Sidste år fik vi den rebelske og rendyrkede arkade-udgave af Forza-seiren, Forza Horizon 3. I år får vi så lov til at slippe hestekræfterne løs i den mere voksne og seriøse udgave, nemlig Forza Motorsport 7. Det er to år siden vi så 6’eren, og vi vil nu give vores bud på, om de to år er brugt fornuftigt hos Turn 10 og Microsoft.

170 GB stort og dyrt bekendtskab

Forza Motorsport 7 er eksklusivt til Xbox One, Xbox One S og den kommende Xbox One X samt PC’en via Microsoft store. Vi fik Ultimate-udgaven af Microsoft, som koster 799,-, hvilket i sig selv er en virikelig hamper pris. Den almindelige udgave koster 549,-, noget som især på PC-fronten er en meget høj pris. Mange AAA-titler koster i omegnen af de 350,- ved lanceringen, så Forza 7 ligger fra første sekund omkring 200,- oveni. På konsollerne er vi vant til den højere pris, så det mærkes måske ikke så meget der.

Ser vi bort fra den høje pris, skal Microsoft have et kæmpe skulderklap for at gøre de fleste (dem alle?) af deres egne titler til ”Play Anywhere”. Køber du spillet på din Xbox, kan du hente det ned til PC’en og vice-versa. En fantastisk feature!

Et klap på skulderen får Microsoft dog ikke for deres Microsoft Store-platform, nok nærmere et los i bollerne. Jeg lod tvivlen komme platformen til gode med Gears of War 4, Quantum Break og Forza Horizon 3. Men ikke mere. Microsoft Store er ren elendighed og brugerfjendsk som ingen anden (Origin, Uplay, Galaxy, Steam mm.). For det første er det svært at finde frem til spillet, når jeg har indløst download-koden. Det er snørklet, og selvom jeg allerede ejer spillet, kan jeg skam stadigvæk købe spillet via butikken. Der står faktisk ikke, at jeg allerede ejer det!

Spillet ser bragende flot ud – især i regnvejr!

For at hente spillet ned på PC’en skal men igennem utallige fjollede skridt. Jeg skal gå ind under min bruger. Der skal jeg gå ind under mine Apps eller spil. Der finder jeg Forza 7. Under Forza 7 kan jeg så ”download to Xbox”. Men det vil jeg jo ikke, jeg vil hente det på PC’en, hvor jeg har indløst koden. Nå, men herfra skal man gå ind under “manage”. Det giver så endnu en liste, hvor jeg slet ikke kan se Forza 7. Det er åbenbart gemt som standard. Sammen med alle de andre spil jeg ejer. Jeg får dem trykket frem og ude i siden er der en ”pil nedad”, som jeg får ud fra er download. Det var det, og HALLELUJAH, nu kan jeg komme i gang med at hente … de 92GB som spillet fylder. GISP!

For en kort stund begynder jeg næsten at tvivle på, hvorvidt Microsoft egentlig fortjener det førnævnte spark i skridtet. For spillet maxer min båndbredde ud, hvilket ingen andre ting formår at gøre. En rum tid senere bevæger vi os dog igen hastigt ned til afstraffelse af de nedre regioner, da mit download pludselig stopper efter cirka 83 GB. Og så skal jeg starte HELT FORFRA!!! Jeg har ubegrænset download, men det er der mange, der ikke har. Især i udlandet. Det er 100% utilgiveligt, at Microsoft ikke har styr på det her. Det var et problem med Gears of War 4. Det var et problem med Quantum Break. Det var også et problem med Forza Horizon 3. Da Steam startede, og da Origin, Uplay og andre lignende services startede, var der også store problemer. Men der skete der ting. De forbedrede deres services. Microsoft Store er fuldt ud lige så ringe og ubrugeligt som for to år siden.

Hvorfor bruge så meget plads i et review? Jo, ser du … du SKAL igennem det samme som mig. For på PC’en er der ikke andre muligheder. Ingen Steam eller noget. Kun Microsoft Store. Jeg håber ikke, at du kommer igennem de samme problemer som jeg!

Ren køreglæde med controller

Forza 7 overrasker ikke på banen. Det er arkade-sim racing, når det er aller bedst. Masser af baner, masser af biler og en fantastisk fartfornemmelse og en super god fysik (til controller) kommer en i møde fra første sekund, du hopper ind i spillet.

Jeg har desværre ikke et rat, så denne anmeldelse er testet 100% med controller. Så leder du efter en rat-specifik gennemgang, må du desværre lede andetsteds (der er allerede tonsvis af gode reviews af dette på Youtube). Jeg spillede med min helt nye og fantastisk lækre Xbox One Elite Controller. Men den i hånd er Forza 7 – og mange andre bilspil – en super god oplevelse, takket være de ekstra knapper under bunden til blandt andet gearskifte, kobling og andet.

Jeg spillede udelukkende med controller – rattet måtte jeg drømme om.

Feedback til controlleren er suveræn. Uden skyggen af tvivl det bedste, som jeg har oplevet. Du kan mærke alle fire hjul, deres greb, hvornår de skrider og det er også let at bedømme, hvor din bagende befinder sig. Turn 10 leverer ganske kort den bedste raceroplevelse tilegnet en controller. Men det har de gjort altid. Forza Motorsport-serien er som lavet til en controller. Så det er der ikke meget nyt i, ud over at det stadigvæk spiller 100%. Jeg har til sammenligning spillet enormt meget Project Cars 2, som er langt bedre end Project Cars 1, når det kommer til styring med controller. Det er bare ikke helt så godt som Forza 7. Turn 10 har bare bedre styr på racing til controllers end Slighty Mad Studios (som derimod virker til at levere den klart bedste rat-oplevelse).

Er der forskel fra Forza 6 i denne her afdeling? Jeg kan faktisk ikke mærke den, hvis den er der. Jeg testede 5 forskellige biler i deres ”stock” udgave på samme bane i de to spil. Fornemmelsen er den samme. Men man skal jo heller ikke fixe noget, der ikke er i stykker og som faktisk er det førende på feltet.

Spillets AI, også kaldet “Drivatars”, er stadigvæk ekstremt aggressive. Selvom man via options kan gøre dem mindre aggressive, vil de stadigvæk hamre ind i dig og køre dig af banen flere gange. Det kan være, at det bliver bedre, når flere spillere kommer online og derved gør disse drivatars mere som rigtige spillere.

Der er desuden ingen straf for at smadre ind i modstanderne eller køre væk fra banen for at skære hjørner. Det er lidt underligt, at det er fuldt ud lovligt at cutte igennem dele af banen samt at lege destruction derby.

700 biler og 32 lokationer

I forhold til Forza 6 går vi fra 460 biler til omkring de 700. Det er en kæmpe opgradering, og vi har endnu en gang Porche med i puljen. Vi har dog mistet Toyotas gadebiler, så havde du set frem til ræs i en Supra, må jeg desværre skuffe dig. Men der er ærlig talt så ekstremt mange biler at vælge imellem, at det er vildt fjollet at brokke sig over specifikke mangler her. Og alle biler kommer med Forza Vista-featuren, hvor du kan savle over bilerne i al deres skønhed, åbne døre og kigge ned i motorrummet. Dette kan nu gøres lige inden løbet, hvilket er meget bekvemt.

Alle de cirka 50-60 biler, som jeg nåede at ræse rundt med inden denne anmeldelse virkede unikke og gennemførte. Om de lyder og føles som deres ægte modstykker aner jeg ikke. Jeg har ikke kørt i 50 racerbiler. Jeg har ikke engang kørt i én! Og jeg spiller med en controller, så det uladsiggørligt at sammenligne med den virkelig verden. Hvor der er rat. Og pedaler. Og man ofte dør, når man køre galt. I hvert fald hvis du kører galt som mig, når jeg spiller Forza!

Forza 7 er proppet til randen med biler – 700 styks kan du få fingre i!

Ud af de 32 lokationer er de 26 tilbage fra Forza 6, og derudover er der tre gengangere fra tidligere spil; Maple Valley (smuk som bare pokker!), Mugello Circuit og Suzuka Circuit. Det må jo så give  tre nye lokationer, hvis min hovedregning er korrekt. Det er ikke meget. Til en skyhøj spilpris må man altså forvente, at de kommer flere nye baner ind i spillet. Om det er lokationer fra den virkelig verden eller om de selv skal designe baner, er jeg ligeglad med. Men med 26 gengangere fra sidste spil, tre fra ældre spil, er der ærlig talt ikke meget nyt.

Men selvom banerne langt hen ad vejen er genbrug, er de nu stadigvæk fantastisk sjove at køre på. Og Turn 10 har leveret adskillige forskellige måder at køre dem på med nye ruter, retninger og kombinationer. Du kommer slet ikke til at mangle kilometer at køre på. Jeg havde dog forventet mere nyt.

Flot men halvhjertet implementering af vejr og tid

En af de features Turn 10 har slået rigtig stort op er det dynamiske vejr-system samt at tiden kan skfite fra nat til dag. Det er nu også sjovt at køre et ræs, der starter i tørvejr og slutter i en heftig tordenstorm. Eller at starte i total mørke og slutte i morgenlyset. Den grafiske præsentation af regn på banen er uovertruffen, og det er direkte skræmmende at hamre ned ad langsiden og se en stor dynamisk tilføjet vandpytte i svinget. For der er ekstrem stor forskel i at ræse på tøj og våd asfalt. Regnvejret skaber desuden dynamiske vandpytter, der ikke bare lægger sig samme sted hver gang. Det gør disse løb endnu mere dynamiske, hvilket jeg er stor fan af.

Regneffekterne på ruden er også flotte. Især på selve banen. Men de er endnu ikke på højde med det efterhånden aldrende DriveClub, der stadigvæk har leveret de flotteste vejr-effekter i et racerspil, hvor især vandet på forruden blev gengivet virkelig flot og autentisk. Her er Forza 7 endnu ikke helt med. Men fornemmelsen af at ligge midt i feltet, hvor regnen sammen med skyer af vand kastet op fra de andre biler, er ekstrem intensiv, da du nærmest kører i blinde. Og det er super sjovt!

Når spillet skifter fra nat til dag, er det afsindigt smukt!

Men selvom det er fedt, flot og vildt at køre i en tordenstorm eller fyre rundt i blinde om natten, så lader implementeringen desværre meget tilbage at ønske. For det er kun en nogle af banerne, der har mulighed for enten nat eller mulighed for regnvejr. Og få, hvis ingen, af banerne har mulighed for både nat og regnvej. På intet tidspunkt oplevede jeg kombinationen, og jeg er i tvivl om, hvorvidt det faktisk er muligt at lade det regne om natten. Det er altså skuffende, at vejr-systemet og natteræs ikke er implementeret på alle baner.

Hiver vi igen fat i det mere end tre år gamle DriveClub, havde du her muligheden for at justere regnvejr og snevejrets (som slet ikke findes i Forza 7) styrke samt tidspunktet for samtlige baner. Og med Project Cars 2, der har regn, sne og natteræs på alle baner, lever Forza 7 ikke op til konkurrenten i denne afdeling.

Smukt, højt og hakkende

Grafisk er vi den klart bedste ende af racing-skalaen. Forza 7 er lige lidt mere lækkert end forgængeren, og det virker til at lyssætningen og omgivelserne har fået lidt mere kærlighed. Forza 7 er et virkelig smukt spil! Og det lyder fuldstændig fantastisk. Jeg savner dog stadigvæk den fandenivolskhed som Need For Speed: Shift-spillene introducerede. Her var man nærmest bange for at sidde inde i bilerne, på den måde lydsiden hamrede dine trommehinder igennem på. Men hvad der mangler i fandenivoldskhed leverer Forza 7 til gengæld i kvalitet. Motorlyden er på mange af bilerne himmelsk. Især med et godt headset eller et godt højtaler-setup. Endnu engang imponerer Forza-serien. Desværre er der bugs i lydindstillingerne i spillets menuer. Jeg skruer ofte op for motorlyden i bilspil, da jeg elsker motorbrølet fra en vild bil. I Forza 7 kan du skrue på en masse forskellige elementer, så som dæklyd, lyd fra banen, de andre biler og lignende. Men lige meget hvad jeg skruer på, er lyden inde i spillet det samme. Lige meget hvordan de forskellige indstillinger sættes, er der ingen forskel. Endnu en bug, der irriterer mig.

På Xbox One leverer spillet en lækker og flydende oplevelse. Jeg har desværre ikke udstyret til mere præcise målinger, men lægger vi os op ad Digital Foundry, meldes der om native 1920×1080 opløsning med solide 60 fps og en helt perfekt framepacing. På Xbox One X kan vi forvente native 4K med 60 fps med Ultra settings, ganske som i PC-udgaven.

Når spillet ikke hakker, er det en af de flotteste oplevelser til dato.

På min PC var der ingen problemer med at pumpe 60 fps ud i 4K med alt på Ultra. Faktisk kunne den komme langt højere op med en ulåst framerate, hvor 80-90 fps ikke var uhørt. Mit setup er dog også i den høje ende med en intel i7 @4.2GHz, 32GB Ram og et Nvidia 1080ti-kort. Og spillet ser hamrende smukt ud her!

Desværre falder korthuset fuldstændig fra hinanden, da Forza 7 lider af samme problemer med ”hitching” eller ”micro stuttering” som mange også oplevede i Forza Horizon 3. De grafiske indstillinger har ingen påvirkning her. De små hak kommer lige meget hvad. Spillet er fuldstændig blødt og flydende, men pludselig bliver det ramt af de små hak, og det giver ingen mening i forhold til det, der sker på skærmen. Det lover bestemt ikke godt, at Turn 10 udgiver endnu et spil med disse spilødelæggende problemer, da Forza Horizon 3 led under nøjagtigt samme problemer.

En anden og lige så grel bug ramte mig også. Flere gange oplevede jeg at texturerne ikke blev vist. Så fx et bjerg ikke ville være der, eller at vejen var væk så jeg kørte i luften. Det skete en del gange under løbene og meget ofte under replays. Når man rammes af denne bug er løbet forbi, da det er umuligt at køre videre, da man ikke kan se banen. Utroligt at denne bug er kommet med igennem deres Q&A. Igen har jeg læst flere på nettet, der er ramt af samme problemer. Dertil kommer der også skyggerne faser ind og ud af eksistens på de andre biler, hvilket kan være ret forstyrrende at se på. Når alle skygger forsvinder, er billedet meget flat at se på, og ikke særlig kønt. Nogle gange var skyggerne også MEGET insisterende!

Roads? Where we’re going we don’t need…roads.

I skrivende stund kan jeg derfor ikke anbefale PC-udgaven. Det er dog ikke alle, der opleveler disse problemer, heldigvis. Det er umuligt at svare på, hvor udbredt det er. Men har du disse microstutters, er spillet nærmest ikke til at spille.

Der var ingen problemer på Xbox One. Der kørte spillet som smurt!

Homolega-ah-hvad-for-noget

Forza-serien har altid benyttet sig af en meget letforståeligt talrække, der indikerer niveauet på din bil. Det har gjort det nemt at sammenligne og tune bilerne lige til det niveau, som du ville. Den trend fortsætter selvfølgelig i Forza 7, men nu har Turn 10 gjort det endnu nemmere at få din bil til at passe ind. Når du køber en bil kan du vælge at få den ”homolegated” til det løb, som venter dig i din karriere mode. Så installerer spillet selv alle de ting, som får den til at passe ind på det pågældende niveau.

Det er godt for alle dem, der bare vil ræse og ikke pille ved bilerne. På den anden side føler man sig hurtigt låst til autokonfigurationerne af homoleringen (det er et spøjst ord!). Måske er spillet bugged her, men ligemeget om du takker ja eller nej til homolegeringen ved dit køb, bliver alle disse dele auto-installeret i bilen. Så hvis du imellem et par løb vil smide lidt mere turbo ind i din bil, eller lidt andre motordele, er det meget svært at finde en del, som ikke får bilen til at blive ”for god” til de restriktioner, spillet har på de igangværende løb. Det er lidt snørklet at forklare, men i deres forsøg på at gøre spillet brugervenligt, har de gjort det sværere for alle dem, der gerne vil pille med delene selv. I hvert fald i kampagnen. Med mindre jeg oplever en bug!

Det kunne være sjovt med detaljeret roderi i motoren, men alt er desværre stadigvæk bare menu-pilleri.

Her er et eksempel. Jeg har en bil der lider at ekstremt meget Understeer. Så meget, at den er ubrugelig. Jeg hopper derfor ind i tuningsdelen og vil købe nogle andre fjedre for at justere stivheden og derved få mindre understeer. Men køber jeg nogle justerbare fjedre, passer bilen ikke længere i den klasse, som jeg er ved at ræse i. Jeg er derved låst til enten at finde en anden bil eller køre i en, der drejer som en færge på land.

Som systemet er nu kan du KUN tune biler til single player free play. Kampagnen og multiplayer giver ikke mulighed for selv at rode med din bil. Der står den på homolegering af bilerne. Dette går fuldstændig imod alt det, som Forza-serien hidtil har budt på at bilroderi, tuning og tilpasning. Et virkelig skidt skridt i den helt forkerte retning!

Kan du mon købe din drømmebil?

Det er næsten trist at skrive sådan en negativ anmeldelse, da selve køreoplevelsen er virkelig god, og på banen er Forza 7 suverænt … når det altså det ikke ha-ha-ha-hakker eller banen forsvinder under din bil. Med Forza 7 har Turn 10 taget et syvmileskridt i retningen af microbetalinger og absurde meningsløse progressionssystemer.

Lad os starte i den mindst belastende ende, Collector Level. Jo flere biler du ejer, desto højere er dit ”Collector Level”, der går fra 1 til 6. Problemet opstår, da du kun kan købe biler på det Level, du er på. Er du på Level 3, kan du købe fra 1, 2 og 3. Men Level 4, 5 og 6 er låst. Det tvinger dig faktisk til at købe en masse ligegyldige biler, for at komme op til de virkelig interessante i de højere niveauer. Du kan ikke bare spare en million op og investere i din ønskebil, hvis den er låst til Level 6. Her skal du altså ud og købe massevis af andre biler, indtil du får adgang til de højere niveauer.

Hvor mange timer skal du mon spille, for at få fat på denne her?

Collector Level er en god ide, da det kan vise hvor meget du ejer. Men at låse alle biler ind i det her system tilføjer intet godt til spillet. Det fordrejer økonomien og gør det blot mere besværligt at få fingre i nogle af spillets biler. Dette introducerer langt mere grind efter credits, du kan smide efter biler. Og det er biler, som du måske aldrig kommer til at bruge til andet end at hæve dit Collector Level.

Hertil kommer der et virvar af forskellige butikker og belønningssystemer, der giver adgang til forskellige biler, som IKKE kan købes i den almindelige butik. Der er omkring 40 biler i spillet, der kun kan tjenes som præmier for at gennemføre visse løb i kampagnen. Det er jo fint nok. Men herefter kommer der omkring 130 biler, som kun kan låses op via “milestones” i karrieren, Speciel-forhandleren eller i Prize Boxes. Det er lidt irriterende, at så mange biler er gemt væk, så man ikke bare kan købe dem, som man har lyst. Er du mere nysgerrig omkring, hvilke biler du IKKE kan købe, kan du læse mere på en super brugbar reddit tråd.

Pakket ind i grådighed

Turn 10 har denne gang introduceret avatarer, eller intetsigende påklædningsdukker, som på næsten alle menuer står og glor tomt ud i luften (jeg kan faktisk ikke se om de glor, de har hjelme på). Men du kan nu spendere credits på udstyr og tøj til din digitale racerkører. Hvilket er sindsoprivende dumt, da det er umuligt at se ind i bilen, eller de andres biler, når du kører ræs. Det er et tomt hul til at hælde flere credits i … eller dine egne penge, når Turn 10 åbner op for microbetalinger senere hen.

Det værste er dog det nye MOD-system, som allerede har mange fans helt oppe i det røde felt. Før i tiden kunne du justere sværhedsgrad og assists og derved tjene flere penge i spillet. Jo færre assists og jo højere sværhedsgrad, desto mere ville hvert løb indbringe. Det er væk nu. Assists påvirker ikke præmiesummen, den er kun påvirket af de tre øverste sværhedsgrader af dine modstandere, hvoraf der er seks i alt. Du kan stadig justere alt, men udbetalingen er den samme. Om du kører på ”automode”, hvor du bare skal trække vejret og holde dit korpus i live og lade spillet køre selv, op til den sværeste uden assists, hvor vi nærmer os en blød simulator.

En af de få biler, hvor du rent faktisk kan se avataren.

For at tjene mere skal du have såkaldte MODS, som er ”single use items”, som du kan bruge før et løb. En MOD kan fx være et ”night race”, som så giver dig 30% flere credits. Det kan også være ”manual shifting” eller ”remove driving line”. Aktiver Sådan et MOD inden et ræs, og SÅ kan du tjene flere penge.

Så tænker du måske ”tja, det lyder ikke som et stort problem”. Det tænker du lige indtil du finder ud af, at disse MODS skal købes. Du betaler in-game credits for en loot crate aka en Prize Box. Disse Prize Boxes koster imellem 20.000 til 300.000 credits, og indholdet er randomiseret. Du ved at du måske får 3 MODS og en bil. Men hvilke aner du ikke. I starten tjener du ca. 8.000 til 10.000 per løb. Senere hen tjener du mere. Men du tjener aldrig så meget, at du bare kaster pengene efter disse kasser. For pengene skal jo også bruges på nye biler, så dit collector level kan stige, så du kan få adgang til din drømmebil, som giver adgang til de helt vilde løb, som giver ekstra mange credits til de store Prize Boxes, som giver EKSTRA mange MODS, som du kan bruge på et tjene endnu flere credits …. AAAAAAAAAARRRRRGG!

På reddit kan du se et eksempel på en 300.000 credit kasse. En Fiat Dino fra 1969, et Award Badge?!? og et tørklæde til din kører. Det er simpelthen ikke de 300.000 credits værd! Du kan selvfølgelig være mere heldig end dette, men hele dette lodtrækningssystem er bizart og potentielt spild af din tid og dine penge.

Det er kort sagt et dumt system. Men en ting er at implementere noget dumt, noget andet er at implementere det med dystre bagtanker. For Turn 10 har allerede sagt til Ars Technica, at du kommer til at kunne bruge rigtige penge på microbetalinger. Det er i skrivende stund ikke muligt at kaste penge efter spillet, lige som spillets Auktion House heller ikke er aktivt. Men det kræver ikke meget tankevirksomhed at se, hvor det her bærer hen ad.

Detaljegraden er imponerende.

Jeg er slet ikke imod microbetalinger. Heller ikke i et AAA spil som Forza 7. Hvis bare det var hurtigere og nemmere at låse tingene op ved at spillet spillet. Men lige nu er Forza 7 et meget stort grind. Det tager laaaaang tid at spare credits op, hvilket helt sikkert gør det nemmere lige at række ned efter pengepungen og købe sig til lidt Prize Boxes, når muligheden kommer for det.

Jeg er så skuffet over den klare retning Turn 10 har gået i lige siden Forza 4. Forza 7 er indtil videre kulminationen på det hele. Ikke nok med at spillet er hundedyrt. Det ser også ud til at blive en regulær microbetalings-bonanza.

Hvis jeg bare kunne ræse et par løb, købe en ny fed bil og køre noget mere, ville jeg være glad. Forza 7 er dog et kæmpe grind.  Og mange af de rigtig sjove biler kræver alt for meget arbejde for at låse dem op. Æv! For at få fingre i visse biler inden anmeldelsen brugte jeg faktisk et ”grinding trick” for at få fingre i flere credits og flere biler. Det har jeg til dato aldrig gjort før i et Forza-spil.

Det ændrer ikke selve gameplayet. Men hele dette MOD og betalingssystem fjerne fokus fra det sjove. At købe biler og spille spillet præcis som du vil. Jeg ser dette udelukkende som et middel til at indføre microbetalinger, og det er virkelig ikke fedt. Og ja, dette trækker helt sikkert ned i min opfattelse af spillet!

VIP rod og vrede

Ultimate-køberne har haft spillet imellem hænderne hen over weekenden, godt tre dage før alle andre. Og her er der allerede nu opstået stor vrede, snak om sagsanlæg og andre stærke reaktioner fra køberne. Hele misæren omhandler den såkaldte VIP-DLC, som er en del af Ultimate-udgaven, der koster 799,-, hvoraf VIP-delen skulle have en pris på omkring 100 kroner. VIP-delen giver dig fem biler, tøj til din kører og så MODS, der booster dine credit-indtjening 100%.

Det er selvfølgelig den sidste del, virkelig mange brugere har købt pakken for. I tre foregående spil har man også haft mulighed for denne VIP-DLC, der også har givet 100% ekstra credits. I Forza 7 er denne VIP bonus dog nu blevet til 25 single use MODS, så du kun kan bruge dem på 25 løb. I de foregående titler var VIP-bonussen implementeret igennem hele spillet. Og denne ændring er ikke blevet kommunikeret klart ud til køberne, hvorfor mange lige nu er meget sure. Hvilket er fuldt ud forståeligt. Det er bare endnu en lille ting i rækken af virkelig underlige skridt, som Turn 10 har taget væk fra spilleren … og muligvis imod en masse microbetalinger.

Pitstops er også med i spillet – dog er de ikke specielt interessante.

Imens jeg har skrevet denne anmeldelse, er VIP-DLC’et faktisk blevet trukket tilbage på Microsoft Store, og kan nu KUN købes sammen med Ultimate-udgaven. Microsoft har også måtte ændre beskrivelsen af pakken.

Den gamle beskrivelse er her:

Exclusive cars Mods Driver Gear and more await with Forza Motorsport 7 VIP membership! Forza Motorsport 7 VIP members receive exclusive VIP cars. VIPs will receive additional benefits including 100% CR bonus Mods VIP Driver Gear and more. Get your VIP membership today!

Den nye er her:

Forza Motorsport 7 VIP membership features exclusive rewards you can’t get anywhere else! Forza Motorsport VIPs receive exclusive VIP cars, VIP Driver Gear Suits, as well as five 100% CR bonus Mod cards (five uses each per card), and more. Get your VIP membership today!

Det er vigtigt, at Microsoft ændrer det, men det virker bare lidt som en eftertanke, desværre. Du skal blot være opmærksom på dette, inden du investerer i Ultimate-udgaven.

Hvor er det bare ærgerligt

Når du sidder i bilen med speederen i bund og kaster øsen rundt i svingene imens controlleren rumler, så er Forza 7 en formidabel oplevelse. Selve racing-delen er fuldstændig lige så fantastisk, som den altid har været. Der er ikke sket de store ting her. Det er en bundsolid ræser, hvis aller største styrke er de mange måder, som du kan tilpasse sværhedsgraden. Skal spillet både bremse, speede op og dreje for dig? Vil du have en linje, der viser dig den korrekte måde at bremse på? Du kan få rendyrket arkaderæs eller slå alt fra og ende i den blideste ende af simulator-genren.

Spillet er som skræddersyet til at blive spillet med en controller, og jeg kan varmt anbefale den afsindigt dyre Elite Controller, hold nu op, hvor er den lækker.

Jeg elsker at ræse rundt i Forza 7. Ganske som jeg gjorde i Forza 1, 2, 3, 4, 5 og 6 (og de tre Horizon-titler). Det er godt håndværk. Det er bare som om, at der på banen ikke er sket særlig meget. Jeg kunne sagtens være i tvivl om, hvorvidt det er Forza 6 eller 7, som jeg ræser rundt i. Vi nærmer os FIFA-lignende tendenser, hvor det er minimale gameplay-forskelle, der kommer på banen i spil efter spil.

På banen spiller det max – alle andre steder halter det dog.

De nye tiltag så som vejr og natteræs er halvhjertede. Desværre. For når de kommer i spil, er de rigtig gode. Så godt som ALLE tiltag uden for banen er til det værre. MODS-systemet er afsindig dårligt implementeret, det store fokus på køreren/udklædningsdukken virker fuldstændig forfejlet, Collector-systemet kommer kun i vejen for en sjov oplevelse og homolegeringen låser spilleren alt for meget under kampagnen.

Så mange skridt i den helt forkerte retning, og alt for få i den rigtige. Læg dertil de på PC’en spilødelæggende bugs med micro-stuttering og forsvindende baner og teksturer, og du har et spil, der i skrivende stund ikke kan anbefales. I hvert fald ikke på PC’en. Og det er kun en anbefaling værdig, hvis du kan se bort fra alle de negative tendenser uden for banen, som jeg har skrevet om her.

Lige nu står Forza 7 overfor Project Cars 2, og her må jeg altså sige, at Project Cars 2 bliver mit utvetydigt klare valg, hvis vi kårer en vinder. Project Cars 2 har langt færre biler og er måske knap så god til at tilpasse spiloplevelsen til alle. Og det spil har bestemt også sine problemer, også af den tekniske art. Men hvor Forza 7 er smurt ind i underlige tiltag uden for banen, har Project Cars 2 et fuldstændig klokkeklart fokus på selve racing-delen. Som det bør være. Og Project Cars 2 er blevet rigtig godt med en controller. Og der er efter sigende bedre mulighed for at spille mere med rat og vildere setups.

Forza 7 står som en super fed racer … alt andet er dog ekstremt skuffende. Mest af alt er jeg skuffet over retningen Turn 10 har taget når det kommer til alt andet end at hamre speederen i bund.

PC-udgaven kan snige sig op på 5/10 grundet de slemme bugs, og Xbox One-udgaven får et 6-tal.

24 KOMMENTARER

  1. Fin anmeldelse Og glad for den kritiske linje overfor de mange forfejlede og halvhjertede tiltag. Det skal nok være en del af de store medier, der tomhjernet (men med lommerne fulde af $ fra MS) giver spillet 9/10 og 10/10.

    Det er ubegribeligt at vi IGEN skal kæmpe med microstutter i en Forza titel! @brunebanan har du prøvet at tjekke CPU forbrug i de pågældende situationer? I FH3 var problemet at 1 core blev overloaded, imens alle øvrige vores lavede lidt/intet. Både i5 og i7 led under dette. De fik de fikset efter mange måneder, så hvordan hulen de formår at gentage succesen er ubegribeligt.

    Deres credit system og microtransactions gør dette spil til en 100 % død sejler for mig alene pga. dét. At forhindre adgang til spillets fulde indhold til en pris a 500-550 kr er grådighed og røvrenderi af værste skuffe!

  2. #1 tak tak. Det er crazy at give det her spil tæt på højeste karakter. Men det er jo hver sin mening. Jeg er bare super skuffet og virkelig ikke glad for den retning Turn 10 har kørt serien med et efterhånden ekstremt fokus på prize boxen, loot, spins og underlige systemer til at “gate” indholdet fra spillerne, der betaler KASSEN for at få lov til at lege med Forza.

    Og ja, microstuttering er spilødelæggende. Igen. Jeg har fuld smæk på én core imens de andre ikke laver det store. Fuldstændig som i Horizon 3. Kikset at de laver den samme fodfejl!

  3. #4 Ja men burde mene de havde lært fra deres tidligere spil, men åbenbart ikke.

    Virker lidt som om PC udgaven er en eftertanke og spillet måske var designet til kun at være en konsol titel.

  4. #5: Turn 10 er ikke normalt de som gør sig i “eftertanker”. Det er sgu noget mystisk at de ikke har foregrebet problemerne, da de har været igennem det samme med Horizon 3.

  5. Hvilken karakter ville du give spillet, hvis der ikke var microstuttering på Pc’en? Og har du prøvet multiplayerdelen?

  6. #7 Så ville jeg give det 6/10. Måske 7 … men er efterhånden ikke fan af karakterer, da de ikke rigtigt siger så meget ift. de 1000 aspekter, der indgår i ens mening om et spil.

    Yes, spillede en del MP med de andre reviewers og ultimate folk. MP er stort set som det altid har været Ikke meget nyt der. Jeg har svært ved at se incitamentet for at investere i spillet og ikke bare spille videre i 6eren. Samt alle de skridt de har taget imod microtransaktioner og langsommelig opsparing af credits samt det mildest talt retarderede homolegerings system.

  7. #8 Men hvis man nu ikke har spillet Forza 6, og bare leder efter et solidt og sjovt bilspil til at spille online mod andre, går jeg så forkert med Forza 7?

    Og jeg er ikke den store bilfanatiker, så jeg går ikke op i tuning af biler etc.

  8. #9 I så fald tror jeg nu, at du vil finde Forza 7 fint. Især hvis du går fri for bugs. Og er du helt ligeglad med progression, credits, mods, microtransaktioner, tuning og sådan, så er der et godt spil her.

    På banen er spillet rigtig godt!

  9. Mange tak for en fin anmeldelse. Der sparede du mig for 549,-kr. Jeg har i stedet nu købt Project Cars 2, og har nu installeret det og prøvet det ½ times tid. Jeg spiller med rat, gearstang og pedaler (Logitech G25), og Project Cars 2 understøtter dette fint. Med mit GTX980Ti har jeg endnu ikke oplevet microstutter i P.C.2, så det kan åbenbart godt lade sig gøre at lave et godt arkade racing-game uden microstutter.

    Men hvorfor gør Microsoft det så svært at købe og downloade deres spil (i.flg. din anmeldelse)? Har du et bud på det? Eller kan de bare ikke finde ud af at gøre som de andre tjenester (Steam mv)?

  10. #11 Jeg er også i fuld gang med PC2. Det er virkelig fedt! Spiller dog med controller, men det fungerer rigtig fint. Forza 7 synes jeg har bedre controller-understøttelse, men PC 2 er derudover Forza 7 ganske overlegent på mange andre punkter.

    Jeg aner vitterligt ikke, hvorfor Microsoft Store er så håbløs elendig. Det burde ikke være så svært. Jeg tror, at det kunne være fordi, at de har forsøgt at lave en shop til smartphones og touchscreens. Det har smadret infrastrukturen og derfra er det bare gået helt galt. Den er i hvert fald så tæt på ubrugelig som den kan være. Den er kort sagt håbløs. Jeg ville aldrig vælge at bruge MS Store, hvis en produkt kunne købes andetsteds. Heller ikke hvis MS Store var billigst. Så elendig er den.

  11. #3 “Intentionally Runs Mostly on One Core”

    wtf?

    hvem har UNDER 4 kerner idag? konsollen det er lavet til har 8. næsten alle computer-gamers har 4..

    hvad har de tænkt sig ?

  12. #12 Efter nu virkelig at have givet den gas i PC2 er jeg ret glad for mit køb. (tak endnu en gang for at have sparet mig for Forza 7). Jeg har prøvet demo’en af Forza 7, men jeg ved ikke om der er forskel i controller/G25 understøttelse i forhold til det fulde spil. PC2 virker (mindst) lige så godt som Forza 7 med G25. Jeg har desværre kun den helt billige xbox controller (som bruges til kørsel i Just Cause 3 og Ghost Recon Wildlands), så det med controller kan jeg ikke sige noget om.

    MS store … smartphones?? Ja, det er måske forklaringen, selvom det nok ikke vil være mange der kører Forza 7 på sin iPhone 4

    Gameplay … jeg er vild med gameplayet i PC2! I Forza 6 var det ultrakorte races (singleplayer), og ikke andet. I PC

  13. Grafik … her vinder Forza 7, hvis man ser bort fra microstutter og manglende textures (dette så jeg dog ikke noget til i demo’en), måske fordi Forza 7 er DX12 og PC2 er “kun” DX11. Begge kører dog i rigtig fin hastighed på min PC (i7 4790k@4,5Ghz og GTX 980Ti) i 2560*1440, men Forza 7 Demo har altså liiige en tand flottere grafik.

  14. #20 Det er lidt underligt, og jeg er ikke vidende om enigne-programming. Spillet kører da også helt ekstremt flydende, når det ikke lige kommer med disse stutters. Var det ikke for dem, havde vi et ekstremt veloptimeret spil.

  15. Eller det måske kun er på NVIDIA GPU’er?

    “99th percentile frametime analysis, which focuses on smoothness, shows the Radeons consistently out-smoothing their GeForce counterparts across the board, in some cases significantly so. For example, the RX 580 manages to deliver a measurably smoother framerate than the GTX 1080 and even the GTX 1080 Ti.”

  16. #22/23 Jeg ved ikke om det kun er med Nvidia. Det er underligt, da frameraten kan være perfekt smooth … men så opstår der pludselig stuttering -… og så er den perfekt smooth igen. Super weird.