Hypemaskinen har kørt i overdrive de sidste måneder. Forventningerne er skyhøje. Forudbestillingerne har aldrig været flere. Årets største titel er landet og tak skævben hvor efterlader Call of Duty: Modern Warfare 2 et enormt krater. Infinity Ward har kreeret en værdig arvtager og samtidig en ny milepæl indenfor FPS-genren. Dette er langt fra en revolution, men derimod evolution når det er bedst. Sig farvel til dit liv og goddag til et gudsbenådet fantastisk actionpacked krigseventyr.

Hvordan forbedrer man det nærmest perfekte?

Da Infinity Ward tog det store spring i tiden, og bragte os den moderne krig i stedet for den fortærskede Anden Verdenskrig, var mange inden Call of Duty 4: Modern Warfares (CoD 4: MW) udgivelse noget skeptiske. Hvordan ville en nutidig krigsmaskine passe ind i den velkendte Call of Duty skabelon? Tiden skulle vise sig, at de to ting var som skabt for hinanden. Den korte men ekstremt underholdende singleplayer-kampagne blev bakket op af (og total overskygget af) en afsindig god multiplayerdel, der den dag i dag ligger nummer 2 på Xbox Live Activity listen, kun overgået af det afsindigt populære Halo 3. Spørgsmålet er så, om Infinity Ward har formået et bygge videre på succesen og skabt en efterfølger, der endnu en gang vil tage gamerhjerterne med storm og om to år stadigvæk ligge nummer 2, lige efter Halo 3? Svaret er et rungende ja! Men med det de forbehold, at Call of Duty: Modern Warfare 2 (CoD: MW 2) er et Call of Duty spil, med alle de goder og onder der følger med franchisen, og så er CoD: MW 2 ikke den revolution etteren var, men ”kun” en fantastisk videreudvikling af den eksakte formular vi så i sidste spil.

BilledeBillede

Den russiske bjørn er vågnet

Begivenhederne fra CoD 4: MW fører til, at den ultranationalistiske og ekstremt voldelige Zakajev nu bliver betragtet som en national helt og forholdet mellem øst og vest er værre nu, end under den kolde krig. En enkelt ekstrem begivenhed (som spilleren selv får mulighed for at deltage i) resulterer i en russisk invasion af USA. Undervejs skifter man perspektiv mellem US Rangers, hvis passager er åben krig, og så Taskforce 141, en lille elitær gruppe af særlig udvalgte soldater, ledt af Soap fra det første spil. Historien er grandios men samtidig kogt ned til 2-3 minutters forvirrende snak mellem spillets missioner. Resultatet er en handling, der på trods af den meget forsimplede natur, faktisk kan være ret svær at gennemskue og følge med i. En mere udpenslet historie ville have givet spilleren større mulighed for at leve sig ind i universet, noget som givetvis vil være ret svært, på det meget tynde grundlag historien leverer her.

BilledeBillede

Men CoD: MW 2 formår alligevel at skabe nogle ret solide personligheder, og der bliver introduceret et par velkendte herrer fra etteren, hvor især et enkelt gensyn er enormt fedt lavet. På trods af den kringlede beretning, går Selve målene med de forskellige missioner dog altid klart igennem, og den forsimplede fortælling giver Infinity Ward helt fire hænder, når det kommer til at kreere den ene mere sindssyge mission efter den anden. Og er man fan af hidsig action, vanvittigt fede missioner og voldsom død og ødelæggelse, gør ingen det bedre end CoD: MW 2.

63 KOMMENTARER

  1. RETTELSE Update
    Ja, efter grundig test viser det sig sørme, at der IKKE er uendelig respawn i spillet. Det er selvfølgelig rettet i teksten. Tak til jer der gjorde mig opmærksom på det…

    Ja, og undskyld forsinkelsen

    Men skulle have det hele med! Har ikke sovet siden jeg smed spillet i maskinen, så dette er i den grad frisk fra pressen

  2. fin anmeldelse, ret hurtigt komponeret

    Satans uendelige respawn, tror ikke jeg samler spillet op med det samme.
    Og branchen har også taget cover systemet til sig, må efterhånden være et krav til et spil!

    Til sidst:
    er er i alt 69 stjerner at hente, hvilket betyder, at der må være 33 missioner, hvis ikke mine skolepenge er givet forkert ud.

    Måske skulle du have pengene tilbage for 69/3=23. eller bare sove lidt

  3. Kampagnen tager alt efter sværhedsgrad imellem fire til otte timer at gennemføre for den gennemsnitlige gamer

    Fire timer? Det er immervæk fornærmende lidt, multiplayer eller ej.

  4. Man optjener en, to eller tre stjerner for hver mission, alt efter hvor godt man klarer missionen eller hvor høj en sværhedsgrad man spiller på. Stjernerne bruges til at låse op for flere missioner. Det er dog ikke svært at få låst op for alle missionerne, heldigvis! Der er i alt 69 stjerner at hente, hvilket betyder, at der må være 33 missioner, hvis ikke mine skolepenge er givet forkert ud.

    Aaaaa.. Banan… så må det da næsten være 23 baner så… 23+23+23 = 69

  5. #2 Takker… og ja… HAHA! Mine skolepenge er gået tabt:D Det er rettet nu.

    #3 lidt for kort, men forbandet sweet. Jeg brugte 5,5 timer første gang… og jeg rushede lidt.

    #4 Hahah… jajajaj… det er rettet… er dælme træt i pæren

    #5 Takker… glæd dig du skal!

  6. #7 Sorry…skulle jo ha det hele med

    Uendelig respawn, tja, ved jo ikke om det er uendelig. Men især en bane, sad jeg pinned down i 10-15 minutter og de blev bare VED med at komme. Det oplevede jeg flere steder i samme bane og en enkelt gang i en anden bane. Så når fjenderne vælter ind igennem 10-15 miunutter, kan jeg kun konkludere uendelig respawn.

    Altså, infinity ward kunne jo have sat limit il 100.000 fjender, og så bare benægte uendelig respawn, hvad ved jeg

  7. Du er en dedikeret mand! imponerende med så hurtig en anmeldelse, lige en rettelse til konklusionen:

    “Call of Duty 4: Modern Warfare 2.” står der et sted klart sådan noget kan ske når man er træt som du må være

  8. en grund til at de hedder infinity ward?

    Lyder da godt nok som et spil jeg skal eje!
    Meen ska sgu lige have L4D2 først. Penge vokser desværre ikke ud af røven, som så meget andet gør.. Desværre =(

  9. Er ved at installerer pc versionen as we speak. (og ja jeg har aktiveret det over steam)

    De sagde nede i gamestop hvor jeg havde det lagt fra at paa en halv time havde de omsat for mere end de havde hele mandagen kun pga mw2.

  10. #16 how how, kan du så komme tilbage til arbejdet..

    og ja jeg er bare en smule misundlig, her sidder man og “arbejder hårdt” med en G version.

  11. #9 Hehe… det er rettet nu… det var en smutter

    #10 MW2 over L4D2… helt sikkert

    #11 Kan ikke sove… skal arbejde og så game mere

    #12 thx m8!

    #13 Haha… det er sgu ikke så underligt… folk er rimelig rustne efter det her game!

    #16 Takker… ja, kan se du direkte i køden på singleplayer

    #17 Tak tak… beklager omkostningerne… men de er det værd!

  12. Er ikke sikker på, at der er uendelig respawn?

    Det var der heller ikke i etteren, selv om det til tider godt kunne virke sådan, så kunne man holde stand i 5-10 minutter, og så døede det ud.

    Alternativt kunne man komme frem over et vist punkt på banen, og så stoppede respawnen hurtigt.

    I øvrigt tak for en fed og som altid levende anmeldelse Brune Banan.

  13. #22 Tak

    Altså, ja, når man rykker frem følger spillet ALTID med.

    Men med 15 minutters konstant nye fjender, så ved jeg sgu ikke helt hvad jeg skal tolke det somom. Men vil da spille en af sektionerne igennem igen idag, og så tælle, hvor mange mænd jeg kan dræbe netop der. Når jeg har nakket 500 eller spillet tyve minutter, så tager jeg det som uendelig respawn… for kan man andet???

  14. #18: Hehe, jeg har taget fri.

    #21: Jep…jeg kommer aldrig i gang med den, hvis jeg starter på MP. Og så ødelægger det også lidt overraskelsen ved at se en ny bane, hvis man allerede har gamet den i MP.

    Er lige blevet færdig med snescooteren. Nøj, det var intenst på hardened.

  15. #23 Har lige hentet det ved El-Giganten, 349,- kom jeg af med efter at de sagde de ikke havde fået det til jeg næsten var kommet op at slogs med pigen er ikke ville udlevere spillet til mig da de fandt ud af de havde fået det…….. omg

  16. Rigtig fed anmeldelse. Nu har jeg endelig fået smidt spillet i maskinen og den installerer as I write. Så skal der satme games. Satme bare ærgeligt jeg får gæster over til Mortens and:(

  17. #7 + #22

    I havde sgu ret. Testede uendelig respawn! Det var der ikke!

    Jeg testede banen i den fattige slumby.

    Det viste sig, at man på det lille indelukkede område skulle igennem 183 fjender… det tog 14 minutter… men så var reserverne udtømt!

    I havde ret, jeg tog fejl

    Det er selvfølgelig rettet i anmeldelsen!

  18. #28: Jeg er lige kommet igennem den, og jeg er enig. Der er ikke uendelige fjender. Men fååårk, den mission trækker tænder ud, når man spiller hardened. Jeg døde godt nok mange gange. Og da jeg så endelig får fat i dual mini-uzis, så slutter missionen.

  19. #30 Hahaha… jeg havde dælme også problemer første gang der. Men ja… 183 fjender på easy… ved ikke om der er flere fjender på de sværere niveauer.

    #31 thx

    #32 Gu skal du da det! Og så skal vi da game for hårdt!

  20. ((MULIG SPOILER))

    I øvrigt ret “skuffende” SP imo. Dels pga. længden og så synes jeg ikke helt den levede op til de legendariske baner i MW1. Men omvendt, så var det trods alt også MP der fyldte mest i MW1 for mig

  21. #36 Jeg synes faktisk at sp er langt bedre her, da der som sådan ingen “filler” missioner er. Dem var der en del af i etteren. Her er der bare kvalitet hele vejen igennem!

  22. Du kan godt være ret irriterende, Banan.

    Har ikke haft noget hype omkring MW2 – det sagde mig faktisk ingenting.

    Efter at have læst dit review og set gametrailers, så har jeg købt det til ps3.

    DAMN YOU!

  23. Hvad sker der lige for IW.. PS3 versionen er jo max glitched… efter man installere 1.01 patch som skulle fixe nogle små bugs kan man slet ikke unlocke trofæer(nogle få mennesker kan åbenbart) og det kommer slet ikke frem på ens trofæ liste!

    Argh! kunne heller ikke forstå jeg ikke havde fået et eneste efter 1.5 times singleplayer!

    Hvis man VIL have trofæer kan man slette sin gamedata og starte spillet igen og sige nej til at patche… så virker trofæerne men man kan ikke spille online…

    IW skulle være opmærksomme på problemet og have lokaliseret det… de skal bare have en ny patch “ud”

  24. jeg er lige 50/50 over sp…

    der er da nogle fede skevenser og lækker indpakning, men selve deres “stil” er lidt kedelig…

    det kommer især til udtryk i favella banen.

    her handler et bare om at spilleren skal igennem et område, og hver gang man stikker hovedet frem bliver man beskudt fra en blind vinkel….præcis ligesom de sidste baner af cod4….

    det er ikke muligt at flanke fjenderne (der står bare en bag det næste hjørne) og de bevæger sig ikke særlig meget selv….

    men det er da en god opevelse at spille det, men jeg synes faktisk at kampene er 1000 gange federe i uncharted…

  25. Helt enig… er ikke imponeret af singleplayer indtil videre… Mange steder kan det bedre betale sig bare at løbe igennem skudilden og på den måde kommer videre… istedet for rent faktisk at skyde fjenderne… står du et sted og tager dem ned en efter en ender du tit med der bare kommer nogle bag fra og nakker dig i røven…

    Men har sådan set også mest købt spillet for multiplayer =) som jeg er sikker på holder 100%

  26. Jeg syntes SP var utrolig fedt, fordi at der var så mange ting som man nok ikke lige havde regnet med der vil ske, det syntes jeg var fedt. Men kan kun give folk ret der siger at SP er for kort, men så er det jo godt der er Spec-Ops og MP delen

    Men MP delen er godt nok også noget for sig selv. Et stort udvalg af forskellige baner med fede omgivelser, og at man kan blive rank 70 før du kan aktiver prestige-mode første gang, og så er der et tons forskellige våben du kan nakke fjenden med.

    Jeg tror jeg spillede ca 10-11 timer igår,min tommelfinger er helt øm, så håber da lidt på jeg stadig kan game idag

  27. wtf jeg har fået gemt ved et checkpoint nu jeg ikke kan komme ud af. jeg bliver gunned ned lige så snart jeg spawner

    Edit: så kom jeg ud af det. var sku ikke lige optimalt.

  28. Rigtig fin anmeldelse, men…

    “…hvilket tæller mere end en dyb historie.” – Synes jeg ikke.

    (xbox360) MW2 SP 7/10
    (“back to burgertown”)

    (xbox360) MW2 MP 9.5/10

    ps. SP del er set iht alle platforms spil i år.

  29. Synes sp-delen minder for meget om et gammeldags on-rails shooting gallery… lige før det bare kunne være en fmv.
    bliver lidt tørt i længden imo. kampene i uncharted 2 er langt mere intelligente.

  30. Jeg er glad for jeg har fået spillet !

    Desværre ikke fordi jeg syntes det er godt,men fordi jeg så ikke selv har spildt penge på det.

    Især multiplayer delen er en skuffelse for mig ind til videre.

  31. Sorry ! glemte og sige jeg spiller på PC.

    Jeg skulle hvis have været stoppet med at købe COD spil efter 2eren,for de spil har aldrig rigtig kunne fange min intresse.

    Det med rank kan jeg ikke bruge til noget som så,og alt det der med perks og ting til at klistre på din gun eller uniform siger mig heller ikke rigtig noget.

    Og min aller største “gripe” er som med MW det AIR-shit som jeg nu får følgedene text beskeder om i side og utide ” press unbound to ,,, bla-bla og ikke mindst en eller anden idiot der siger dit og dat er klar til affyring.

    Jeg føler også lidt jeg spiller igennem et sugerør,for jeg er tidt blevet dræbt af en meget lidt ude på min flanke som jeg overhovedet ikke har set og endda lige forand snuden på mig og på lys baggrund.

    MEN ! jeg spiller til jeg er general bliktud eller hvad helved man bliver,så har jeg givet det chancen og mere kan man jo ikke forlange.

    Der er nok bare tale om :

    Im too old for this shit

  32. Hvis spillet kan fange mig bare halvt så meget som din anmeldelse af det, er jeg klar til at betale det dobbelte. Glimragende, Dennis. Til dato den bedste anmeldelse, jeg har læst.

    Mvh Anglia

  33. #51 En dyb historie er ganske rigtig ofte alfa omega. Men hvor vil du bruge mest tid, på soloplayer eller multiplayer…?
    Så er det måske i sidste ende bedst, at de brugte lidt længere tid på multiplayer delen…