DICE har i omkring et årti været den ukronede konge af online krigsførelse med sin Battlefield serie. For nogle år lavede DICE et spil udelukkende til konsol nemlig Battlefield Bad Company, som blev en bragende succes. Succesen er siden fortsat med blandt andet Battlefield Bad Company 2 og Battlefield: Vietnam på kryds og tværs af platformene. I sidste uge gav Bananen en ganske flot anmeldelse af Battlefield 3 til PC, hvor spillet fik gode ord med på vejen til de tweakende og performance hungrende pc-spillere. Men er dette spil noget værd på de efterhånden aldrende konsoller hjemme i dagligstuerne? Læs blot videre.

Singleplayer? Få det overstået

Trods succesen med de foregående Bad Company spil, hvor humoren var i hovedsædet, så er der i denne omgang lagt op til en langt mere suspekt singleplayer oplevelelse med et fængende manuskript, god storyline, twists, persongallerier og konspirationer, så man kan blive underholdt foran fladskærmen.

Du følger hovedsageligt den Amerikanske marineinfanterist Blackburn, som tilsyneladende har forrådt sit eget land. Du befinder dig under en afhøring af to efterretningsagenter, hvor du som Blackburn genfortæller din historie, hvor du så gennemspiller den og andre personers indflydelse på missionerne. Historien er meget fængende i starten, men som tiden går, kommer klicheerne til at virke lidt udvandede. Der er også blevet hentet inspiration til moderne krigsskuepladser i tidligere titler som Call of Duty: Black Ops og lignende spil.

På trods af den ret korte singleplayer del, er selve missionerne rimeligt afvekslende, både når det kommer til den type af missioner, du skal spille, men også de forskellige locations du kommer igennem. Banerne er selvsagt enorme, og fjenderne er overalt. Døden kan komme fra en hvilken som helst side og smide dig tilbage til et checkpoint op til flere gange i streg. Dette er dog kun med til at forberede dig til multiplayer, som jeg er sikker på, at mange er spændte på at høre mere om. Så lad os dog bare se på alt det, som multiplayer indebærer i denne omgang af Battlefield og direkte til det væsentlige i dette spil.

Online Co-op

Før vi begiver os ud på de travle servere, skal vi dog lige vende co-op i Battlefield 3. Her kan du spille hele singleplayer delen med en ven og bekæmpe horder af fjender, hvis du synes, det er for kedeligt at spille singleplayer delen alene. For at få det maksimale ud af dette spil del, er det dog fedest at sætte sværhedsgraden på sit højeste. Man vil her lynhurtigt finde ud af, at samarbejde er nøglen til succes. Denne mulighed i spillet er meget god for nye Battlefield spillere, inden man går i kast med mulitplayer delen af Battlefield 3. Det er nemlig her, du vil få en på opleveren og lade Battlefield rulle sit fulde potentiale ud.