FIFA 15 lander om få måneder, og EA har i den anledning inviteret os på en smagsprøve. Sidste års udgave bød på en ny spilmotor, som var rettet mod de nye konsoller. Det var et fremragende spil, som for alvor skød vores forventninger om en lys fremtid for FIFA-serien i vejret. I år er der ikke sket ligeså radikale ændringer, men fokus er derimod rettet imod detaljerne og en stræben efter at perfektionere den super populære fodboldsimulator. Timberjim og aloC har snørret støvlerne og kastet sig over den tidlige kode i en række yderst seervenlige 1 on 1 kampe.

Fokus på detaljerne

Lad det være sagt med det samme, at det for dem, som kun engang imellem tager et slag FIFA bold, kan være overordentlig svært at finde og udpege egentlige forskelle på 14’eren og 15’eren. Men for os, der ikke kan få nok af den digitale bold, og i snart et år har både elsket og hadet det sidste udspil, springer det med det samme i øjnene at der er tale om et nyt spil. Inden vi dykker ned i det egentlige gameplay, skal vi først kigge nærmere på alt det overfladiske. For på dette punkt er der i årets udgave lagt en masse arbejde i en række nye tiltag.

Først og fremmest har kvaliteten af alt lige fra spillere, tilskuere og til det smukke græstæppe fået et gedigent løft. FIFA 14 var pænt og nydeligt, men det var også tydeligt, at serien først lige var sprunget ombord på de nye konsoller. I mellemtiden er der blevet plads til en masse nye lækkerier i den grafiske motor, og FIFA 15 er faktisk en hel del pænere. Særligt spillerne er blevet mere detaljerede og både ansigter, dragter og animationerne af disse i kampens hede har for alvor nærmet sig et niveau, der er de nye konsoller værdige.

BilledeBillede

En af årets helt store tilføjelser, er et nyt lag af dynamik, som træder i kraft efterhånden som kampene folder sig ud. I tidligere udgaver havde man egentlig kun mulighed for at ændre på tallene på måltavlen, men nu forsøger EA Sports at inkludere mange andre af de ting, som ændrer sig dynamisk under rigtige fodboldkampe. Græstæppet blivet slidt ned og ødelagt de steder, spillerne sprinter og tackler henover. Spillernes tøj får også en hårdere medfart og bliver på samme måde mudret til, som kampen skrider frem. Vejreffekterne har fået et løft, reklameskiltenes LED displays skifter motiver og generelt føles det bare som om, at der er presset mere lækkerhed ned i omgivelserne og deres reaktion på kampenes udvikling. Overfladiske tiltag, ingen tvivl om det, men det gavner alt sammen indlevelsen på det ubevidste niveau.

En anden og måske endnu vigtige tilføjelse til det audiovisuelle aspekt, er spillernes følelsesmæssige reaktioner på slagenes gang. Mangen en gang er man blevet flæsket i tidligere FIFA spil, for blot at se modstanderen bliver straffet med en løftet pegefinger og et gult kort. Men nu husker spillerne disse handlinger, hvilket betyder, at der undervejs opstår små rivaliseringer ved gentagne hårde dueller. EA Sports kalder disse nye spillerreaktioner for ”emotional intelligence”, hvilket lyder en smule ophøjet, men kort fortalt er der blot tale om en hukommelse, der sætter ind, når der opstår særlige situationer, vilde tacklinger, sindssyge mål, brændte chancer osv. og får spillerne til at reagere derpå. Desværre var der i den tidlige kode, vi fik lov at prøve, ikke de store muligheder for at vurdere denne mekanik, da mellemsekvenser oftest blev udeladt og klippet forbi. Men alle tiltag, der højner intensiteten og indlevelsen, skal være velkomne.

21 KOMMENTARER

  1. Hvorfor spiller i tidlig kode? Er i blevet inviteret til et fint hotel? Fået en tablet? Fortæl dog lige om betingelserne, især da dette “preview” mest af alt læser som en betalt reklame.

  2. #1 Der var ingen betingelser, blot at vi hverken måtte filme eller tage billeder. Der er ikke så meget at fortælle om omgivelserne. Vi besøgte blot EAs FIFA 15 setting hos Nordisk Film, hvor en masse PS4’ere var linet op til de inviterede medier. Og det stod os frit for at skrive, hvad vi lystede. Som du kan læse, indeholder indtrykkene også kritik og skepsis.

  3. #2 – Mon ikke de club sandwiches I fik serveret, har medvirket til en relativt sober tone i din artikel

    #1 – Læs lige artiklen igen. Synes virkelig Allan har haft de kritiske briller på, imens han har hædret hvor hæder hører til.

  4. “Men vi afventer FIFA 15 med spænding og sætter vores lidt til, at EA Sports med deres mange års erfaring og glimrende entré på next-gen scenen formår at bruge de sidste par måneder fornuftigt og lytte til det gigantiske community, de efterhånden har fået stablet op. Spilmotoren er sublim, de audiovisuelle detaljer på plads og tilbage er kun at finpudse og perfektionere!”

    At skrive dette om en årlig tilbagevendende titel er i min optik en ret positiv spin. Denne tone går generelt igennem hele previewet. Men tror jeg vil lade tvivlen komme en DR skribent til gode, i har altid fremstået uafhængige. Men min kritik af denne artikel må bestå

  5. #4 Jeg er ikke helt med på din pointe, men du må gerne forsøge at præcisere.

    Hele afsnit 2, “Boldkontrol og mangel på samme”, er dedikeret til tvivlen omkring de nye tiltag til den lidt for ofte ustabile boldkontrol, som jeg ikke mener, set ud fra den tidlige kode, EA Sports har gjort meget for at forbedre.

    I dit citat fra afslutningen af artiklen slår jeg blot fast, at der ses frem til udgivelsen, som i bund og grund har en super underholdende kerne, trods skepsis omkring, hvor vidt de har fået fikset områder af spillet, som vi ikke fik mulighed for at se.

  6. #4 manden glæder sig til det nye Fifa og det ses. Men det gør de fleste Fifa fans jo. Hvert år sidder man og finder fejlene i årets spil og forbander det flere gange langt væk – og alligevel ender man op utrolig spændt på det næste spil. Det er Fifas magi og ikke en reklame, der er købt Jeg tror du leder efter noget, der ikke er.

    Mht. til selve spillet, håber jeg i den grad også på bedre AI. Derudover er jeg generelt stor fan af at kunne trade i UT, men måden hvorpå det fungerer nu med bots og snyd har desværre fået mig til at ligge UT helt væk.

    Endeligt er det lidt sjovt, at der råbes op, om dynamisk snavs på tøjet, så vidt jeg erindrer, var der da også nogle Fifa-spil en del år tilbage, der havde det samme?

  7. #7 Snavs på trøjen i tidligere udgaver? Det mindes jeg ikke. Kan du huske, hvor langt vi skal tilbage? Var PES-mand indtil serien begyndte at sejle under PS3/360 æraen, så er muligt jeg aldrig har spillet det.

    Trading er fint nok, ja. Men når det bliver udnyttet af bots og scammers, ødelægger det hele systemet og økonomien. Har haft stor fornøjelse af UT World Cup mode her på det seneste. Trading er ikke muligt her, så er skønt igen at sætte pris på åbning af spillerpakker og rent faktisk kunne bruge og eksperimentere de spillere, man finder.

  8. #8. 2005 var det, måske det eneste år. Her på Zumas trøje: http://i.testfreaks.com/images/products/600×400/115/fifa-2005.3200627.jpg

    og her på bukserne:
    http://www.cubed3.com/staff/tempo88/fifa2005_julylc_1.jpg

    Ikke nogen prangende effekt, men den er der

    Jeg har ikke prøvet UT World Cup, men godt være jeg skulle forsøge. Uden mulige handler synes jeg dog også at UT er begrænset i sit store fokus på kemi. Jeg er selv stor fan af Bayern München, men for at spille med de spillere, jeg ønsker, og bygge et realistisk hold, vil jeg altid være tvunget til at have et second-best hold især i forhold til Premier League, hvor der er en overflod af spillere med høje ratings. Det betyder, at man sjældent kan bygge et effektivt hold op, om de spillere man følger tættest, men i stedet konstant skal anskue nationalitet eller liga.

  9. #9 Fedt. I så fald har vi at gøre med en reintroduceret feature!

    True, det kan sommetider være et stort besvær at nørkle med nationaliteter og liga, for at ramme den perfekte kemi, men det har også sin charme. Ingen trading ville uden tvivl gøre det enormt svært. Men synes næsten også det er for nemt at bygge et godt hold lige nu. Kunne være fedt at være nødt til at bøvle rundt med middelmådige spillere i lang tid, indtil man selv falder over kvalitetsspillere i pakkerne.

    Lige nu finder man meget sjældent brugbare spillere, og når det endelig sker, er de sjældent noget værd, da bots og scammere har bombet økonomien i stykker. Kunne måske være et fedt tiltag, hvis EA bestemte markedsværdierne på spillere?

  10. #10. Det var faktisk en virkelig virkelig god idé! På den måde vil man undgå snyden (pay-to-win vil dog stadig være tilbage) og man kunne holde folk med middelmådige hold meget længere. Det vil også gøre glæden ved nye bedre spillere – også selv spillere med 70’er ratings – langt langt større! Man ville få følelsen af faktisk at bygge et hold.

    Jeg ville dog stadig gerne fjerne liga-/nationalitetsrestriktionerne, da mange pakker ellers ofte udelukkende vil kunne indeholdere spillere fra andre lande/ligaer, og som så vil være tabt.

  11. Jeg håber bare på bedre målmænd, så er jeg glad.. Hvis markspillerne havde 1 hjernecelle, så havde målmændene minus 1 million så dumme var de. Så hvis de bare forbedrer det, så ser jeg frem til Fifa 15..

  12. Hehe, ja. Målmændene har også fået en del svinere med på vejen fra min side af, gennem det sidste års tid. Og dommeren, der konstant render i vejen! Og det tåbelige indkastsystem, når man skal vente på ny bold… og og og!

    Der er masser af ting, der skal forbedres, men det følger vi naturligvis op på, når den endelige kode lander til anmeldelse.

  13. #10 hvordan har bots og scammere ødelagt UT? Er selv startet på det for kort tid siden, så kender ikke rigtig dets historik.

    Lagde dog mærke til at priserne på spillere var droppet ganske voldsomt i forhold til da jeg åbnede mine første pakker da 14’eren lige var landet.

  14. #15 Gennem de sidste par år, har virkelig mange spillere været udsat for scams og sågar hackede kontoer, selv om de kun har brugt deres konsolversion af FIFA Ultimate Team. De officielle forums bugnede i en periode af historier om dette. Oplevede sågar selv pludselig at logge ind på mit hold, som manglede alle spillere og alle coins. Og det på trods af, at jeg hverken delte konto med andre eller havde været logget ind på andet end min daværende PS3.

    Samtidig har auktionshuset også været ramt af åbenlyse bots, da man tit oplever at sætte noget til salg for en billig penge og et split sekund efter bliver det opkøbt. Og det på trods af, at auktionssystemet er bygget op således, at man skal bladre igennem samtlige auktioner for at nå til dem, der lige er blevet sat til salg.

    Alt dette har medført både ulovlig handel med coins, vanvittige markedspriser og et spil, hvor det er ganske nyttesløst at åbne pakker, medmindre man en ufatteligt sjældent gang i mellem er heldig at falde over Messi, Ronaldo og tilsvarende. Men ellers er det spild af coins at købe pakker, da selv gode spillere ikke koster en dyt på auktionshuset.

  15. Jeg er fint tilfreds med Fifa 14 for nu, og regner med at jeg først opgraderer igen, når de har være igennem nogle flere iterationer.

  16. Jeg er lidt skeptisk. De har ikke arbejdet meget med det visuelle. Nu har de givet den fuld gas pa den side, hvor meget lider gameplay af det.

    Af alle de fifa version jeg har spillet er FIFA14 helt sikkert den version jeg har oplevet flest bugs i uden tvivl. Jeg siger det gerne igen, udgiv fifa hvert andet aar eller lav det til maanedelig sub. For en-to opdateringer retter intet. Og de lader hvert aar spillet vaere fejl fuldt fordi et nyt Fifa er lige om hjornet.

    #14 hehe da jeg saa det indkast system forst taenkte jeg “Fedt lavet”. Efter 2 kampe var jeg ved at smadre alt omkring mig. Det har uden tvivl taget sin tid at faa til at fungere, men hold nu op en irriterende ide. Jeg frygter den form for realisme vil odelaegge Fifa paa et tidspunkt.

    Jeg synes generelt mit kreative spil blev odelagt af fifa14. Haaber de gore gameplayet mere interesant og inspirerende saa kampene ikke ligner hinanden.
    Tror bare ikke det bliver fifa15 nok mere 16-17.

  17. #18 FIFA 14 var ved release helt forfærdeligt buggy, men navnligt til last-gen. PS3 og 360 versionernes karriere mode var tæt på ødelagt grundet det forfærdeligt langsomme og uresponsive interface. Ultimate Team var plaget af connection problemer, exploits af coin boost systemet, som altid masser af scammers og hackede kontoer fra day one og generelt en følelse af, at det slet, slet ikke var færdigt. Motoren var dog ny og spændende, hvorfor det alligevel var svært underholdende. Men der er ingen tvivl om, at når 15’eren udkommer i år, er det simpelthen ikke i orden med så store vanskeligheder. Særligt ikke når vi år efter år har fået bekræftet, at supporten på FIFA-serien er vanvittigt langsommelig, selv ved spilødelæggende bugs, samt at der i årets løb bliver fikset marginalt på mangler i gameplayet.

  18. #19 Helt enig. Supporten er grinagtig. Kan simpelthen ikke passe et saa stort et spil ikke kan komme med opdateringer noget hurtigere.
    Jeg tror dog en stor del har med at gore at der er ikke meget konkurrence for dem. Jo PES , men det er det. Selv med en masse AAA titler i samme release periode vil aldrig tage kunder fra FIFA fordi det er et must have spil for mange hvert aar. Hvis de nu kaempede med at holde nu kunderne, saa tror jeg da nok de vil faa prioteret opdateringer noget hojre, for det har jo odelagt spillet i saer i starten.

  19. #20 Ja, jeg håber vitterligt også på et comeback af de helt store, når PES-serien kommer på banen til next-gen senere i år. Konkurrence i genren ville gøre underværker.