Destiny of Iron Man

Anthem er EA’s nyeste udgivelse, udviklet hos BioWare. Basalt set er det samme type spil som Destiny og The Division, dog tilsat et tungt drys Iron Man. Jeg har kigget nærmere på spillet og slutter IKKE denne anmeldelse med en karakter! I stedet vil jeg dømme “ja”, “nej” eller “vent”.

Anthem finder sted på en planet uden navn. Ihvertfald ikke et navn der afsløres. Den smule af verden vi får lov at kigge på, er Fort Tarsis og det omkringliggende område. Det er en verden der udnytter alle tre dimensioner og det faktum at vi kan flyve omkring. Som du også kan se på billedet, er spillets udstyr kraftigt inspireret af Iron Man, dog med en mindre modifikation til underbenet.
Advarsel: Der kommer mange billeder!

Fort fortalt

Din base er Fort Tarsis, en bastion i det fjendtlige landskab på denne unavngivne planet. Der er noget historie, teknologi og mytologi der ikke rigtig forklarer noget, så hvorfor tingene er som de er, må ligge hen i det uvisse. Men her i fortet kan du rode med dine rustninger, som kaldes javelins. Dem vender vi tilbage til.

I fortet kan du møde de andre stakler der prøver at overleve i vildnisset. De prøver at opnå enten en kontrol over, eller balance med omgivelserne. Verden er et slemt, slemt sted og nogle af de få, der kan tæmme vildnisset nogenlunde, er de såkaldte Freelancers. Sådan en er man selv. Det betyder at man flyver rundt i sine javelins med alle sine våben og tager forskellige jobs. Disse jobs er alt fra at skyde en masse farlige dyr, til at redde verden.

“Iron Man Multiplayer”

Marvel ville nok lægge temmelig meget sag an, hvis spillet havde et helt ærligt navn. Det samme gælder de fire javelins, som har fået tilføjet et ekstra led på benet. Så ligner de ikke rigtig ham fra tegneserierne. Der er fire slags og de bringer alle noget specielt til slagmarken. Lad os starte med Hulk Buster, eller Colossus, som den kaldes i spillet.

Colossus er stor, tung og fungerer som enten en mobil artilleri-platform eller som en flyvende bunke kæmpestore øretæver. Det betyder at man enten tager sig en god plads og pløkker alt hvad der kommer tæt nok på, eller at man spæner omkring og tæver ting med sit store… skjold.

Den letteste udgave er ninja-velinen, kaldet Interceptor. Den kan ikke holde til særlig meget, men kan storme omkring og uddele øretæver. Den kan endda også udstyres med kastestjerner, så man er nødt til at udnytte dens mobilitet. Både for at overleve, men også for at gøre ondt. Man kan komme hurtigt omkring og dermed flankere fjenden med nogle temmelig stærke angreb. Og stik så af igen, før de skyder tilbage!

Så har vi Storm, som er spillets troldmand. Selvfølgelig kan han også bruge skydevåben, men lige ham her, er udstyret med flere element-angreb. Som i at han kaster med lyn, is eller ild. Det gør han også temmelig godt og anvendelse af flere typer skade, giver såkaldte combo-bonusser. Det er ganske effektivt, men han har også sine problemer med at overleve. Han holder dog til mere end Interceptor, så helt paranoid behøver man ikke at være.

Til sidst har vi Ranger. Det er ham der ligner Iron Man allermest, og han kan endda udstyres med en hånd-laser. Selvfølgelig! Han er sådan en all-round type, kan gøre fornuftigt ondt, holde til en god gang tæsk, flytter sig ganske fint. Og med ham på banen, har vi nu alle fire typer javelins i spil.

“Strong alone, stronger together”

Det er simpelthen mottoet i spillet. Selv om man oplever historien som enkeltperson, kan man gå i gang med alle missionerne som et åbent spil. Det vil sige at man bliver sat sammen med op til tre andre, der er på cirka samme niveau. Sammen begiver man sig så afsted og tæver ting helt vildt. Holdene bliver ikke nødvendigvis sammensat så man har alle fire typer javelins med på missionen, hvilket er rigtig fint. Lige meget hvilke typer man har i spil, er man nødt til at tilpasse taktikkerne, for at komme levende gennem missionerne.

Og skulle man “dø”, så dør man faktisk ikke. Man får bare problemer med dragten og kan så afvente at nogen kommer forbi med en svensknøgle og et par startkabler. Missionen bliver først afbrudt hvis hele holdet ender sådan her. Det fungerer ganske fint og gør at folk er flinke til at hjælpe. Ingen gider bruge ti minutter på at resten af holdet kæmper kampen færdig, og desuden bliver kampen bare mere træls, hvis man mangler en spiller. Spillet opfordrer på den måde til at udvise god stil.

Kødmissiler på opdagelse

Som tidligere nævnt er Anthem opbygget på en måde der gør at man har slemt brug for at kunne flyve. Funktionen er meget central i spillet og anvendes rigtig fint. Både de taktiske elementer med at kunne flyve eller svæve, samt turene rundt omkring, fungerer fornuftigt. Når nu spillet også gør meget ud af grafikken, så er det lækkert at kunne se det hele lidt fra oven. Men husk på at motorerne har begrænset flyvetid, før de overopheder! Så bliver du nødt til at lande og det sker enten frivilligt eller med en maveplasker. Også i kamp.

Javelins er meget manøvredygtige og selv når de flyver, kan man mærke forskellene på dragterne. Ranger flyver meget Iron Man-agtigt, Interceptor flyver som en luftakrobat, Storm teleporterer rundt og Colossus kan hive skjoldet frem og blive til fire tons arrigt metal med fart på. Igen er der mulighed for at anvende disse forskelle taktisk og det er op til den enkelte spiller at udnytte sine javelins bedst muligt. Man kan nemlig spille med dem alle fire!

Frit valg i Tony Starks klædeskab

Lige meget hvilken missionstype man vælger, kan man stadig selv vælge hvilken javelin man vil flyve i. Man vælger den for hele missionen, inklusive ekstraudstyr. Jeg har ikke fundet en kopholder endnu, men det skal nok lykkes!
Gennem spillet stiger man i level og undervejs åbner man op for flere muligheder. Nogle af dem er den næste javelin, og man vælger helt selv rækkefølgen. Dernæst er der muligheder for at sætte forskellige opgraderinger i dragterne. Jo højere level, jo flere pladser er der til den slags tricks.

Opdagelsesrejsende på dåse

Når man bevæger sig rundt i denne mærkelige verden, er det ganske tydeligt at den har en historie som man ikke kender noget til. Noget af den er myter, andet er legender. Om man kommer til at finde ud af mere, vides endnu ikke. Spillet er stadig under udvikling og opdateres stort med jævne mellemrum, samt de løbende fejlretninger og justeringer. Vejr og omgivelser ændrer sig også hele tiden, så de ubeboede ruiner fra sidste uge, kan sagtens være blevet til en kæmpe base fuld af fjender.

Uanset hvad, så lægger udgiveren meget vægt på at det skal være en verden i konstant forandring, hvilket igen gør at flyvefunktionen bliver meget nyttig. Man kan opleve meget mere af den, med den frihed en javelin giver. Og man kan skyde meget mere af den, med de våben man har med. Det er jo det alle opdagelsesrejsende drømmer om: Se verden (og skyd den), oplev eksotiske dyr (og skyd dem) og mød spændende, nye mennesker (og skyd dem).

EA og penge

“Er der microtransactions?” Ja, selvfølgelig er der det. Lige nu lader de til kun at kunne bruges til to ting: crafting-materialer og kosmetiske opgraderinger. Crafting-materialerne er totalt lige meget, da de er rigeligt tilgængelige derude. De kosmetiske opgraderinger, så man kan ændre udseendet af sine javelins er heller ikke nødvendige for spiloplevelsen. Man kan altid male dem om, hvilket er sjovt nok. Man løber nogle gange ind i andre spillere og tænker “argh, er du farveblind eller bare smagsforladt?!”. Som landet ligger, kan man ikke købe sig frem i spillet, og der er heller ikke noget behov for det. EA har også fået nogle gevaldige slag over næsen for deres microtransactions. Her skal forældre dog være påpasselige, da børn stadig kan tænke at det er helt fint at bruge 500kr på at få en rustning til at se lidt anderledes ud…

Konklusion: “Vent”

Spillet koster lige nu 479kr og jeg har været okay underholdt i 39 timer. Jeg kan så altså også godt lide at lege Iron Man, så det kan sagtens være min helt personlige smag at kunne lide spillet. Det kan godt blive repetitivt undervejs, men jeg har vist også lagt de 39 timer på færre dage end BioWare havde tænkt sig. Så sent som i dag, ændrede nogle ting sig, så der blev lidt nyt at opleve.

Der er også stadig nogle bugs i spillet, men de er ikke helt katastrofale. Jeg har oplevet nogle crashes og der sker da også nogle halvtrælse lags i ny og næ. Det er efterhånden standard, da man ikke længere færdiggør spil, før de sendes ud. Det føles nogle gange som om de bygger vingerne på flyet, når det ER fyldt med passagerer og på vej mod Malta.

I starten af marts skulle der ske en større udvidelse af spillets historie. Det bliver den første af 3 acts, der kommer på som tiden går. Skal jeg sige noget lige nu, vil jeg sige at spillet har et godt potentiale, men jeg vil helt klart ende på “vent”. Når udvidelsen kommer i start marts, kan det være at der er tale om et spil som er alle pengene værd. Lige nu, vil jeg sige at oplevelsen er på den magre side, prisen taget i betragtning.

Skulle du dog være Origin Access Premium-medlem, så bare gå i gang. Så har du allerede spillet og kan være ganske ligeglad med priserne. Sluttelig vil jeg sige at hvis jeg stadig har adgang til spillet når udvidelsen lander, så opdaterer jeg denne “anmeldelse” med karakter og det hele til den tid!

 

59 KOMMENTARER

  1. Havde det ikke været for spillets fantastiske combat og helt eminent tilfredsstillende movement, så havde jeg ikke giddet det.

    Selvom man laver det samme om og om igen i denne type spil, så gøres det på et helt andet plan i Anthem end i andre af slagsen.

    Den totalt intuitive styring hvor man på et split sekunde skifter mellem hæsblæsende melee, til meterhøje multi-spring og lynhurtige dash-dash-dash, flyv, meteor karatespark fra himlen med et ordentligt smæld og så hiver sin shotgun frem og blæser ansigtet i stykke på 3 modstandere samtidig, for så at springe og danse væk, blæse lyn or torden ned i den næste gruppe og så springe 20 meter på et halvt sekund, for igen at hive sine sværd frem og traktere i ultra hastighed… – alt sammen i løbet af kun nogle få sekunder.

    Anthem combat er SÅ sjovt, tilfredsstillende og gennemført at det hæver oplevelsen til noget helt unikt for mit vedkommende.

    SPillet har mangler, ja. Og irriterende bugs og utålelige loading screens. Men for fanden hvor sparker det røv af en kaliber som ingen andre i samme genre overhovedet kan prøve at følge med til. Selv Warframe halter for at kunne hamle op med det hæsblæsende tempo man kan stille for dagen i Anthem – ihvertfald hvis man spiller Interceptor.

    Jeg er totalt solgt. Elsker det.

  2. #1 ang. utålelige/langsomme- loading screens…….havde samme problem selv, med flere at de nyere titler som “fylder godt” på harddisken. Må jeg foreslå dig denne = https://www.pricerunner.dk/pl/36-4485649/Harddiske/Samsung-860-Evo-MZ-76E1T0B-1TB-Sammenlign-Priser

    Og derefter oprette en spil mappe på den til hhv. Steam og Origin og dernæst flytte de mest langsomme spil titler til SSD disken(såsom Battlefield, Doom, Anthem osv.)……gjorde vidundere på loading hastigheden på min aldrende maskine ihvertfald!

  3. #2 Uh, må lige se om ikke der ligger en driver og venter på at jeg opdaterer den! Det ville absolut slet ikke irritere mig at få glattet gameplay ud!

    #1 Enig. Det er det eneste der gør at min hjerne ikke kravler ud af mit venstre øre. Det er temmelig spas at slås i det virkelig smadrede terræn og bruge dragten på alle mulige måder. Okay, jeg har godt nok lavet jetfly-med-panden-først-ind-i-bjerget en hel del gange, men jump+shift for at komme derudaf blev virkelig hurtigt en vane!

    Jeg håber bare de alt i alt bruger marts-udvidelsen til at udvide på verdens lore. Meget gerne som storylines der ikke nødvendigvis er altafgørende for fremtiden i sig selv, men snarere giver noget fornemmelse af en dybde i verdenen som helhed.

  4. …..det skulle iøvrigt også være en god ide lige at checke at gfx indstillingerne i spillet ikke har ændret sig efter driver + patch opdateringen…..og huske at genstarte spillet for at aktivere evt. gfx ændringer!

  5. #4
    Jo tak, jeg har skam en hurtig SSD som spildrev allerede

    Det er heller ikke så meget længden af loadetiderne (omend de nogle gange er lige lovlig voldsomme selv med SSD) men mere at der er så forbandet mange af dem.

    Bioware har dog meldt ud at de arbejder på at forbedre dem.

  6. Jeg læste et sted at load tider kommer an på de andre du bliver connect til for de skal også lige loade deres spil og jeg kan da sige jeg spillet med en ven her til aften og vi lavet Privat og vi sider begge på en M.2 NVMe SSD og der gik det fanme Hurtig men satte vi den så til public Så tog det tid igen

  7. #11 Jo til dels. Indimellem sker der noget mærkelig lagging, så jeg ikke kan sigte eller ændre retning. Andre gange kan jeg bare ikke flyve, hvilket ikke skyldes at jeg bærer på noget. De lags kommer oftest når det er mest ubelejligt, nemlig midt i de store kampe.
    Jeg tænker at det har at gøre med hvor mange ting der skal holdes styr på. Det er jo et lidt tungt spil, så jeg kan godt forstå at det går lidt i knuder med mellemrum. Jeg håber så bare det er noget BioWare får løst. Snart!

  8. #6 Jeg er i gang med at opdatere GeForce nu og har vist også fået den seneste Anthem-patch på. Dobbeltjekker lige det hele, flyver rundt og skyder noget nyt og spændende og så skal jeg nok rapportere tilbage.

    Og i forhold til min “ja, nej eller vent”, så håber jeg virkelig der kommer noget godt indhold til marts! Noget god historie ville kunne gøre Anthem til en stærk spiller i GOTY-afdelingen og så har de faktisk hele året til at give den gas med udviklingen.

  9. Jeg tror jeg har fundet grundlaget for den bug jeg synes er mest irriterende.

    Indimellem roder spillet rundt i hvorvidt musen skal være et pegeredskab eller om den skal styre synsretning. Dette bliver især røvirriterende i kamp, da musen (som faktisk dukker op på skærmen midt i kamp) prøver at flytte sig, men trækkes tilbage til centrum. Og SÅ pludselig drejer man rundt til at følge den.

    Træls bug, dén håber jeg virkelig de får styr på!

  10. #15 Jeg kører med en SteelSeries G650, som jeg også lige har anmeldt. Det ville selvfølgelig være en træls ting hvis det var knas med selve driveren, som jeg ellers holder opdateret.

    Er der tilfældigvis andre der har samme problem? Bare for at kunne indkredse om det er min driver eller Anthem der skaber knas =)

  11. #17 Jeps. For tiden, ihvertfald. Den gamle Corsair er komplet død, ROCCAT’en har sine helt egne tåbelighedsproblemer og på arbejde har jeg så skrabet en mus, at den næsten er glatbarberet =P

  12. “Games as live service” er dødens pølse i mange tilfælde. Det er en undskyldning for at sende et spil på markedet med sparsomt indhold og spillerne falder fra inden nyt indhold bliver udgivet.

    Udgiv et HELT produkt, ffs!

  13. Hvornår er et produkt helt? Ofte har vi også helt urimelige forventninger til mængden af indhold i de spil, vi køber. Jeg orker de færreste spil i længere tid end 20-30 timer, og det synes jeg er vildt god value for money.

  14. Prognoserne for Anthem har været kendt i flere mdr. at spillet vil floppe med det samme og det ser det også ud til nu.

    Om et par uger er det glemt igen.

  15. Nogle der ved hvordan man tager et Stronghold 2 mand eller 3? vis man ikke gider spille med andre. har set nogle gør det vi ved bare ikke hvordan?

  16. #27 Brug headsets, tal sammen. Vælg jeres javelins med omhu.
    Umiddelbart ville jeg gå efter:
    Colossus med LMG og Autocannon, Shield Bash og Taunt. Q og E med store kanoner.
    Storm med Marksmans og LMG, WindWall. Q og E fokus på is til crowd control.
    Interceptor med Shotgun og Marksman, Acid Grenade og Aura Attack. Usårlig under X, så fuld ild i de rette perioder.

    Afhængig af Stronghold, er boss-timingen selvfølgelig forskellig. Husk at bruge hinanden.

  17. #28 Det er nu ikke det jeg mente jeh mente man SKAL være 4 hvad nu vis vi er 2 der gerne vil prøve det bare os det kan man ikke som jeg ser det og det er sku lidt skod

  18. #29 Jeg har ikke lavet specifikt samspil endnu, så jeg ved faktisk ikke hvordan det fungerer. Jeg tænker at det kan lade sig gøre, ved at fx du starter et Stronghold, men sætter det til at være privat. Derfra burde du stadig kunne invitere din buddy med, men I bliver ikke længere kørt igennem matchingsystemet. Det er dog kun en hypotese.

    Det kan også sagtens forholde sig sådan at man bliver nødt til at vælge solo eller fire. Jeg har dog oplevet at måtte køre Strongholds kun 2 eller 3, fordi der simpelthen ikke kom flere med gennem systemet. Dette er også årsagen til min hypotese om at starte en Stronghold-mission på “Privat”, men også specifikt invitere din buddy fra vennelisten. Det kan være det virker, det kan være jeg er fuld af l*rt =)

    Du må MEGET gerne rapportere tilbage om det virker!

  19. #30 det gør det ikke den siger at Freeplay og Stronghold IKKE kan køres Private Vis man er mindre ind 4. vis man er 2 eller 3 Så hiver den lige en random med ind

  20. #31 Okay, så har de specifikt designet Strongholds til at være 4-mandsudfordringer. De par gange hvor vi har været færre end det, har godt nok også været problematiske!

    Jeg ser dem dog lidt på samme måde som instances i WoW. Der var fx Molten Core der krævede 40 mand…! Senere kom der 20- og 10-mands og der har altid været almindelige dungeons med 5. Det kan være at Anthem skal rode i den retning.
    Personligt kunne jeg også godt tænke mig at kunne lave mindre grupper (især med specifikke spillere!). Så kan man fx selv bare måtte æde udfordringen, eller spillet kan skalere udfordringen til at tage højde for deltager-antallet.
    I den modsatte retning, kunne jeg også godt tænke mig at se ENDNU større kampe! Det ville være pænt episk at skulle drøne afsted 24 mand i et eller andet gigantisk slag! Selv opleve nogle af de helt store konflikter, á la Freemark vs Dominion!

    Det er dog af mere spilteknisk karakter. Mest vil jeg stadig håbe på noget fed lore at udforske. Fx Antium og omkringliggende landskab, som MEGET gerne må være radikalt anderledes end området omkring Fort Tarsis. Det ville sgu være ærgerligt, hvis det hele bare forblev det samme område med de samme “udfordringer”.

  21. #32 Ja helt enig vi er 2 lige pt der meget gerne ville prøve Stronghold bare 2 personer for at se om vi kan klare det men det er ikke muligt som det ser ud lige pt pga de tvinger en til at være 4

  22. #33 Tjah… måske finde 2 andre der vil være passive? Det er den eneste løsning jeg kan se lige nu.

    Vil sige at WoW jo fint tillader folk at komme ind og så må folk selv lide, hvis de er for få/dårlige til den specifikke instance. Det burde være til at få til at virke i Anthem også, men kun hvis udviklerne vil gøre det muligt.

  23. GuitarLars. Lækkert indlæg. Sgu dejligt med sådan et. Iht. Om man skal købe eller ej, eller bare vent lidt endnu. Jeg tror også jeg venter lidt endnu. Tak for input.

  24. #35 Glad for du synes om det.

    Jeg har godt nok lige nu lyst til at skide en BioWare-serverperson i munden… har lige taget mig en god lille times “jeg er flad i hjernen efter arbejde så jeg kører freeplay”. Masser af drops, mats, achievements og så videre og hvad sker der? “Server shut down”.

    Nej, der var ikke en advarsel og en timer eller noget. Bare nedluk, synd synd. Ikke særlig positivt…!

  25. #37 Det så ud som om det hele bare gik i gulvet.
    Jeg har før været online, hvor de skulle applikere Day 1 Patch. Der kom advarsel 5 minutter før, så man lige kunne skyde de sidste ting og hoppe tilbage til Fort Tarsis.
    Denne gang: Direkte i loading screen, kommer tilbage online, står i Fort Tarsis uden noget af alt det jeg fik skrabet sammen under freeplay. Jeg gad ikke engang kigge på World Events eller deslige. Trarls!

  26. #43 Det er da underordnet for om folk kan li spillet på trods af salgstal.

    Det største problem for os der kan li spillet og BW/EA er, at hvis ikke det sælger så ender de med at lukke det.

    Det er ikke perfekt, og der er helt sikkert masser at hade ved det, men jeg synes personligt ikke, at 90% af de anmeldelser er fair. Hvis de kommer i gear og får luget ud i de tekniske problemer der er og får noget content over disken, så har jeg rigtig gode forhåbninger. Jeg er i hvert fald mægtigt godt underholdt.

  27. #38 – Hvis du går i gang med en freeplay session igen og quitter, så kan du være heldig at du modtager det loot som gik tabt. Det har jeg før oplevet.

  28. #24:
    Men sjovt nok er der altid tid til at inkludere en ingame butik, der sælger tonsvis af ekstra bras for rigtige penge.

    Det har de helt styr på hver gang.

    Anthem formåede at genbruge 2 strongholds og kun lave et enkelt nyt til endgame (efter 6 års udvikling), men havde sjovt nok også masser af tid til at lave microtransactions.

    Der er ikke noget urimeligt i at klage over et gabende tomrum i spillets endgame, når der bruges så mange ressourcer på microtransactions i stedet for.
    Den bad EA og Bioware selv om.

  29. #46 Word, bro!

    #45 Tjah, man kan håbe, men da jeg loggede ind igen nogle timer senere, var der stadig intet nyt på vestfronten. Jeg kan jo lige prøve igen, men jeg mistænker at hvis jeg selv quitter, så sendes der besked til serveren, som så gemmer min progress-fil.
    I et uintenderet shutdown, er det meget sandsynligt at logfilerne ikke blive gemt, eller bare blive korrumperet, fordi de er åbne når det hele crasher. Men vi får se =)

  30. #46 Enig. Der mangler helt sikkert indhold – og der mangler faktisk også indhold i de omtalte shops – der er nærmest ikke noget at købe (ikke at jeg ville gøre det)

    Men kritikken om, at det ikke er så flot og poleret som E3 demoen kan jeg ikke følge. Alle ved, at E3 demoer altid er pudsede eksempler og næppe ender sådan i det færdige produkt.

  31. #44 Og det er meget muligt du er godt underholdt, det er 90% af alle andre mennesker ikke. Spillet fortjener fuldt ud de anmeldelser det har fået

  32. #49 Det er så din mening og fred være med det.
    Overvejede egentligt, at lave en Anthem tråd til dem der spiller det, med droppede det igen, da den sikkert bare ville blive overfyldt med galde fra folk der føler sig snydt og forrådt at BW/EA.

  33. #53 Weird! Jeg lavede ellers 1920×1080 screenshots!
    Det kan være jeg har trykket et eller andet forkert da jeg satte dem ind i artiklen. Til mit forsvar vil jeg afsløre at jeg brugte weekenden på meget stærke smertestillende, pga betændelse i kæben =P

    Jeg kan lige klikke rundt i tingene i løbet af weekenden, tak fordi du siger det! =)

  34. Efter Mass Effect: Andromeda floppede var der hellere ikke ret meget support efterfølgende og derefter blev et hav af div. DLCérne cancelled.

    Så tror det sker det samme for Anthem også. Der kommer måske nogle få DLC, men nok ikke nogen større expand pack desværre.

    Tror også at løbet er kørt for Bioware, EA lukker snart den afd.

    Udviklerne har lige spildt 6-8 år af både EA penge og tid på et produkt som flopper det samme sekund som det bliver udgivet. Så tror ikke at de får en chance mere.

    Tror godt at man glemme alt om Dragon Age 4 nu.

  35. Personligt kommer jeg ikke til at spille det, da det ikke er min type spil, men jeg havde da håbet på succes da Bioware trods alt har givet mig uendelige mange timers underholdning og jeg frygter oprigtigt for studie’s fremtid,.

    Bevares ME:A og DA:I var for mit vedkommende under tidligere tiders storheds tid, men jeg nærer da et håb om de og EA ikke er kloge nok til at lure CDPR, Larian Studios, Warhorse studios, Ubisoft, etc over skulderne for inspiration til det kommende DA:4.

    Forsætter det i samme boldgade, ja så tror jeg Bioware hænger i en tynd tråd.

  36. #56 og #55

    Det er ganske muligt. Det ville også være synd, når nu BioWare har leveret så fede ting før. Jeg mener at have læst noget om at de samme problemer er opstået i et hav af firmaer, hvor PR og salg fik “magten” i firmaet.
    Apple og deres forretningsmodel står højt på listen over ramte firmaer og jeg synes det ligner de samme strømninger i mange andre firmaer. EA er selvfølgelig et top-eksempel på problematikken, men jeg er ganske sikker på at I kan komme med flere eksempler.

  37. #57 Inden “vi” allerede dømmer Anthem dødfødt pga. manglende support og DLC, så check evt. lige deres patch/updates section = https://www.ea.com/games/anthem/update-notes?isLocalized=true

    Syntes ikke umiddelbart jeg får indtryk af at udviklerne har tænkt sig at “hoppe over bord” og lade Anthem skibet synke. Jeg tror som “GuitarLars”, at vi liiige skal give dem chancen for at vise “hvad de kan”!

    Men jeg holder samtidig lidt med dem der syntes, at spil generalt bør være 100% klar ved release. Både hvad rettelse af større fejl angår samt “content-complete”…..medmindre andet er blevet offentligt udmeldt/annonceret inden release. Altså, undtagelser kunne være spil baseret på løbende content release….her kan man vel ikke klandre udviklerne for at alt fremtidig planlagt content ikke er klar ved release. Så bør man vente med at købe, hvis man reelt frygter der er for lidt content i “release-udgaven” af spillet.

    Anyways, that’s my 2 cents!