En tur i Londons Undergrunds system en tidlig formiddag, bekræfter os i, at computerspil mere og mere er en del af vores hverdag. Alle målgrupper lige fra børn, unge, ældre, piger, drenge og business folk spiller et eller andet på deres PSP, Nintendo DS eller smartphone. Spillene kan være alt lige fra en syret version af Bejeweled, Angry Birds eller et kompliceret RPG. Overalt ses plakater og kæmpe bannere med Dead Space 2, Mass Effect 2 og Little Big Planet 2. Det er dog noget helt andet, som undertegnede er på vej til denne mandag morgen. Dagen er grå og en smule kold, men på det luksuriøse London Hilton Hotel, venter der et spil, som under alle omstændigheder vil give First Person Shooters et helt nyt ansigt. Dailyrush er blevet inviteret til et preview event på spillet Bulletstorm i London. Det vil vise sig om People can Fly, kan bringe noget nyt på banen i denne shooter.

Big tits and great fun…

Det er dette kodeks, som den kreative chef Adrian Chmielarz fra People Can Fly agter at leve op til i sit seneste forsøg på at give et frisk pust til First Person Shooter genren. Man skulle da også forvente noget godt når folkene bag Gears of War serien til Xbox360 er med i udviklingen af det. Målet med Bulletstorm for de to herrer meget simpelt; at lave en shooter, der ikke er en militær shooter som så mange andre, men derimod tager dig med ind i et univers, hvor der stadig er en reel handling. Men vigtigst af alt… at det er sjovt at spille. Det finder du også hurtigt ud af i dette spil.

Efter morgenbrød kaffe og the, bliver vi budt velkommen af Cliff Blezinski og Adrian Chmielarz fra People can Fly. Det er helt klart, at målet for disse to kreative mennesker er, at spillet skal være spækket med en masse action til drengerøvene, der har lidt for meget testosteron i kroppen.

Hack and Slash i et FPS

Efter åbningstalen og introduktionen bliver vi ledt ind i rummet med de ca. 40-50 Pc’er, Playstations og Xbox, der alle står koblet til en skærm med Bulletstorm ventende og summende i maskinerne. Alle finder deres pladser og går straks i gang med at spille spillet. Der er store forventninger og en tyk spænding i rummet.

Det første umiddelbare indtryk er, at Bulletstorm er et spil, som er lavet af drengerøve til drengerøve. Sproget vil få din lokale havnearbejder til at ligne Emma Gad. Jeg blev indledningsvist ret stødt og fik lyst til at lægge controlleren fra mig og gå på pub i Londons gader i stedet. Men der var noget der virkede dragende.

Bulletstorm er nemlig ikke en hvilken som helst First Person Shooter. Der ligger ikke ammunition og helse og flyder til dig, så du kan tanke op af efter behov, her skal du gøre dig fortjent til din ammunition og dine våben. Dette gøres ved at udføre forskellige kombinationer eller “Skillshots”, når du nedkæmper dine fjender. Disse point indløses i en slags experince points, som du kan købe nye våben, opgraderinger og vigtigst af alt ammunition for. For at tjene så mange point som muligt og derved få adgang til vildere våben og vigtigst af alt ammunition, kan du f.eks. lamme en fjende ved at skyde ham i benene, for derefter at gå hen og sparke ham udover en kant, så han falder 100 meter ned fra en klippeafsats. Du kan med fordel dele nogle overordentlig store øretæver ud i dette spil.