“Danger. Darkness. Dwarves.” Ud over bonuspoint for alliteration, så er det faktisk en virkelig god beskrivelse af spillet. Tænder, terræn og tid er alle ude på at gøre dig til gennemtæsket galaktisk gødning. Mørket presser ind fra alle sider, kun holdt på afstand af en pandelampe og et par flares. Det eneste du kan stole på, er dværgen ved din side. Er du klar? Har du hvad der skal til, eller er du bare en elendig, ensom elver?

Lock And Load

Deep Rock Galactic kommer endelig ud af Early Access og sikke en rejse det har været! Rejsen er dog næppe interessant for andre end dem, der har været med på den, så lad os hoppe direkte til hvad en greenbeard (red: nybegynder) vil løbe ind i. Så spænd minehjelmen, vend bunden i vejret på din yndlingsøl og tag ladegreb. Storhed venter forude!

De harniskklædte kæmper fra fordums tid.

Først og fremmest er Deep Rock Galactic (DRG) et firma. De skal have mineraler i kassen og nogen skal hente dem. “Nogen” er i dette tilfælde enhver dværg, der er modig (eller dum) nok til personligt at udfordre horder af glubske bæster. Ikke bare i rummet og heller ikke bare på en planet i rummet, men dybt inde i planeten i rummet. Der er lidt “Den Lille Gumbas” over det, for vi skal længere ind!

Sorte huller

Mellem én og fire dværge træder ind i det uhellige afkom af en rumraket og et overdimensioneret tandlægebor. Dette er ikke starten på en joke, men starten på en mission. Bevæbnet til tænderne (der er heller ikke særlig langt op, det er jo dværge), skal man trodse de utallige farer i Hoxxes IV, en planet som er rig på mineraler og ting, der dræber dværge.

Afsted mod nye eventyr med gamle venner!

Dværge er dog ikke passive små lam, hvilket kommer til udtryk i fire classes: Driller, Gunner, Scout og Engineer. Fire vidt forskellige tilgange til hvordan man fravrister planeten sine rigdomme og fjenderne deres liv. Alle har en pandelampe, alle kan kaste flares og alle har en hakke. Lige præcis det der skal til, for at være en ægte minearbejder. Forskellene ligger i hvilke våben og værktøjer, de ellers har med og de forskelle fungerer virkelig godt!

I en klasse for sig

Det vil tage alt for lang tid at gennemgå samtlige detaljer, så her er et MEGET forsimplet overblik:

Gunner: Sender masser af bly afsted og kan opsætte kabelbaner til at overkomme terrænet.
Driller: Griller fjender med sin flammekaster og kan bore tunneller hurtigere end nogen anden.
Scout: Bedst til at klare fjenderne på afstand med sine rifler og kan nå alle steder hen med sin kabelpistol.
Engineer: Bruger sin medbragte automatiske maskingeværsrobot og kan lave platforme.

Mit højtelskede “turret”, en trofast følgesvend!

Det siger faktisk ikke så meget, så hvis du vil se nærmere på dem, så bare klik og læs. Hvad der ER vigtigt at sige, er hvordan disse fire classes spiller sammen. Både som et komplet hold, men også solo og i konstellationer af to eller tre spillere. Hvis man kender sine classes, så kan man altid lave en god kombination. Og faktisk kan man også vælge at have flere af samme class. Det ER lidt sjovt at være tre Gunners, ting bliver pløkket i stykker på de lækreste måder!

Store fremskridt på små ben

Hvis man virkelig vil have alle kort på hånden, så kræver det arbejde. Hver eneste class skal stige i level for at få adgang til forskellige våbenmodifikationer og nyt udstyr. Og ikke nok med det, så skal man også VÆLGE mellem dem! Et opgraderet våben har flere slots, hvor hver slot kun kan indeholde én mulighed. Det kan godt være nogle pinagtige valg!

Overclocks. Til når almindelige ure bare ikke er nok!

Gennem specielle missioner og tilfældige hændelser, kan man også få fingre i de legendariske overclocks. Disse kan ændre lidt, meget eller virkelig markant på hvordan et våben fungerer. De er svære og dyre at få fat i, men de rette overclocks kan gøre en kæmpe forskel. Især på de højere sværhedsgrader eller som del af et velsammensat team.

Udpræget co-op

Hele spillets grundpræmis er, at det skal være et godt co-op-spil. Derfor skal der også være grund til at spille som et hold og der er utallige grunde på Hoxxes IV. Fjendernes styrke skaleres med sværhedsgraden af den valgte mission, mens antallet af dem skaleres med antallet af dværge. Så løber man afsted og leger solo, når man egentlig er en gruppe, kan jeg anbefale at man efterlader et underskrevet testamente.

Når de siger, der kommer en horde, så MENER de en horde!

Banernes uforudsigelighed gør også, at man ikke kan have sig en standard-taktik. Der er simpelthen for mange ting at tage højde for, og det mest sikre er at holde sammen. Gør man så det, er der også fede ting i vente. Det er absolut for lækkert at flå en horde rumvæsener fra hinanden, hvor man hele tiden dækker hinandens svagheder og optimerer styrkerne. En veloverstået kamp er en fornøjelse og det kan mærkes i snakken.

Bugs ER faktisk en feature!

Ja, du læste rigtigt. Det er meningen at der skal være så mange bugs i spillet! Ellers ville det jo blive kedeligt, ikke? Alt fra små sværmere op til eksplosive giganter, ting der kravler, ting der flyver, ting der gør et eller andet gennem jorden. Udvalget er bredt og insekterne er vidt forskellige. Selvfølgelig er der nogle man ser oftere end andre, men det er også helt fint. Variationen er der og den er god!

De er mange, de er sure, har du kuglerne til at klare det?

Planeten, man udnytter, er delt op i flere “biomes“, altså biotoper. Disse er også vidt forskellige og har hver deres ressourcer at komme efter. Fjenderne har også ofte nogle tilpasninger til netop dén biotop og det gør dem bare endnu federe. Man kan mærke at man er et sted på mere end bare grafikken. Det er en meget integreret fornemmelse og den kan også have indvirkning på spillernes taktikker.

“Kun” 5 missionstyper?

Bare rolig, det holder! For det første kan hver enkelt type svinge i sine egne indstillinger. Hvor stor er banen og hvor kompleks er den? Hvilken sværhedsgrad vælger du? Hvor mange er I? Valget står mellem:

Mining expedition: En helt almindelig mission, hvor det gælder om at få samlet ressourcer nok sammen. Bare rolig, alting kan gå galt undervejs alligevel!
Egg hunt: Insekter lægger æg og af en eller anden grund, vil ledelsen i DRG have fingrene i dem. Om det er til omeletter eller ometunger vides ikke…
Elimination: Man skal finde og dræbe et antal Dreadnoughts. Store, sure og generelt ubehagelige, så der skal kæmpes!
Salvage operation: Nogle gange vinder insekterne. Det betyder at der ligger udstyr og mineraler et sted og venter på at blive hentet. Af dig.
Point extraction: Nogle helt bestemte klumper mineral skal brydes ud af planeten og samles i en central base. Insekterne kan ikke lide dig!

Den fyldte raket flyver afsted fra basen i en Point Extraction. Hvordan kommer du selv hjem?

De fem missionstyper kan ske overalt på planeten, så hvert enkelt biome spiller ind i banens endelige udformning. Ydermere er der også såkaldte “mutators”, som kan være til jeres fordel eller sparke jeres bagdel. De kan endda være kombinerede, så der er både en positiv og en negativ mutator! Igen påvirker det valg af udstyr og eventuel sammensætning af gruppen, så man skal tænke sig om.

De genererede baner

Man har hørt så meget om “procedurelt genererede baner” og ofte er det negative ting man hører. Det er altså virkelig ikke tilfældet her i Deep Rock Galactic! Selv om man bliver smadret til plukdværg og starter missionen forfra, er det en helt ny bane man kommer til. Det er simpelthen råfedt at gå på opdagelse. Man ved aldrig helt hvad man kommer til at se og det kan være alt fra snoede tunneler til gigantiske huler.

En flot hule fyldt med elektriske krystaller. Dem dør man forresten også af…

Stemningen er også i top, fordi mørket presser ind fra alle sider. Og just som man synes at de snævre tunneler er klaustrofobiske, står man på kanten af en kæmpe hule. Tro mig, man kan hurtigt udvikle agorafobi, da de store huler også har plads til MANGE insekter! Og stadig rækker den spæde pandelampe bare ikke særlig langt. Det er en mørk, dyster og farlig verden og det kan mærkes!

Panik før lukketid

Bare for at give endnu mere sved på panden, så sker der det, at når man har samlet ting nok sammen, så skal man kalde på en rumkapsel (jordkapsel?) for at komme ud. Den lander et helt andet sted end man er, og så er det med at komme afsted! Man har nemlig en ambulatorisk minevogn ved navn Molly (M.U.L.E.) som bliver kaldt afsted. Følg med eller bliv efterladt! Man har kun 5 minutter og ja, der dukker selvfølgelig fjender op undervejs!

Nogle smukke, kubiske krystalansamlinger. Værd at stoppe og nyde!

Ikke nok med fjenderne så kan man også være så uheldig (eller uforberedt), at man ikke har klargjort sin rute ud. Det sker at man bare løber afsted og ordner missionen, men ikke har gjort noget klar til at kunne komme tilbage. Det giver noget ekstra panik at man står og glor på en høj klippevæg, mens Molly bare kravler op ad den! Og så kan man også på helt almindelig vis bare fare vild. Argh!

En spændende udvikling

Jeg kunne blive ved med at tale om alle de forskellige aspekter af Deep Rock Galactic. Jeg gør det også gerne, så pas på med at spørge! Der er dog andre, der kan være værd at spørge om spillet og det er udviklerne. Jeg nåede lige at stille et hurtigt spørgsmål til Søren Lundgaard, CEO i Ghost Ship Games om hvad han synes virkelig burde fremhæves ved spillet.

Altså, vi er jo sindsyg stolte af vores samarbejde med spillerne. Det at vores fans nu siger at Deep Rock er “Early Access done right” er virkelig fedt. Og uden vores fans, så havde vi ikke stået med den her succes i dag. Og så er vi lige så stolte over at det virkelig lykkedes os at lave et ægte co-op spil. Den fornemmelse af kammerateri som der opstår i spillet føler vi er ret unik.

Jeps, der er også specialøl til specielle dværge!

Inden vi runder af med tørre tal, skal det også nævnes at selv om det er et coop-spil, så kan man stadig spille det solo. Så kan man medbringe den praktiske robot, BOSCO, som hjælper med tingene. Den kan pløkke rumvæsener og grave og så føler man sig knap så alene i dybet…

Konklusion

Jeg har været med på rejsen gennem Early Access, hvilket nogle af jer nok allerede ved. Jeg skrev begejstret om spillet i artiklen om DRG og Ghost Ship Games og nu sidder jeg med det færdige spil mellem fingrene. Efter at have lagt 262 timer i spillet, synes jeg godt jeg kan sige, at det fungerer!

Allerbedst fungerer det med vennerne, det skal der aldrig herske tvivl om. Man kan endda spille det, mens man drikker øl! Okay, sigtet bliver lidt mere råddent i løbet af aftenen, men det er kun spas, gak og løjer.

Du har nu klaret din mission om at læse anmeldelsen. Well done, Miner!

Spillet kan i allerhøjeste grad anbefales. Der er indhold nok til at jeg kun har kunnet kradse i overfladen med denne anmeldelse. Hver eneste tur ned til Hoxxes IV er unik og spillet kører glat og dejligt derudaf. Grafikken er simpel, men den virker. Der er stemning ud over det hele med plads til både panisk angst og berusende sejrsråb.

Hvis du er frisk på noget god co-op med et glimt i øjet og en øl i hånden, så skal du helt klart trække i de korte bukser og komme med!

17 KOMMENTARER

  1. Jeg kunne ikke være mere enig i konklusionen. Ghost Ship Games har lavet en perle af et spil, som jeg tror vi i fremtiden kommer til at se som en klassiker indenfor co-op.

  2. #2 Det er fordi de desværre har en aftale med Microsoft for, vist nok, det første år. Første derefter kommer det ud til PS4 eller hvilken PS det nu er til den tid.
    Dog skal det nævnes at kravene til spillet ikke er voldsomt høje, så du kan mere eller mindre køre spillet fra en elektrisk kartoffel =P

  3. Jeg troede antallet af fjender og typer var afhængig af hvor høj man satte Hazardous?

    Vi prøvede som 2 man at Hazardous 4 som level 9-10ish og vi snakker så store hordes at det var fysisk umuligt at dræbe dem, fordi man løb tør for ammo før man overhovedet dræbte dem alle

    EDIT: Jeg kan se at player count OG hazard spiller en rolle. Jeg vil råde jer til at starte i Hazard 1-2-3 eller deromkring mens i lærer spillet, Hazard 4 springet er absolut gigantisk

  4. #6 Det er en kombo af Haz Level og antal dværge. Ja, man får nogle SYGE horder i fjæset på Haz 4 og det bliver kun komplet sindssygt på Haz 5!

    Kan også tilføje at når man har en promoted dværg, så kan han tage på Deep Dives. De almindelige er til at arbejde med, mens Elite Deep Dive bare river folk rundt! Det kræver et godt hold at tage en Elite.
    Tog og soloede almindelig Deep Dive i dag og fik Mactera Plague på første (det gik fint nok) men så en Shield Disruption på næste, som også var en Elimination…! Argh!

    Men det gik. Sidste var en cakewalk efter de to første

    Generelt burde man først køre Haz 4, når man har de tre første mod levels på våben unlocked. Men det må man jo finde ud af, der er så mange faktorer at man kan løbe ind i nogle nemme Haz4’s og nogle grusomme Haz3’s.

  5. Hmm jeg har prøvet at installere det 3 gange nu, men jeg synes altid jeg havner i et mørkt hul hvor jeg ikke aner hvad jeg skal… og så ragequitter jeg hver gang. Jeg synes ikke det er specielt intuitivt.

  6. #8 Der er en Miners manual ingame hvis du ikke ved hvordan spillet fungerer + adskillige wiki pages til hvordan de forskellige missions virker

  7. Det er et fantastisk spil. Jeg håber fremtiden bringer en VR-version, for stemningen i spillet ville være super fed at ha’ rundt om sig. Tror også det ville egne sig godt til det. Ville elske at kaste flares med index controllers

  8. #8
    1 – main gun
    2 – secondary gun
    3 – traversal tool
    4 – support tool
    5 – bestil ammo drop (koster 80 Nitra)
    F – kast en flare for at kunne se noget (de lader langsomt op igen)
    M – 3D-scanning af udforsket terræn
    C – kald på Molly (minevognen på ben)
    CTRL – laser pointer, kan også bruges til at styre Bosco på solo-missioner
    Venstre mus – affyr dit våben
    Højre mus – hakke til mineraler og eventuel nærkamp

    Er du helt ude at skide: find nogle at spille med. Fx via Discord, der er muligheder både på DR’s og DRG’s kanaler. Eventuelt kan du også joine andre spillere og bruge voice chat. Når du kigger på listen over spil du kan joine, står der ofte et flag ud for host.

  9. #10 oooooooooooh! Det ville dæleme være nice! Det ville få mørket til at være ENDNU mere trykkende! Jeg selv ville nok have problemer med at styre et FPS med controller, men sådan er jeg bare så handicappet

  10. Har spillet det i et par timer nu. God underholdning for pengene. Formatet minder meget om Left4Dead eller Vermintide. Er ikke sikker på, hvilken class jeg vil fokusere på først. Tror det bliver Engineer. Har prøvet dem alle af lidt.

  11. #13 Engineer er også min favorit til både solo og coop, efterfulgt af Gunner, Scout og Driller. Jeg har dog været standhaftig nok til at alle mine classes er promoted så de kan alle tage på deep dives og generelt lave ballade =)

  12. #15 Hvof det?
    Jeg kan godt se at så kan man nemmere bevæge sig omkring mens man scanner, jeg synes bare den tast sidder så træls for mine korte dukkefingre