Har du nogensinde oplevet at sidde og spille, og pludselig opdage at solen er ved at stå op udenfor? Kendere af Civilization-serien har utvivlsomt oplevet dette mindst én gang. Efter en pause siden 2005 kan PC-folket endelig se frem til at prøve kræfter med et nyt kapitel i serien, når Civilization V udkommer den 21. september. Daily Rush fik tilsendt en adgang til et preview og vi dykkede naturligvis ned i goderne og afprøvede spillet. Bør du begynde at spare op, eller er serien fortid?

Verdenen er din – igen

”Baba yetu, yetu uliye. Mbingu… mi…ye”-så kan jeg mere af teksten. Men har du spillet Civilization IV, der udkom tilbage i 2005, kan du sikkert huske den næsten ikoniske melodi, der bød dig velkommen ved opstart. Denne saglige musik dannede lydkulisse for en roterende jordklode, og på det helt rigtige tidspunkt brød Solen frem bag Jordens krumning og skabte en af de mest gennemført stemningsfulde hovedmenu-skærme i lang tid. Fornemmelsen af en ny civilisation og verden der blev født på ny ved dine fingerspidser, sad bare i kroppen. Da jeg fik stukket en preview-kode af det kommende Civilization V i hånden (Steam fungerede som min tredje hånd i denne forbindelse), var den nye hovedmenu rent faktisk noget af det jeg glædede mig mest til at opleve. Jeg blev desværre en smule skuffet over blot at opleve et stilbillede af en statue af græske Atlas, der støtter verden på sine skuldre. Symbolismen er stadig til stede – den er blot langt mindre stemnings- og virkningsfuld, bl.a. fordi musikken er knapt så markant denne gang. Dog var jeg ekstremt positiv overfor den flotte CGI-intro, der tangerer Blizzard/Blur-kvalitet.

BilledeBillede

Nåh, det hele skal ikke gå op i menuer af divergerende karakter, selv om det alt taget i betragtning, ville være ganske unikt at previewe et spil udelukkende gennem hovedmenuen. Ergo hoppede jeg ind og gav mig i kast med spillet. Visse dele af spillet var bevidst utilgængelige, så som Multiplayer og kort af størrelsen ”Large” og ”Huge” – kort, der gerne varer længe nok til at man kan nå at opleve et par solformørkelser i mellemtiden. Nuvel, jeg måtte ”tage til takke” med et ”Standard”-kort, der dog skulle vise sig at være tidsslugende af mægtig kompetent karakter. Efter 11 timer på ét og samme kort, blev jeg enig med mig selv om at afbryde og prøve noget nyt, hvis jeg skulle nå at udforske spillet ordentligt i tide.

21 KOMMENTARER

  1. Det kan godt være at nationerne ser ens ud på papiret, men sådan var det også i 4’eren. Og der spillede de vidt forskelligt.

    Var man f.eks. romerne, var der en masse at vinde ved at finde jern tidligt, og spytte nogle phalanx ud. Hvorimod Englands unique unit krævede gunpowder, og altså først var tilgængelig meget senere.

    Tak for preview, glæder mig til d. 21. september!

  2. ser spændende ud, kunne dog godt have tænkt mig at høre mere om hvordan at hexagonerne ændrer gameplayet på godt eller ondt.

    Og måske lidt mere omkring de combat ændringer man har hørt om. med at der kun kan stå 1 unit per felt og at man nu skal justere formationerne af ens hær så ens katapult ikke står først som du selv er inde på på.

    disse 2 ting lyder umiddelbart som ting der ændrer spillet drastigt i forhold til forgængerne?

    men lækkert preview og fede screenshots. glæder mig til at fordybe mig med det i efteråret

  3. Er helt enig med #2. Du fortalte ikke meget om det nye andet end religion er forsvundet (hvilket virker lidt underligt).
    Hvad med hex felterne?? Kampsystemet. Det nye interface. Nye enheder?

    Desuden skal nationerne være “ens” ud over de specielle enheder og bygninger. Det er jo netop ideen at man f.eks tager aztekerne og gør dem så stærke at det er DEM der opdager Europa og ikke omvendt Man kan måske lave unik udseende på alle enheder til samtlige nationer meeen.

  4. Enig med #2 og #3

    Kan ikke forstå man kan lave et preview af civ 5 uden bare at snakke lidt om hvad hexagons og 1 unit per tile har gjort ved spillet. Føles det overhoved stadig som civilization?

  5. Jeg kan anbefale at læse eurogamer.net’s anmeldelse hvis i vil høre mere om de (markante) ændringer som har fundet vej til den 5. udgave af spillet.

  6. M U S T B U Y !!

    Noget der dog altid har pisset mig af er, at hvorfor har de ikke brugt “army-delen” fra Call to Power ? Hvor man kunne samle…var det 9-12 units i een stak og attacke på een gang. Så kom der en lille animation op og det så da tit sjaw ud med en tank og resten Phalanx’ses

  7. Leonard Nimoy lagde stemme til hver enkel teknologis beskrivende citat – er der stadig disse citater og er der en der læser dem op?
    Det ville jeg hellere vide end dagsdrømmeri om elskerinder..

  8. #3
    What the fuckballs? Er religion væk? O_o
    Har de nævnt en grund til det? Det var da en fed feature i 4’eren, efter min mening.
    Håber godt nok ikke, det er pga brok fra diverse religiøse fjolser.