Spec Ops: The Line (PC)

Yager har nu endelig fået smidt deres dystre og støvede shooter-eventyr på gaden. Spec Ops: The Line tager dig med på en tiltrængt ferie til Dubai, hvor du kan se de lokale turistmål, nyde den endeløse ørken og sikkert også få skudt et par kugler for panden, hvis du ikke passer på. Pak kufferten og tag med, når Daily Rush besøger en af de rigeste byer i verden.

Det mørke hjerte

Trækplastret i Spec: Ops The Line er ikke den solide men ganske traditionelle shooter-stil, spillet lægger for dagen. Det er heller ikke det flotte men fuldstændigt ødelagte Dubai. Ej heller den tamme omgang multiplayer. Det er historien. Fortællingen om Captain Martin Walker og hans jagt på sandheden om de horrible hændelser i Dubai er dyster, harsk, skræmmende og helt igennem voksen. Leder du efter en shooter med en god historie, så har du fundet en!
Dubai Emiraterne hærges et halvt år inden spillets start af de værste sandstorme nogensinde. Området bliver totalt ødelagt. De rige, politikerne og de heldige flygter derfor fra Dubai. Colonel John Konrad var tilfældig vis på vej hjem fra Afghanistan med hans 33. Battalion under sandstormene. Han melder sig derfor frivilligt til at redde de resterende civile. Men kort tid efter Colonel Konrads ankomst til Dubai stopper al kommunikation. Hvor blev Konrad af? Hvor blev 33. Battalion af? Og hvor blev de tusindevis af civile af, som Colonel Konrad skulle have med sig ud af Dubai? Det skal du og dit lille hold finde ud af.
Historien tager udgangspunkt i Joseph Conrads klassiker "Heart of Darkness". Ganske som i romanen udforsker Yagers dystre shooter tre forskellige former for mørke. Det klaustrofobiske mørke udgjort af de livsfarlige sandstorme og det ødelagte Dubai, konstant på randen af kollaps. Soldaternes bestialske og horrible behandling af de civile. Og til sidst menneskets eget umenneskelige mørke, hvor alle er i stand til at begå grusomme og onde gerninger. Spec Ops: The Line formår ikke at komme så langt ned i det depraverede mørke som Joseph Conrad fremmaner i The Heart of Darkness. Det ville også være for meget at forlange af et simpelt spil. Men sammenlignet med andre shootere på markedet, er begivenhederne og historien i Spec Ops: The Line en sand fornøjelse af opleve. Selvom de til tider er både er brutale og barbariske.
Spec Ops: The Line fungerer især godt, når du flere gange igennem spillet skal vælge imellem to vederstyggelige onder. Vil du redde den uskyldige civile, eller lade uskyldige dø for at få fingre i vigtig information omkring din mission. Sådanne valg gennemsyrer mange øjeblikke i Spec Ops: The Line. Det er dog stadigvæk en ganske lineær oplevelse, hvor det altid er ”enten eller”. I sidste ende betyder valgene ikke det helt store for den overordnede fortælling. Men oplevelsen er ikke desto mindre rigtig god, og det er et tiltrængt afbræk fra vældet af de tumpede, intetsigende og overfladiske historier, som præger 99% af action spillene i dag.