Til indholdet

Forbedring af Tv-signal?

seeberg
Bruger
84 indlæg
#0 | 11-08-2006 18:57
Jeg har lige investeret i et Mirai DTL-532W100. Vidunderligt Tv!

I forbindelse med at gå fra 20" til 32" har jeg til min store gru opdaget, hvor dårligt antennesignalet egentlig går igennem. Jeg ikke ret meget inde i sagerne, men jeg kan bare ikke forstå, at jeg får så meget flimmer på billederne. Vores B&O Crt i stuen har glimrende flimmerfri billeder, men på førstesalen, hvor mit Mirai står, er der massiv snestorm på billederne! Hvad kan der gøres ved det?


Kommentarer

nci89
Bruger
162 indlæg
#1 - | 11-08-2006 19:05
Anskaf dig en Digitaltv-modta­ger (DVB-T modtager) hvis du kun har antenne. Ellers en form for selector hvis du har kabeltv.

Men sådan er det med fladskærme. CRT viser bare bedre kvalitet med mindre du ser dvd, digitaltv eller HD-tv.

Bare sørg for at stille sofaen(eller hvad du har) så langt væk fra tv'et som muligt - eller omvendt. Så vil du kunne se en stor forskel.
aruzza
Bruger
538 indlæg
#2 - | 11-08-2006 19:07
Køb et ordenligt TV
det er med 90% sikkerhed tuneren i tv´et der er noget lort :P
Hunters FTW - http://ctprofiles.net/2004411
-SANTA-Julem...
Bruger
7363 indlæg
#3 - | 11-08-2006 19:20
Er der direkte forbindelse fra antennestikket i væggen til antenne indgangen i dit fjernsyn?
Den overordnede Julemand.

Besøg www.ArmedAssaul­t.eu - ...ed Assault source!
EvilDonut
Bruger
5909 indlæg
#4 - | 11-08-2006 19:35
Prøv at købe en antenneforstærk­er. Det kan godt være nødvendigt, selvom man har kabel-tv. Især hvis signalet bliver delt mellem flere fjernsyn.
EvilDonut - Skribent @ Daily Rush - www.evildonut.d­k
Kejseren
Bruger
1356 indlæg
#5 - | 11-08-2006 22:13
Du skal have en digitaltuner, billedet bliver noget bedre. Men på lige netop det tv, så er den eneste måde du kan få et godt signal på, det er igennem et HD-siganl, hvilket desværre ikke er så udbredt.
Never hesitate to reach for the last beer or the last slice of pizza, but not both - that's just mean.
tann3r
Moderator
2807 indlæg
#6 - | 11-08-2006 22:26
Gør som #4 siger. Hvis du har trukket dit signal fra stuen, og de forældre bruger samme signal(før dig) så er dit signal nok for svagt.
.......?
nEmo
Bruger
3398 indlæg
#7 - | 11-08-2006 22:55
Der kan være mange årsager til dit signal er dårligt. Det kommer meget an på hvad for en type signal du får ind. Om det er et antenne signal, eller om det er et KabelTV signal.

Jeg går ud fra du har KabelTV, og i den sammenhæng, kan der være forskellige faktorere der spiller ind. Den største er nok om i har en fordeler sat til ved jeres indgang af KabelTV i huset, fordi hvis i ikke har det betyder det at der vil være trukket et kabel fra stik til stik til stik til stik i huset, dvs. en serie forbindelse. Ved brug af en serie forbindelse vil i miste en hel del DB på linjen, både fordi kablerne der bliver brugt måske ikke altid bliver behandlet for pænt (knækket rundt om et hjørne o.lign.), og fordi jo flere enheder, og jo flere meter kabel der bliver brugt, jo værre vil signalet blive.

Hvis det derimod er en fordeler i har, dvs. der er trukket et seperat kabel fra fordeleren ned til hvert stik, så betyder det signalet er meget lettere at forstærke, både fordi du har kortere kabel afstand, og fordi du kan forstærke ved fordeleren, og give samme forstærkning til hvert stik, og i den sammenhæng har du mulighed for at ramme den mest optimale DB (dvs. uden sne, DB kan både blive for højt, og for lavt). Og i den sammenhæng er det selvfølgelig også meget lettere at fejlfinde på.

Er du i den uheldige situation at i bruger en serieforbindels­e, så er der ikke så meget at gøre, udover at prøve at skifte kablet, og håbe på det bedste.

Hvis i derimod har en fordeler, så kan du gøre en hel del ting (forudsat at det er TDC KabelTV).

1. Skift kablet
2. Sæt forstærker op hvis i ikke har det (forudsat 2+ fjernsyn)
3. Mål DB, og tjek at den ligger optimalt (på TDC KabelTV skal den ligge på mellem 65 og 75)
4. Tjek stikket, evt. mål på forskellige steder (før stik, efter stik), og se om du kan finde en fejl der.

Hvis du har gjort overstående, og der ingen problemer er, og du bare ikke kan få et bedre signal, så vil jeg anbefale dig at købe en Selector (igen, forudsat det er TDC KabelTV). En selector er en digital modtager, som går ind og virker som et "digitalt mellemled", dvs. det signal du får på fjernsynet vil stadig være analogt, men det eneste sted det analoge signal løber i kablerne, er mellem selectoren og dit fjernsyn. Du har også muligheden for at købe TDC's HD Selector, hvor du vil kunne få en enkelt HD kanal lige nu, og der vil senere på året komme en decideret pakke kun med HD udbud. Du skal dog være opmærksom på at en selector kun fungere på et fjernsyn.

Prisen for en "standard selector, som hedder Sagem 60, er kr. 1595,00 uden programpakke, og kr. 1295,00 med en ekstra programpakke.

Prisen for en HD Selector, som hedder Sagem 81, er kr. 2495,00 uanset om du køber med eller uden programpakke.

Udover det kommer der et årligt kortgebyr på kr. 199,00.

Det var vidst lige det jeg kunne komme på, hvis du svarer tilbage med hvordan din løsning ser ud, skal jeg nok forsøge at forklare dig helt specifikt hvad du kan gøre for at få et bedre signal. :-)
And isn't it ironic, don't you think?
seeberg
Bruger
84 indlæg
#8 - | 12-08-2006 01:09
Vi har en samlet boks som sidder udendørs (kan det evt. betyde noget?) og fordeler signalet. To kapler går ind til stuen radio + tv og to går op på førstesalen radio + tv.
nEmo
Bruger
3398 indlæg
#9 - | 12-08-2006 01:19
I har 2 seperate kabler ude fra boksen? Det lyder mærkeligt. Ved du hvilken udbyder det er? Stofa? Dansk KabelTV? TDC?

Anyways, hvis det er et seperat kabel der går, så er der ikke så meget du kan gøre, udover at skifte det indvendige kabel, og ellers ringe til et evt. fejlretningstel­efon nummer (80804050 - 1 i menuen ved TDC), og fejlmelde dit signal. Det kan være et forstærkningspr­oblem ude i boksen.
And isn't it ironic, don't you think?
Sven_Bent
Hardware Guru
20808 indlæg
#10 - | 12-08-2006 09:35
evt skift kablet til et 100hz certificeret kabel.

jeg havde pros på mit CRT fjernsyn i hillerød på en enkelt kananl. der avr en stribe der gik ned af billedet.

så skiftede jeg kabler til et 100hz (det er ikke 100z tv) kabel og det hjalp.
Sven Bent - Dr. Diagnostic
Memtest86+ StressPrime Spybot S&D
seeberg
Bruger
84 indlæg
#11 - | 12-08-2006 13:15
Kan det have noget at sige at stikdåsen med de to udgange er 3 cm fra en radiator?