I alt for lang tid har vi skrivebordskrigere måtte nøjes med digitale slagmarker konverteret fra konsollerne eller tage til takke med Call of Dutys fokus på infanterikamp på små baner. Men ikke længere. DICE åbner endelig op for de store vidder med Battlefield 3. Lavet til Pc’en og dedikeret til Pc-spillerne. Men kan DICE levere den definitive digitale krigsoplevelse? Er Battlefield 3 bedre end Call of Duty? Og er det nyeste skud på Battlefield-stammen det flotteste spil nogensinde? Læs med, når Daily Rush skyder, sprænger, flyver, kører, sejler og sniger sig igennem Battlefield 3.

DICE ændrede gaming

Min venstre røvballe sover. Spontane kramper mærkes i min musearm. Høretelefonerne har nærmest gravet sig ind i mit kranie, og en let smerte spreder sig fra mit ene øre. Fingrene er fedtede, og resterne på bordet af Kim’s Sourcreme & Onion forklarer hvorfor. Jeg har skulle tisse uhæmmet i den sidste times tid. Hele min krop skriger på væske og et solidt, varmt måltid. Men jeg ænser det slet ikke. Mit fokus er urokkelig rettet imod de 15 tommer foran mig, og grebet i både mus og tastatur slækkes ikke det mindste på trods af chipsfingrene. Jeg er omgivet af ligesindede, der, ligesom mig, lider under at have siddet klistret til deres kontorstole i otte ni timer uden pause. Stedet er Boomtown. Året er 2002. Spillet er Battlefield 1942.

BilledeBillede

Svenske DICE ændrede spilverdenen i 2002, da de lancerede spillet med det dengang lidt underlige navn, Battlefield 1942. Spillet gjorde det muligt at få en total krigsoplevelse set fra første person. Jeeps, tanks, troppetransporter og fly. Vidtfavnende slagmarker proppet med baser, bunkere, ørkener, bjerge, floder, søer og byer. Få spil havde vovet at blande traditionel FPS med køretøjer og fly, og aldrig på så stor en skala som Battlefield 1942. DICE blev med et en af de vigtigste mest afholdte spiludviklere i branchen. Spillet blev rasende populært og DICE fulgte op med flere udvidelsespakker og to år efter med Battlefield Vietnam. Det var dog først med den reelle efterfølger, Battlefield 2, at DICE skrev sig ind i historiebøgerne, som værende en af de bedste udviklere i verdenen.

BilledeBillede

Battlefield 2 flyttede fokusset helt frem til nutiden, og spillet tilføjede et væld af forbedringer, der i dag er blevet standard for Battlefield serien. Efter Battlefield 2 og Battlefield 2142 begyndte DICE at fokusere på konsollerne. Med Battlefield: Bad Company 1 og 2 var Pc’en ikke længere den primære platform. Nu fik serien pludselig en historie og en singleplayerkampagne, der især i 2’eren var ret underholdende. Men mere vigtigt var det, at Bad Company spillene benyttede sig Frostbite-grafikmotoren. Ud over at levere en meget flot grafik, kunne omgivelserne nu destrueres. Vægge blev blæst ud, huse jævnet med jorden og alle former for bevoksning fjernet på et splitsekund af spillets mange eksplosive våben. Bad Company 2 udkom også på Pc’en, og det var faktisk et rigtig godt spil. Det var dog stadig udviklet med konsollen som lead-platform. Men nu, mine damer og herrer (hvilke damer?), er DICE tilbage med Pc’en helt i front.

BilledeBillede

Begge røvballer snurrer. Højre håndled smerter, efter at have kørt rundt med musen i alt for mange timer. Naboen har klaget over larmen fra mine højtalere, der blæser eksplosioner og skudlyde ud som tre Michael Bay film på én og samme tid. Der ligger et tomt grøn rør ved siden af tastaturet. Pringles. Sourcreme & Onion, selvfølgelig. Min pressede blære får mig til at overveje a købe nogle voksenbleer. Året er 2011. Nu. Stedet er min egen crib, mit eget skrivebord. Netcaféer er blevet forældede, og Boomtown er desuden også gået fallit. Spillet er Battlefield 3. For første gang i flere år er jeg hooked. Hooked på den fede måde, hvor jeg hverken spiser hovedmåltider, sover, læser til eksamen (som er i morgen!) eller tager telefonen, når ens kære mor ringer. I det hele taget har undertegnede ikke kunnet fjerne sig fra computeren.

70 KOMMENTARER

  1. #1 Takker! Og er helt enig med dig. Fokus på MP, drop det andet!

    Jeg ville virkelig gerne smide et højere tal på her, men sp og coop trækker desværre ned fra den sindssygt fede MP del

  2. #3 Mon ikke den kommer

    Jeg vil dog hellere have lidt flere maps fra BF2. Husker ikke navnene længere… men DAMN, der var nogle fede baner. Især banen med den store dæmning. DEN var fed!

  3. #5 Nå ja! Damn, det er et super fedt map! Det var så nice at ligge oppe på dæmningen at snipe de forvirrede spiller der løb rundt nede mellem maskinger og bakker i dalen

  4. #8 Er ret sikker på at han hentydede til dengang han første gang spillede Battlefield, som helt sikkert har været på en billedrørsskærm Og de var ikke 24″ dengang!

    Men ellers rigtig go anmeldelse! Der er nu ikke nogen der kan fange mig mere med sine malende og humoristiske beskrivelser en Bananen!

  5. #7 Ahahha… det ville være godt

    #8 Tid tider måske 10, ja. Men der er ikke nok nyt ift. et MP 10-tal. Men det er fandme tæt på!

    15 tommer… det var vel standard i 2002? 24 tommer var i hvert fald ikk på boomeren

    #9 Tak mester. Dejligt at høre!

  6. #12: Jeg er for elendig til FPS i multiplayer, og jeg gider ikke at blive nakket af 12-årige møgunger, der ikke spiller andet.

  7. #13 Men det er det fede ved Battlefield 3. Selvom man ikke er mesteren til FPS, kan man sagtens dominere på banerne. Holdindsats, køretøjer, fly og alt muligt andet, end lige netop at være hurtig på aftrækkeren.

    Gamer du på PC, vil jeg gerne game med dig, og vise dig, at man sagtens kan gi den gas uden at være fps wunderkind. Det er SÅ langt fra fx CoD, hvor man meget nemt kan blive rundbarberet, hvis man ikke lige har pudset sine skillz af de sidste 14 dage.

  8. #14: Jeg har ikke spillet online-FPS siden CS, så jeg er ikke vant til alt det dér nymodens pjat med fly og køretøjer.

    Jeg har i øvrigt bestilt det til X360.

  9. #15 Ja… det er i hvert fald en vinderstrategi, når jeg ikke kan ramme med mine guns

    #16 Damnit… men hvis du skulle ramme pc-versionen engang, så ping mig!

    Men tro mig. Spil lidt som assault og bare kast dig over at heale andre og genoplive. Det inkasserer du mega mange point på, og dit hold vil elske dig!

  10. I den sidste afsluttende konklusion lyder det som om, at singleplayer og co-op delen trækker så meget ned, at havde vi helt undværet dem, ville spillet overall have scoret højere. Er det rigtigt forstået? Hvis ja, er jeg helt og aldeles uenig, da alt ekstra gøgl, der er proppet i posen, aldrig kan ødelægge det centrale element, multiplayer, som jo er helt særskilt fra sp og co-op. Hvis nej, så forklar mig det!

    Ellers, som altid, fantastiske vendinger og informativ som bare pokker! Spændende læsning, selv om jeg selv har terpet spillet og kender min egen holdning – et klokkeklart 10-tal med ekstra svøb og sauce. For mig er oplevelsen 100% komplet og spillet er i det hele taget en genreperfektion, jeg aldrig før har oplevet i samme grad. Fantastisk grundformel, fantastiske nye tiltag, fantastisk teknik.

    I sidste ende handler det om underholdningseffekten, og intet andet spil leverer det, for mig, i større og mere velsmagende portioner. Batman: AC og Uncharted 3 er fantastiske, men BF3 er simpelthen SJOVERE!

  11. #18:
    DICE har skampromoveret en underlegen omgang kopisingleplayer. Havde de givet den eksklusiv multiplayergas, havde vi uden tvivl fået endnu bedre online.

  12. #19
    Jeg tror egentlig ikke, at multiplayerdelen kan være meget bedre. BF3 mp er det absolutte peak. Små rettelser og tweaks kan altid tilføjes, men den slags hæfter jeg mig ikke ved. Overall kan jeg ikke sætte en finger på noget, udover min evne eller mangel på samme, til at excellere i drabets kunst.

    Det perfekte spil, tiden taget i betragtning, “Zelda: Ocarina of Time” kunne også have været en mere komplet pakke, hvis Nintendo havde brugt mindre tid på det, i mine øjne, grimme, men sikkert tidskrævende guldbelagte spilæskedesign. Men hvis jeg alligevel aldrig skænker det en tanke og kun bruger min tid på det centrale, det perfekte gameplay og spildesign, rører det mig ikke en kende.

    EDIT…
    I øvrigt synes jeg faktisk, at sp delen er en dejlig letfordøjelig appetitvækker, der giver mig smag for våbnene, ødelæggelserne, fysikken og den fantastiske spilmotor. Og jeg må da indrømme, at den leverer nogle imponerende scenarier, når der eksempelvis skal ageres co-pilot i en Hornet. Ja, det minder om CoD, men på den gode måde. CoD multiplayer keder mig bravt og har ingen fysik eller ordentlig teknik til at backe det alt for hektiske og forcerede gameplay op.

  13. Synes det er grineren at hører på alle de BF fanboys der bare ikke kan komme over at spillet har fået karakter som HELHED og ikke bare MP delen.

    Du kan sku da ikke tage en del af et spil UD af betragtning når du skal gi en overall karakter omend MP i BF3 skiller sig meget ud fra SP delen så er det stadig samme spil, samme tema og samme våben og skins man ser så helt væk fra hinanden er det altså ikke venner.

    Jeg skal være den første til at sige at de BURDE have lavet en MP only version(var jeg vidst også var jeg ik?) men det har de valgt IKKE at gøre, og derfor skal en spilanmelder SELF. anmelde hele spillet, og jeg mener også bananen har skamrost MP delen så kom nu over de der små betydningsløse tal, og vær tilfreds med 8 tallet og det faktum at MP er lykkedes SÅ meget bedre end SP.

    #20 Det er simpelthen for snæversynet ikke at tro at det kan blive bedre, det kan ALTID blive bedre, vi udvikler os konstant, selvom man ikke selv kan forestille sig hvad der kan rykke det yderligere, så tro mig, det kan ALTID rykkes yderligere, det perfekte spil eksistere ikke, det er en myte.

  14. #23
    At vurdere perfektion ved at lave et helhedsoverblik med tal, tabeller, features, velpolerethed, antal maps, modes osv. er snævertsynet. For mig er perfektion, når det kommer til et underholdningsprodukt, udelukkende et spørgsmål om, hvor underholdt jeg er. BF3 underholder mig lige pt. langt mere end alt andet på markedet og rammer lige nøjagtig det weak spot, jeg har, som gør, at jeg forskanser mig, køber ind til lange sessions og generelt slet ikke kan tabe fokus på det spil – fordi det er så SJOVT!

    Jeg er i øvrigt ikke fan af noget som helst, ud over at være underholdt, samt mange andre sindstilstande.

  15. #24 Som jeg skrev så tror jeg ikke på perfektion i et spil, du får det lidt til at lyde som om jeg har en fastsat ramme for hvordan det skal vurderes når virkeligheden er at jeg slet ikke tror på det findes, der findes psykopat fede spil, men den dag jeg tror på det perfekte spil er udkommet er den dag jeg ligeså godt kan sige, nu kan det ikke blive bedre, og det tror jeg på det altid kan.

    Er super glad for at du har den oplevelse med spillet, og kan sagtens respektere at det for dig er det bedste spil pt…. MEN min pointe var mest af alt, at som spilanmelder skal spillet vurderes som HELHED, det kan godt være MP for dig er perfektion, men derfor kan man ikke se bort fra spillets SP del når man som spilanmelder skal vurdere produktet, det er jo i bund og grund det de skal, og synes også spillet for mere end rigeligt ros for dens MP del, men når de så failer på SP delen som de fleste ville være enige i at de har, så er det sku også kun fair det trækker spillet ned i samlet karakter, og 8 er IKKE en dårlig karakter, tvært imod.

  16. Har aldrig rigtig forstået logikken i at regne karakteren ud udfra den “samlede pakke”, når det gælder BF spillene. Vi ved jo alle godt, at MP er den rigtige “Battlefield oplevelse” og SP bare er en slags ekstra bonus. Synes f.eks det ville give bedre mening, at give én karakter til MP og én til SP.

    Men ikke mere brok fra mig Rigtig flot anmeldelse ellers.

  17. MP får en karakter på 11 ud af 10 mulige.

    Sp er rent crap… men det er heller ikke vigtigt for mig. De burde helt udelade SP og kun fokuserer på MP IMO

  18. #27
    Præcis. Der er ingen logik i at samle vurderingen i en pakke. Battlelog har netop gjort sit ypperste for totalt at dele oplevelsen op i sp, co-op og mp.

    #26
    8 er bestemt ikke en dårlig karakter. Det er bare den forkerte.

    Nej, jeg lader det på ingen måde gå mig på. Jeg er bare ikke enig i anmelderens måde at samle oplevelsens indtryk under et fælles banner. I min bog giver det ikke et retfærdigt indtryk. Eksempelvis synes jeg i sin tid, at WoW’s fiskeri var ganske rædselsfuldt, men det prægede ikke mit indtryk af det essentielle gameplay. Det var blot en tilføjelse, man kunne til- eller fravælge.

    I øvrigt elsker jeg også BruneBanan og hans anmeldelser. Det er bare lidt semi-kritik, der, hvis det synes relevant, kan drøftes på redaktionen.

  19. Glimrende anmeldelse. Og det er selvfølgelig købt, selvom jeg ikke har kunnet spille det endnu grundet EA’s Origin. Jepjep, jeg ved det kan aktiveres nu, men jeg har ikke været hjemme siden torsdag aften.

    Jeg kan ikke lade være med at tænke på om DICE i virkeligheden havde gjort smart i simpelthen at droppe SP og co-op fra spillet. Det er det der trækker ned over hele linien, og gennem spillets udvikling har det igen og igen været SP folk har brokket sig over, fordi det ligner CoD for meget.

    Havde spillet fået 9 hvis det kun havde SP med bots på MP banerne? Jeg tror det faktisk.

    MEN! Det skal IKKE ses som brok over karakteren 8. Det er en god karakter og så længe det kun er SP og co-op der trækker ned, så er det en 9’er i min bog. SP er bare noget der skal overståes for mit vedkommende.

  20. fed anmeldelse

    jeg var sku lidt u-hypet på bf3, regnede med at det ville være same’ol som alle de andre.

    men det er pisse sjovt, og man kan nemt få klager fra naboer mm, når man sidder og råber over comm kl lort om natten

  21. Jeg spillede lige igennem single player delen og den var satme ringe! 4/10 maks!

    Værste single player oplevelse i 2011 indtil videre. On-rail shooter ftl. Godt det ikke er pga. single player man købte det

  22. Velskrevet anmeldelse, men det er vi efterhånden vant til

    Jeg er helt enig med 8 tallet, dog af andre årsager da intet i BF drejer sig om SP oplevelsen.

    Det er derimod på det gameplay mæssige at jeg føler BF3 faktisk kommer til kort. Ikke i sig selv, men sammeligner men med tidligere BF spil, så halter det.

    Misforstå mig ret, BF3 er fantastisk og super underholdning, har spillet en del allerede, og kommer til at spille endnu mere men ser man bort fra grafikken, så gør BF3 det dårligere end BF2 på næsten alle områder.

    – Ingen commander funktion, en god commander som støttede og fik hele holdet til at samarbejde, løftede oplevelsen endnu højere end BF3 kan gøre hvor hvert enkelt team står alene. Man vidste at kommandøren havde det store overblik, det savner jeg virkelig meget i BF3. Det er et meget stort tab for det rent taktsike gameplay.

    – Map layout, BF3 har nogle maps som er en decideret skændsel. Metro 64/32 conquest er den værste, det er nærmest umuligt for Russians at tabe medmindre de spiller ekstremt ringe. Andre maps virker mere som rush hvor begge hold er i angreb idet flagene ligger som perler på en snor derved kommer kampen altid til at stå om det i midten, det begrænser de taktiske muligheder.

    – Fly er en gimmick som intet tilfører deres hold, de udgør næsten ingen fare for landtropper, og har dermed ingen betydning for matchens udfald. Er også en større fan af at man i BF2 var nødt til at vende tilbage til lufthavnen for at få mere ammo istedet for at have uendeligt som i BF3.

    Igen må jeg fremhæve at jeg synes BF3 er fantastisk, men alligevel skuffet når jeg tænker på hvad det kunne have været, hvis man smed BF2 på Frostbite 2 motoren så ville BF2 være det folk spillede.

  23. OM KARAKTEREN 8/10

    Til alle interesserede rushere… især Timerjim

    Vi anmelder den samlede pakke. Som også før skrevet. Det er vi simpelthen nød til. Og ja, battlefield har indtil Bad Company været MP only. Og selv med SP i Bad Company, var det stadig MP, der virkelig trak sejren i land.

    Battlefield 3 er et spil, der både indeholder SP, co-op og MP. Og vi bliver derfor nødt til at anmelde alt SAMLET. Vi har ikke og kommer ikke til at lave delanmeldelser med egne karakterer. DICE laver en samlet pakke. Vi anmelder den. Svage elementer vil trække ned. Stærke trækker op. Og selvom MP er det klare fokus, så kan vi bare ikke se bort fra, at SP og co-op er noget middelmådigt knald.

    “Men man kan jo bare lade være med at spille SP og co-op!”.

    Ja, det kan man. Og det bør man faktisk. Men derfor kan vi ikke udelade de dårlige elementer i en anmeldelse. Hvad nu, hvis halvdelen af banerne var håbløst elendige. Skulle det så heller ikke trække ned? For man kunne jo bare lade være med at spille på de baner!

    Og hvad med de spillere, der så kaster sig over SP og co-op. De skal jo også have anmeldt og karaktergivet deres oplevelse.

    Vi anmelder kort sagt ALT eller INTET.

    MEN! Jeg forstår godt jeres “frustration”. Jeg var selv i samme situation inden jeg skulle give min karakter.

    Jeg vaklede mellem 8 og 9. Jeg rådgav mig derfor med både chefredaktør Phonetic og medanmelder Kimmo om, hvordan vi har vores redaktionelle linie. Og vi synes alle tre, at det er den samlede oplevelse, der tæller. Ikke bare et delelement deraf. Ligemeget hvor fabelagtigt fedt og stort dette delelement så måtte være.

    JEG VIL DESUDEN OGSÅ BLIVE MEGET GLAD!
    … hvis læsere generelt (ikke bare jer rushere) ville stoppe med at tillægge et enkelt tal SÅ stor en betydning. Det er ET TAL! Jeg har skrevet en anmeldelse på over 30.000 tegn, hvilket er en DR rekord! Og mindst de 10.000 omhandler den fænomenale MP del. Så NØJH, hvor ville jeg blive glad, hvis I ikke tillagde den sidste 1/30.000 mere betydning end de godt 30.000 skrevne tegn.

    NOK OM 8-TALLET FRA MIN SIDE. Håber i forstår min og redaktionens linie her. Vi lytter dog altid til jeres indlæg. Men det er ikke sikkert, at vi ændrer noget. HA

    Skulle der endelig ændres noget, så ville jeg droppe karakteren helt.

    Og jeg er skide glad for at høre, at I godt kan lide anmeldelsen. På trods af, at karakteren ikke passer jer! Takker

  24. Jeg må indrømme jeg ikke forstår den kritik der er givet til SP-delen. Klichè præget, forudsigelig og plat historie sat i rammen af den flotteste audio-visuelle præstation i et spil nogensinde. Whats not to like? vi elskede jo allesammen The Rock og Heat gjorde vi ikke? De samme type klicheer var der der, forskellen er bare at her bliver vi smidt midt ind i det!

    Vi slipper for at tænke på nogen sammenhængende historie, vi kan bare læne os tilbage og nyde den rutschebane af visuelle og audio-indtryk vi får smidt i hovedet.

    Jeg var fan

  25. #25 Jeg oplevede kun to crashes til desktoppen. Og det var på over 20 timers spil. Ofte med hyppig ALT-TAB frem og tilbage. Jeg kan dog se, at mange andre har haft problemer. Men det er bare ikke min oplevelse. Jeg har heller ikke oplevet bugs i spillet, ud over lidt lag en gang imellem. Men det er jo normalt.

    #31 Takker Og ja… den tog ret lang tid at skrive og rette til! Men spillet fortjener det sgu.

    #36 Alene det faktum, at du sætter The Rock og HEAT ved siden af hinanden, og derefter har den frækhed at kalde HEAT for kliché, gør, at jeg slet ikke kan tage din kritik alvorligt

    Historien er crap. Ja. Og gameplayet er næsten hele vejen igennem søvndyssende kedeligt og så anti-battlefield, at det skærer i hjertet. Så det er ikke blot klicheerne, der trækker ned. Det er det uinspirerede gameplay, kedelige sammensætning og valget om at skamplanke alt fra CoD spillene, der trækker ned her.

    Og selvom det er volderflot, så hjælper god grafik ikke på dårligt gameplay. Desværre.

  26. #34 what ? Så er der kun crap piloter når du spiller. En eller to gode piloter kan sagtens holde de andres fly/choppers nede, som er bonus for inf/panser .. og en god pilot kan også sagtens ødelægge en tank på et strafing run + rockets .. så de er meget effektive

  27. Jeg blev i hvert fald skuffet i SP, da vi blev angrebet af russerne, og et af vores pansrede køretøjer holdt ubemandet ved siden af, uden jeg måtte gå ind i det. Det var ikke et Battlefield-spil værdigt.

    Men irriterende at se, at confirmation bias lever i bedste velgående her på sitet. Folk, der har læst anmeldelsen (som man jo bør gøre, før man diskuterer karakterens retfærdighed) ved udmærket godt, at multiplayer beskrives som fantastisk.

    Og det er en af de bedste multiplayer-oplevelser nogensinde.

    Der skal ikke meget til at læse, at multiplayer er ekstremt tæt på 10 værd alene. Jeg ved ikke, hvorfor det er så supervigtigt, at den så har et tal specifikt tilknyttet. Er

    Og det er en af de bedste multiplayer-oplevelser nogensinde.

    ikke bedre end et tal? Folk synes mægtig gerne at ville have, at multiplayer bedømmes højt for sig selv, uden at blive sværtet af singleplayer, så det kan få den ros, de leder efter. Og det bliver det så også.
    Nu er ideen med den helt endelige konklusion så at bedømme alle dele af spillet, hvorfor singleplayer og co-op også hører med. En ide til multiplayerfolket er at ignorere 8-tallet og bare læse den linje, jeg har citeret to gange. For det er vel det, i vil have?

    Og måske sidder der en gut eller to og søger efter andre tilfælde, hvor vi måske har anmeldt single- eller multiplayer for sig og finder Gears of War 2. Som kommende i forkøbet vil jeg minde om, at det kom fra en tid, hvor vi også gav halve karakterer og i øvrigt er det eneste tilfælde i hele sitets historie, hvor det er sket. Ergo gælder det eksempel på ingen måde for vores nuværende linje.

    Som det er nu, anmelder vi enten et spil helt eller slet ikke, som Bananmanden også siger. Og så må I altså tage til takke med, at tallet til slut også skal rumme singleplayer og co-op. CoD har også en kollosal tilstedeværelse online og tonsvis af folk rører ikke ved det spils singleplayer – det samme som sker for mange folk med StarCraft II. CoD er også, måske ved siden af Halo Reach, det mest populære FPS til E-sport, som f.eks. MLG. Men det får heller ikke særbehandling med adskilt anmeldelse af single- og multiplayer.
    DICE har gået helt amokka med PR til singleplayer. At sige, at den ikke betyder ngoet i BF3, er IMO at misse, hvad DICE selv har forsøgt at fortælle.

    Men fuck nu det tal.

    Og det er en af de bedste multiplayer-oplevelser nogensinde.

    Kan det blive bedre?

  28. #38
    Håber du har ret jeg har bare ikke rigitgt set det endnu.

    Uanset så er fly den mindste af mine ærgelser

    Battlefield uden en leder! Det kan man da ikke!!(Det kan man så åbenlyst godt)

  29. #35 & #40
    Hatten af for jeres redaktionelle linjer, som jeg i den grad respekterer jer for at holde. Mange sites og magasiner formår ikke at holde sig til en enkelt standard, før en anmelder pludselig kaster sig over en ny.

    Jeg lader debatten stå for nu. Vi har to forskellige holdninger til, hvor vidt et spils samtlige elementer skal vurderes samlet eller om enkelte kan hæve sig over de andre og overtrumfe helhedsindtrykket… og sådan er det bare.

    Lad mig dog lige slutte af med alletiders eksempel på mit syn på, hvordan et spil bør vurderes:

    Mount & Blade. Fabelagtigt grimt og klodset. Usammenhængende kampagne og en uambitiøs multiplayerdel. Men det er SÅ SJOVT! Underholdningsværdien er så umådelig høj, at jeg ikke kan undgå at se igennem fingre med alt det negative og blot forgabe mig i det fantastiske gameplay. Jeg undgår alt det kedelige og kaster mig frådende over morskaben. Et klart 8-tal i min bog. Et spil, der har fået så forskellige karakterer som 3 og 9,5.

    En karakter er bestemt ikke bare en karakter. Udgivere og udviklere vil gøre ALT for, at deres spil havner et pænt sted på skalaen. Et spils metascore har gigantisk indflydelse på, hvor meget det det rent faktisk sælger. Set fra et journalistisk perspektiv, er det selvfølgelig et stort pres og måske en fornedrelse af det skrevne ord og den kunst, det er at formulere rosende eller kritiske røster. Men man må aldrig glemme vigtigheden af det lille, “ubetydelige” tal, hvad enten man bryder sig om det eller ej.

  30. #42:
    Men at det har så stor betydning er dødnederen. For det viser bare, at folk ikke er interesserede i, hvorfor et spil er godt. Hverken CoD, BF3 eller Uncharted 3 har det fjerneste med en åben singleplayer-kampagne at gøre. Hvis det er det, der gør et spil godt for dig, kan du blive snydt, hvis du ser det får 9 i snit som oversættes til “rigtig godt”. Men det er jo slet ikke godt alligevel, hvis du leder efter store åbne og ikke-scriptede baner.

  31. #42

    Udgivere og udviklere vil gøre ALT for, at deres spil havner et pænt sted på skalaen. Et spils metascore har gigantisk indflydelse på, hvor meget det det rent faktisk sælger.

    100% korrekt. MEN, dette må dog ALDRIG påvirke, hvordan en anmelder lader karakteren falde!

    Set fra et journalistisk perspektiv, er det selvfølgelig et stort pres og måske en fornedrelse af det skrevne ord og den kunst, det er at formulere rosende eller kritiske røster.

    Igen er jeg helt og aldeles enig. Jeg er dog ligeglad med metacritic og udgivernes reaktion på karakteren. Det bliver jeg nødt til at være. Ellers ville jeg jo være alt for påvirkelig og ikke kunne lave et review, uden at være “købt” af udgiver/udvikler.

    Men man må aldrig glemme vigtigheden af det lille, “ubetydelige” tal, hvad enten man bryder sig om det eller ej.

    Det gør jeg skam heller ikke. Slet ikke. Men vigtigheden af karakteren skal IKKE ses ift. salg, udgiverens ønsker eller holdes op imod metacritic. I så fald, ville en anmeldelse jo ikke være uafhængig, og derfor slet ikke brugbar.

    Mit store problem er bare, at folk tillægger karakteren ALT. Og DET er i den grad at fornedre det skrevne ord. Og DET skær i hjertet!

    Ift. Mount and blade er jeg enig i dit 8-tal. Men jeg er faktisk også vild med singleplayer. Der har jeg nok spen deret de første 100 timer eller mere, igennem tiden. Fantastisk spil. Og du skriver det jo selv. Grimt, uambitiøst, usammenhængende. Men med fantastisk GAMEPLAY. Og gameplay er nøglen til en god anmeldelse og de højre karakterer. INTET betyder mere.

  32. Slå evt. blur fra. Det gav et kæmpe boost på mit maskineri. Før kørte jeg på high med 40+ fps. Nu kører jeg på ultra med 50+ fps. Kun pga. blur, der i øvrigt hæmmer synet og dermed evnen i en shooter.

    Mine specs:
    i5 760, 8gb RAM, GeForce 560Ti.

  33. Singleplayer delen er total til grin, det holder mig ikke fanget overhovedet, men multiplayer delen er da super lige som i beta`en lige på nær at de har lavet en del om iht våbens styke.

  34. #48:
    Ikke deres spanske afdeling, der åbentbart ikke har spillet singleplayer:

    Fresh and with plenty of personality, Battlefield 3 not only avoids Modern Warfare’s shadow but raises itself as the new king of the genre.

    10 får det. What?!?

  35. Havde jeg anmeldt spillet, så havde jeg da skrevet at chat vinduet var et kæmpe minus i spillet… for hold da op hvor fylder det meget på skærmen.

    gå væk!!!

  36. Betale ekstra for multiplayer…???

    Jeg ved godt, at det her er en anmeldelse af PC-udgaven af spillet. Men jeg har et spørgsmål vedrørende PS3-udgaven.

    Jeg spiller sjældent (aldrig) MP i FPS, men efter at jeg kun tog små fem timer om at høvle igennem SP-delen af Battlefield, så ville jeg have noget mere for mine 400 kroner og derfor lege online.
    Men de forlanger sgu ekstra penge for at jeg kan logge på multiplayer-delen af spillet.
    Er det bare min udgave, der er noget galt med, eller er det bare den nye måde at tjene penge på for DICE?

  37. #55: Der følger en kode med, som du skal indtaste under Redeem codes (tror jeg det hedder) på PS Store. Du kan muligvis også tilgå det fra spillet.

    Den finder du inde i spilcoveret, ved siden af manualen.

    Det er for at stoppe den tabte fortjeneste ved salg af brugte spil og gøres på næsten alle MP titler på konsollerne nu til dags.

  38. #56

    Aaaah!
    Ja. Egg on face!
    Der kan man bare se, hvor lidt jeg har set inde i coveret.
    Tak for hjælpen.

    Det hele er nok egentlig overflødigt, for posten er lige kommet med mit Uncharted 3.
    Endelig en grund til den store 3D-fladskærm.

  39. #57: Så lidt, hehe. Heldige dig, posten skulle også gerne komme med mit Uncharted 3 idag. :]. Håber ikke jeg kommer hjem til en seddel i postkassen.

    #47: Det er jo også en high-end maskine du har.

    #46:

    AMD Athlon 64 X2 5400+ 2.61 GHz
    4 GB Ram
    ATI HD Radeon 4800 Series
    Windows 7 Professional

    I betaen kørte det så dårligt, at det ikke var til at spille selv med laveste settings.

    Den kan ikke bruges til ret meget gaming nu til dags. :P. Men den skulle gerne kunne trække D3.

  40. #56:
    Hvilket er megapatetisk, da de samtidig stopfodrer de butikker, der sælger deres spil brugt, med eksklusive forudbestillingsbonusser.

  41. Super anmeldelse – velbegrundet, masser af eksempler, godt sprog osv. – en fornøjelse at læse!
    Efter at have læst om de ting jeg ville bruge min tid på (MP) var tallet til sidst ret ligegyldigt – jo tydeligt at jeg ville få fuld valuta for pengene!
    Udover det, så fulgte en bonus med en virkelig god diskussion over hvordan karakterer skal bruges – burde da næsten lave en lille notits på forsiden, om at der gemmer sig nogle små guldkorn i denne tråd – ift. hvordan karakterer gives på DailyRush.

    Og må jeg så lige tilføje at jeg er ovenud glad for den måde de bliver givet på!

  42. #62
    Glæder mig til at se jer anmelde Uncharted 3!

    Singleplayer-wise er det jo storladent og velfortalt som bare pokker, men multiplayerdelen falder fuldstændig til jorden, især når man for nylig er blevet stopfodret med det lækreste mp genren har at tilbyde, Battlefield 3. Grafikken er voldsomt nedskaleret, animationerne elendige og gameplayet er generelt yderst rustent og på alle måder et levn fra fortiden.

    Så hvor meget mon det trækker ned i den samlede score? For mig er singleplayerdelen nok til at hive det op i det helt høje luftlag, men jeg vælger jo så også at lade evt. minusser stå særskilt, så længe det tilhører en valgfri spilmode som multiplayer jo er.

  43. #65: Multiplayer er forbedret enormt siden 2’eren. Det er en af de bedste online dele på PS3’en IMO. Deres nye customization system, de mange nye boosters/våben perks osv., buddy systemet, samt at man altid har en chance for at indhente det andet hold, hvis man er bagefter (hvad er det nu det hedder?).

    Selvfølgeligt skal det spilles for SP delen, men synes virkeligt de har formået at skabe en solid MP del også.

  44. Nu ved jeg ikke om det er blevet nævnt, men co-op og multiplayer hænger desværre sammen så selvom nogle mener karakteren burde være højere så er det helt fair at specielt co-op trækker ned. Hvorfor? Fordi nogle unlocks kræver co-op score og desværre skal man spille de samme co-op baner en del gange før man har nok point til alle unlocks.

  45. #67 i så fald skal MP jo trække ned da man skal spile en del timer for at blive lvl45 og få alle rank unlocks, den argumentation dur ikke

    Der kommer desuden, men tid, flere COOP missioner.

  46. For HELVEDE den singleplayer er dårlig! Jeg har lukket et 5 timer langt spil to gange nu, simpelthen fordi jeg er ved at gå AMOK over så fucking dårlig AI og game-mechanics.

    Historien – fin nok, scenerne – super flotte, lyden – perfect, fremførelsen – som at vågne op til det her: http://www.youtube.com/watch?v=Cc6O1iwrH7M

    lortespil.. absolut elendigt som alt det andet linære fuck vi bliver tilbudt.