Et hybrid-spil der stjæler med arme og ben fra det i forvejen hybrid-agtige Rez og fremtidsraceren Wipeout, kombineret med elementer fra Guitar Hero og til sidst tilsat lidt Tetris… Audiosurf spejler sig i nogle af de helt store spil, men heldigvis yder refleksionen dem alle retfærdighed. Audiosurf formår at være fantastisk simpelt og samtidig indeholde ekstrem alsidighed. Og så koster det kun kr. 50.

Er det virkelig så simpelt?

Audiosurf lader dig vælge en hvilken som helst sang fra din computer i næsten ethvert tænkelig format (cd, mp3, wav, flac, wma, m4a). Spillet genererer herefter en bane ud fra det valgte nummer. Det er denne feature, der er Audiosurf’s genialitet (mere om det senere). Du starter herefter i et futuristisk fartøj, ala dem fra Wipeout, på en bane, der minder om en lettere psykedelisk motorvej. Du styrer ikke selv farten, hastigheden er nemlig bestemt af den valgte musik. Banen svinger, drejer og twister alt efter rytmen og musikkens intensitet. Er det en langsom sang, cruiser fartøjet stille og rolig op ad bakke, og modsat, hvis beatet drøner derud af med høj intensitet, så hamrer rumskibet ned ad bakke med rasende fart.

BilledeBillede

Overalt på banen er der blokke af forskellige farver, og det er så din opgave at ramme de rigtige blokke. Nederst på skærmen ved dit fartøj er der et sæt kasser, hvor der er syv kasser for hvert spor på banen. Disse kasser skal så fyldes op ved at ramme blokkene på banen. Det gælder om at ramme tre blokke af samme farve, der så forsvinder efter et par sekunder. Dette giver dig en lille klat point og skaber plads til nye blokke i kasserne. Bliver en af rækkerne bliver overfyldt af forskelligt farvede blokke, dør du, og det vil ikke være muligt at samle blokke i en kort periode. Det er muligt at samle mere end bare 3 blokke ad gangen, og jo større samling af ensfarvede blokke du kan fange, jo flere point modtages der, når blokkende forsvinder.

21 KOMMENTARER

  1. Jeg hentede demoen igår og jeg synes egentlig det var underholdende.

    jeg nød ihvertfald mine Pantera, Guns N’ Roses og andre rocksange i spillet på en anderledes måde.

    Det ender nok med jeg giver de 10$ for spillet

  2. jeg owner throught fire and flames i audiosurf!

    og lige for at plotte en lille ting ind, så er det meget lettere at styre (synes jeg) med s og d på tastaturet, man kan i hvert fald hurtigere bevæge sig rundt.. men ellers så spiller jeg altid med musen ;

  3. Enig stort set hele vejen igennem. Jeg har dog aldrig oplevet de crashes du snakker om. Og jeg har været ude for en del musik hvor der var mangle på finske musiksurf-guruer. Men ellers er jeg helt enig, dette spil giver rigtig meget for den lille pris. Og så fungerer det godt hvis man har mindre søskende, der ikke er store nok til at spille ‘rigtige’ spil endnu

    EDIT: Og så er jeg imponeret over hvor lang en anmeldelse du kunne få presset ud af så ‘lille’ et spil :p

  4. #8 Dejligt at du er enig, Har nu heller ikke læst om crashes så mange andre steder! Jeg synes bare, at det skulle nævnes, da jeg oplevede de samme crashes på alle 3 test computere (1 stationær og 2 bærbare).
    Har du fået en del highscores så? Kan være min musiksmag er lidt for mainstream, da næsten alle numre jeg har prøvet, allerede var spillet af en hel del andre… på nær bamses billedbog…selvom den var spillet af 4-5 andre, haha

    Ang. længden, så regnede jeg heller ikke selv med, at det ville blive et så langt review. Men jeg havde nu så mange gode ting at sige om spillet, så det ville være en skam at korte det ned. Vil generelt gerne omkring alle de vigtigste features i mine reviews, samt give en lille forklaring på, hvad konceptet er, for folk der slet ikke aner noget om spillet

  5. Jeg synes spillet har en irriterende tendens til at binde de blokke man skal ramme til percussion i nummeret, og ikke melodien.

    Det er i hvert fald tilfældet med de trance/hard dance/hardstyle numre jeg har prøvet..

    Det er selvfølgelig forståeligt nok, da det er den mest oplagte måde at analyse en mp3 fil at kigge på toppunkterne i wavebølgen.

    Men det er lidt nederen at spille, og lever af den grund på ingen måde op til fx guitar hero.
    Ved godt nogen vil se det som en uretfærdig sammenligning, men jeg kan ikke undgå at føle mig skuffet over det her, efter at være vant til at følge melodien i guitar hero.

    Det er synd, for alle andre aspekter i spillet er tiltalende.

  6. #10 Har også lavet samme observation i en del mere elektroniske numre! Dog syntes jeg melodien kommer bedre igennem til gameplayet i de mere rockede sange.
    Ang. sammenligning med guitar hero, så skal man jo også tænke på, at guitar hero koster mere end 10x mere …

  7. #11 og #12 både prisen og den måde numrene i guitar hero er skrædersyet på (hvilket jo også er grunden til at der er så få sammenlignet med audiosurf) er jeg fuldt ud klar over..

    Synes dog alligevel det er ærgerligt at de ikke har prøvet kræfter med/været i stand til at analysere specielle lyde/frekvenser i nummeret og genkendt det som en melodi, da det havde gjort gameplayet en del bedre.