Helvede, hvor er det flot!

Doom er et flot spil. Den nye motor fra id Software spiller med musklerne og leverer et virkelig lækkert spil. Jeg blev ikke blæst bagover af grafikken, men helhedsindtrykket er super solidt og det kører super godt. Jeg sidder selv med en meget kraftig maskine (Titan X-kort), og kunne uden problemer holde 150+ FPS igennem det meste af spillet i 1080p med alt på max. Det kan også læses mange steder, at selv mindre kort klarer spillet enormt godt. Og selv konsollerne skulle have en framerate-fest.

58746-doom_2016_wallpaper

Designet af dæmonerne er et godt mix af nyt og gammelt, og det er sjovt at se nye fortolkninger af gamle klassikere. Jeg kunne dog nok godt ønske mig lidt mere vildskab i designet på visse dæmoner, men det er en lille kritik. Banedesignet er i forhold til layout og gameplay virkelig godt, men variationen i banerne på Mars er ikke specielt stor, og her i 2016 har vi vist set vores andel af forskerstationer på diverse planeter. Det bliver en kende kedeligt i længden.

Det samme kan heldigvis ikke siges om helvede, hvis baner er langt sjovere rent visuelt. Men også her kunne det være sjovt med lidt mere crazyness og mindre “PG-13 Hell”. Men igen, det er en nærmest ligegyldig kritik, når banernes layout er fantastisk godt.

En sidste kritik skal rettes imod designet af våbnene, der flere steder tangerer det kedelige og generiske. Dog kun i form, da funktionerne af så godt som alle våben er gennemtænkte og super sjove at bruge.

Doom er dumt, Doom er godt

id Software ved godt, at Doom er en smule dumt. I hvert fald når det kommer til historien og selve universet. Og selv her skuffer det nye Doom ikke. De originale spil havde en über minimal historie om en invasion fra helvede og en soldat, der stillede sig i vejen for dæmonerne. Hovedpersonen fik aldrig andet navn en Doom Guy eller Doom Marine. Og på fantastisk vis hedder hovedpersonen stadigvæk bare Doom Marine. Det er så dumt og så godt på samme tid. id Software har så meget forståelse for, hvad vi vil have af et nyt Doom, også med historien.

Du vågner som sagt op spændt fast til en sarkofag. Derefter knuser du kraniet på den første og bedste fjende, hvorefter du hurtigt finder den klassiske rustning, der kun kan bæres af dig.

I tiden fra Doom II til det nye Doom har Doom Marine fået en mytologisk gudestatus iblandt både dæmoner og mennesker, hvilket er både forbandet sjovt og virkelig bad ass! Igennem spillet finder du små bidder af historie, hvor man nærmest kan høre hele helvede ryste i bukserne over Doom Marine og hans korstog imod helvedes herskere. Der er ikke meget eksposition, men det der nu er, leverer en virkelig god baggrundshistorie, der går lige i buksen på enhver Doom-fan.

DOOM-4K-5

Den overordnede historie er en kende kedelig og intetsigende. Menneskeheden har en gigantisk energi-krise, og ved at åbne porten til helvede kan de suge energi derfra. Ja, de har besluttet at “fragge” helvede, hvilket selvfølgelig ender galt. Og nu skal Doom Marine så redde dagen. Du kommer ikke til at sidde igennem mange mellemsekvenser, da der er fuld smæk på hele tiden, og det meste af historien finder du via små digitale logbøger, der er spredt ud over banerne.

Selvom historien er simpel, fungerer den godt, især hvis du læser alle de små ting, som du finder.

Et lille eksempel – og mini-spoiler – på tilgangen til historien er, når Doom Marine bliver beordret til at finde og slukke tre Argent Energy filtre, hvilket vil lukke porten til helvede. Doom Marine finder det første filter, og han bliver bedt om at udføre en kompleks rækkefølge af ting, for at slukke filtret. Men Doom Marine er da fuldstændig ligeglad. Han voldsmadrer filtret i stedet for. Det er en lille ting, men det er både morsomt og fedt.

1
2
3
4
5
OVERBLIK OVER ANMELDELSEN
Score
10
Forrige artikelFruit Ninja er også på vej til biograferne
Næste artikelRon Gilbert vil købe Monkey Island & Maniac Mansion tilbage fra Disney

35 KOMMENTARER

  1. Savner folk virkelig SÅ meget Free For All i FPS ?? (i 2016 ??) Det en gamemode jeg altid går langt udenom i de få spil der rent faktisk har den med.

  2. #1, så vidt jeg har forstået kommer der både en PC anmeldelse og en konsol anmeldelse, så den er vel på trapperne. Men Id sendte først også kun anmelder eksemplarerne ud på udgivelsesdagen. Så BruneBanan har haft travlt.

     

  3. #Syno Har desværre ikke prøvet konsoludgaven- Hører dog gode ting om den

     

    #Mutley! Yeah for satan! Det er lige præcis den gamemode der gjorde fps multiplayer fedt back in the day. Og netop den spiltype der er genial til Arena FPS.

     

    #Monnok. Ja, der er vist en konsolanmeldelse i støbeskeen

  4. God og dybdegående anmeldelse. Gad vide hvad der var sket hvis de helt havde udeladt multiplayer? Som jeg selv har bedømt ud fra betaen og som de fleste anmeldelser, inklusive denne, bider mærke i, så har Certain Affinity ramt heeeelt ved siden af. Det er ikke ringe som sådan. Det er bare ikke det jeg ønskede mig.

  5. Utroligt at man kan fucke så meget op i multiplayer, med quake (3) i bagagen, så har du da allerede formlen til at lave en god multiplayer-del, mere utroligt id Software tillader det, grotesk!

    Super god anmeldelse, du får rigtigt nostalgien frem i en når man læser den, ånden fra de gamle DOOM og quake, lugter lidt af at jeg måske skal have det engang, må lige se hvordan det går med konsol anmeldelsen, har dog aldrig været fan af quake-fps på konsol. Ville nu ønske lidt at jeg havde en pc igen

  6. Så er spørgsmålet bare om det skal købes nu her med mit GTX 770 eller vente til GTX 1070 kommer for at kunne kør eDoom på fuld blæs.

  7. Mit GTX 780 klarer single player med ca 50-60 FPS. Har set den droppe til 48 i visse situationer, men føles generelt meget smooth. Har været oppe ved 90 nogle steder uden vsync.

  8. For hulen. Husker første gang jeg tog øjnene fra Wolfenstein3D og gloede på DOOM. Det tog mig flere dage inden jeg fandt min kæbe igen. Hvor var det da gode tider.

  9. Stor fed thumbs-up herfre. Herligt review, og jeg har mere eller mindre givet udtryk for alt det samme i mit live stream. Jeg er helt blæst væk af, hvor revolutioneredne fedt det spil er i campaign. Jeg er ret sikker på at jeg selv gentagne gange siger, at det er noget af det bedste FPS gameplay jeg nogensinde har oplevet.

    Så +1

  10. Imo er simpelthen for tåbeligt udelade dele af spillet i helhedsvurdering efter forgodtbefindende….
    Det kan man sku da ikke?
    “Multiplayer er dårlig, men synes ikke det er vigtigt så den udelader jeg…”
    Ja jeg ved godt en anmeldelse er subjektiv, men det Det der kan jeg ikke tage seriøst, anmeldelsen var ellers god….

  11. #Hyldig. Det kan man sagtens. Altså udelade dele af spillet i den endelige vurdering. Karakterer deles altså ikke som 3 point til gameplay, 3 point til singleplayer, 3 point til multiplayer og 1 point til historien. 10-tallet er ikke et udtryk for perfektion. Da jeg og ufattelig mange andre opfatter Doom som primært et singleplayerspil, vil det naturligvis vægte langt langt højere. Og singleplayer er også 100% der, hvor id software har lagt deres kræfter. Ellers ville de jo ikke lade et eller andet andenrangsudvikler studio lave multiplayer.

    Og da singleplayer er – efter min mening – den bedste shooter, der nogensinde er lavet, så skal det naturligvis have topkarakteren.

    Men denne diskussion viser også ret tydeligt, hvor dumt et karaktersystem er. Ingen fatter hvordan jeg ser systemet, ingen ser tal ens, og 99,999% vil udelukkende gå op i tallet og ikke de tusindevis af tegn, ord og argumenter, der står skrevet. Derfor har jeg altid og vil jeg altid være en fortaler for at droppe karakterer. De er misvisende og irriterende. Og hvis jeg som anmelder bruger 10 timer på at skrive en anmeldelse, bruger jeg cirka 2-3 sekunder på at vælge et tal fra 1-10. Det er den vægt jeg vil tilskrive karakteren, og det er nærmest ingenting.

    Ja, det var lidt af en rant

  12. Helt enig i karaktersystem kan være dumt!

    Og ja det viser jo bare vores forskellige opfattelser, hvor jeg ser det som en helhedvurdering af det komplette produkt, hvilket i dette tilfælde også omfatter Multiplayer og snapmaps nu da det er en del af spillet.

    Men må alligevel tillægges en hvis betydning nu da DR vælger at fremhæve karakterer alle steder der henvises til anmeldelse, fremfor fx. en lille quote fra anmeldele…?

  13. Irriterende man ikke kan bruge redigere… Nå men kiggede lige på PS4 anmeldelsen.
    Der står i konklusion:

    “… Bananen er gået all-in og givet Doom en 10’er på PC. Jeg er ikke helt deroppe. Jeg kan ikke få mit selv til at give et spil en 10’er når multiplayer er så skidt.”

    Man må sige i karaktergiver forskelligt, hvilket jo er fair nok… Og så på den anden side hænger det bare heller ikke rigtig sammen vel?…

  14. Jeg ser karakteren som et helheds indtryk og
    Plus minus kommentarne kan også hjælpe hvis man er i tvivl det er jo ikke alle der har et penge træ i baghaven

  15. #Hyldig. Det er umuligt at karaktergive ens, lige meget hvordan vi aftaler at bruge systemet. Ellers ville det jo også være ligegyldigt med to seperate reviews

    For mig at se er singleplayer så revolutionerende godt, at det ikke andet end kan få den højeste karakter. Det er faktisk lige præcist det, som står i vores beskrivelse af 10-tallet.

    At MP ikke er så godt, kan ikke trække singleplayer ned efter min mening, og derfor består titallet. Det kan man jo så være uenig i, og det er jo fint. Det er derfor, at der er skrevet 20.000 tegn i anmeldelsen.

    Mit helhedsindtryk af produktet vil stadigvæk være et tital. Uden tvivl. Men der er ikke en eller anden hemmelig udregning af karakterer. Det er ikke sådan her:

    Singleplayer: 10
    Grafik: 9
    Lyd: 10
    Historie: 7
    Multiplayer: 3
    SnapMap: 5

    Gennemsnittet: 7.3

    Sådan bruges karaktersystemet ikke af mig, ej heller af langt de fleste anmeldere, jeg læser, snakker med og har arbejdet sammen med.

    Hvis multiplayer ikke var med, og spillet kun var singleplayer, ville jeg stadigvæk give det 10/10. Og da multiplayer fungerer fint og sikkert er som udviklerne har tiltænkt det, vil jeg ikke lade det besudle den bedste singleplayerdel nogensinde.

    Det er ligesom med half life 2, som også ville være 10/10 i min bog. Det havde også en multiplayerdel, som var røvkedelig. Skulle det så trække resten af spillet ned på 7/10? Niks, ikke hos mig.

    Jeg ser Doom 2016 som Kristus’ anden komme. Og bare fordi han slæber sin idiotiske ven Judas med til festen, så er det sgu da stadigvæk Jebus Krist, der er ankommet. Fuck da hvem han slæber med. Sådan har jeg det med Doom. Singleplayer er en revolution. Multiplayer er generisk og skudt helt ved siden af. Men det vil stadigvæk få et tital for revolutionen. Hell … de kunne smide en død hundehvalp med i æsken, jeg ville stadigvæk give det 10/10.

    Men igen. Den endelige karakter er ret ligegyldig sammenlignet med selve anmeldelsen efter min mening. Har altid været det. Vil altid være det. Men det er desværre næsten den eneste, som folk går op i.

  16. Det må nok være gauser kanon dels er den alsidig og dels kan den også bruges til recon

    Man kan naturligvis også bruges assualt gun men fandt ikke nok drones (9 ud 10) første run synes de Andre var vigtigere end scope