Er det muligt at kombinere gameplayet fra Quake med Tribes og derefter tilsætte de vilde og vanvittige community tools og skaberværktøjer fra Trackmania? Ja, det er det, og spillet hedder Shootmania Storm. Vi har sendt bananen på skydebanen, og her kan du læse vores dom.

Den gamle skole simplificeret

Et hamrende urealistisk gameplay. Kun få baner, tre forskellige våben og et fåtal af spiltyper. Det lyder ikke lige som opskriften på en succesfuld shooter her i 2013, hvor spillerne hungrer efter den ene gigantiske militærshooter efter den anden. Men ikke desto mindre har Shootmania Storm fanget denne anmelders hjerte.

BilledeBillede

Nadeo står bag Tackmania-racerserien, der tæller mere end ti udgivelser siden 2003. Visionen om at skabe et simpelt racerspil, hvor spillernes evner er i centrum sammen med nogle vilde muligheder for selv at skabe baner og spiltyper går igen med Shootmania. Vi har at gøre med en rendyrket multiplayer shooter uden et gram historie eller mulighed for at træne imod bots. Gameplayet er gennemsyret gammeldaws, hvilket vil sige, at spillerne kæmper røven ud af de digitale bukser på diverse arenaer, som vi blandt andet kender det fra Quake og Unreal Tournament. Væk er realismen, de virkelige våben og det moderne ”duck and cover” gameplay, hvor man rykker taktisk frem. Shootmania handler om reflekser, en præcis musearm og evnen til at analysere fjendernes bevægemønstre. Sig velkommen tilbage til det skillbaserede gameplay, hvor perks, attachements og boosts er en saga blot. Der er kun dig, dit våben, dit hold og fjenderne.

Tre simple våben

Nadeo har ikke blot valgt at nøjes med at inkludere tre forskellige våben, faktisk er Shootmania Storm sådan skruet sammen, at du ofte slet ikke kan vælge imellem de tre våben. Alt efter spiltype, og hvor du placerer dig på banerne, vil spillet nemlig give dig et af de tre våben. Våbnene er alle baserede arketyper indenfor genren. I centrum har vi raketkasteren, der fungerer præcis som vi kender det fra Quake og lignende spil. Der er blot ingen splash damage. Den byder altså på langsomt bevægende projektiler, hvor du skal forudse fjendes bevægelse, eller blot være svineheldig, for at ramme. Der er endda også kun tre skud i bøssen, inden den skal lade sig selv op igen. Allerede her gør Nadeo det klart, at spray and pray spillere ikke hører hjemme her. Har du gang i en heftig duel og knalder alle dine skud af uden at ramme, har du ikke andet valg, end at stikke af, indtil dit våben har genopladet sig selv.

BilledeBillede

Det railgun-lignende våben er et helt andet bæst. Det rammer præcist hvor du sigter, og der er betaling ved kasse et, så snart du klikker på aftrækkeren. Railgunnen er frygtindgydende, da projektilet rejser med lysets hastighed, og på baner og spiltyper med snipere, er du i konstant frygt for at blive knaldet ned. På den anden side er den enormt frigørende at få imellem hænderne, da den føles langt nemmere at bruge sammenlignet med raketkasteren. Sidst og desværre også mindst er der en granatkaster, der kaster … ja, granater i en stor bue. Den er desværre ikke så sjov at bruge, da man skal være meget forudseende for at ramme fjenderne. Men til bestemte spiltyper fungerer den glimrende som forsvarsvåben.

Men kun tre våben skulle man tro, at spillet hurtigt ville blive kedeligt. Men tværtimod. Banen eller spiltypen dikterer nemlig 100% hvilket våben du har, hvilket giver et fuldstændigt lige udgangspunkt for alle spillere. Det resulterer i, at de bedste spillere som oftest får sejren i hus. Ingen uretfærdigheder her, da alle har sammen våben.

21 KOMMENTARER

  1. Jeg elsker Quake! Jeg elsker Tribes! Jeg elsker Trackmania! Det spil er jo som skabt til mig! Det bliver jeg simpelthen nødt til at prøve

  2. Hehehe. Ja man! Så skal vi da game det sammen gogogo!

    Og til andre rushere. Se at få det købt og lad os få nogle kampe op at stå. Joust og Elite er forbandet sjovt, når alle kender alle

  3. Har kigget på det i lang tid, men har lidt svært ved det. Jeg er mere til Quake end til Unreal og spillet mener mere om Unreal end Quake, men jeg givet det nok en chance.

    Lækker anmeldelse ellers

  4. #5 takker

    Hmm… ja, der er nok mere end unreal vibe over det. Men spillet er nu helt dets egen. Ved faktisk ikke, om du kan prøve en demo? Ellers kommer det jo nok på udsalg hen over sommeren. Så bliver det billigt. Og så er der sikkert maaaange flere baner. Win Win

  5. #7 Hehehe… Kom endelig med din dom! og … så skal vi da prøve at spille sammen en gang! Hvad er dit nickname på mania planet?

    Mit er brownbanana

  6. #8 kongkim som altid

    Dog har jeg lidt blandet følelser om spillet.

    Kan sq ikke helt blive gode venner med deres jump/sprint system. Syntes det er mega underligt at man kun kan hoppe nogen steder og sprinte andre steder. Lidt lige som du kun har bestemte type våben bestemte steder? Way but way?

  7. #9 Well… det er en designbeslutning, der tager lidt tid at vende sig til. Det kan sagtens tage nogle timers spilleri.

    Det giver dog god mening efter lidt tid med musen… Mindre frihed, men helt lige playingfield men kan godt forstå, hvis det ikke lige er noget, alle spillere vil synes om. Jeg var selv meget ambivalent i starten.

  8. #10 Yah. Syntes nu de fanger lidt af den gamle quest spiret. kan godt lide den rane action uden alt for meget dige dar.
    Dog syntes jeg der mangler noget og lidt underlige ideer.

  9. #11 Yeah, der kan mangle ldit. Men prøv at kaste dig over nogle custom servere. Bare vælg de populære. der er allerede nu mange ret sjove baner. Og folk er begyndt at genskabe andre klassiske maps. ret sjovt. Især baner med kun railgunnen

  10. #13
    I siege kan du vælge mellem to forskellige mener jeg – men nok ikke helt det du ønsker..

    Er der kun én måde at specce på når man dør? Syntes ofte man i FFA ender med at kigge ind i en mur mens 2 navne og nogle lasers flyver frem og tilbage.

  11. 3/10
    En “nedgraderet” FPS, som gør alt for at imødekomme den voksende horde af bevægelseshæmmede konsolspillere.
    Samt teenage-generationen som ikke tåler nogen form for modstand.

    P.S. Kan ikke sammenlignes med quake overhovedet. Hvis man skal sammenligne med noget, er det måske en retarderet TF2 udgave.

  12. #17
    I Royal, med den kære altædende twister, speccer man/jeg udefra til at starte med og zoomer ind som twister bliver smallere. Det gør, at jeg ofte ender med at kigge ind i en væg. Kan jeg komme til at følge den enkelte spiller i stedet?

    I Siege følger jeg en tilsyneladende random gut fra mit hold. Kan jeg skifte mellem hvem jeg vil følge på nogen måde?

  13. Banan. Imorgen engang vis du har tid? Har fri der nemlig. Men kæresten har Fødselsdag idag så må heller bruge lidt kvalitets tid på hende idag

  14. #20Seriøst? Nice. Jeg ligger sgu ikke særlig højt Har dog heller ikke spillet så meget på det sidste

    #19 Hov, så slet ikke dit indlæg. Sorry!