The Walking Dead: Episode 2 (PC)

Ubehagelige beslutninger. Ubehagelige personligheder. Ubehagelig stemning. Ubehagelig fortælling. Ubehagelige bugs. I det hele taget er Episode 2 i Telltales The Walking Dead gennemført ubehagelig. Men hvorfor er det så, så forbandet underholdende? Læs med, når Daily Rush svinger kødøksen på højst ubehagelig maner.

Zombieapokalypsen fortsætter

The Walking Dead: Episode 2 er som navnet nok afslører en direkte fortsættelse af Telltales ganske gode Episode 1. Har du ikke spillet den første episode, bør du lige kaste dig over vores PC-anmeldelse, så du er med på præmissen. For vi fortsætter, næsten hvor vi slap i første omgang af den spændende zombie-føljeton, der ender med at have fem kapitler. For kort at opridse begivenhederne i første episode, spiller du som den dømte morder Lee Everett, der angiveligt at dræbt en senator for at have været i seng med Lees kone. Da Lee transporteres til spjældet, går det hele galt, og Zombieapokalypsen ruller lystigt derud af. Lee bliver hurtigt faderfigur og beskytter for pigen Clementine. Sammen møder de andre overlevende på deres vej, og da Episode 1 slutter, har den lille gruppe barrikaderet sig i et motel, hvor de føler sig sikre.
Tre måneder er gået, da Episode 2 starter. Zombierne har ikke brudt igennem forsvarsværkerne ved motellet, så gruppen er i sikkerhed. Relativ sikkerhed. For deres mad er ved at løbe op, og der må rationeres med hård hånd, hvilket giver anledning til en yderst sprængfarlig atmosfære. Da gruppen pludselig for mulighed for at besøge en nærliggende farm, der efter sigende har masser af mad og sikkerhed, takker de naturligvis ja. Og så er bunden lagt for en sublim lille fortælling, hvor menneskenes ondskab er langt mere gruopvækkende, end hvad zombierne kan præstere.

Ubehageligt ind til benet

Telltale lægger absolut ikke fingre imellem i Episode 2, der er langt mere brutal og voldsom end den første episode. Det bliver tydeligt allerede i spillets åbningssekvens, hvor du kan vælge at redde en mand fra en bjørnefælde, der er klappet sammen om hans ene ben. Da zombierne er på vej, skal han hurtigt ud af fælden, og det gøres bedst med en økse. Sekvensen er vitterlig ubehagelig at spille sig igennem. For selvom grafikken hverken er detaljeret eller realistisk, så er lyddesignet, ansigtsudtrykkene og karakterernes reaktioner så godt sat sammen, at selv hårdføre gamere vil mærke det i maven, når Lee gang på gang forsøger at hakke den skrigende mands ben af.
Denne ubehagelige mavefornemmelse går igen igennem hele Episode 2, når du skal dræbe en zombie eller et menneske på horribel vis, eller når du skal tage en af de svære beslutninger, der mange gange handler om liv eller død. Telltale er blevet langt bedre til at sætte nogle virkelig gode og lede scenarier op, og flere gange igennem spillet tvinges du til at tage stilling, selvom det nærmest er umuligt at vælge side, og vælge, hvem der skal leve, og hvem der skal dø.