Vi har taget et kig på Sierra Studios nye strategispil Ground Control og gjort status over de første indtryk.

De første indtryk

Ground Control foregår i en fremtid, hvor to politiske fraktioner er gået i krig med hinanden over rettighederne til deres planet.

Én ting man hurtigt bemærker, når man starter Ground Control for første gang, er hvor veludført og finpudset det hele virker virker. Spillet læses meget hurtigt ind og alt synes været lavet overskueligt og velorganiseret – lige fra opsætningsmuligheder til valg af enten singleplayer eller multiplayer. De dage hvor man var begrænset af en opløsning på 640×480 er talte. Ground Control understøtter, ligesom Sierra Studios andet store RTS spil fra sidste år Homeworld, opløsninger op til 1024×768. Man kan dertil vælge detaljegrad og ekstra effekter alt efter hvor kraftig en maskine man besidder.

Boot Camp: Lær spillet at kende

Ground Control starter med de efterhånden, obligatoriske træningsmissioner. Man lærer styringssystem og bliver introduceret for de grundlæggende enheder og måden, hvorpå, man styrer spillet. Udover at lære at bevæge sig får man mulighed for, at spille to meget lette missioner igennem.


Kontrollerne: Virker de som det skal?

Spillet formår, på en intuitiv måde, at forklare de taktiske kundskaber man skal besidde hvis man vil gøre sig forhåbninger om at gennemføre Ground Control. Der er nu ikke det store nyt under solen her. Man kan f.eks. gruppere sine enheder med CTRL + 1-9, hvilket er noget der efterhånden er standard i de fleste strategispil. Én ting man dog hurtigt bemærker er, at man flytter sine enheder ved at tryk på højre museknap og man giver ordrer med venstre. Lidt i irriterende da de fleste er vant til, at flytte med venstre og give ordrer med højre. Det kræver et par minutters tilvænning, men så skulle det også side på rygraden.


Gameplay: Får du lyst til mere?

Uden tvivl. Ground Control hører bestemt til den type spil, hvor man lige er nødt til at tage en ekstra mission inden man går i seng. Man bliver præsenteret for nye enheder som spillet skrider frem og lærer at koordinere store angreb på fjenden uden det helt store besvær. Specielt når man får kontrol over de luftbårne enheder begynder der at ske ting og sager.

10 KOMMENTARER

  1. Mit indtryk af GC er lidt det samme som af TA. Ting bevæger sig for realistisk til at man har nogen micro kontrol af noget. At få fly til at bevæge sig hen hvor man vil er tilsyneladende helt umuligt.

    De flyver i så store cirkler, at man bare overlader dem til sig selv.

  2. Det kunne være fint med en kommentar om GC når i har spillet det på nettet…. hvad med sider ??? hvor mmange forskellige hærer er der ??? 1 ??

  3. Jeg har lige en bemærkning. I artiklen skrives der at man bruger højre musseknap til at flytte enhederne med og det godt kan være ligt irriterende. Dette er meget velkendt for Starcraft spillere, så det må være fordi du spiller meget C&C eller andre spil hvor man bruger venstre til at rykke enhederne med.

  4. JEg har set en af mine venner spille en beta version af det, det så ret flot ud, men vis jeg skal spille RTS så holder jeg mig stadigvæk til SC/BW

  5. For nu at snakke om GC, så er det alt i alt et godt spil. Nok 7½ på en skala fra 1-10. Det skal siges at det faktisk er let. Men SC/BW styrer stadig alt.
    Men Gc dør nok en li|Le smule ud når Diablo II endelig udkommer…

  6. Jeg synes at GC indeholder mange gode elementer, men jeg synes der er et par ting der ødelægger det lidt:

    1. Timingen _er_ dårlig, jeg mener, Diablo 2 er lige kommet, og der er nok ikke så mange andre nye spil der bliver købt den her måned, eller i næste måned!

    2. Der er en historie i spillet, men den er ikke så forfærdelig fængene… jeg sætter stor pris på historien i et spil, hvis det ikke er multiplayer!

    Hmmm…

    Ligenu ser jeg faktisk mest frem til en 3d-shooter! Det er bare sådan en trang… GIV MIG EN GOD 3D-SHOOTER (Nej, jeg vil ikke have Deus Ex!)