! =)

  4. Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands var nogenlunde, men tror jeg springer over Tom Clancy’s Ghost Recon: Breakpoint i denne omgang.

  5. #5 Det forstår jeg dælenedme godt!

    Skulle jeg sammensætte et godt Ghost Recon, ville jeg have følgende punkter opfyldt:
    1 – Drop lootershootershit. Lad våben fungere som i Wildlands igen.
    2 – Drop gearscore. Vil man låse nogle områder af, til senere i spillet, så anvend almindelig leveling. Gør levelforskel til et beregningsgrundlag for hvor meget sværere modstanderne er.
    3 – Gennemgå interface HÅRDT! Menuer og flagging er noget rodet lort, samtidig med at styring på mange områder virker som en dårlig PC-port af et konsolspil.
    4 – Lad påklædningen have bestemte effekter på forskellige stats. Så gør dit udseende en aktiv forskel. Fx tungere armor for mere dmg reduction men til gengæld lavere mobility, eller lettere armor til høj mobility men normal skade. Du ved, fx til snipers der hellere holder sig væk. Sådan noget.
    5 – Få nogle ordentlige script writers på banen, så karaktererne gør at man føler sig til stede og involveret.
    6 – Ryd op i spillets generelle arkitektur. Der er for mange tåbelige lags og bugs, som burde være ordnet, når nu de nærmest bare har lavet Wildlands 2 med ringere… alt.

  6. #7 Okidokesies, du! Hvis det var, ville jeg såmænd bare have den uddybet, for så var der nok et eller andet, jeg har forklaret for dårligt og det går jo ikke!
    Men ja, hvis du havde tanker om at købe spillet, så ville jeg basalt set fraråde det. Har du meget erfaring med Ghost Recon serien?

  7. #0 – du glemte at fremhæve at man er selv i dette spil…..ens team i Wildlands var da noget af det dummeste AI jeg nogensinde har set. Damm de var(er) brugelige…..

  8. Kan se at Ubisoft også vil delay Rainbow 6 Quarantine nu.

    Så det helt afgjort tegn på at Ghost Recon Breakpoint har floppet total ligesom med The Division 2.

  9. #10 “Man er også blevet helt alene, hvor man i Wildlands konstant havde tre computerstyrede teammates med sig.”

    Det har han altså skrevet.

    @guitarlars Jeg har sagt det før og siger det igen, jeg har ondt af dig over du har brugt så mange timer på dette lortespil, jeg er selv totalt irriteret over jeg har brugt så mange penge på det, jeg synes godt du kan forsvare en fair anmeldelse uden at ligge 50 timer i det jøsses, 25-30 burde da være MERE end rigeligt, her er tale om en mand der har ofret sig selv for at give noget igen til DR, respekt for det, og hvor er du gavmild md din karakter, stokholm syndrom måske, men ej jeg synes det er fair, håber du får mulighed for at teste en lidt mere sikker vinder næste gang hehe.

  10. #12 – det står der da ikke :

    +Ghost Recon’s centrale elementer er stadig gode.
    +Våben er mangfoldige og realistiske.
    +Ny realisme med skadeniveauer er god.

    …det var et af de store plusser i det spil

  11. #13 Det står der, hvis du læser hele anmeldelsen, og ikke kun punkterne ved karakteren.
    Jeg selv var ikke voldsomt belastet af AI’en i Wildlands, netop fordi de var ganske ubrugelige.

    Jeg havde for vane at placere dem temmelig langt væk, og anvende dem til sync shots. De kom selv rendende, hvis det blev åben kamp. Stille og roligt. Jeg havde aldrig en forventning om at de kunne bruges til noget, der var tæt på at minde om måske at være kompliceret.

    #12 Tak for din medfølelse. Jeg var dog i den situation at jeg havde efterårsferie, så jeg havde tid at spendere på bare at koble helt af fra arbejde. Og så går jeg også op i at have et ordentligt grundlag for mine anmeldelser. Ihvertfald så meget det lader sig gøre =)

  12. #8 Jeg har ikke spillet GR siden det første spil på PC. Jeg havde overvejet at købe Wildlands, nu prisen er ved at ramme 150,-. Men jeg er stadig ikke overbevist om at det er værd at spille som singleplayer only.

  13. #15 Hvis du er glad for en superfed historie, så skal du gå uden om Wildlands og mange andre GR-spil. Wildlands gør det bedre end Breakpoint, men ingen af dem gør det særlig godt. Ihvertfald i forhold til historie.
    Jeg synes tingene hænger narrativt bedre sammen i Wildlands, men det er på ingen måde en historie der rykker dig rundt i følelsesregistret. Der er lige nok til at missionerne hænger sammen, samt giver lidt rudimentær motivation til at tage på omrejsende hovedflækningsferie.

  14. #18 Tak for anbefalingen, jeg har dog spillet begge.

    Jeg meget skuffet over StarCraft 2 i forhold til 1’eren. Men jeg får nok heller ikke et godt forhold til Blizzard før de holder op med at cartoonifisere alt hvad de laver og være nogle allround dicks

    Prey var dog et ok spil taget fra budget kassen.

  15. #19 Ja okay, ærgerligt du ikke kan lide den mere tegnefilm-agtige stil. Jeg synes selv temmelig godt om den, da det jo netop er StarCraft, en ordentlig gang sci-fi og fantasy blandet sammen.
    På dén måde, syntes jeg faktisk historien blev bedre fortalt, men det er jo en smagssag.

    Hvad med de forskellige Assassin’s Creed-spil? Nogle af dem skulle være top dollar, mens de seneste af dem vistnok er lidt bras-agtige på historien.

  16. Jeg syntes det er et fedt spil. Fedt at rende rundt og overleve. Fed grafik og fede headshots. Ja der er et par spøjse ting som ikke spolerer gameplayet for mig. Kan dog ikke se hvorfor folk hater spillet. Jeg har næsten ikke spillet hovedhistorien men rendt rundt og udforsket øerne. Prøv lige at tage en base hvor fjenderne er level 200 eller 250. Det er bare underholdning 😆. Prøv at skifte klasse og se om den er bedre. Der er mange fede oplevelser gemt i spillet. IMO.

  17. #20 Jeg har spillet de 2 første AC spil, men det er ikke lige mig.
    Jeg har lige gennemført Far Cry 5 som er et noget middelmådigt spil, men historien er egenligt meget fed. Jeg mangler dog stadig at spille Days Gone og Spiderman, men jeg venter på en “complete edition” af begge spil.

  18. #22 Jeg venter også (u)tålmodigt på at Borderlands 3 frigives på Steam!

    #23 Hmmm… måske skulle jeg kigge lidt på det. Jeg kom sent ind i serien og har ikke været så langt omkring.