Tom Clancy's Ghost Recon Future Soldier (PC)

Tom "The Clanc" Clancy er tilbage med endnu en omgang krigsliderlige mandspersoner på blyfyldt eventyr. Denne gang springer vi et par år ud i fremtiden, hvor predator-kamuflage og hidsige droner gør livet en hel del lettere for de i forvejen nærmest udødelige supersoldater fra den amerikanske hær. Men er Future Soldier en fesen reklame for den amerikanske krigsmaskine, eller giver det et reelt indblik i moderne krig ala den nærmest fremtid? Læs med når Daily Rush drager i krig i den seneste morderne 3rd. person shooter fra Tom Clancy.

Typisk tekno-thriller

Future Soldier starter med et brag. Bogstavelig talt. En gruppe amerikanske soldater bliver dræbt og herefter går den vilde jagt på terroristen bag hændelsen. Det viser sig selvfølgelig hurtigt, at der stikker mere bag. Historien er typisk Tom Clancy, men kvaliteten og autenticiteten er desværre dalet en hel del, hvis vi sammenligner med ældre Tom Clancy titler. Vi følger en lille gruppe special-soldater, The Ghosts. De er en uafhængig gruppe, der arbejder uden for alle gængse konventioner, og end ikke deres allierede soldater kender til gruppen. Spøgelserne selv og deres tætte samarbejde er uden tvivl det bedste ved historien i Future Soldier. Du vil hurtigt komme til at kende de forskellige karakterer og endda holde lidt af dem.
Men den overordnede historie er en rodet affære, hvor du altid jagter en eller anden skurk, der hele tiden skifter. Det giver selve historien en identitetsløs fornemmelse, og den fanger dig altså bare ikke særlig godt. Det bliver ikke hjulpet af, at dialogen flere steder føles enormt forceret, gumpetung og lidt intetsigende. Stemmeskuespillet er ligeledes kønsløst, hvilket heller ikke løfter historien op. Tom Clancy skriver fremragende historier med nerve og stor autenticitet. Du finder ikke rigtigt nogle af dele i Future Soldier.

Autentisk gengivelse

Hvad enten kuglerne vifter om røvballerne på dig og dine spøgelser, eller om du lister dig igennem banerne med din aktive kamuflage aktiveret, så er Future Soldier et ganske flot spil. Variationen i miljøerne er tilpas stor. Spillet er endda ret farverigt, og ikke bare proppet med udvaskede grå og brune nuancer. På PC’en slipper vi faktisk også for nogle af de meget udetaljerede teksturer, der er at finde i konsoludgaverne.

Animationerne af især din karakter og spøgelserne er enormt realistiske, og generelt har Future Soldier en meget autentisk billedside … og lydside for den sags skyld. Våbnene og eksplosionerne knalder og runger med tilfredsstillende skarphed og tyngde. Stemmeskuespillet kunne dog være mere overbevisende.