Ubehagelige beslutninger. Ubehagelige personligheder. Ubehagelig stemning. Ubehagelig fortælling. Ubehagelige bugs. I det hele taget er Episode 2 i Telltales The Walking Dead gennemført ubehagelig. Men hvorfor er det så, så forbandet underholdende? Læs med, når Daily Rush svinger kødøksen på højst ubehagelig maner.

Zombieapokalypsen fortsætter

The Walking Dead: Episode 2 er som navnet nok afslører en direkte fortsættelse af Telltales ganske gode Episode 1. Har du ikke spillet den første episode, bør du lige kaste dig over BilledeBillede

Tre måneder er gået, da Episode 2 starter. Zombierne har ikke brudt igennem forsvarsværkerne ved motellet, så gruppen er i sikkerhed. Relativ sikkerhed. For deres mad er ved at løbe op, og der må rationeres med hård hånd, hvilket giver anledning til en yderst sprængfarlig atmosfære. Da gruppen pludselig for mulighed for at besøge en nærliggende farm, der efter sigende har masser af mad og sikkerhed, takker de naturligvis ja. Og så er bunden lagt for en sublim lille fortælling, hvor menneskenes ondskab er langt mere gruopvækkende, end hvad zombierne kan præstere.

BilledeBillede

Ubehageligt ind til benet

Telltale lægger absolut ikke fingre imellem i Episode 2, der er langt mere brutal og voldsom end den første episode. Det bliver tydeligt allerede i spillets åbningssekvens, hvor du kan vælge at redde en mand fra en bjørnefælde, der er klappet sammen om hans ene ben. Da zombierne er på vej, skal han hurtigt ud af fælden, og det gøres bedst med en økse. Sekvensen er vitterlig ubehagelig at spille sig igennem. For selvom grafikken hverken er detaljeret eller realistisk, så er lyddesignet, ansigtsudtrykkene og karakterernes reaktioner så godt sat sammen, at selv hårdføre gamere vil mærke det i maven, når Lee gang på gang forsøger at hakke den skrigende mands ben af.

BilledeBillede

Denne ubehagelige mavefornemmelse går igen igennem hele Episode 2, når du skal dræbe en zombie eller et menneske på horribel vis, eller når du skal tage en af de svære beslutninger, der mange gange handler om liv eller død. Telltale er blevet langt bedre til at sætte nogle virkelig gode og lede scenarier op, og flere gange igennem spillet tvinges du til at tage stilling, selvom det nærmest er umuligt at vælge side, og vælge, hvem der skal leve, og hvem der skal dø.

8 KOMMENTARER

  1. Helt enig med anmeldelse og karakter.

    Jeg undrede mig også over Mark bare lige dukkede op.. Og de tekniske fejl var lidt surt. Specielt på et tidspunkt hvor man går ind i en lade ved gården ved højlys dag, og derefter går ud igen er det blevet helt mørkt.. Lidt mærkeligt.

    Men alt i alt et mega spændende spil, hvor man virkelig skal træffe nogle svære valg. Kom så med 3’eren!

  2. Er som #1 også helt enig, dog har jeg ikke oplevet at spillet hakker og hoster ? det køre bare der ud af…

    Synes dog kameraet er virkeligt dårligt i nogle situationer!

    Ellers er det et “spil” der virkelig griber mig, og er igang med eps 1+2 igen hvor jeg vælger andre ting.

    Mark fattede jeg heller ikke hvor han kom fra, og det gik mig virkelig meget på at han lige med et bare var der…

    Glæder mig MAX til eps 3-4-5.

  3. Kan kun erklære mig enig med BruneBanan samt #1 & 2. Forstod heller ikke lige hvor Mark kom ind henne rent historiemæssigt.

    Fantastisk spil ellers!

  4. Hey boyz. Ok… er glad for, at det ikke bare er mig, der er lidt forvirret over Mark

    Han er ellers en fed nok karakter… selvom der ikke er meget ben i ham

  5. Episoden starter med at der er gået 3 mdr. Kan vi ikke blot gå ud fra at Mark er stødt til gruppen i den tid der ligger mellem Ep. 1 og Ep. 2?

    I øvrigt en fed anmeldelse og er helt enig i dine pointer. Kan slet ikke vente til Ep. 3

  6. #6, jo det får man også fortalt. Det er bare det der er lidt ‘off’. Han er der bare lige pludselig, og man ved intet om ham. I episode 1 fik man meget baggrundsinfo om de forskellige personer, så syntes personligt selv det var lidt en skam man vidste så lidt om Mark, når han nu er en ret central del af episode 2.