15 år er gået siden USA blev hærget af fjendtlige aliens i Destroy All Humans! på PlayStation 2 og den første Xbox. Nu er det blevet tid til at genopleve netop denne meget tragiske begivenhed for menneskeheden. Black Forest Games og THQ Nordic har nemlig hevet det gamle hit op fra bunken af støvede, gyldne klassikere og pudset det så grundigt at det skinner. Remaket af Destroy All Humans! udkommer på PlayStation 4, Xbox One og PC den 28. juli.

Rumvæsenerne kommer!

Vi er sendt direkte tilbage til USA i slutningen af halvtredserne, hvor den kolde krig er i fuld gang og vejene er fyldt med klassiske biler.

Vores hovedperson, det utålmodige, sadistiske og utroligt aggressive rumvæsen Crypto, er tilbage, kæk som altid og med en umættelig trang til at smadre alt og alle – især mennesker. Crypto er medlem af den suverænt overlegne race Furon, der opnår en slags udødelighed ved at klone sig selv.

Crypto er tilbage og han er klar til at hærge!

Crypto-137 er en klon af Crypto-136, som forsvandt kort tid efter at være landet på jorden. Hans mission er umulig for et simpelt og svagt menneske, men burde være enkel for en magtfuld Furon som Crypto. Den går nemlig ud på at opdage, hvad der skete med hans forrige jeg og derefter samle DNA og hjerneceller fra mennesker, så Furon-racen kan blive ved med at overleve gennem en uendelig række af kloner. Oven i det skal han så også lige overtage USA og gøre det til en del af det mægtige Furon imperie. Uheldigvis for Crypto viser det sig, at det er lettere sagt end gjort.

Det amerikanske militær har nemlig fået fat i Furon-teknologi. Med den viden har de oprettet det hemmelige alien-politi Majestic. Helt tilfældigt går de kun i sorte jakkesæt og bliver tit omtalt som ”the men in black”.

Pox, Cryptos boss og rejseledsager, vil konstant kommandere rundt med Crypto og sørge for at der er styr på menneskehedens endeligt. Samtalerne, der næsten hele tiden foregår mellem de to aliens, er virkelig sjove. Humoren rammer plet i forhold til den stemning og tidsånd, spillet prøver at skabe.

Furonerne laver konstant latterlige sammenligninger mellem mennesker og aber, de civile borgere er pinagtigt hjernedøde og militæret skyder konstant skylden på kommunisterne. Eneste irriterende ved humoren er de indforståede, forældede jokes du kun ville grine af, hvis du rent faktisk levede i halvtredserne.

Fra gammelt til nyt

Det gamle Destroy All Humans! er ikke et spil, der er ældet med ynde – og ikke kun grafisk set. Remaket har selvfølgelig større detaljemæssig rigdom og bedre grafik, men også mindre ting er forbedret, som at hovedmenuen er blevet meget nemmere og mere forståelig.

Selve gameplayet er der ikke rykket meget på, men de områder, der er blevet pillet ved, er kun blevet bedre. Originalen var virkelig simpel i dens spillestil, selv i forhold til mange andre spil der udkom dengang. Fokus var helt klart mest på humoren, historien, tiden og eksplosionerne og ikke på en dyb og rig verden. I det gamle spil var der fire våben, du kunne skifte mellem, plus dine psykiske evner, som du ikke kunne kombinere, men blev nødt til at skifte i menuen for at bruge.

Du finder ikke meget nåde hos Crypto.

Remaket har stadig beholdt meget af den simple spillestil fra for 15 år siden, men dog er det nu muligt at kombinere dine psykiske evner som at løfte genstande op og poppe hoveder – samtidig med at du lader det regne med ild fra alle sider, hvilket jeg er rigtig stor fan af. Men mere om det senere i anmeldelsen.

En af de ting, det originale Destroy All Humans! fik meget ros for, var lydeffekterne og stemmeskuespillet. Specielt stemmerne til de to aliens Crypto og Pox, der blev spillet af J. Grant Albrecht (Crypto) og Richard Steven Horvitz (Pox), var elskede af fans og et kendetegn for spilserien. Og bare rolig: Black Forest Games har taget den sikre vej og brugt den præcis samme lyd, som var med i originalen – blot opgraderet. Det synes jeg fungerer rigtig godt – især da de i forvejen havde så perfekte stemmer til det. Hvorfor så løbe risikoen for at ødelægge det med nye skuespillere?

Under den relativt korte spilletid på cirka 10 timer kommer du igennem 22 forskellige baner med god variation. Du kommer blandt andet til at smadre dig igennem områder som Area 42 (sic), snige dig forbi alle Det Hvide Hus’ vagter, eskortere en atombombe, slås mod kæmpe robotter og mere. Der er også store bosskampe og de har været de eneste virkelige udfordringer for mig i spillet. Faktisk er de så svære, at jeg ville ønske, der var checkpoints under de forskellige stages i de sidste kampe.

Den sidste boss endte med at tage mig meget længere tid, end det nok burde i forhold til at sværhedsgraden i resten af spillet er meget nem. Det er altid godt med en udfordring, men uanset hvor mange opgraderinger jeg købte, virkede det ikke til at gøre nogen forskel i finalen.

Psykokinese og poppende hoveder

Som medlem af Furon-racens imperie har Crypto en masse seje og smarte psykokinetiske kræfter. Dem kan han f.eks. bruge til at få menneskers hoveder til at eksplodere. Han kan også løfte enorme ting som tanks og andet kun ved hjælp af tankens kraft og andre meget smarte og praktiske egenskaber.

Den egenskab, der bliver brugt mest i hovedmissionerne, er dit holobob, som giver dig mulighed for at camouflere dig som hvilket som helst menneske. Holobob holder dog kun i kort tid, hvorefter du bliver nødt til at opretholde det ved konstant at læse folks tanker.

Der er masser af farverige eksplosioner i Destroy All Humans!

Denne egenskab bliver brugt meget i de missioner, hvor du skal snige dig ind på fjendtligt territorie for at læse folks tanker, indtil du bliver klogere på militærets svagheder. Desværre kan man kun bruge et par af Cryptos andre evner som tankelæsning og få ting til at eksplodere mens holobob er aktiveret.

Det kunne ellers give nogle sjove muligheder, hvis vi bare kunne udnytte de forskellige egenskaber, hvert menneske har. Det ville være mega sejt, hvis man f.eks. i form af en general kunne beordre en hær i krig mod deres egne eller noget i den stil – men nej, holobob bruges kun til camouflage.

Skins er også noget nyt, der er blevet tilføjet i remaket. De er fuldstændig kosmetiske og relativt nemme at få fat på, men desværre er der ikke specielt mange. Faktisk er der kun fire skins, hvis du da ikke har forudbestilt spillet. Du får fat på dem ved at klare alle de valgfrie mål i bestemte baner. Disse mål kræver som regel ikke særligt meget, og hvis du misser en, tager du bare banen om igen senere.

Crypto vil gøre alt for den lækre DNA

For at opnå Cryptos mål om at samle DNA ind for at redde sin race, er der flere ting, du kan gøre. Som det første er der selvfølgelig hovedmissionerne, men der er også mulighed for at udforske hvert område, hvor du kan klare udfordringer og finde droner, der giver DNA. Udfordringerne er fine nok; de går som regel ud på at du skal lukke din indre Furon ud og gennemtæve alt og alle, ræse om kap med en drone, samle prøver ind til undersøgelse og den slags. Udfordringerne er sjove de første par gange men bliver hurtigt ensformige. De er også en alt for langsom metode til at skaffe DNA.

Min yndlingsmetode er først at skabe en masse ballade og ødelæggelse, vente indtil det tiltrækker en masse intetanende soldater og så ellers begynde at poppe deres hoveder. Hvert hoved giver kun 25 DNA, hvilket ikke er særligt meget, men hvis du ikke laver andet i cirka 10 minutter får du hurtigt sprængt nok hoveder til at have i hvert fald 4-6 tusind DNA-celler. Helt klart den både mest effektive og mest underholdende metode.

DNA bruges til at opgradere dine våben og kræfter i Pox´ shop, så jeg kan virkelig anbefale en gang imellem at bruge lidt tid på at udforske og poppe nogle hjerneceller.

Min yderst ubehagelige men meget effektive metode til indsamling af DNA.

Gear, våben og ødelæggelse

En invasion kræver våben og våben er noget Crypto virkelig sætter pris på. Især hvis de medfører store eksplosioner og tusindvis af skrigende, stakkels mennesker. Vi har en zapper, der rammer samtlige fjender med lyn samtidig, så du hurtigt kan få destrueret et dusin soldater på få sekunder. Ekstra fedt er at den ikke bruger ammunition, men lader automatisk op. Til gengæld giver den mindre skade end de andre våben.

Blandt udvalget af destruerende skyts har du også adgang til en Ion Detonator, der helt klart er det mest altødelæggende våben i Cryptos arsenal. Detonatoren affyrer granater af plasma der sprænger i en imponerende eksplosion, som efterlader de ramte som lilla skeletter, der langsomt bliver pulveriseret.

Så er han vist klar til at overgive sig.

Min yndlings dødsmaskine er dog helt klart Disintegrator Ray. Den affyrer ildkuglelignende projektiler, som har nogenlunde samme effekt som Ion Detonatoren, bortset fra at strålen forvandler alle, der bliver ramt, til ret så sejt udseende flammende skeletter.

Sjovest af alt er i den grad analsonden, der er præcis så latterlig, som den lyder. Sonden bliver simpelthen skudt direkte op i bagdelen, hvilket resulterer i at selv de modigste soldater spæner alt hvad de kan lige indtil deres hoveder eksploderer i en sky af grønt slim. Sonden kan kun bruges på ét menneske ad gangen (det er også mest hygiejnisk, red.), men til gengæld er det et instant kill, hvis du kan time det ordentligt.

Nyt i remaket er at du kan kombinere dit arsenal af farverige dødsmaskiner med Cryptos egne psykokinetiske kræfter. På den måde kan du zappe en hel hær samtidig med at du hiver en tank op og tyrer den tonstunge krigsmaskine efter de ynkelige mennesker, der bare venter på at blive destrueret. Denne nye egenskab synes jeg virker rigtig godt, da det åbner op for en masse nye muligheder ikke at være begrænset til kun at bruge enten dine psykokinetiske kræfter eller dine våben.

Death from above

Mest ikonisk hos aliens er selvfølgelig den flyvende tallerken, som hører med i stort set alle klassiske historier om de mystiske skabninger fra rummet. Den flyvende tallerken bliver brugt rigtig meget i Destroy All Humans!, hvilket jeg både er glad for og irriteret over. Det er en stor fornøjelse at svæve gennem luften i Cryptos splinternye, lækre ufo med den fancy egenskab, at den skifter farve, når du skifter våben.

Desværre så er synsvinklen, når du er i luften, ret så irriterende. Du styrer selv hvilken side du vil kigge i, men den eneste måde du kan kigge mere op på, er ved at du selv flyver opad. Hvilket er superærgerligt, for hvad jeg faktisk finder rigtig sjovt, bliver hurtigt lettere irriterende af den mega dumme vinkel, der gør at jeg ikke altid har overblik over mine fjender.

Is it a bird? Is it a plane? Nej, det er Cryptos ufo.

Når det så er sagt, så er det trods vinklerne stadig temmelig tilfredsstillende at gennemsmadre hele byer med et arsenal, der får de fleste soldater til at savle. Vi har den basale Death Ray der sender en mindre dødsstråle ud. Strålen er det mindst skadende våben ufoen har adgang til, men til gengæld så lader den op automatisk, hvorimod de andre våben bruger ammunition.

Sonic Boom sender blå chokbølger afsted, der allerede efter to-tre skud gør det af med de fleste bygninger og fartøjer. Quantum Deconstructor er på alle måder det sejeste og mægtigste våben i hele spillet. Den forvandler på ingen tid imponerende gigantiske bygninger som Det Hvide Hus til knap så imponerende skrot. Desværre har den ikke så meget ammunition, som man kunne håbe på.

Udover ufoens masseødelæggelsesvåben følger der også nogle knapt så destruktive men stadig meget nyttige egenskaber med. Ufoen kan nemlig løfte genstande op, absorbere deres energi og lave den om til ammunition og mere liv. Når du på den måde har tømt fartøjet eller mennesket for energi, kaster du den nu værdiløse genstand væk mod nogle irriterende mennesker og håber på at den eksploderer.

Konklusion

Destroy All Humans! er et rigtig sjovt spil og næsten alle missioner kommer til at give dig de helt store smil på. Det er et enkelt spil, men i den her kontekst er enkelt rigtig godt.

Hvis du leder efter et svært spil, har jeg dårligt nyt. Kun sjældent forvandler Destroy All Humans! sig til noget, man kan kalde en udfordring. Men når det så sker, vælter det benene væk under dig med svære bosskampe, du ikke havde set komme.

Et dybt kampsystem er der heller ikke og du skal ikke forvente, at spillet aktiverer hele dit følelsesregister. Du får en simpel og sjov historie om et sadistisk rumvæsen med et kæmpe arsenal af våben stjålet fra Men In Black.

Så hvis du leder efter apokalyptisk titel, der ikke gør dig deprimeret, eller bare gerne vil have følelsen af nostalgi, er remaket af Destroy All Humans! noget for dig. Black Forest Games har ikke ødelagt en elsket franchise ved at grave den op igen – tværtimod har de forstærket de ting, du husker bedst.

5 KOMMENTARER

  1. #2: “People, man… what a bunch of assholes!”

    Derudover lyder spillet som om det godt kunne tåle et par ekstra inspirationskilder. Fx Mars Attacks og Planet 51