Overlord II (PC)

Med gule øjne, en tung økse og ondskab i sjælen er det tid at sprede hærværk og kaos på tværs af landet i Overlord II. Der er byer at hærge, imperier at nedlægge og nuttede sæler at udslette. Der er med andre ord lagt i kakkelovnen til at sætte etik og moral på pause og lade den mørke side komme til udtryk. Daily Rush har sat sig for at finde ud af om det virkelig er sjovt at være ond.

Ondskab er en simpel historie

"I starten var der en slutning." Således begynder historien i Overlord II. Den gamle overlord er væk og derfor søger hans minions efter hans stedfortræder. Han findes i en lille landsby. Spillet starter med at give svar på spørgsmålet om hvordan en Overlord ender med at se ud som han gør. De bliver tilsyneladende født sådan. Med gule øjne og ondskab i sjælen bliver du smidt ud af din hjemby og hævn er naturligvis første punkt på dagsordenen. Fjenden er ikke blot din hjemby, men også det glorværdige imperium, der er en karikatur-version af romerriget, komplet med en hersker med laurbærblade om hovedet og legionærer i Asterix-formationer.
Hævn over hjembyen er slet ikke nok, så resten af spillet går med at bygge din styrke op og blive mægtig nok til at tampe imperiet. Historien er simpel og uden plottwists, men den kommer godt omkring i mange facetter vedr. at være ond. Du kan miste fornemmelsen for at du selv er den onde, da Imperiet rent faktisk truer med at udslette både dig og andre racer, hvorfor de kan virke mere som "den onde" frem for dig selv. Dog er der masser af kaniner og sæler at slagte overalt i spillet, så du kan altid cementere din ondskab overfor dig selv, hvis du føler det nødvendigt.

Der er for meget humor

Humoren gennemsyrer de fleste aspekter af Overlord II. Din guide-minion har godt stemmeskuespil og for det meste velskreven og fornøjelig dialog, hvilket er heldigt da han (med variende intensitet) guider dig igennem de fleste missioner i spillet. De forskellige cut scenes leverer deres antal jokes og dialogen er meget karikeret. Bl.a. er elvere altid enten homoseksuelle eller hippier. I starten er det fornøjeligt at se den nærmest overdrevne accent hos forskellige figurer – her snakkes med meget store armbevægelser. Når humoren virker, virker den godt. F.eks. erklærer gnomer krig mod dig ved at tonse ind i din støvle, for dernæst at dratte omkuld. Men Overlord II kunne med fordel have skåret ned på mængden af humor. Der er næsten for mange jokes pakket ind i dialogen og det bliver trættende i længden. Humoren i spillet er velment, men den er samtidig alt for ivrig. Når tæt på hver anden sætning eller linje tekst i spillet indeholder en joke eller reference kan det hele umuligt være sjovt og det er heller ikke tilfældet med Overlord II. Jeg oplevede ikke at grine en eneste gang, det blev ved trækken på smilebåndet.