Til indholdet

Kontanthjælp efter studie

JJohnsenDK
Bruger
945 indlæg
#0 | 01-11-2009 22:19
Først, ja jeg kan godt ringe i morgen, men som så mange andre er jeg lige frisk på et svar nu hvor spørgsmålet har rejst sig og DR er jo altid behjælpelige.

Jeg afslutter mit studie i denne månede og skal derfor over i det dejlige offentlige system indtil jeg finder job. Jeg kan få dagpenge 1 måned efter endt uddannelse (hvorfor de har den regel begriber jeg ikke, men nuvel) og da dagpenge er bagudbetalt får jeg altså først en indtægt to måneder efter endt uddannelse.

Derfor har jeg nogle spørgsmål:

1. Hvornår får man udbetalt kontanthjælp? Jeg har jo fået SU for sidste gang d. 1 november og har jo stadig regninger der skal betales d. 1. december. Derfor er jeg i tvivl om hvornår jeg skal melde mig til kontanthjælpen. Gør jeg det først dagen efter endt uddannelse altså d. 28 november, får jeg vel ikke kontanthjælp allerede d. 1. december?

2. Dagpenge er bagudbetalt. Er jeg så fucked den måned hvor de er bagudbetalt? Jeg mener regningerne kommer til den første, men pengene kommer først sidst på måneden. Jeg kan vel ikke få kontanthjælp når jeg har udsigt til at skulle have dagpenge sidst i samme måned?


Kommentarer

mestermad
Bruger
5939 indlæg
#1 - | 01-11-2009 22:22
Hvis du ikke har nogen penge på kontoen får du starthjælp mener det er 5500.

Ja du er fucket når dine dagpenge går ind, det de kigger på er om der går nogen penge ind på din konto den 1

Hvis du tilmelder dig den 28 får du for de 3 dage, mener beløbet er 200 pr dag
Luk din misdannede røv, du resultat af en indavlet andalusisk gedekneppers mugne præsperm.
Nioxic
Bruger
15429 indlæg
#2 - | 01-11-2009 22:24
banken fixer dit problem.

:D

ellers bare sig til din bankrådgiver sådan som sagen ligger

jeg går ud fra det er et ret normalt problem for folk der har været på SU og skifter til "Almindelig" indkomst
Muffey
Bruger
334 indlæg
#3 - | 01-11-2009 22:24
Har du ikke noget kassekredit du kan trække på indtil du hiver nogle penge i land?
JJohnsenDK
Bruger
945 indlæg
#4 - | 01-11-2009 22:25
#1 hvis de kigger på om der går nogle penge ind den første så er jeg jo ikke fucked, da dagpenge først kommer ind sidst på måneden.
JJohnsenDK
Bruger
945 indlæg
#5 - | 01-11-2009 22:26
#3 jo, det må jo blive løsningen, hvis der ikke er mulighed for andet.
mestermad
Bruger
5939 indlæg
#6 - | 01-11-2009 22:26
#4 Sorry læste lige forkert
Luk din misdannede røv, du resultat af en indavlet andalusisk gedekneppers mugne præsperm.
Aben-Luffe
Bruger
1218 indlæg
#7 - | 01-11-2009 22:29
#3
Det er da bare helt sikkert træls at skulle låne penge for at klare sig, istedet for evt. at kunne få noget kontanthjælp. Virkelig retarderet regel, at man skal rende rundt så lang tid uden at kunne få noget støtte. Er glad for, at min fagforening har starttilskud, når jeg afslutter min uddannelse, så jeg ikke ender i samme situation.
Aben @ Zenedar Retired
Bush
Bruger
5452 indlæg
#8 - | 01-11-2009 22:30
står selv i ligende situation, det går ikke skide optimalt på min elevplads nemlig /: ..
Taget ved røven stats : Bornholm, Asien, eks kæresten , DR, xbox360 fan boys!:(!, PS3, BT, Forsvaret, Numlock, Wikipedia, Coolshop!, McD
JJohnsenDK
Bruger
945 indlæg
#9 - | 01-11-2009 22:31
#8 trist. Føler med dig, men hæng i så længe som muligt. Det er sku svært at finde noget nyt i disse tider!

#7 nemlig. Også det jeg tænker.
Bush
Bruger
5452 indlæg
#10 - | 01-11-2009 22:38
#9

Har evaluerings samtale her d. 10/11

Helt sindsygt så meget de har været efter mig .... jeg startede d. 1/9, og så har jeg været til en del events, kurser mm. div. sammenlagt ca arbejdet i 1 mdr. og er rimeligt godt inde i vores software mm. men basale kontor opgaver er jeg ikke så stærk/sikker i endnu... damn det har jeg squ fået nogen over hatten for ... det blir spændende og se om man får lov til at blive.
Taget ved røven stats : Bornholm, Asien, eks kæresten , DR, xbox360 fan boys!:(!, PS3, BT, Forsvaret, Numlock, Wikipedia, Coolshop!, McD
mestermad
Bruger
5939 indlæg
#11 - | 01-11-2009 22:41
#10 Håber ikke for dig du skal ud i arbejdsmarkedet som det ser ud pt, er selv arbejdsløs på 3 måned. Det er virkelig trist
Luk din misdannede røv, du resultat af en indavlet andalusisk gedekneppers mugne præsperm.
gnavpot
Bruger
2141 indlæg
#12 - | 01-11-2009 22:42
Lige meget hvad så kan du lige så godt glemme alt om det kontanthjælp.

I praksis skal du først til en samtale, og lidt efter hvor tralvt de lige har så kan det tage flere uger før du kommer til.

Derefter skal du overbevise dem om at du ikke har en kr på lommen. Har du bil eller lign kan du godt forberede dig på at sælge den først.

Når de så hører at du er sikret en indkomst allerede måneden efter så vil de foreslå dig at finde et ligegyldigt job et et par dage i stedet. For når alt kommer til alt så kan du tjene mere på en uge, næsten lige meget hvad du arbejder med, end du kan få på en måned i kontanthjælp.

Den eneste realistiske mulighed er som #3 nævner at trække lidt på din bank.

Det er vel også det eneste rimelige, for det kan sgu ikke være samfundets problem at man sætter sig så hårdt i det at man ikke kan klare en enkelt måned uden indkomst.

Det sker jo flere gange i et normalt arbejdsliv at man skifter mellem forudbetalt og efterbetalt indkomst.
paw_hansen
Bruger
63 indlæg
#13 - | 01-11-2009 22:43
lad mig sige det lige ud af posen. Har du penge på kontoen, kan du godt vinke farvel til alt hvad der hedder økonomisk støtte.

Men ellers er jeg ret sikker på at du skal gå minimum 4 uger, da du fra starten af dit studie godt vidste at du var færdig på nuværende tidspunkt.
Bush
Bruger
5452 indlæg
#14 - | 01-11-2009 22:44
#11

Er ikke kræsen, så må jeg tage noget telemarketing eller ligende.
Taget ved røven stats : Bornholm, Asien, eks kæresten , DR, xbox360 fan boys!:(!, PS3, BT, Forsvaret, Numlock, Wikipedia, Coolshop!, McD
Kwanza
Bruger
4732 indlæg
#15 - | 01-11-2009 22:45
Jeg har lige haft samme problem. Jeg blev færdig med min kandidat i slutningen af August, hvor min SU også stoppede og havde bare glemt at tænke på, at jeg ikke ville have nogen indkomst i en måned og derefter skulle vente på de bagudbetalte dagpenge.

Der blev levet ret sparsomt i de to måneder, og så lånte jeg også af mine forældre.

Edit: Og hold kæft hvor det i øvrigt sucks at lede efter arbejde som nyuddannet lige nu. :/
Well, my days of not taking you seriously are certainly coming to a middle.
Kringsat81
Bruger
953 indlæg
#16 - | 01-11-2009 22:48
Der er altid arbejde, til dem der vil.
If the enemy is within range, so are you!
mestermad
Bruger
5939 indlæg
#17 - | 01-11-2009 22:48
Efter tosserne har indført erhverspraktik for arbejdsløse kan det være svært at få selv tele markedting uden først at arbejde der 3 måneder for kontanthjælpkvo­ten.

Ikke at jeg har forsøgt at få et arbejde inden for faget men kender flere der har.
Luk din misdannede røv, du resultat af en indavlet andalusisk gedekneppers mugne præsperm.
Bush
Bruger
5452 indlæg
#18 - | 01-11-2009 22:48
Velfærds samfund my ass

hvad mere skuffende er, at når man for alvor skal bruge sin bank kan man rende dem noget så grusomt, medmindre man er fordel plus kunde og andre fancy friværdi konto kaldenavne.
Taget ved røven stats : Bornholm, Asien, eks kæresten , DR, xbox360 fan boys!:(!, PS3, BT, Forsvaret, Numlock, Wikipedia, Coolshop!, McD
mestermad
Bruger
5939 indlæg
#19 - | 01-11-2009 22:50
#16 Hvornår har du sidst været på arbejdsmarkedet­? det er ikke for sjovt der er så stor arbejdsløshed for tiden
Luk din misdannede røv, du resultat af en indavlet andalusisk gedekneppers mugne præsperm.
Bush
Bruger
5452 indlæg
#20 - | 01-11-2009 22:52
mastermad, hvad er du uddannet som?
Taget ved røven stats : Bornholm, Asien, eks kæresten , DR, xbox360 fan boys!:(!, PS3, BT, Forsvaret, Numlock, Wikipedia, Coolshop!, McD
Kringsat81
Bruger
953 indlæg
#21 - | 01-11-2009 22:53
#19
Jeg sagde mit job op i juni og har fundet to andre jobs siden. Jeg ved godt det er svært, har også sendt mange ansøgninger forgæves.
If the enemy is within range, so are you!
mestermad
Bruger
5939 indlæg
#22 - | 01-11-2009 22:55
#Bush

Jeg er ikke uddannet, jeg har valgt at rejse istedet da jeg i fremtiden vil arbejde i rejsebrancen. Desværre er det en brance der er temmelig hårdt ramt i øjeblikket


#21 Jeg ved godt det kan lade sig gøre, men jeg vil personligt hellere leve på vand og brød end at ha et arbejde jeg ikke gider stå op til.
Luk din misdannede røv, du resultat af en indavlet andalusisk gedekneppers mugne præsperm.
Bush
Bruger
5452 indlæg
#23 - | 01-11-2009 22:55
Hold da helt fast... Jeg syntes ikke jeg falder over andet end jobs når jeg leder, men jeg vil ikke rigtigt spytte ansøgninger ud før det bliver afgjort om jeg kan færdiggøre min udd. der eller ej.
Taget ved røven stats : Bornholm, Asien, eks kæresten , DR, xbox360 fan boys!:(!, PS3, BT, Forsvaret, Numlock, Wikipedia, Coolshop!, McD
Kwanza
Bruger
4732 indlæg
#24 - | 01-11-2009 23:01
#23 Der er måske nok mange jobs at søge, men der er sgu også mange der søger dem.

Jeg sender 3-4 ansøgninger ud om ugen lige i øjeblikket til forskellige jobs som akademisk medarbejder, AC-fuldmægtig og den slags, og de fleste har altså mellem 50 og 200 ansøgere, og så ligger man desværre ikke rigtig øverst i bunken som nyuddannet.
Well, my days of not taking you seriously are certainly coming to a middle.
mestermad
Bruger
5939 indlæg
#25 - | 01-11-2009 23:01
Der er jo også massere af jobs, der er bare endnu flere arbejdsløse. OG arbejdsløsheden % stiger hele tiden. Og de fleste er ikke engang med i statistikken
Luk din misdannede røv, du resultat af en indavlet andalusisk gedekneppers mugne præsperm.