Til indholdet

Hvor kommer vandet fra?

Tarzan
Bruger
1723 indlæg
#0 | 26-06-2011 22:32
Da jeg gik i skole var her ca 5 milliarder mennesker på jorden. Nu er vi over 6 milliarder.
Dvs en øgning på over 1.000.000.000 mennesker, som alle bl.a. består af ca. 60% vand. Hvis man siger, at gennemsnitsvægt­en er 68 kilo pr person, så bliver det til ikke mindre end 40.800.000 tons vand, som vel at mærke er ferskvand.
Hvor kommer dette vand fra? Er det "taget" fra Jordens ferskvands-beho­ldning?

Hvad med vægten af alle disse mennesker? Man ser jo ikke rigtig, at der mangler 68.000.000 tons "etellerandet", men et eller andet sted må den vel komme fra? Jeg går ud fra, at Jorden + indhold ikke bare er blevet denne vægt tungere?
Der er koldere på landet end om vinteren ...


Kommentarer

Sleizer
Bruger
396 indlæg
#26 - | 26-06-2011 23:05
ifølge wiki indeholder verdenshavene 1.3 mia km^3 vand... hvilket er så meget i forhold til dit tal at jeg tror vi skal til at løbe tør for prævention og blive en del mere løsslupne i en generation eller to før der bliver et problem... generelt skal alle nuværende personer på kloden føde over en mia mennesker før vi er i nærheden af et problem med vand :D
BruneBanan
Redaktør
31864 indlæg
#27 - | 26-06-2011 23:07
Spørgsmål 1:
Hvor kommer vandet fra?

1.1 - Et menneske består af ret meget vand. Vandet får du igennem kosten. Kroppen optager det og deponerer det så de steder, der har brug for vand og væske.

1.2 - Vandet er som udgangspunkt taget fra jordens ferskvandsbehol­dning. Jordens ferskvandsbehol­dning kan vel groft sagt deles i to kategorier. Grundvand/søvan­d/kildevand - altså vand fra naturen. Renset spildevand - altså vand fra tis, bæ og affald fra alt det vi mennesker producerer. Der er dog mange steder mangel på ferskvand. Steder som Afrika og fitnessworld ser man ofte, at folk tørster. Og det er et problem. Læs mere her:
http://viden.jp­.dk/kli...fault­.asp?cid=3219

2. Vægten?
Altså... jorden er vel groft sagt en lukket system, hvor den samlede væk ikke rigtig ændrer sig. Med mindre en noget crap fra rummet rammer jorden Armageddon style. Det svarer lidt til, at du står i et rum med 3 romkugler. Tilsammen vejer i 300kg (enten er du tyk, eller også er det nogle herre store rumkugle). Om romkuglerne ligger i din mave eller på guvlet, så er den samlede vægt det samme. Så ja, denne vægtforøgning mangler et sted. Ved romlkuglerne, eller hvad fanden folk nu ellers lever af. Men jorden vejer det samme.
Fatal
Bruger
1014 indlæg
#28 - | 26-06-2011 23:08
#26
det flot...vi kan ikke drikke saltvand.
BruneBanan
Redaktør
31864 indlæg
#29 - | 26-06-2011 23:10
#26 Ja, det er saltvand :)
Sleizer
Bruger
396 indlæg
#30 - | 26-06-2011 23:13
#28+#29: Det vand vi består af kan vel sagtens have været igennem verdenshavene. Uden at være ekspert på området kommer en del af regnvand og derved senere grundvand(måske efter lang tid) osv komme fra verdenshavene. Min pointe var blot at vores vandmasse i kroppen er ufattelig lille i forhold til den mængde vand der er på kloden blot i havene(der dog nok står for en ret stor del af vandet).
Moog
Bruger
730 indlæg
#31 - | 26-06-2011 23:16
Og det er ikke lykkedes os at knække koden til deling af salt og vand endnu...
TheRaz
Bruger
9995 indlæg
#32 - | 26-06-2011 23:20
#31
hmm troede faktisk det var muligt allerede, men at det var alt for omkostningstung­t.
Free Art Tutorials (I Cocio Farver)
BruneBanan
Redaktør
31864 indlæg
#33 - | 26-06-2011 23:21
#32 Også det jeg har hørt ude i byen :)
CdN
Bruger
136 indlæg
#34 - | 26-06-2011 23:30
saltvand: 3,5 % salt
ferskvand 0.03 % salt
væske i menneskekroppen­: 0.9 % salt

verdenshavene afgiver vand via damp som falder som fersk vand på jorden osv.

det kan vel ikke deles op i salt og ferskvand?
ElSenator
Bruger
6758 indlæg
#35 - | 26-06-2011 23:30
#13, Vand kan spaltes, ergo er jordens beholdning af vand ikke konstant.

Men der hersker en balance som sørger for at der også bliver skabt vand.

Så vidt jeg ved er jordens beholdning af drikbart vand faldende, hvilket er et problem rigtig mange steder.

Og angående #0's spørgsmål, så kommer vandet selvfølgelig fra det vi drikker og det vi spiser. Og ja, det er taget fra jordens ferskvands beholdning i forskellige afskygninger. Spiser du et æble, indeholder det vand, som æbletræet trak op af jorden osv.

Jeg er faktisk lidt i tvivl om hvorvidt #0's spørgsmål var ment seriøst, men nu kom jeg da trods alt med et nogenlunde seriøst svar. :S
Muldjord - Sepulchrum <<-- Det er ik' for børn!
"I'm not gonna fight you - I'm gonna kick your ass." - The Duke
dreamweaver666
Bruger
1510 indlæg
#36 - | 26-06-2011 23:38
HA! jeg var nede på havnen i dag og der kom svaret til mig, nemlig i form at en lille fiskekutter der kom tøffende og det var nemt at se at vandet kom i en fin stråle ud af den... så der har i svaret :-P
One fist of iron and the other of steel, if the right one don't get you, then the left one will...
TheRaz
Bruger
9995 indlæg
#37 - | 26-06-2011 23:41
#35
Okeh...men hvis der er en balance i systemerne må den samlede mængde være relativt konstant? Jeg tænker på at de beholdninger der er, bare flytter sig pga. bl.a klimatiske forandringer.

Noget lidt andet er spørgsmålet om hvorfor vi ikke tåler havvand. Vi oprinder jo derfra (millioner af år siden selvfølgelig), og kloden består mest af havvand, så hvorfor vi ikke har tilegnet os egenskaben at kunne tåle både fersk/saltvand fatter jeg ikke.

Noget andet er at vi tilbereder meget af vores mad i saltvand, selv havsalt bruger vi i vores madlavning, men det tåler vi fint? Et spørgsmål om koncentrationen af salt?
Free Art Tutorials (I Cocio Farver)
n0rton
Bruger
1125 indlæg
#38 - | 26-06-2011 23:43
Det gør ondt i mit hovede når folk begynder at stille spørgsmål til alm. viden!
Jacques
Bruger
7168 indlæg
#39 - | 26-06-2011 23:50
#37, ja. Saliniteten i havvand (omend den svinger alt efter hvor på Jorden man befinder sig) er meget højere end i din gryde, når du koger kartofler eller hva' hulen du laver. Vores mad generelt er ikke tilnærmelsesvis lige så salt som havvand. Så vidt jeg ved, er der ingen dyr, der drikker havvand. Heller ikke havlevende væsener. Det er pænt skadeligt og man kan blive sindssyg af det og begynde at gå med skulderpuder...­og DET er dælme crazy!
Mvh Jacques
Logan-five
Bruger
230 indlæg
#40 - | 27-06-2011 00:24
Det her besvarer ikke dit spm, men med en sjov bemærkning kan jeg fortælle at alt vandet på kloden stammer fra nedslag af isbelagte astroider og metroer. (True story)
With No Power, Comes No Responsibility.
JT
Bruger
2292 indlæg
#41 - | 27-06-2011 00:45
#31 Du kan bare koge vand så får du rent vand.

Og inden folk flamer mig til for et ikke helt korrekt svar, så nej! Hvis vandet koger "forsvinder" mineralerne ikke, men når dampen fortætter et sted, så er det rent vand.

Til Tarzan, som har en kemisk/fysisk viden hvad der svarer til en fra 6. klasse i folksekolen, så er mit råd at følge mere med i undervisningen i folkeskolen.
Nu er jeg ikke lærer, men det er ligefør at hvis man har en normalt begavet kemilærer og fysisklærer, så kommer man faktisk igennem dit spørgsmål.

Selvom jeg nu tror dette er kopieret direkte fra trollscience eller noget lignende, så forstår jeg ikke hvorfor lige netop sådan et spørgsmål her skal på DR? Hvis din almene verdensforståel­se er så lav (så den kan afføde dette spørgsmål), så overvej at tage en tur i gymnasiet.

- eller spørg din lærer i folkseskolen, selvom jeg ikke kan garantere disse kan garantere et svar -

Kan vi ikke få nogle seriøse spørgsmål til offtopic i stedet for disse? Med seriøse spørgsmål mener jeg spørgsmål der ligger op til en saglig debat omkring et emne, som faktisk kan debateres?

Dette - undskyld mig - latterlige spørgsmål er groft sagt ikke værdigt til at komme på DR IMHO...

Og ja jeg burde nok hedde gnavpot2 i stedet.
My penis is so long, that if I put it on the keyboard it would go from A-Z
guffe16
Bruger
3058 indlæg
#42 - | 27-06-2011 00:59
#41 hehe et spørgsmål som ikke er værdigt til offtopic? Det er da vist dig som troller.
Firewire
Bruger
1328 indlæg
#43 - | 27-06-2011 01:23
#40 Der er også muligheden for at vandet er kommet efter opsmeltning af mineraler med OH-grupper. Vand er inkompatibelt under de tryk/temperatur­-forhold der findes få kilometer under jordoverfladen, så det ryger op med magmaen.

#0 Der er mange fine svar på dit unægteligt mærkelige spørgsmål. Du antyder at der bliver et befolkningsprob­lem, hvilket jeg ikke tror er helt forkert. Det vil ses både i, at der hverken vil være vand nok til alle, plads nok til alle og mad nok til alle(som om der var det i forvejen..). Maden produceres traditionelt set i dag ved landbrug, som kræver store landarealer, og at der i forvejen er en jordbund. Derudover hjælper det også hvis der er vand. Disse betingelser gør sig kun gældende for en forsvindende lille bid af Jordens overflade. Læg dertil, at Jordens befolkning vokser og får brug for boliger, og at der inden for det næste århundrede vil ske en havniveastignin­g, som lægger langbrugsjord under vand. Vi står over for flere andre problemer i fremtiden. Et af de seks vigtigste grundstoffer for liv, fosfor, er vi ved at løbe tør for ved nuværende udvindingsmetod­er. Er det i orden at lade køer spise mad, som kan fodre mennesker? (F.eks tilfører majs ikke lige så meget energi til kødet, som det kræver at dyrke + køer slår prutter af methan, der når det bliver iltet, har en effekt der er 21 gange værre på klimaet end samme mængde af CO2).

Det kræver holdningsændrin­g af hele verdens befolkning og ny teknologi at komme igennem fremtiden.
Søvn er en dårlig erstatning for kaffe
Timberjim
Skribent
3019 indlæg
#44 - | 27-06-2011 01:47
#43
Det kræver lige nøjagtig ingen ny teknologi, men blot fjernelsen af det nuværende og erkendelsen af, at vi aldrig burde have satset på andet end vores oprindelige natur. Væk med elektricitet, mekanik og enhver form for kontakt mellem andre end de allernærmeste slægtninge. Lad de stærke regere og de svage forsvinde.

Utroligt simpelt og fuldstændig umuligt. :-) En eller anden bliver nødt til at trykke på den store røde knap først.
JT
Bruger
2292 indlæg
#45 - | 27-06-2011 02:08
#43 Vi kan ikke løbe tør for fosfor... dude

1. Jorden får hver dag tilført nye mængder råstof i form af metoer nedslag.

2. Fosfor indgår i et kredsløb ligesom alle andre stoffer.

Beklager men der er for mange ting at kommentere på, på denne tid af døgnet, til at jeg kan overskue det lige nu. Jeg tager den op i morgen, hvis ikke andre har svaret.
My penis is so long, that if I put it on the keyboard it would go from A-Z
Tarzan
Bruger
1723 indlæg
#46 - | 27-06-2011 02:28
#35 jo, det er skam ment seriøst. Til gengæld er jeg usikker på, hvordan I ud af teksten kan tro, at jeg mener der vil blive vandmangel?? Spm gik på, om det bundne vand i det større antal personer kommer fra jordens ferskvands-lage­r, eller om det måske allerede var bundet i fødevarer.

#41 Du beviste her at et gammelt ordsprog er sandt
"Der findes ikke dumme spørgsmål. Kun dumme svar" Du har lige leveret et svar af den slags.
Der er koldere på landet end om vinteren ...
hamster
Bruger
2325 indlæg
#47 - | 27-06-2011 02:33
#45
Jo vi mangler snart fosfor..

http://ing.dk/a­rtikel/...oedev­areproduktion

http://ing.dk/a­rtikel/...nd-og­-fyn-haardest

http://ekstrabl­adet.dk...artic­le1036386.ece

Dude....

OP :
omg... Få skolepengene igen...
"It takes 43 muscles to frown and 17 to smile, but it doesnt take any to just sit there with a dumb look on your face."
Polaris
Bruger
2952 indlæg
#48 - | 27-06-2011 07:53
#25 Lol, tror de religiøse tåber da, når man drikker de 2 liter vand, at de ikke kommer igen? Og siden hvornår har der været mennesker fra jordens begyndelse.

Det man kan konkludere ud fra det billede er, at religiøse folk er .......
A morning of awkwardness is far better than a night of loneliness.
Human
Bruger
4441 indlæg
#49 - | 27-06-2011 09:49
#31 Netop det har de gjort i Dubai. Der er en grund til vand der er dyrere end benzin.