I de forgangne uger har Rusherne og diverse andre haft fingrene i Anthem. Det har bragt sind og pis i kog mange steder og af mange forskellige årsager. Denne stakkels skribent har lagt øje til lidt af hvert og endelig falder dommen altså.

Skulle man have behov for at orientere sig i hele historien, så kan man læse den første anmeldelse og dertil hørende debat-tråd lige her

Og lad os så komme videre.

“Ja, nej eller vent?”

Det var arbejdstitlen på forrige “anmeldelse” og jeg er kommet frem til en konklusion.

Nej.

I min optik er spillet slet ikke pengene værd og det er af mange årsager. Først og fremmest skal nævnes et helt personligt parameter: Jeg er en sucker for en god historie! Spillet har voldsomt mange muligheder for at skabe en god historie, en verden at udforske, en personlighed at udvikle, et samspil og modspil mellem menneske, maskine og myte. Det sker bare ikke i nær den udstrækning det er muligt og jeg føler at man ender med en tom fornemmelse. Lidt lige som det lille barn der tror det er på vej til Disneyland, men en halv time senere befinder sig i tandlægestolen.

Loot-hunt

Jeg har sådan set ikke noget imod loot-hunters. Kender man mig, vil man også vide at jeg gladeligt spiller Diablo 3 seasons, som i allerhøjeste grad kan kaldes loot-hunters. Der hvor Anthem falder helt fra hinanden, er hvor “bedre” loot slet ikke er bedre! Og det bliver kun mere tåbeligt, når man kan spille sammen på alle gear- og pilot-levels. Almindelig logik ville påpege at har man en gøb der afleverer 400 dmg per skud, så burde den dræbe ting hurtigere end en gøb der afleverer 20 dmg per skud.

Sådan er det bare ikke og det virker derfor komplet åndssvagt at lægge timer og frustrationer i at kæmpe sig igennem de samme få missioner og/eller strongholds, kun for at få noget der faktisk ikke gør nogen særlig forskel.

Co-op for højt i sædet

Skulle jeg mistænke BioWare/EA for noget, så ville det være at mangle tillid til hvorvidt de kan få spillere nok. Det baserer jeg udelukkende på deres kamp-system, som altså ikke skelner mellem en level 1 n00b-gøb og en level 45 ultra-super-masterwork-slayer-of-gods-and-marhsmallows-gøb, når man skyder på samme modstander. Kamp-systemet MÅ ikke skelne på den måde, for hvis det gjorde, ville det kræve en langt større aktiv spiller-base at samle 4 mand sammen hele tiden.

Smart som det er, at man derfor altid kan finde nogen at spille sammen med, og undgå at være kanonfoder, så dræber det fuldstændig grundlaget for at bruge tid på bedre gear. Det gør alligevel ingen reel forskel, man kommer ikke til at opleve større og mere spændende ting.

Spillets eneste styrke

Det eneste jeg ærlig talt synes spiller for spillet, er hvor fedt det ser ud. Det er sjovt at drøne rundt i de forskellige Javelins. Flyve-teknikker og ægte rumlig kamp i mange niveauer ER godt lavet! Bifald herfra, det er fed underholdning. Og synes man det er godt nok, så skal man så sandelig også have lov til det. Det er en fornøjelse at flyve rundt, op og ned, lave overraskelsesangreb og otte sekunder senere angribe fra en helt anden vinkel. Det er også fedt at lande som en meteor, lige i fjæset på en gruppe modstandere, mens man lige poser som den selvfedeste Hulk Buster fra Iron Man. Nice!

Jeg falder personligt fra, da det alligevel bliver for gammelt for hurtigt. Og husk at jeg stadig godt kan lide at spille Diablo 3, hvor jeg synes at der faktisk sker noget med game play pga loot. Min endelige konklusion og bedømmelse af spillet er derfor: Nej, lad det være. Jeg vil kun anbefale det til dem, der synes at kamp-systemet er rigelig underholdning for dem.

8 KOMMENTARER

  1. Skal det ikke nævnes at Bioware allerede for 1 uge siden var ude og fortælle at det er en BUG når våben med mindre paper dps dræber mobs hurtigere end en motherfucking BIG spacegun? Spørger da du netop bruger en del spalteplads på at nævne dette

    Min egen mening er desværre også som din, super flot, men for lidt content.

  2. #0 Var det måske en(fremtidig) ide, at gen-anmelde spil som havde den primære kritik centreret omkring, manglende indhold ved release? Tror ikke der er andre medier som har prøvet dette, så kan DR føre an!

    Jeg foreslår i denne sammenhæng, en gen-anmeldelse af “Sea Of Thieves”, som syntes at opfylde kriteriet…..måske der findes andre titler?

    Denne type spil, kunne få deres egen menu-section, der hed noget a la “Spil med for lidt content ved release, men senere blev et ok spil”……der kan sikkert brygges videre på navngivningen, men I ved hvad der menes!

  3. #1 Det kan sagtens nævnes, men det fjerner ikke det grundliggende problem: At hverken levels eller loot giver nogen reel fornemmelse af progression. Man når påfaldende hurtigt op på det maximale potentiale i samtlige Javelins og derfra sker der intet.

    #3 Det kunne godt give mening, men her må jeg trække lidt i DR’s opbygning. Ingen af os er lønnede, vi får kun de spil og det gear vi selv anmelder. At spillene netop mangler content ved release, er noget som især @harkonnen har været god til at påpege. Efter at skulle trække mig igennem alle disse flashy releases, for bare at finde ud af at det er ren indpakning og intet indhold, så føler jeg absolut ikke for at skulle rode et spil igennem igen, når udgiverne synes at de har fået nok content ført til spillet.
    Skulle jeg videreføre en metafor, så svarer det til frivilligt at bede sine forældre om at få lov at tage et par ekstra ture i tandlægestolen, mens alle glade tanker om Disney Land forlængst er glemt.

    #4 Ganske enig, men jeg er stadig en håbefuld person, så jeg giver nu altså gerne spillet en chance. Det ER dæleme også ærgerligt at de har så stort et potentiale, men smider det så grundigt på gulvet. Det er en sørgelig rute som mange spilfirmaer er på vej ned af.

  4. Tak for anmeldelse.
    Jeg havde set dette komme, da jeg for første gang for langtid siden så ingame af Anthem, man kunne dengang se at det lignede noget som uden på var skabt flot, men indeni ikke havde noget at byde på. Og det viser sig at holde stik.
    Jeg er selv også en sucker for gode historiefortællinger i singleplayer, og det er stort set altid det der er styrende for mine valg af spil – derfor, ingen Anthem til mig, som jeg nu også havde forudset.

  5. #7 Jeg tror mange havde forudset det, men jeg er glad for at vi fik en kode til redaktionen, så vi kunne kigge det efter i sømmene. Både du, Harkonnen og mange andre har dog (desværre) ret i at man nu om stunder skal grave åndssvagt meget jord for at finde et gram guld…