Duer, dobbeltdækkerfly og dødelig giftgas. Den Store Krig byder på masser af nytænkning og en meget interessant baggrund for endnu et Battlefield-spil. DICE tager os med til 1. Verdenskrig, og vi har været en tur ved den drabelige front. Sidder vi blot med et nyt “skin” til Battlefield 4, eller kan du med god grund fiske tegnedrengen frem?

Velkommen til 1,5. Verdenskrig

Fra første sekund er du ikke i tvivl om, at du sidder med endnu et Battlefield spil. Den velkendte Frontbyte-motor skinner, geværerne brager derudaf og to hold kæmper om dominans på slagmarken. Battlefield 1 er et Battlefield-spil fra ende til anden, og der er ikke noget radikalt nyt eller anderledes at finde. Men det er bestemt ikke en dårlig ting.

Den største forskel fra tidligere udspil er uden tvivl, at DICE har valgt at rykke kampene tilbage til 1. Verdenskrig. Reelt set befinder vi os nok et sted mellem 1. og 2. Verdenskrig, da Battlefield 1 byder på lige lovligt mange automatiske våben i forhold til virkelighedens 1. Verdenskrig. Det gør det ikke det store, da det hele virker autentisk på trods af den manglede historiske præcision.

3058958-battlefield1_reveal_02

Gameplaymæssigt er skiftet tilbage i tiden faktisk lidt af en “gamechanger”. Våbnene er mere upræcise, de skyder langsommere og de skyder ikke helt så langt som deres nutidige modstykker. Det kræver en smule tilvænning for veteraner af serien, men det tager ikke mange timer. De ringere våben har dog masser af power og “punch”, og der er en stor tilfredsstillelse ved at nedlægge modstanderne. Større end hvad jeg mindes at have følt i de sidste par Battlefield-spil.

Skarp klasseopdeling

Du vil finde de normale klasser: Assault, Medic, Support og Scout. De fire klasser virker dog til at være langt skarpere i deres nytte på slagmarken. Assault har maskingeværer og maskinpistoler, og er suveræn i tætte kampe over kortere afstande. Assault er desuden også blevet spillets anti-tank klasse. Med anti-tank granater, der kan kastes langt (meget, meget, meget langt!) samt dynamit, der kan placeres og senere detoneres, er det denne klasse, der skal fjerne de store, langsomme køretøjer. Medic kan som altid genoplive og smide førstehjælpskasser til holdet. Denne klasse har rifler, der er ekstremt effektive på medium til lang afstand, men som ofte vil tabe imod automatrifler på tæt afstand.

Support er klassens tunge dreng, der løber rundt med et stort maskingevær og mulighed for at uddele ammunitionskasser. De store maskingeværer har fået sig en signifikant ændring. Jo længere tid aftrækkeren holdes i bund, desto mere præcis bliver geværet. Det betyder, at Support-klassen er langt mest effektiv, når der lægges ild ned igennem længere tid. Det gør Support til en fantastisk god … support-klasse … når holdet skal rykke frem, eller når fjenden skal bremses.

3118863-2

Scout er sniper-klassen, der med spillets mest præcise rifler piller modstanderne ned over lange afstande. Disse rifler slår enormt hårdt, men de skyder næsten alle sammen meget langsomt. Præcisionen minder meget om top moderne våben, hvilket kunne give klassen en stor fordel over de andre. Det bliver dog modvirket af, at fjenden vil kunne spotte dig, så snart du sigter med riflen, da den afgiver et glimt med kikkertsigtet. Det resulterer i ekstremt effektive finskytter, der på den anden side er langt nemmere at spotte.

Sammenlignet med tidligere spil virker klasseopdelingen meget skarpere, og der er virkelig stor forskel på, hvordan de forskellige klasser kan og skal spilles. Det er altid muligt at lave konfigurationerne om på klasserne via nye våben og gear, så du kan finde en spillestil, der passer dig.

Simple dræbermaskiner

Der hører selvfølgelig en masse køretøjer og flyvende maskiner med til et godt slag Battlefield. Og her skuffer Battlefield 1 virkelig ikke. 1. Verdenskrig foregik en simplere tid, og det er faktisk mest mærkbart, når vi kigger på spillets maskineri. På landjorden har vi et par traditionelle jeeps og flere forskellige kampvogne, hvert med sit fokus. Vi har en kampvogn, der er bedst til at nedkæmpe andre kampvogne. En anden er mere rettet imod fodsoldaterne, der bliver ristet med et par effektive flammekastere. Den sidste er en mellemting imellem de to.

battlefield_1_2

I luften står den på dobbeltdækkerfly, der tøffer forholdsvist langsomt hen ovenover slagmarken med dundrende propeller. Også her finder vi tre typer. Vi har bomberen, fighteren og mellemvaren. For alle maskinerne gælder det, at de er noget langsommere og langt mere sårbare end deres moderne modstykker, som vi kender fra Battlefield-serien. Men da der ikke findes nogen form for varmesøgende missiler eller lock-on våben, er balancen faktisk helt ekstremt god. Så selvom et fly relativt hurtigt kan pilles ned med lidt anti-luftskyts eller af et andet fly, er det ganske enkelt langt sjovere at flyve rundt over slagmarken. Du vil aldrig blive irriteret af den konstante bippen, som vi kender fra Battlefield 3 og 4, når et eller andet har fået låst sig fast på dit fly.

Men selvom der ikke er varmesøgende missiler og andre moderne våben, skal man ikke flyve for tæt på jorden. Det er nemlig ikke umuligt for en enkelt almindelig soldat at få skudt et fly ned med et par præcise salver fra en riffel.

Der er en ganske anderledes balance imellem infanteri og maskineri i Battlefield 1, og det er i en grad til det bedre.

battlefield1_gc_screen04_flametrooper-0

Giganternes kamp

Den store slagmark er i selvfølgelig stadigvæk i centrum. Conquest virker stadigvæk til at være den centrale og mest populære spiltype. Ganske som i alle andre Battlefield-udgivelser gælder det i Conquest om at erobre og holde forskellige punkter på kortet, og derved hive point hjem til sit hold. Conquest har dog fået sig en yderst interessant tilføjelse i form af de såkaldte “Behemoths”. Det tabende hold vil på et tidspunkt i kampen blive tildelt en gigantisk krigsmaskine. Det kan være et luftskib med masser af maskinkanoner, en slagskib med artilleri, kanoner og andet godt, eller et rullende tog, der ligeledes har kanoner og maskingeværer.

Disse store maskiner kan vende en kamp, men det virker sjældent uretfærdigt, når det modsatte hold får lidt hjælp. Det gælder selvfølgelig også om, at få et par grupper til at dedikere sig til at nedlægge disse giganter. Tilføjelsen af tog, luftskibe og slagskibe giver en helt ny og tiltrængt dynamik til kampene. Og så er det ofte ekstremt betagende at se et stort luftskib sejle ind over slagmarken og sprede død og ødelæggelse. Det er nok kun overgået af det øjeblik, hvor hele skidtet sprænger i luften og leverer en smuk gengivelse af Hindenburg-ulykken.

bf1-ea-play-02-destruction-wm_18m9

Rush er også tilbage, og det er faktisk bedre end nogensinde. Jeg vil faktisk sige, at Rush-spiltypen overgår det fantastiske Battlefield: Bad Company 2, hvilket er den største ros, jeg kan give. Rush går kort sagt ud på at erobre eller forsvare to punkter ad gangen. Bliver punktere sprunget i luften, rykkes kampen videre til næste område. Det er en kombination af eminent banedesign og så æraens våben, der gør Rush så underholdende i denne omgang. Generelt kan jeg ikke sige nok godt om banerne. De er enormt forskellige, og faktisk alle baner har utroligt interessante og sjove muligheder. Mine favoritter er nok alle tre ørkenbaner. De er rent visuelt meget anderledes end det, som vi har set i Battlefield de seneste år. Og så er en sandstorm hamrende imponerende lavet.

Men selvom jeg elsker ørkenbanerne, er jeg stort set fan af alle banerne. Ballroom Blitz er en anden favorit, hvor slottet og parken leverer to meget forskellige slagmarker på samme kort. Den eneste bane, som falder lidt igennem er skovbanen. Den er proppet med flaskehalse, og på den måde minder den meget om Metro-kortet fra Battlefield 3 og 4. Det er jeg ikke altid så glad for, og den fungerer ikke rigtigt med +40 spillere. 64 spillere er total kaos. Det er dog nok mere smag og behag, jeg bryder mig dog ikke så meget om den.

maxresdefault-1

Conquest og Rush har fået sig en baby

Hvad får du, hvis du parer Conquest og Rush? Svaret må være den helt nye spiltype Operations. Ganske som i Rush skal man enten forsvare eller angribe to til tre punkter på kortet. Disse punkter skal erobres inden angriberne løber tør for tropper. Men hvor man i Rush skal sprænge disse punkter, skal men i Operations holde alle punkterne i en sektion, for at skubbe fjenden tilbage. Holder man som angriber alle punkter, vil forsvarerne få lidt tid til at rykke tilbage og danne en ny forsvarskæde.

Hvor Rush ofte kan klares på kortere tid, er det ikke unormalt at en hel kamp i Operations tager mere end en time. For hver kamp forgår faktisk over to eller tre af spillets enorme baner. Det er nærmest som en mini-kampagne på multiplayersiden. Hver Operation indledes da også af en introvideo med voice over og det hele. Operations er en super fed tilføjelse, og den virker som den mest naturlige videreudvikling af Battlefield-konceptet. Du skal dog være indstillet på, at en kamp kan tage meget lang tid. Min længste løb over to timer!

planes-battlefield-1-img

Har du mere lyst til at jagte duer, kan den nye War Pidgeons-spiltype anbefales. Det er en hurtig og meget dynamisk spiltype, hvor det gælder om at få fat på en brevdue og holde den lang tid nok, således man kan skrive et brev og få duen sendt afsted. Lykkes dette, vil det regne ned over fjenden med artilleri. Ideen er meget god, og sammen med Team Deathmatch og Domination fungerer War Pidgeons som et godt og mere simpelt alternativ til Rush, Conquest og Operations.

Det er ekstremt ærgerligt, at der i skrivende stund ikke her en “hardcore” spiltype, som der altid har været i de gamle spil. Her er der færre HUD-elementer og våben gør langt mere skade. Spiltypen står som “Coming soon”, så den er på vej. Men som stor fan af denne Hardcore Mode, savner jeg den virkelig meget.

Gode fortællinger dækker over kaloriefattig underholdning

Battlefield 1 byder på en prolog og fem såkaldte War Stories i spillets singleplayerdel. De fem krigshistorier følger hver deres hovedperson og spillestil. En historie byder på masser af action i kampvogne, en anden foregår primært i luften. Du kommer også til at snige dig afsted og myrde fjenderne en efter en i en overraskende sjov stealth-mission.

rendition1-img-3

Historierne er meget forskellige og de er alle virkelig godt fortalt. Der er langt masser af energi i at levere gode introsekvenser og stemmeskuespillet er solidt hele vejen. Variationen er også enormt stor.

Desværre føles selve gameplayet blot som en kedelig udgave af den sublime multiplayer. Det skyldes tre ting. For det første er den kunstige intelligens fuldstændig hjernedød. Det er kanonføde i ordets bogstaveligste forstand. Det leder direkte over i den anden kritik. For i multiplayer er det ekstremt tilfredsstillende at dræbe en modstander. Det giver et lille kick hver eneste gang en fjende falder for din hånd. I singleplayer er det fuldstændig ligegyldigt. Der er ingen tilfredsstillelse ved at dræbe en fjende, der for det første er total hjernedød og for det andet er meget anonym.

Den sidste kritik går på den opdelte fortælling. Der er ingen sammenhæng imellem de fem historier. Hvilket jo er realistisk og autentisk nok, da ingen enkelt soldat kan vinde en krig. Men når gameplayet blot minder om det, vi finder i multiplayer, desværre bare total tandløst pga. kedelige AI-modstandere, så er der ærlig talt ikke meget at komme efter her. Ikke ud over de flotte videoer, der indleder og afslutter fortællingerne.

rendition1-img-4

Kampagnen virker mest af alt som en ekstremt velproduceret tutorial. Det er i hvert fald vigtigt, at du ikke forventer en kampagne, der har lige så meget fyld som multiplayerdelen. Når det er sagt, så er det den klart bedste singleplayerdel i Battlefield-regi siden Bad Comapny 1 og 2. Men det siger ærlig talt ikke meget!

Dragende, dystert og drabeligt

1. Verdenskrig var en frygtelig krig. Nyere krige er ingen dans på roser, men der en grund til, at 1. Verdenskrig blev kaldt for “Krigen, der skulle ende alle krige”. Det var en hamrende ubehagelig krig med skyttegrave, mudder, giftgas og bajonetter. Og her rammer Battlefield 1 virkelig plet med den visuelle præsentation. Vi får (heldigvis) ikke en 100% realistisk portrættering af krigens vederstyggeligheder, men vi kommer tæt på, når vi nu tænker på, at det er et spil til masserne.

rendition1-img

På den tekniske side spiller DICE’s Frostbite-motor på alle tangenter, godt understøttet af fabelagtigt flotte baner, hvor de fleste ting kan jævnes med jorden. Battlefield 1 er helt sikkert et af de flotteste spil til dato. Det er ubeskriveligt smukt, når tågen ruller ind over bjergene eller sandstormen hærger. Alt fra eksplosioner og mudder til dødsanimationer, græs, træer og maskiner er hamrende godt gengivet. Battlefield 1 er et lækkert angreb på dine sanser. Og det gælder ikke bare synet. Som altid har lydfolkene leveret en “best in class”-oplevelse.

Jeg må indrømme, at jeg tabte kæben og eller ørerne af ren og skær begejstring, første gang jeg oplevede tågen rulle ind over bjergene i Empire’s Edge. Pludselig kunne man kun se ti meter frem. Derefter var alt indhyllet i tåge og blot silhuetter. Et smukt syn, men det var nu lydbilledet, der tog pusten fra mig. For ganske som i virkeligheden slugte den tykke tåge nærmest al lyd fra slagmarken. Hvad der før var skarpe knald og buldrende eksplosioner, var nu meget mere dæmpede og sværere at retningsbestemme. Hvordan DICE skaber alle disse lækre detaljer, ved jeg simpelthen ikke. Men hold nu op, hvor er det bare godt lavet!

rendition1-img-2

Jeg var ærlig talt gået død i Battlefield efter en snes timer med Battlefield 4. Hardline rørte jeg overhovedet ikke ved, og jeg savnede slet ikke et nyt spil i serien. Men jeg skal lige love for, at Battlefield 1 har fået tag i mig. Jeg er ekstremt begejstret for spillet. Det er det bedste spil i serien siden Battlefield: Bad Company 2, og det får de varmeste anbefalinger herfra.

Valget af 1. Verdenskrig puster nyt liv i spillet, og selvom det stadigvæk er Battlefield, som vi kender det, er de upræcise og mere ineffektive våben sammen med de gamle maskiner virkelig med til at levere end ekstremt underholdende oplevelse. Banedesignet er voldsomt godt, og vi har muligvis nogle af de bedste baner i seriens historie.

Operations er en enorm god tilføjelse, og sammen med en suveræn Rush og den altid fantastiske  Conquest er der nærmest uendelig meget underholdning at kaste sig over. Især når det hele er pakket ind i en formidabel grafik og et lydbillede, der ikke fås bedre.

9/10
Forrige artikelHer er de første 15 minutter af singleplayer-delen af Titanfall 2
Næste artikelProject CARS – Pagani Edition kan nu hentes gratis fra Steam