Det afskårne hoved flyver igennem luften og rammer væggen. De to vagter undersøger forstyrrelsen med trukne sværd, alt imens Corvo sniger sig lydløst tættere på. De når knap nok at finde hovedet, før Corvos sværd bryder ud igennem brystkassen på den ene vagt, der kollapser på gulvet. Den anden vagt svinger sværdet, men klingen skærer igennem den blå luft. Corvo har i samme sekund teleporteret sig om bag ved den prisgivne vagt, der øjeblikket efter holdes i et dødeligt kvælertag. Corvo kaster nu den sprællende vagt ind i væggen, sparker staklen i hovedet og skiller underkrop fra overkrop. Velkommen til Dishonored 2, hvor lemmerne flyver rundt og magien hersker.

En værdig efterfølger?

Dishonored 1 overraskede med gennemført first person stealth og velfungerende platforming samt en utrolig spændende spilverden. Nu sidder vi endelig med Dishonored 2. Vi skal endnu engang en tur til Dunwall, hvor kejserinden Emily Kaldwin og hendes far og kongelige beskytter Corvo er i problemer. Igen. Men er det overhovedet muligt at overgå den gennemført gode etter, der tog denne anmelder og mange andre med storm tilbage i 2012?

dishonored-2-e3-2016-combat
Om få øjeblikke er fortryder disse to herrer deres valg af beskæftigelse.

Arkane Studios består af to studioer, et i Lyon, Frankrig og et i Austin, Texas. Det første spil blev udviklet af begge hold, men toeren er næsten udelukkende kreeret af udviklerne i Lyon. Det amerikanske team er tilsyneladende i fuld sving med arbejdet på det kommende Prey. Kan de franske udviklere løfte den halvtunge arv alene? Svaret er et rungende ja! Dishonored 2 er et bedre spil på nærmest alle punkter, og det kunne meget vel have været et klokkeklar bud på Årets Spil. Desværre er Dishonored 2 tæt på uspilbart grundet elendig performance. Meget mere om det senere, nu skal vi snakke om alle de ting, der gør Dishonored 2 til et fabelagtigt godt spil.

På én gang kedeligt og fuldstændig fantastisk

Historiefortællingen i Dishonored 2 er ganske som Corvos sværd en tveægget sag. Fortællingen om Corvo og Emilys problemer er ikke synderlig interessant og mangler engagement og drive. I etteren skulle vi rense Corvos navn og redde en lille uskyldig pige. Det samme gør sig faktisk gældende i toeren, hvor Corvo og/eller Emily igen er ofre for en omfattende sammensværgelse. Denne gang har vi bare set det hele før, og selvom der er en del interessante personer, bliver du ikke drevet fremad i historien, fordi du er spændt på, hvad der nu vil ske med karaktererne.

Heldigvis fortæller Dishonored 2 meget mere og meget bedre via selve spilverdenen. Endnu engang er der blevet kreeret byer, slotte, skibe, huse og andre lokationer, der emmer af stemning. Første gang jeg trådte af toget i Half-Life 2’s City 17 blev jeg overvældet af, hvor virkelig, nærværende og håndgribelig byen var. Det samme gør sig gældende i Dishonored 2, hvor miljøerne i spillet fortæller utallige historier om livet i imperiet. Det er ikke specielt overraskende, da vi oplevede det samme i Dishonored 1, og der er faktisk også flere udviklere fra Half-Life 2 i Arkane Studios team. Banerne i Dishonored 2 skal simplethen opleves. De er et studie i stil, spildesign og historiefortælling. Og mere end noget andet er det netop de sublime baner, der hæver Dishonored 2 over originalen.

Masser af smil og åbne arme i Empire of the Isles.
Masser af smil og åbne arme i Empire of the Isles.

I mit preview roste jeg The Clockwork Mansion til skyerne. Magen til interaktiv og veldesignet bane skal man lede længe efter. Jeg skrev ligeledes også, at hvis resten af spillet ville levere samme kvalitet i banedesignet, ville Dishonored 2 blive et formidabelt spil. Det mere end leverer! The Clockwork Mansion er uden tvivl et af spillets bedste baner, men langt fra den bedste, hvilket er en stor ros. Dishonored 2 skal opleves og udforskes. Det er simpelthen en perlerække af fantastiske baner.

Far eller datter – kaos eller orden?

Jeg vil næsten gå så langt til at skrive, at du umuligt kan se alt, hvad Dishonroed 2 har at byde på, på en enkelt gennemspilning. Derfor er det jo meget belejligt, at du kan vælge at spille igennem med Corvo – hovedpersonen fra etteren – eller hans datter, Kejserinden Emily. Derudover kan du spille igennem med ”High Kaos”, som skabes ved at myrde dig hele vejen igennem, eller ved Low Kaos, som er Stealth og en mindre dødelig tilgang til kamp.

I skrivende stund har jeg spillet mig igennem med Corvo og er næsten igennem med Emily. Historiemæssigt er der interessante forskelle undervejs, og det samme gør sig gældende for gameplayet. Du får dog ikke to fuldstændig forskellige karakterer og historier. De kan stort set det samme, og fortællingen er ikke voldsomt anderledes.

Spillet er proppet med kunstværker. Sådan helt seriøst, nogle af malerierne er imponerende!
Spillet er proppet med kunstværker. Sådan helt seriøst, nogle af malerierne er imponerende!

Forskellen ligger nok mest i ”High Caos” og ”Low Chaos”. Action eller stealth. Tager vi de to yderpunkter, er der ekstremt stor forskel på de to spilstile. Men begge to er 100% valide valg i Dishonored 2. Både i forhold til historien, gameplayet og alle de redskaber, du har til rådighed. Og netop derfor, er det virkelig lækkert med to hovedpersoner. Det er jo perfekt til en snedig omgang snigeri med lavt kaos og så en gennemspilning med sværd-svingeri, sværd-svineri, mord, afskårne lemmer og utilbageholden brutalitet.

Jeg valgte at snige mig igennem med Emily og derefter at myrde alt og alle som Corvo i en vild hævnrus. Begge metoder var sjove og tilfredsstillende. Den største udfordring ligger uden tvivl i en snigende og ”no kills” tur igennem Dishonored 2. For selvom kamp i starten kan være utilgivende og ekstremt svært, får du relativt hurtigt adgang til en masse vilde evner. Og så snart du mestrer at blokere korrekt, bliver kamp med sværd ekstremt nemme.

Jeg vil dog på det varmeste anbefale to gennemspilninger, og jeg startede min anden tur i samme sekund, som den første sluttede.

Nyfundne kræfter

Corvo er stort set gode gamle Corvo, som vi kender ham fra originalen. Han kan teleportere sig alskens steder hen, få tiden til at gå langsommere, besætte mennesker og dyr, få rotter til at angribe fjenderne og se igennem vægge, gulve og mure. Der er kort fortalt ikke meget nyt, når du spiller som Corvo. Det er dog stadigvæk enormt underholdende at lege med de forskellige evner, selvom jeg har spenderet mindst 50 timer med dem i det første spil.

Emily er en hel frisk spilbar karakter, og hun kommer med et helt nyt sæt evner. Og hvilke evner! Far Reach er en slags magisk gribeklo. Med den kan hun hive sig frem, tilbage op og ned, eller hive fjenderne imod hende, hvilket åbner op for interessante muligheder under de til tider hektiske kampe. Med hendes ”Mezmerize”-evne kan Emily få fjender til at falde i en drømmelignende tilstand, hvor de ikke ænser hende. En meget effektiv men måske en lille smule kedelig evne.

Om få øjeblikke er den ene hovedløs og den anden skøret over på midten. Idyl har intet at gøre i Dishonored 2.
Om få øjeblikke er den ene hovedløs og den anden skåret over på midten. Idyl har intet at gøre i Dishonored 2.

Så er der langt mere sjov med ”Domino”. Her kan Emily lænke to karakterer sammen, således alt hver der sker for den ene, sker også for den anden. Hvis du for eksempel skyder den ene med en omgang sovemedicin, falder den anden også i søvn. Kombinerer man Domino med andre kræfter, åbner det op for nogle virkelig skøre og sjove situationer!

Emily kan nemlig fremmane en dobbeltgænger. Dobbeltgængeren er AI-styret, og alt efter dine opgraderinger vil den flygte eller kæmpe imod fjenderne. Du kan også opgradere, så du kan skifte sted med din dobbeltgænger. I sig selv skaber dette masser af muligheder. Men kombineret med Domino, sker der virkelig ting og sager. Lænk måske din dobbeltgænger med en vagt og derefter springer du selv ud over en afsats. Lige inden du rammer jorden og dør, skifter du sted med din dobbeltgænger. Så dør dobbeltgængeren sammen med vagten. Ja, det er lidt af et ”mindfuck”, men gud hvor er det fedt at udtænke sådanne skøre ting!

Den bedste kur imod fotorealisme

Lad det være sagt, at jeg elsker god grafik. Man kunne endda kalde mig for visuelt prostitueret. Jeg er en vaskeægte ”sucker” for fotorealisme, højopløsningsteksturer og en realistisk detaljegrad så høj, at man kan se de splittede ender på en karakters næsehår. Dishonored 2 er så langt fra fotorealismen, som man næsten kan være, når vi snakker om en portrættering af en realistisk levende verden. Og det er gudesmukt. Her tænker jeg slet ikke på antallet af ”shaders”, grafisk lir eller 4K teksturer. Nej, det er nemlig det visuelle design, spillets ”art direction”, der endnu engang er vanvittig god.

Alle steder i spillet fortæller historier, store som små. Selv den mindste og måske mest ligegyldige lejlighed kun få spillere nogensinde vil opdage, har masser af små detaljer. Detaljer, der fortæller historier om livet i Imperiet. Alt fra layout af banerne, inventaret i gader, stræder, huse og slotte er gennemført godt lavet.

Den ene bane er mere detaljeret, stemningsfyldt og smuk end den anden.
Den ene bane er mere detaljeret, stemningsfyldt og smuk end den anden.

Den grafiske stil er nærmest perfekt fra ende til anden. Det er ofte som at gå igennem et levende maleri. Smukt for øjet og proppet til randen med tidpunkter, hvor man bare må nyde strømmen af elegant opsatte pixels, der flyder i en lind strøm ud fra skærmen.

Opdateret efter version 1.2 er udkommet:

Ved spillets lancering var PC-udgaven mildest talt ikke godt optimeret. Du kan læse det originale afsnit længere nede. Arkane har dog fået rettet skuden, og efter version 1.2 er Dishonored 2 langt, langt bedre. Først og fremmest er de afsindige svingninger i frameraten næsten helt væk. Frameraten holder sig over de 60 95% af tiden, og den falder aldrig mere end til 55. Der er kommet flere muligheder for V-sync samt framerate-begrænsinger, hvilket hjælper med at få spillet til at føles langt mere flydende. I hvert fald for mig.

Der er desuden kommet en slider for sprøjte noget skarphed ind i billedet, hvis du bruger TXAA-antialiasing. TXAA er ekstremt godt til at fjerne de irriterende “jaggies”, men TXAA har tendens til at sløre billedet. I Dishonored 2 blev billedet helt ekstremt sløret. Faktisk var det så slemt, at jeg ikke kunne klare at spille med TXAA. Men med den nye skarphedsjustering er det faktisk muligt at få TXAA-fordelene uden det ekstremt slørede billede.

Arkane har også fået styr på musen. Sigtekornet bevæger sig nu, som det skal, og der er ikke de belastende udsving med musens hastighed.

Alt i alt ser det ud til, at Dishonored 2 er på helt ret kurs, og derfor justerer vi også karakteren derefter.

Originalt afsnit:

Uspilleligt og uacceptabelt

Drømmen om årets bedste spil, der i første mission på slottet tegnede ekstremt godt, brast prompte ved ankomste til Karnacca, en af spillets større og helt centrale lokationer. Frameraten begyndte nu at svinge imellem – og hold lige fast på din mus, hvis der er ledning i den – 150 frames per sekund og ned til 10! Det er et fald på 140 billeder i sekundet, hvilket jeg aldrig nogensinde har oplevet før. Og det er ikke i få tilfælde. Det er ofte, meget ofte. Det er ligeledes umuligt at forudsige disse ekstreme FPS-fald, da de ikke synes at have sammenhæng med noget af det, der sker på skærmen.

Jeg sidder med et Titan X kort fra 2015, en Intel Core i5 4670k @ 3,4Ghz og 32 GB ram på en ganske hurtig SSD-disk. Det burde kunne trække et spil, der på ingen måder virker grafisk krævende. Især når spillet ikke virker til at have voldsomt mange grafiske tilføjelser sammenlignet med Dishonored 1, der kørte ekstremt godt ved udgivelsen i 2012.

Mon skibet er sejlet for Arkane Studios og Dishonored 2?
Mon skibet er sejlet for Arkane Studios og Dishonored 2?

Ud over de fuldstændig spilødelæggende FPS-svingninger er der store problemer med musen. Om det er mouse-acceleration eller noget andet, ved jeg ikke. Jeg har fjernet mouse-smoothing fra menuen og manuelt fjernet mouse-acceleration fra spillets .ini-fil, men musen opfører sig stadigvæk som om min musemåtte var lavet af grus.

Elendig musestyring og en horribel performance ødelægger ganske enkelt spiloplevelsen fuldstændig. Jeg kan på ingen måde anbefale spillet på nuværende tidspunkt.

Arkane Studios har i skrivende stund anerkendt problemerne, men det vides ikke, hvornår eller om fejlene rettes. Får udviklerne styr på spillets performance, justerer vi denne anmeldelse.

Konklusion

Dishonored 2 er uden skyggen af tvivl et af 2016’s bedste spil. Det er det solide stealth og platform-gameplay, som vi kender fra originalen, med det simple men ganske gode kampsystem intakt. Corvo og især Emilys evner åbner op for utallige sjove måder at spille på, og Dishonored 2 er en ekstremt sjov digital legeplads.

Banedesignet er nærmest uden sidestykke, og Dishonored 2 har flere baner, der fremadrettet skal regnes med i ”Level Design Hall of Fame”. Den visuelle stil fortsætter i samme spor som originalen, der er bare langt flere detaljer og langt flottere, større og mere imponerende omgivelser.

Dishonored 2 blev lanceret i nærmest uspillelig stand på PCen. Det resulterede i en karakter på 4/10. Arkane har sidenhen patchet spillet, og efter version 1.2 sidder vi med en helt anden oplevelse. Der er flere grafiske indstillinger, frameraten blev stabil og kunne holde sig 95% af tiden over de 60. Styringen blev også strammet op og mange andre små tekniske fejl fjernet. Derfor justerer vi karakteren op til et velfortjent 8-tal.

OVERBLIK OVER ANMELDELSEN
Dishonored 2 (PC)
8
Forrige artikelWatch Dogs 2 anmeldelse (PS4)
Næste artikelMorgenspilleren – Er du til den mørke side?

22 KOMMENTARER

  1. Det er overraskende at PC-porteringen bliver dårligere og dårligere, når nu konsoller og PC efterhånden er den samme hardware (x86 CPU, DX grafikkort). Man skulle tro at det ville gøre det nemmere at sikre en god oplevelse på tværs af platforme?

    Det undrer mig desuden at PC gaming konstant bliver nedprioriteret af udviklingshusene. Er install basen for konsoller virkelig så meget større?

  2. Supergod anmeldelse Banan! Jeg var selv helt pjattet med 1’eren, så 2’eren skal helt sikkert også anskaffes, når performance problemerne er rettet (hvis de bliver det! :O)

    Du skriver til sidst, at karakteren ville ligge til 8 eller 9, såfremt at det hele kørte flydende. Men DailyRush anmelder kun fra 1 til 5?

  3. #5 Det er jeg godt klar over, jeg skrev jo også, at DR kun anmelder fra 1 til 5.. Derfor synes jeg bare, det var lidt sjovt at Bananen brugte 1-10

  4. Men hvorfor ikke forsætte med ‘Unreal’ motor?
    Det er en sjov blandingsmaskine – denne kører med? Ér UNREAL4 så dyr for de “store” udviklere?

  5. #8: Det kan være én af to ting: Enten har Arkane fundet, at Id Tech 5 (eller rettere den mutant-udgave heraf, de bruger) egner sig bedre til at repræsentere spillets visuelle stil, eller også er de blevet pålagt af dem højere oppe (Bethesda), at bruge en koncern-intern engine for at monetisere denne noget bedre, end den er blevet.

  6. #9 AVS! Der ER noget der!
    Glemmer hele tiden, at Bethesda er blevet en af de “store”:-(

    ..onde tunger, nævner noget med at denne er REN fransk..og derfor så..bla.bla.bla. ved dog ikke om det skulle gøre det store:-P

  7. Jeg vil sige, at jeg nu har spillet til Chapter 4 og har ikke oplevet et eneste performance problem. Købte spillet i går, så jeg ved ikke om det er en ny patch der har gjort det for mig :).

    Dog vil jeg sige, at grafikken er lidt sløret på afstand, lidt ligesom om at depth er slået til, uden at være det.

    Det er et godt spil

  8. #13 Jamen nu laver du den sædvanlige: “Det spiller max hos mig, ergo..”
    Måske vi alle burde ha’ konsoller til det sjove og MacbookPRO 13′ til det seriøse;-)

  9. #14 Ergo hvad? Jeg var virkelig i tvivl om jeg skulle købe det, for jeg var bange for performance problemer. Så tænkte jeg “fuck det, kan vel bare refunde på steam”. Det viser sig faktisk at køre uden FPS drops hos mig, men det kan være jeg er heldig.

    Jeg har ikke en mac, og kun en gammel PS2 jeg bruger til en sjælden DVD. Mine specs er hovedsageligt:

    i5-2500k
    GTX 970

    Jeg har faktisk ikke opdateret mine GFX drivers ihvertfald et par måneder, kører med 369.09 på nuværende tidspunkt, mener den nyeste er 375.95. Ved ikke om det gør en forskel

  10. Åhhh så kan jeg overveje at købe det nu. Jeg var godt nok pjattet med det første. Men fatter stadig ikke, hvordan det kunne suse under min radar indtil for en måned siden.