Til indholdet

bedre til at køre bil

buzz1
Bruger
448 indlæg
#0 | 25-04-2008 12:27
Mig og en af mine venner er ved at lave et projekt, hvor vi skal bruge noget dokumentation, som viser at man bliver bedre til at køre bil, hvis man spiller bilspil på computeren/PS3 etc. Jeg har googlet lidt, men langt de fleste posts er anmelderlser om bilspil, og ikke noget med at man bliver en bedre køre af at spille dem.

på forhånd tak
Special Edd, my very best friend :=)


Kommentarer

Basil
Bruger
241 indlæg
#1 - | 25-04-2008 12:29
hehehe..

Hvem siger lige sådan noget dokumentation eksisterer?

Et bud kunne være universiteterne­s artikeldatabase­r?
Curling - Fordi dværgkast er ulovligt... www.aucb.dk
Bams
Bruger
1750 indlæg
#2 - | 25-04-2008 12:29
Hvis du ikke har nogen dokumentation, hvordan kan du så være sikker på, at man bliver bedre til at køre bil?
Bams
Montezuma
Bruger
2806 indlæg
#3 - | 25-04-2008 12:30
Tror at det projekt er dødsfødt...
theblaznee
Bruger
118 indlæg
#4 - | 25-04-2008 12:33
Kig lidt på magasinet Autosimsport på http://www.auto­simsport.net/ .. Det er helt gratis, bare rolig.. Der er mange interviews med professionelle kørere der benytter diverse computerspil til at træne på.. Det kan godt være de ikke bliver bedre til at køre bilen, men de bliver hurtigere på den bane de øver sig på.
Som modbevis burde du kunne finde et klip somewhere fra Top Gear hvor Jeremy Clarkson først sætter en tid i en Honda NSX på Laguna Seca på sin PS2 i Gran Turismo, og så prøver han derefter at matche tiden i samme bil irl på banen.. Så vidt jeg husker er han 10-15 sekunder langsommere irl pr. omgang..
Fight hard, die well!
eXeel
Bruger
3880 indlæg
#5 - | 25-04-2008 12:35
Nu ved jeg ikke om det er folkeskole eller Universitetet, din ven og dig skal lave et projekt i...
Men tror endnu ikke der er nogle undersøgelser, der beviser det. Ved godt hvor I vil hen af, der er bestemt en del færdigheder man kan træne, ved nogle bilspil. Fx:

- Forståelsen for hvordan styringen er anderledes når man bakker.
- Kontrastyring når man får et dæk ud i rabatten, ud over asfalten fx.
- Vigtigheden af at køre efter forholdene, fx grusvej, mudder, regn, is osv.

Det er naturligvis ikke alle spil, man kan lære noget af (Mario Kart og de mere simple), men jeg er af den overbevisning, at mange af de mere realistiske simulatorspil er nyttige (Colin McRae Dirt, GRID og andre spil).

I kan nok ikke finde nogle beviser, men I kan lave jeres egen undersøgelse (hvis Universitet og I har god tid) eller I kan baserer projektet på folks meninger og erfaringer, altså ikke på dokumentation.
Via interviews og sådan kunne I fornemme hvad folk selv følte, de lærte.

Den er tricky, men alt efter målet med projektet, så kan I godt få noget ud af det :)
Evrae
Bruger
821 indlæg
#6 - | 25-04-2008 12:37
50% af DK's unge folk, bliver lige pludselig bedre til at køre bil, efter GTA4 er udkommet ..
Det skal være vildere :D!
sYnCHAoZ
Bruger
11990 indlæg
#7 - | 25-04-2008 12:38
Altså, der er noget om snakken. Man får en ret god føling med kørelinjer og timing rundt i sving, den slags.

Der er slet ingen tvivl, overhovedet , at hvis man stiller to personer op - som aldrig har sat i en bil før - men den ene har spillet bilspil i årevis, og den anden ikke har, så vil ham, der har spillet, med det samme udvise betydeligt mere kompetence i den rigtig bil.
Unkie
Bruger
1218 indlæg
#8 - | 25-04-2008 12:39
heh, gl med det... tror det bliver svært at finde noget på - i hvert fald må det siges at være et noget niche-præget forskningsfelt.

I forhold til, hvad #1 siger, så er jeg ikke umiddelbart sikker på, at i vil have adgang til databaserne uden at være tilknyttet universitetet - måske kan i oprette jer som brugere på statsbiblioteke­t ( www.statsbiblio­teket.dk ) og få adgang den vej, men jeg er langt fra sikker. Dernæst findes der en million databaser, men i kan evt. starte med JSTOR, da den er ret bred og vist også er ret stor. Hvis i forsøger dette, skal i nok også være forberedte på, at det kan være pisse svært at finde noget godt.
Knuspar
Bruger
6475 indlæg
#9 - | 25-04-2008 12:40
#6 lol ..

så skal jeg satme have købt skudsikker vest også da !
Knuspar.dk - Expect nothing, and you will never be disappointed!
Evrae
Bruger
821 indlæg
#10 - | 25-04-2008 12:40
#9: haha ja :D Chancen for at blive stukket ned, dødskørsel i byerne,bande opgør, samt alarm opklad til 112 / 911 stiger kraftigt :D

Det skal være vildere :D!
Radiohead
Bruger
3182 indlæg
#11 - | 25-04-2008 12:46
Kom ikke og sig, at man bliver bedre til at køre bil irl fordi man spiller NFS, GTA, Grand Turismo eller noget i den stil.

Hvis man sidder med rat og pedaler og spiller en race-simulation­/bil-simulation­, så ja måske... Men dem findes der ufattelig få af, fordi markedet for den slags spil ikke er stor. Det er simpelthen for svært.
And we all went to heaven in a little row boat; There was nothing fear and nothing to doubt....
navnetrold
Bruger
2468 indlæg
#12 - | 25-04-2008 12:46
Der et afsnit af top-gear hvor de øver sig på Laguna Seca banen i GT4 for så bagefter at køre den IRL i samme bil som i spillet. Det er nu meget sjovt, men dokumentation er det jo nok ikke ligefrem.
NoFaith
Bruger
3879 indlæg
#13 - | 25-04-2008 12:51
INGEN køre bedre end mig! så det er et pedistal i aldrig kommer op på.... og for lige og vende tilbage til emnet, så køre jeg væsenlig ringere i spil end i virkeligheden pga. i spil der bliver jeg ALT for tit overtalt af min hjerne til og bruge mine konkurenter som støtte bande rundt i sving, og jeg tager chancer som jeg normalt aldrig ville tage i min egen bil, og tit går det galt :)

Det kan lyde nok så godt, og se nok så flot ud, men der er INTET som slår the real thing... Dødkørsel FTW!
Its Funny Because Its True....
TormDK
Moderator
11663 indlæg
#14 - | 25-04-2008 12:56
#7

Jeg tror ikke helt på at man kan sætte det sådan op. Der findes ikke sådan nogle rigtige bil simulatorer som på ordentlig vis kan undervise unge bilister i at køre ordentligt. Et rally spil er jo ikke helt hvad de unge har brug for nu til dags ;)

Ideen er dog ok, men jeg tror personligt ikke man bliver en bedre bilist af at spille bilspil inden man skal til køre prøve, ihvertfalg ikke uden speciel designet udstyr som kan simulere på fornuftig vis motoren i bilen og alle de andre ting vi bliver udsat for i trafikken.
eXeel
Bruger
3880 indlæg
#15 - | 27-04-2008 20:48
#11 og #14 Der er bestemt mange spil, som er "tilpas realistiske" til at give en fornemmelse af bilens vægt, fart, underlaget og lignende.
Sammen kan det lære en en hel del!

At påstå man intet kan lære uden et rat i hænderne, vil være ligesom at påstå man intet om håndbold kan lære uden en bold i hænderne. Det er jo så forkert, som det kan siges.

Nej, man kan ikke lære alt gennem teori eller simulation og nej, man kan ikke fuldende et billede af, hvordan man kører bil på den måde. Men man kan bestemt bidrage med en del!

Som nævnt længere oppe kan forståelsen for kørelinier erfares, for hvilke forholdsregler man bl.a. skal tage når man kører på glat underlag fremfor tørt, grus fremfor asfalt osv.

Der er MANGE ting du kan få en bedre forståelse for og få sat lidt på ryggraden, så man husker at tænke over det når man står i situationen.

Jeg vil godt vædde med, at en person der er trænet i at køre gennem et bilspil som simulerede en glatbane (selv ved brug af tastatur bare) ville klare sig klart bedre under sit obligatoriske glatbane besøg under kørekortstagnin­gen, end dem der intet har af forhåndserfarin­ger.

Kan jeg bevise det? Nej, der er vist ingen tests lavet. Men jeg vil æde min gamle hat på det der. Påstår I andet, så er I bare blanke og stædige.

Jeg har kørt mange bilspil, deriblandt også rally, diverse NFS kør-vildt-i-bye­n og Carmageddon slagt-flest-mul­ige-fodgængere osv spil. Alligevel har jeg ikke begået disse forseelser! Jeg kører ansvarligt og har primært sjov ud af at spille disse spil, og ved siden af den underholdning får jeg en fornemmelse og en bevidsthed omkring nogle aspekter af bilkørsel, som jeg ikke ville kunne tilegne mig uden selv at opleve det.
Hvilket kan være fatalt, hvis du ikke har forståelse for fx bremselinien inden du står i situationen og resultatet er mellem liv og død.
Elleve
Bruger
3575 indlæg
#16 - | 27-04-2008 20:52
#4 sjovt du nævner det. Under formel 1 idag blev det nævnt at Phillipe Masa spiller playstation for at lære F1 banerne bedre at kende.
(>-.-)> \m/ (o,o) \m/ <(-.-<)
grevens
Bruger
4276 indlæg
#17 - | 27-04-2008 20:56
I retten:

"Unge mand, du står her anklaget for at have dræbt en mor og hendes ufødte barn ved uforsvarlig kørsel.
Hvor længe har De kørt bil?"

- "5 år, høje dommer. 2 år igennem Need for Speed, 2 år gennem GTA og fik mit kørekort for 1 år siden..."


#15
Kan jeg bevise det? Nej, der er vist ingen tests lavet. Men jeg vil æde min gamle hat på det der. Påstår I andet, så er I bare blanke og stædige.


"Assumption is the mother of all fuckups."

Du kan måske påføre den teori på fornuftige voksne mennnesker som har et vist ansvar for sig selv og andre, men sgu ikke på nogen "seje" knægte på 18-20 år som lige har fået kortet og stadig synes det er fedt at køre hurtigt.
Nioxic
Bruger
15457 indlæg
#18 - | 27-04-2008 21:04
Jeg har spillet urimeligt meget Gran turismo fx.

og er igang med at tage kørekort. det går udemærket forløbelig :)

altså det er dog ikk race jeg kører, men man for det stadig lidt fornemmelse for det der med fart, og bremse osv.

men det bliver jo aldrig det samme..

#16 det giver faktisk meget mening. Gran turismo 5 er også testkørt er racerkører, tror jeg nok.
Mvh Nioxic
RMJ
Bruger
11101 indlæg
#19 - | 27-04-2008 21:25
Et godt bevis for du IKKE bliver bedre er bare at se på alle de idioter der slår sig ihjel hver weekend, sjov nok kun unge mænd hmm. Man er da lidt naiv eller enda dum hvis man tror man bliver godt til det da det, svarer at til at jeg efter 16år med fps, tror på jeg er bedre til at skyde med våben.
Det er min ærlige og uforbeholdte mening, take it or leave it.
skree
Bruger
1843 indlæg
#20 - | 27-04-2008 22:06
I forbindelse med Sportscar Event har jeg taget en stak omgange på Jyllandsringen, og når man i forvejen har en forståelse af ideallinjer og bremsepunkter, så har man da en fordel, men man skal LADE VÆRE med at tro at man er verdensmester bag et rat fordi man har spillet bilspil. Der er VIRKELIG mange faktorer der spiller ind, før man er en god bilist. Det er så nemt at køre stærkt, men straks mere krævende at køre sikkert!

Men der var et top gear/fifth gear afsnit, hvor en fyr havde spillet et rallyspil til den store guldmedalje, og da han var kommet til nogle penge, havde han fået sig en Impreza som han kørte rigtig rally i, prøv at se om du kan finde den :)
Opinions are like assholes - everybody has one, and they all stink!!
Noize
Bruger
3878 indlæg
#21 - | 27-04-2008 22:08
har altid også ment at bil simulationer (ikke arcade spil som gran turismo) gjorde en til en bedre billist men for nyeligt så jeg en artikel der skrev det modsatte. noget med at dem der gamede bilspil tog flere chancer i trafikken eller noget kan desværre ikke huske hvor jeg så det. og ved heller ik om jeg tror på det anyway :)
StiX
Bruger
6545 indlæg
#22 - | 27-04-2008 22:37
tror jeg ikke du kan finde...
- fordi jeg siger det...
ballern
Bruger
290 indlæg
#23 - | 27-04-2008 22:43
jeg tog mit kørekort i GTA: San Andreas
HamDerHallas
Bruger
1535 indlæg
#24 - | 27-04-2008 23:35
Selvfølgelig er man som udgangspounkt bedre til at køre bil hvis du har spillet bil spil på computeren. Du får en naturlig følelse for konsekvenserne af fart i et sving fx.

Du bliver ikke super bilist af kun at spille bilspil, du får dog nogle kompentencer og viden som vil gøre der bedre til at lære det når man skal ud og køre rigtigt.

Og lad os lige slå det fast at jeg har et kørekort selv :) Det er lidt en adgangsbillet for denne samtale at have et kort :p

Og jeg må da lige give NoFaith ret, der er intet som høj fart på landevejen.
Cylius
Bruger
295 indlæg
#25 - | 28-04-2008 00:49
Jeg har hørt en gang at man skulle blive en bedre billist ved generel gaming... Noget med reaktionsevne og at se ting i øjenkrogene... f.eks. FPS aktion eller det at holde konstant øje med et kort, mens man spiller et RTS spil...