Til indholdet

Læselampe i bilen...

Anabash
Bruger
1712 indlæg
#0 | 04-10-2008 02:40
Hmm, idiot som jeg er, havde jeg glemt at slukke lyset i loftet i min bil, og opdagede det først her for lidt siden, da jeg ikke har brugt den idag.. lampen har stået tændt i lidt over 30 timer..

jeg har prøvet at søge lidt på det, men jeg kan absolut intet finde..

mit spørgsmål er om hvor strømmen til lampen kommer fra? .. er det fra bil batteriet, eller et batteri den har for sig selv? sikkert et dumt spørgsmål, men har altså ikke så meget forstand på biler. :)

håber nogen kan svare..



Kommentarer

Cuco
Bruger
2164 indlæg
#1 - | 04-10-2008 02:40
Det er fra bilens batteri.
Half a year in the lab can easily save you an afternoon in front of the computer....
H. Kalish
Anabash
Bruger
1712 indlæg
#2 - | 04-10-2008 03:26
1# Nederen :S

men tak for svaret..

håber ikke den lampe har taget for meget strøm :S det er jo ikke ligefrem billigt at udskifte et bil batteri vel? eller?

min bil er stadigvæk temmelig ny, den er købt nov sidste år.. frabriksny. Men har ingen anelse om hvor meget strøm der er på sådan et batteri.. men der var ingen kontrol lampe der lyste i det mindste da jeg startede bilen kort for lige at tjekke.
hausner
Moderator
16607 indlæg
#3 - | 04-10-2008 03:31
Hvis bilen starter er der jo ingen problemer. Batteriet lader når du kører. Og der skal mere end 30 timer med den lille lampe til før du løber tør
Planter er fascinerende
Breaker
Skribent
3558 indlæg
#4 - | 04-10-2008 07:06
Du skal vel bare lade bilen køre lidt og så lader den jo selv.
Skribent
FunteX
Bruger
6906 indlæg
#5 - | 04-10-2008 09:15
Ellers saa tag ned til harald skrald, eller T-Svansen de har som regel nogle rimeligt billige autoladere . . .
Livi'n life at 45 degreas'
www.driftworks.­com
Rexxer
Bruger
766 indlæg
#6 - | 04-10-2008 09:39
Et ny batteri til din bil vil nok koste i omegnen af 6-700 kr vil jeg gætte på,men det burde ikke være nødvendig da bilens batteri ikke tager skade af at glemme at slukke en lille lampe.

Hvis der er strøm nok på til at starte så gør du bare det,er den løbet helt tør så må du have en lader på batteriet eller få strøm til at starte på med startkabler ( passendene navn ) fra en anden bil.
Nioxic
Bruger
15339 indlæg
#7 - | 04-10-2008 10:20
eh
har du prøvet at starte fiat'en, før du spurgte herinde?
Anabash
Bruger
1712 indlæg
#8 - | 04-10-2008 11:01
Ah, tusind tak Daily for svarene :)

vidste sku' ikke at batteriet lader op af sig selv når man kører, det jo skide smart :P

Er ikke en haj til biler, ved bare hvordan man kører den. Så mange tusind tak for jeres svar.
rQvsnaps
Bruger
2619 indlæg
#9 - | 04-10-2008 11:09
er du af hunkøn? :)
EDB-Tidende.dk Vi samler trådene
Mikedk
Bruger
556 indlæg
#10 - | 04-10-2008 11:11
LOL!
Ja undskyld jeg griner, men du har lige gjort min dag lidt bedre. :)
Znappi
Bruger
1172 indlæg
#11 - | 04-10-2008 11:13
Hehe kanont :D

God start på weekenden =)
There´s a hole in the world like a great black pit and it´s filled with people who are filled with shit..
Anabash
Bruger
1712 indlæg
#12 - | 04-10-2008 11:26
9# Nej det har bare aldrig rigtig interesseret mig så meget, har aldrig tænkt over at jeg kunne få brug for at vide ting omkring en bils batteri osv, før nu :P

10+11# Dejligt :p min dag blev også bedre efter jeg læste 3+4+6 :D
holm2201
Bruger
1069 indlæg
#13 - | 04-10-2008 11:31
#9
Hva' har du gang i ?
Der er enormt mange kvinder og piger som er mere intelligent end du er.
Der er også mange kvinder som har mere forstand på biler end du har.
Ralle-Janis
Bruger
6408 indlæg
#14 - | 04-10-2008 11:37
den første der svarer seriøst på #13 er en stor idiot!
Staple guns: because duct tape cant make that 'kaCHUNK' noise
gnavpot
Bruger
2099 indlæg
#15 - | 04-10-2008 11:48
Modsat hvad #6 siger så er det faktisk ret skadeligt for et bilbatteri at blive afladet helt.

Læs evt. nede omkring Automotive lead-acid rechargeable batteries på Wikipedia

Hvis det er sket flere gange kan du endda komme i den situation at batteriet slet ikke kan lades op igen.

Du skal derfor nok være opmærksom på at problemet kan opstå snart igen da batteriet nu højst sansynligt har mistet en stor del af sin kapacitet.

DarkHill
Bruger
13539 indlæg
#16 - | 04-10-2008 12:32
#15: du går ud fra at batteriet er helt afladet..

det kan jeg ikke læse mig til nogen steder i topic. Bare at han er nærvøs for om batteriet løber tør. Han vidste jo ikke at sådan et batteri bliver opladet såsnart motoren er startet.
/ DarkHill
Kochie
Moderator
19554 indlæg
#17 - | 04-10-2008 12:37
Bare find instrumentalver­sionen så kører dyttelitytten ud igennem byen - eller hvor du nu bor
I'm a dog chasing cars. I wouldn't know what to do if I caught one. I just *do* things.
FedeAnderzen
Bruger
6037 indlæg
#18 - | 04-10-2008 15:08
#15 Hvis batteriet havde været helt afladet ville han nok ikke kunnet have startet bilen.

#0 Jeg har selv glemt at få slukket lyset på min tidligere bil (den var uden kørelys) en flink underbo opdagede og spurgte om det ikke var min. Da jeg kom der over var der ikke strøm nok til at central låsen virkede :-( men efter at have slukket lyset og have ladet den stå lidt, var der lige nok strøm til at kunne starte alligevel. Jeg kørte med det batteri i 3 år derefter uden problemer så jeg tror ikke du behøver bekymre dig når nu du kunne starte uden problemer.
Søde drømme er lavet af ost.
Azjo
Bruger
2344 indlæg
#19 - | 04-10-2008 15:28
#14

Reelt svarer du jo seriøst på #13.. :D
humvee
Bruger
335 indlæg
#20 - | 04-10-2008 15:52
det er rigtig nok som #15 siger, men det er nu ikke noget du skal bekymre dig om, det er måske en brøkdel af kapaciteten der er væk, men det kan kun mærkes hvis du har lyset tændt længe..

Så vil tiden din lille læselampe kan lyse være forkortet en smule.. Men når du kører så kan du ikke mærke noget, undtagen den dag hvor batteriet falder sammen..

Men det er en anden historie..
gokamok
Bruger
187 indlæg
#21 - | 04-10-2008 16:05
Undskyld, 20 indlæg men hvad var problemet?
Anabash
Bruger
1712 indlæg
#22 - | 04-10-2008 16:34
21# At jeg var lidt nervøs for om det havde taget på batteriets levetid, det ville jo være nederen pludselig at gå i stå. Men til alt held så bliver batteriet tilsyneladende opladt når bilen er startet og kører osv. :) så det er bare lækkert. Er ihvertfald rigtig glad for svarene herinde, så spare jeg den bekymring.