Til indholdet

Hvad er mindsteløn for ungdomsarbejde

Luske-dk
Bruger
100 indlæg
#0 | 20-07-2006 22:23
ja , som overskriften står leder jeg efter et sted på nettet, hvor der står , hvad mindstelønen er . Jeg er selv 15 år og får kun 42,80 i timen og arbejder fra man-fre 8-17 . er det lovligt nok at give så lidt ?


Kommentarer

Giant_Hamster
Bruger
3146 indlæg
#1 - | 20-07-2006 22:25
tror det er 47,50 eller sådan noget. Men hvis du er avisdreng, eller arbejder sort, skal du ikke regne med at det bliver overholdt.

EDIT googlede lige lidt:
http://www.surf.hk.dk/cms.ashx/Job/Fritidsjob-
/Servicestationer.aspx

Unge under 18 år

Mindsteløn ufaglærte kr. 44,91
Mindsteløn faglærte kr. 55,20
Xbox360 Live gamertag: Giant Hamster
Bismarck
Bruger
112 indlæg
#2 - | 20-07-2006 22:43
Er det lovligt at være så dum at tage imod et job hvor man får under mindstelønnen?
PaF
Bruger
438 indlæg
#3 - | 20-07-2006 22:51
#2

Enig, hehe


Jeg er 15 og får 85 i timen
hej
Radiohead
Bruger
3134 indlæg
#4 - | 20-07-2006 23:04
en skål ris
Jeg er ikke idiot, men jeg opfører mig som en...
Drixx
Bruger
1997 indlæg
#5 - | 21-07-2006 00:14
#2 han vidste det nok ik. -.- ellers ville han nok ik spørge.. -.-
Man kalder testikler løg fordi! At når man skære i dem, kommer der tåre i øjnene!
Main_Suspect
Bruger
2335 indlæg
#6 - | 21-07-2006 00:21
#2 er det lovligt at være så bagklog og trampe på folk der måske ikke lige besidder den kæmpestore viden som du umiddelbart gør?
rancid
Bruger
1615 indlæg
#7 - | 21-07-2006 00:29
Du kan evt. ringe til HK og spørge dem til råds.
Umiddelbart mener jeg at huske at mindstelønnen for ufaglært arbejde er 40 kroner i timen, der er dog nogle særlige bestemmelser ang. tillæg osv. Du skal også være opmærksom på at efter klokken 17 og frem til klokken 6 er der særlige regler der gælder.

Det bedste du kan gøre er at ringe til HK...
Sine ira et studio
AceofSmeg
Bruger
1960 indlæg
#8 - | 21-07-2006 00:53
Og HK, ganske forståeligt, siger meld dig ind og så kan vi hjælpe.
ice_boy
Bruger
11175 indlæg
#9 - | 21-07-2006 01:07
Der er pænt stor forskel på hvad man får som ungarbejder.
Det kommer an på hvad det er du arbejder med.

Men som udgangspunkt kan du kontakte den fagfoening der passer til dig erhverv.
De kan godt fortælle dig hvad mindstelønnen er, men de kan / vil ikke hjælpe dig medmindre du er medlem.
My site - Se 'Ting til salg', der kommer nyt hele tiden
Daszoeb_SUN
Bruger
11639 indlæg
#10 - | 21-07-2006 07:39
puha godt man er over 18
_Sumsar
Bruger
690 indlæg
#11 - | 21-07-2006 11:25
Mener at da jeg gik i folkeskolen og var godt de 15 år, kom der en mand fra HK og fortalte os om HK (sjovt nok). Er ret sikker på at vi blev gratis medlem da vi var under 18. Fik hvertfald et gratis medlemsskab da jeg startede på HH.

Men som de andre siger, ring til en fagforening og meld dig ind, kan ikke koste meget for dig! Fagforeningen er altid god at have i ryggen..
"Jeg tror sgu lige jeg smider fætter grovkølle på nye eventyr" <<o>>
Daszoeb_SUN
Bruger
11639 indlæg
#12 - | 21-07-2006 11:29
jeg ville nok ikke vælge HK som fagforening

de er alt alt alt for dyre - men prøv at se hvilke fagforeninger der er derude samt hvor stort et behov du har for en fagforening og vælg derefter
-SANTA-Julem...
Bruger
7475 indlæg
#13 - | 21-07-2006 14:24
Det er da gratis at være medlem når man er under 18, no?
Den overordnede Julemand.

Besøg www.ArmedAssaul­t.eu - ...ed Assault source!
HERMAN_Apok
Bruger
1515 indlæg
#14 - | 21-07-2006 14:47
#13
Mener jeg også.
www.klanherman.dk <> #citybilen @ qnet
Lokii
Bruger
105 indlæg
#15 - | 21-07-2006 15:06
.
HERMAN_Apok
Bruger
1515 indlæg
#16 - | 21-07-2006 15:18
#15
Kommer vel an på overenskomsten den pågældende arbejdsgiver har, er der ikke en overenskomst på din arbejdsplads har du heller ikke krav på mindsteløn.

Ved heller ikke lige hvor du har det fra at den er bestemt ved lov...
www.klanherman.dk <> #citybilen @ qnet
holm2201
Bruger
1069 indlæg
#17 - | 21-07-2006 15:36
#14
Uanset om man er medlem af HK, en anden fagforening eller for den sags skyld ingen, så SKAL arbejdsgiveren under alle omstændigheder betale den overenskomstmæs­sige fastsatte løn.
HERMAN_Apok
Bruger
1515 indlæg
#18 - | 21-07-2006 15:40
#17

Det skal de, men hvis arbejdsgiveren ikke har en overenskomst med en fagforening skal de ikke
www.klanherman.dk <> #citybilen @ qnet
Elocon
Bruger
997 indlæg
#19 - | 21-07-2006 15:56
Da jeg var under 18 fik jeg 65 kr i timen.
Drixx
Bruger
1997 indlæg
#20 - | 21-07-2006 17:51
jeg får selv 70. klager ikke.. -.-
er under 18
Man kalder testikler løg fordi! At når man skære i dem, kommer der tåre i øjnene!
hausner
Moderator
16593 indlæg
#21 - | 21-07-2006 18:00
Overenskomst eller ej. Arbejdsgiver må ikke betale under mindstelønnen.
Planter er fascinerende
monnok
Bruger
2188 indlæg
#22 - | 21-07-2006 18:05
True #21. Og gør de det skal de fandeme nakkes!
.
rancid
Bruger
1615 indlæg
#23 - | 21-07-2006 18:10
HK er den fagforening der varetager ufaglærte arbejdere under 18.

Så vidt jeg ved...
Sine ira et studio
MasterSoren
Bruger
2262 indlæg
#24 - | 24-07-2006 18:59
Det er ikke gratis selv om man er under 18.. og mindstelønnen kommer som nogen af jer også påpejer helt an på hvor gammel han er og hvad han arbejder med..
Hvorfor skal man altid henrettes hvis man har en mening :P
Lillemanden
Bruger
704 indlæg
#25 - | 24-07-2006 21:04
hmm, jeg tænkte jeg lige kunne finde ud af det på www.retsinfo.dk­, men det var ikke lige sådan til det nærmste jeg kom på det var i et bilag til en lov om noget komunal-et-elle­r-andet:
Skemaet er ajourført med nye lønsatser på hhv. 95,15 kr./ time for mindstelønnen for voksne, og 54,80 kr./time for ungarbejderløn.

Men det er altså ikke nødvendigvis gældende for alle. Det stod ikke helt klart hvem det kaldt for. Bilaget var en rettelse til et dokument fra 2005.

Jeg prøvede også beskæftigelsesm­inisteriet og arbejdsmarkstyr­elsen, men deres hjemmesider var ikke så hjælpsomme. Står kun information til folk der ikke arbejder...