Til indholdet

Defekt harddisk

solipsism
Bruger
8 indlæg
#0 | 07-05-2010 11:46
Hej.
Har en gammel extern harddisk. den røg på gulvet og nu "klikker" den. har skildt den ad for at se om der skulle være noget der var gået løs eller lign. var det der ikke.

Problemet er at den "arm" der læser den bare kører lidt og og så "klikker" tilbage til start.

Har en masse billeder og nogle excel ark der er vigtige.

Har set på Ibas at fra 6000 kr kan de hjælpe. det er er bare lidt mange penge hvis det kan gøres billigere heh.

Så.. min tanke var, at man kunne finde en hardisk magen til og skifte printplade, så kunne det være den virkede. men man kan ikke købe den mere. nogle der tilfældet skulle ligge inde med en? eller en der kan fikse det mod betaling selvf.?

Det er en Seagate barracuda 7200.10 320 GB ultra ata.

Mvh
Tim


Kommentarer

Rieder73
Bruger
4179 indlæg
#1 - | 07-05-2010 12:03
Skilt den ad? Du er da ikke ked af det. Når den først klikker, så er den stået af eller er så godt som stået af. Seagate har selv noget software til diagnosticering af deres diske. Prøv evt. det, men jeg tvivler på du redder noget. Desværre.
Hva så seriøst!?!?
Daszoeb
Bruger
11404 indlæg
#2 - | 07-05-2010 12:05
#1 det er jo bare hardware?

kan man samle en PC med alt dertil hører burde man være fingernem nok til mere dybdegående teknik også :D
Muslim i hverdagene, Kristen i weekenden...
solipsism
Bruger
8 indlæg
#3 - | 07-05-2010 12:07
Den kan slet ikke finde hardisken. og eftersom det er efter den røg på gulvet er det nok ikke en software fejl. det er nok printpladen der er fucked. derfor kunne det måske virke med en ny printplade :)
solipsism
Bruger
8 indlæg
#4 - | 07-05-2010 12:08
#2 præcis.. det er jo ikke det store teknik i sådan en HD. :)
gnavpot
Bruger
1988 indlæg
#5 - | 07-05-2010 12:15
Hvis den er blevet skilt ad allerede så er den så godt som død.

Det kan lade sig gøre at pille låget af og med meget forsigtighed undgå alt for meget støv derned. Nogle modder'e har f.eks. sat lys og ruder i harddiske.

Men normalt kan du godt regne med at du har smadret den helt, når du har ladet almindeligt støv fra luften ind i det rum som harddiskarm og plader sidder i.
-peden-
Bruger
254 indlæg
#6 - | 07-05-2010 12:19
Prøv fryser-tricket! Pak disken ind i et par lag plastikposer og smid den i fryseren et par timer. Når du hiver den ud så sæt den lynhurtigt til computeren og se om du kan nå at overføre data til en anden disk.

Det er værd at prøve men tag lige og brug et par minutter på Google for at finde en beder beskrivelse end min :)
Rieder73
Bruger
4179 indlæg
#7 - | 07-05-2010 12:21
#2:
Nej. Det er så fint og følsomt, at hvis der kommer bare lidt støv ind på skiverne, er det bye bye. Så det er overhovedet ikke ligemeget.
Hva så seriøst!?!?
Borris
Bruger
209 indlæg
#8 - | 07-05-2010 12:24
Når du skiller en harddisk ad bryder du den lufttætte pakning der forsegler harddiskens interne dele. Hvis der kommer et støv partikkel imellem læsehovedet og metalpladen er din harddisk smadret for good. Din "Printplade" fejler ikke noget derimod er det den mekaniske mekanisme der er smadret i din harddisk da den ikke kan tåle et styrt.

Lad være med at skille ting ad og så spørge om hjælp bagefter..
Hey! ikke grine, sådan skal den se ud!
Sven_Bent
Hardware Guru
20810 indlæg
#9 - | 07-05-2010 12:33
sorry i lol'ed
utrolgit så meget folk ved om at skilel en hdd udne at have gjort det før.

jeg vender tilbage når folks når jeg er frædig med at tage mig til hovedet over folks svar
Sven Bent - Dr. Diagnostic
www.TechCenter.­dk
MyBrute
Daszoeb
Bruger
11404 indlæg
#10 - | 07-05-2010 12:42
Jeg må ha' været utrolig lotto med min barracuda HDD så

den havde også problemer pga slag på kanten men fik den skilt af og samlet igen og den kører da

men ok skilte den nu kun fordi den var "død" i forvejen så det var win/win
Muslim i hverdagene, Kristen i weekenden...
Sven_Bent
Hardware Guru
20810 indlæg
#11 - | 07-05-2010 13:20
en hdd exploede ikek at at blive skilt ad og der åbnes indtil mekanikken.

ja det er ikke sundt for en fungerende disk. men nu er de jo tale om en defekt disk.

og man kna altså sagntes skille en hdd ad i stuen og samle den igen unde probellemer (måske en forkortet levetid)
detkan slevfølgelig gå glat men det er altså ikke en sikkerhed at de gør.

anyway eftersom det lyder osm om det er mekankken der fejler og det er kommet efter et slag tror jeg næppe skiftet af pcb vil hjælpe dig.

du kan evt finde en disk magen til oat tage skiverne ud og sætte dem over i den og se om det virker. igen at de en operation der bedst foretages af professionelle i støvfri rum. men er pengen ikke til det kan du prøve selv med nedsat chance for det går godt.

undgå at tænde din mekaniske defke hdd mere. du risikere at armen ridser dine palder og derved gør det endnu svære at hetne dine data ud.
Sven Bent - Dr. Diagnostic
www.TechCenter.­dk
MyBrute
Pogel
Bruger
545 indlæg
#12 - | 07-05-2010 13:46
det kræver sin mand at læse det indlæg af SB :)

har prøvet ligenden og havde ikke held med det ligemeget hvad jeg gjorde.. hverken fryser eller flytning af plader..

Gl herfra : /
Sven_Bent
Hardware Guru
20810 indlæg
#13 - | 07-05-2010 13:50
#12
its to scare of the neeewbs :-D
Sven Bent - Dr. Diagnostic
www.TechCenter.­dk
MyBrute
derdiedas
Bruger
2071 indlæg
#14 - | 07-05-2010 19:37
#12 enig, og underligt som man kan læse at SB brokker sig og så fortaber resten sig i galde (se #9) og bagvendt parameter snak.
Men det må give ham et kick og nej det hjælper ingen newbs, og det tager tiværtifald mange mennesker langt tid af decryptere det SB'sk, men såen er det.

ontopic : Hvis data er møj vigtige så overlad til proffs og det koster, ellers kan man jo prøve med fryser og varme håndklæder.