Til trods for varsomme skridt begik jeg en fejl. Jeg havde ikke bemærket den bevægelsessensor 3 meter bag mig, der hylede i samme sekund den fik mig i søgelyset. Rumstationen er umiddelbart forladt og fremtidens spøgelsesby har manifesteret sig. Der er dog et enkelt væsen der reagerer prompte på den højlydte sirene, og den har kun et mål med tilværelsen: at skræmme livet af mig.

Moooaaar!

Efternavnet Ripley er ikke til at tage fejl af, men i Alien: Isolations tilfælde er der tale om Amanda Ripley, altså datteren til Ellen Ripley hvis skæbne de fleste af os er bekendte med. Den lokale rumstation Sevastopol har dog fundet den flight recorder fra Ellens forliste skib, Nostromo, som Amanda håber på kan lede hende tættere på at finde sin mor.

Det tager derfor ikke mange øjeblikke for Amanda at beslutte sig for en sviptur til Sevastopol, men kort efter ankomsten indser hun at noget er helt galt. Rumstationen er lagt øde. Blod løber op og ned af væggene. Lig hænger fra alle afsatser. De få overlevende der er tilbage er fjendtlige og paniske.

BilledeBillede

Hele virvaret skyldes tilstedeværelsen af et fremmed væsen, der hensynsløst og effektivt dræber alt og alle den får færten af. Dets lytte- og lugtesans er uovertruffen, dets fart er uden sidestykke og blodtørsten fra dens reptilhjerne indhenter dig længe før selve kæberne.

Der er kun én ting at gøre. Slippe væk fra Sevastopol før det er for sent.

Desperate tider

Så simple er forholdene for Alien: Isolation, der i bund og grund beder dig navigere fra punkt A til punkt B, og dertil gøre dit ypperste for at undgå konfrontationer med den gruopvækkende Alien. Indersiden af klædeskabe, hulrum under kontorborde, skarpvinklede hjørner og det dybeste mørke bliver dine bedste venner, da et møde med førnævnte monstrøsitet resulterer i dine indvoldes transformation til spaghetti bolognese.

Du bliver bevæbnet med en simpel revolver, men denne gør sig bedst i kamp mod de trodsige mennesker, der lige som dig kæmper for at bevare deres åndedræt. Pistolen larmer dog ustyrligt meget, og er en stensikker garanti for at lokke uhensigtsmæssig opmærksomhed til dig.

BilledeBillede

Undervejs er der også mulighed for selv at kreere forskellige apparater til at distrahere både mennesker og rumvæsen. Flashbangs, flares og molotovs er blandt udvalget, men da der som sagt ikke er mulighed for at uskadeliggøre den klistrede dræbermaskine, ender de alle med at tjene samme formål; distraktion.

Alsidigheden findes ikke i spillets egentlige gameplay, men snarere i udformningen af de lokationer du besøger. Der er hele tiden nye strategier at tage højde for og gemmesteder at holde i bevidstheden, men da fordelen i at knæle frem for at løbe hurtigt viser sig som løsningen med fremtid i, mister spillet meget af den pacing som ellers fungerer glimrende i starten af spillet.

16 KOMMENTARER

  1. Pacing er ikke alt i horror spil, hvis der var en alien efter dig havde du ikke sprunget rundt som om du var den hurtigste på blokken, men gemt dig som en hjemløs under orkan. Syntes pacing, stemning og tema passer ubehageligt godt sammen i dette spil.

  2. #1 – Pacingen fungerer også helt fint i de første mange timer, men når man runder 10 timer begynder det at blive trivielt, og hvis den reelle horror-stemning kunne bibeholdes havde det passet fint, men til sidst var jeg ganske enkelt ikke bange for den Alien mere.

    Den blev en byrde der skulle overkommes frem for en rædsel der skulle undgås, og da den illusion bristede led pacingen under det.

    Jeg håber virkelig at der er nogen der sidder på kanten af stolen helt til det sidste, men det var altså ikke tilfældet for mig.

  3. God anmeldelse, Christian! Tak fordi du spiller det for os som er så meget en kylling at det selv at spille spillet aldrig aldrig aldrig kommer på tale

  4. #3 – Takker

    #4 – Jeg vippede lidt til en 7’er grundet de håbløse mennesker, men den overordnede stemning når spillet virkelig er i gang, er så solidt bygget op at jeg overgav mig. Så til trods for relevant kritik var det virkelig underholdende og det vægter jeg naturligvis højt.

  5. Fin anmeldelse.

    STOR TAK til #4 for at viderebringe SPOILER fra anden anmeldelse.

    TIL ALLE. Skal du spille spillet. Så læs IKKE #4, og gerne heller ikke #6. Indeholder SPOILER. Har sendt pb til #4 og #6.

    og #4 og #6 please rediger dit indlæg med en SPOILER alert

    Tilbage til anmeldelsen. Kan læse du løb ind i samme anke, som andre anmeldere også er nået frem til. At gemme sig i et skab bliver bare kedeligt og ikke uhyggeligt i længden.
    Skal da helt klart prøve det en dag, men er bange for det aldrig bliver gennemført.
    Det lyder sgu til at være fedt i starten.

    Edit: kan se 4 og 6 er fjernet. Tak for hurtig sagsbehandling DR.

  6. Du maatte godt have givet det et nital,
    men saa igen de skulle have gjort personerne mere interesante og saa gjort deres ai lige saa god som baestets . . .

    Saa et ottetal er vel paa sin plads.

  7. #7 – Jeg er som sådan enig med det øvrige anmelderkorps, men det er som om de fleste ønskede at sable spillet på den kritik det fik, og glemme at der faktisk ligger et virkelig godt spil bag ridserne i overfladen, og det afskrækker desværre en del fra at give sig i kast med det.

    Men klokkeklar anbefaling fra mig, hvad enten man er Alien- eller horror-fan!

  8. Jeg har indtil videre kun spillet det et par timer, men jeg er VILD med lyddesignet og stemingen i spillet. Fredag aften/nat står den på yderligere Alien, da det SKAL spilles i total mørke